Vilken eftermarknadsmotorstyrning?

Gurrathaman
8 maj 2008 · 155 Inlägg

SKa ha ny motorstyrning till sierran, tanken är att jämnföra lite olika system först.
Systemet ska styra laddtryck, tändning och bränsle.
Så bara kasta upp massa exempel!

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
Corpze
8 maj 2008 · 1 311 Inlägg

Nira, ca 18kkr med alla givare och tändspolar, manual på svenska och mkt bra och enkel monteringsanvisning!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Gurrathaman
8 maj 2008 · 155 Inlägg

Har kollat mkt på det och det verkar riktigt schysst.
tackar för rådet.
MER exempel nu:D

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
Henk3
8 maj 2008 · 369 Inlägg

Finns ju autronic sm4 också, har hört att det ska vara bra. finns på www.pure-pf.com har jag för mig.

BMW 740 ia "Hamann M7" (1995)
torpis Forummoderator
8 maj 2008 · 10 572 Inlägg

Jag gillar med Nira för dess enkelhet i programmering samt svensk instruktion.  Systemet är mycket driftsäkert och mitt har aldrig felat.

Jag har kompisar som kör Civinco stand alone med framgång, dock jobbigare att programera och inte lika utveckalt som Nira (än)

Jag hade aktat mig för de allra billigaste systemen, så jäkla tråkigt när bilen helt plötsligt inte funkar och man inte vet var felet är.

Det går säkert att få ett Nira att strula också, men jag upplever det väldigt stabilt när installationen är nogrant gjort.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
oumi "audiot"
8 maj 2008 · 287 Inlägg

Läs lite på http://www.vems.se och se om det kan vara något.
Har en drös med kompisar som tycker det är det finaste som finns men själv har jag inte provat så har ingen aning.

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
shogun
8 maj 2008 · 2 117 Inlägg

DTAfast.
Automappande, ALS, Launch control, fullgasväxling osv...
Uppdateras fortlöpande, enkelt att flasha och full loggningsfunktion.
Skapligt enkelt att fixa kabelhärva.

http://www.dtafast.co.uk/

Jag kör med S60Pro
http://www.dtafast.co.uk/S_60_PRO.htm

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Gurrathaman
8 maj 2008 · 155 Inlägg

tack för hjälpen boys, mera!

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
Holme
8 maj 2008 · 1 417 Inlägg

Jag hade kört på vems. Vet många som kommer köra på det i sommar.
Verkar lätt att ha och göra med, samt att det är billigare är många andra med samma funktioner.

twin_cam Smålänning
8 maj 2008 · 7 877 Inlägg

NIRA är så nära man kan komma ett Original styrsystem i driftsäkerhet.
Själv har jag planer att använda VEMS vid eventuellt bygge, då det är billigt och har många funktioner.

Synd att nira är så dyrt... Made In Sweden äger wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
9 maj 2008 · 10 572 Inlägg

Holme skrev:
Jag hade kört på vems. Vet många som kommer köra på det i sommar.
Verkar lätt att ha och göra med, samt att det är billigare är många andra med samma funktioner.

Allt ser bra ut på pappret. De sponsrade bilarna har alltid system som är fullt uppdaterade och funkar toppen så man får lätt en sned bild av hur verkligheten ser ut.

Skall man bara köra strippen så spelar det mindre roll, men för en bruksbil så spelar det roll om bilen startar i åskoväder på Ikeas parkering 10mil hemmifrån.

tyvärr hade jag valt bort sådant som "vet många som kommer köra på det" när jag söker en rekomendation.  Dels har dem inte testat sprutet än, dels är det inte man själv och man vet inte nånting direkt mer än att kompisarna köpt/ska köpa spruten.  Det är absolut aldrig fel med input i ett ämne, men när det gäller en så vital del så hade jag bara lyssnat direkt på användarna.

Senast redigerat av torpis (9 maj 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Sharky
9 maj 2008 · 10 287 Inlägg

"Automappande" sprut finns inte....
No way in hell att man kan sätta upp en trimmad motor i bänken och säga åt sprutet "mappa nu åt mig".

OK, det skulle kunna gå att bygga ett kunskapsbaserat system som skulle kunna mappa motorer "automagiskt" men det är så in i helsike mycket man måste ta hänsyn till om man vill mappa en motor någorlunda optimalt och hållbart /driftsäkert.

Visst kan man ha "Automap" för att generera någon slags halvhyfsad startmap - men ingen färdig mappning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mrlarssa
9 maj 2008 · 101 Inlägg

Välj absolut inte DTA, mycket mer till skit kan man inte komma, man mappar ena dagen, sen nästa morgon man ska starta så har sprutet ställt om sig igen..

Nira om du vill lägga ut cash, Vems om du vill ha bra och billigt, mina 2 cent bara....

Sharky
9 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Körde själv DTA i tre år utan några sådana problem överhuvudtaget.....
Jag har totalt installerat 5 DTA sprut och alla har funkat felfritt förutom en styrbox som gick efter nåt år.

Vad jag minns så måste man dock vara noga med att spara innan man slår av motorn. Jag har ett svagt minne av att jag har hört andra som tappat mappar på DTA för att dom glömde spara/låsa mappar innan dom stängde av motorn.

Därför drar jag alltid en dubbelmatning till dom installationer och kabelhärvor jag bygger till sprut så att man med en switch kan välja om sprutet skall matas direkt från batteriet så att man under mappning aldrig tappar spänning till sprutet eller så att man under drift matar sprutet som normalt via tändningslåset.

/Göran

mrlarssa skrev:
Välj absolut inte DTA, mycket mer till skit kan man inte komma, man mappar ena dagen, sen nästa morgon man ska starta så har sprutet ställt om sig igen..

Nira om du vill lägga ut cash, Vems om du vill ha bra och billigt, mina 2 cent bara....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Gurrathaman
9 maj 2008 · 155 Inlägg

Tackar för mkt matnyttigt, ös på fler sprut nu så ja får lite att välja på!

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
bumpe Lastbilsmekaniker
9 maj 2008 · 3 878 Inlägg

Villa man ha billigare än vems så finns megasquirt, samma skit fast man bygger ihop det själv. KRÄVER goda lödkunskaper. En enda kallödning och bilen kan gå som en påse skit...

Sharky skrev:
"Automappande" sprut finns inte....
No way in hell att man kan sätta upp en trimmad motor i bänken och säga åt sprutet "mappa nu åt mig".

OK, det skulle kunna gå att bygga ett kunskapsbaserat system som skulle kunna mappa motorer "automagiskt" men det är så in i helsike mycket man måste ta hänsyn till om man vill mappa en motor någorlunda optimalt och hållbart /driftsäkert.

Visst kan man ha "Automap" för att generera någon slags halvhyfsad startmap - men ingen färdig mappning.

/Göran

Inte för att nersätta din auktoritet men autotune mot bredbandlambda har ju en viss funktion även att det inte är helt automatiskt...
Egentligen lustigt att man inte lyckats med ett "automagiskt" sprut...

torpis Forummoderator
9 maj 2008 · 10 572 Inlägg

Jo men autotune är ett verktyg man använder när man KAN sprutet, inget man plippar på och tror det löser allt, så gasar man runt i sin bil och blåser motorn bara för lambdan inte är mappad mot sprutet innan man började.

Automatiskt sprut... då är vi nästan tillbaka på den linjen att köp en bmw M5 från början om du vill åka fort utan att pilla.  wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Gurrathaman
9 maj 2008 · 155 Inlägg

Torpis: har inte sagt att ja inte vill pilla det är en diskussion som uppkommit bara.
Komigen nu mer tips, dock inte MS eller så utan det ska kunna styra laddtryck tändning och bränsle!

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
MST4
9 maj 2008 · 224 Inlägg

Nira funkar bra enkelt att hantera mycket wizards när man ska ställa in det  och enkelt att koppla in.
annars har Civinco två standalone sprut som funkar och lite billigare

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
MST4
9 maj 2008 · 224 Inlägg

annars får du köpa nått
WOLF 3D EMS eller Haltech på ebay

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang