Gälar på motorhuv på Calibra?

JohnnyN Rutinerad medlem
10 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Vad tror ni om det? big_smile Har nån gjort nåt sånt? big_smile
Tror ni att nåt sånt kan bli snyggt? smile
och isf, vad för gälar skulle man kunna bygga in?

edit: inte måste ni kunna någonting om det, bara ni ger en kommentar om ni tror att det skulle se snyggt ut eller inte smile

Senast redigerat av calibra_nox (10 januari 2006)

calibrafromfinland v6<33
10 januari 2006 · 118 Inlägg

calibra_nox skrev:
Vad tror ni om det? big_smile Har nån gjort nåt sånt? big_smile
Tror ni att nåt sånt kan bli snyggt? smile
och isf, vad för gälar skulle man kunna bygga in?

edit: inte måste ni kunna någonting om det, bara ni ger en kommentar om ni tror att det skulle se snyggt ut eller inte smile

skullle väll ser ok ut!!smile

JohnnyN Rutinerad medlem
10 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Hmm, har ändå funderat på att ta bort Opel-märket, så jag tänkte om man skulle göra lite andra modifieringar på motorhuven på samma gång big_smile

MilleN
10 januari 2006 · 9 108 Inlägg

funkar utmärkt med astra GSi-gälar på calibra!!!
sök på astra gsi här på garaget för bilder

http://www.maxxtuning.se/ har både astra-gälar och den OBLIGATORISKA huvförlängaren till calibra wink riktigt snyggt med sån på..

JohnnyN Rutinerad medlem
10 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Hmm, är inte över-förtjust i astra gsi gälarna tongue
Vad tror folket om några typ Sierra Cosworth gälar, dock i mindre format?
Alltså, ovala, men lite mindre tongue

SANDVIK RACING |FIN| medlem
10 januari 2006 · 158 Inlägg

jag tror det kan bli bra;P hehe

//mvh Per
MilleN
10 januari 2006 · 9 108 Inlägg

nej cosworth-gälar skulle nog inte passa alls enligt mig... Hellre det mindre impreza-scoopet.. men bygg för dig själv och inte för andra.

Snyggare att kapa upp hål som t.ex. jag gjort i så fall wink och huvförlängare!

JohnnyN Rutinerad medlem
10 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Hmm, det vore ju förstås något big_smile
Ska dock prova kolla också om jag skulle råka hitta en kolfiber-motorhuv smile

MilleN
10 januari 2006 · 9 108 Inlägg

kolfiber finns inte att köpa till calibra men glasfiberhuv finns med igenlagt emblem och integrerad huvförlängare för 3000:- på www.maxxtuning.se !
Känner han som driver den sidan lite, schysst kille! han har dessutom en äckligt snygg calibra!!

http://www.maxxtuning.se/pic/produkter/calibra_huv.jpg

Senast redigerat av MilleN (10 januari 2006)

JohnnyN Rutinerad medlem
10 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Kollade in den huven tongue
Har dock hittat i tyskland, huvförlängare i metall för överkomligt pris

http://www.mhc-motorsport.de/images/calibra.jpg

så jag tänkte nästan skaffa en sån tongue och ta bort Opel-märket på samma gång, och då på samma gång göra något annat åt huven också tongue

edit: Vad är annars dina hål i motorhuven täckta med? Glasfiber?

Senast redigerat av calibra_nox (10 januari 2006)

MilleN
10 januari 2006 · 9 108 Inlägg

okej, men tror att det är onödigt jobb tongue Är inte huvförlängarna i glasfiber? I så fall kan man räkna med små lacksprickor om man spacklar ihop den med huven.. Om de nu är i plåt så är det ju lite slit att svetsa på den och spackla snyggt.
Men man slipper ju de fula huvlåsen som man måste ha på glas/kolfiberhuv.. wink

mina hål är inte täckta med nåt.. Det är bara hål med nät under tongue

Senast redigerat av MilleN (10 januari 2006)

JohnnyN Rutinerad medlem
10 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Jasså big_smile är det svårt att skära snyggt i plåten då? smile
Och vad har du fäst näten med? Sika-flex eller nåt annat superlim? big_smile

MilleN
10 januari 2006 · 9 108 Inlägg

jag vågade inte göra hålen själv utan lämnade det till en plåtgubbe som gjorde det för en hundring wink

Hade spenderat XXX antal timmar och kronor på spackling, formande i plåt och svetsning av böseblicken så den var klar, så jag tänkte inte låta det gå förgäves genom att slinta med vinkelslipen wink

Hålen kapades dessutom i panik samma dag bilen skulle på lack wink

Nätet sitter med konstruktionslim.. Det är som sika-flex fast lite bättre.

Senast redigerat av MilleN (10 januari 2006)

JohnnyN Rutinerad medlem
10 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Okej smile men kanske hål i huven då vore nåt smile inte alla som har det big_smile
någon skild form du tycker är snygg eller annars bara rekommenderar? big_smile

edit: hur är det annars med rost runt hålen? neutral en tanke som dök upp i mitt huvud är att hål rakt genom plåten borde vara rena rosttilldragarna tongue

Senast redigerat av calibra_nox (10 januari 2006)

MilleN
10 januari 2006 · 9 108 Inlägg

jag tycker mina hål är jävligt snygga (annars skulle jag inte haft dom daaah wink) för de går i samma vinkel som nedre delen av huven.. Och så har jag aldrig sett någon med liknande heller!

Skissade lite i photoshop för att få till stuket jag ville ha.. Går att grovskissa i vanliga Paint också..
Så här såg modden ut om någon är intresserad ;D Hålen blev lite större i verkligheten
http://web.comhem.se/~u73705050/ps/huvtest2.jpg

Det man måste tänka på är hur balkarna på undersidan av huven går.. Så börja med att riva loss mattan under huven (den behövs inte) och se vart balkarna går och utgå från de tomma områdena.. Självklart går det att svetsa om balkar men det är onödigt jobb..

JohnnyN Rutinerad medlem
10 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Men jag började fundera, hur är det med rostrisken? neutral
Borde inte hål genom plåten vara rost-tilldragare? hmm

MilleN
10 januari 2006 · 9 108 Inlägg

calibra_nox skrev:
edit: hur är det annars med rost runt hålen? neutral en tanke som dök upp i mitt huvud är att hål rakt genom plåten borde vara rena rosttilldragarna tongue

Man får rostskydda wink Man kan knappast köra bilen på vintern, snö i motorrummet är inte bra wink Det går ju att sätta plexiglas-skiva under på något sätt, jag sket i det fast jag har lite plexi liggandes som är utskuren till mina hål, men det känns så oäkta då wink

JohnnyN Rutinerad medlem
10 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Det är det jag måste kunna göra neutral Köra bilen på vintern...
jag tänkte inte alls på snö som faller heller big_smile ännu ett av moder naturs fanskap big_smile

edit: man får väl lägga en filt eller nåt över motorhuven som man fäster ordentligt på undersidan lol

Senast redigerat av calibra_nox (10 januari 2006)

MilleN
10 januari 2006 · 9 108 Inlägg

eller köpa en huv på skroten, kan väl inte kosta mer än 500 spänn? Tar inte mer än 10 minuter att byta om man är två-tre pers smile Och lacka med vanlig sprayburk, helst mattsvart wink Det är fräckt med mattsvarta huvar på vintern hehe..

JohnnyN Rutinerad medlem
10 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Hmm, det vore något big_smile
dock så tror jag att farsan skulle bli smått förargad om jag börjar ha mera bildelar i garaget wink
men det får han ta big_smile Det finns en i grannstaden som har BARA Calibra delar wink måste nog söka efter honom i telefon-katalogen och ta en tur dit någon dag smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang