växellåds haveri | Ang. behålla havererad låda?

A_Lindahl Lite överallt..
10 maj 2008 · 612 Inlägg

Hejsan

Nu har det roliga hänt..
Ett litet växellåds ras, som inte är så trevligt.. alla växlar funkar utom 5:an, som när man släpper upp kopplingen bara raslar om.. raslar även lite grann när man trampar ner kopplingen..

Någon som vet var ptoblemet är?

Också, är det svårt att byta låda i Golf 2:orna? Vill hällst göra det själv, då jag tycker att jag inte har råd att lämna in för växellådsbyte..

Senast redigerat av A_Lindahl (25 maj 2008)

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
MeloveGolf Vw trimmare
10 maj 2008 · 2 995 Inlägg

A_Lindahl skrev:
Också, är det svårt att byta låda i Golf 2:orna? Vill hällst göra det själv, då jag tycker att jag inte har råd att lämna in för växellådsbyte..

jag har bytt hur många lådor som helst på Golf 2 helt ensam för dig kan ta det ta en stund om det är första gången (oftast demonterar man mer än nödvändigt) men jag klarade det på lite mindre än  1.5h sista  gångerna första gången tog det 2 dagar(hehe inge jätte tempo då heller)...du ska ha ett special verktyg till dina drivaxlar som är nån sorts special insex minns inte hur många hörn det är på den men hör med vag annars går det med insex men det finns risk att man pajjar skallen....är du ensam rekommenderas en dom kraft när du både tar ner och lyfter upp lådan allt blir sjukt mkt smidigare då kom ihåg också att lådan ska tas ur neråt

men jag lovar dig det är väldigt simpelt....

angående kopplings problemet så får du ju se den när du byter lådan jag skulle då rekommendera att byta den i samma veva kostar inte så mycket och en växel låda går på 1000spänn på skroten...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
A_Lindahl Lite överallt..
10 maj 2008 · 612 Inlägg

MeloveGolf skrev:

A_Lindahl skrev:
Också, är det svårt att byta låda i Golf 2:orna? Vill hällst göra det själv, då jag tycker att jag inte har råd att lämna in för växellådsbyte..

jag har bytt hur många lådor som helst på Golf 2 helt ensam för dig kan ta det ta en stund om det är första gången (oftast demonterar man mer än nödvändigt) men jag klarade det på lite mindre än  1.5h sista  gångerna första gången tog det 2 dagar(hehe inge jätte tempo då heller)...du ska ha ett special verktyg till dina drivaxlar som är nån sorts special insex minns inte hur många hörn det är på den men hör med vag annars går det med insex men det finns risk att man pajjar skallen....är du ensam rekommenderas en dom kraft när du både tar ner och lyfter upp lådan allt blir sjukt mkt smidigare då kom ihåg också att lådan ska tas ur neråt

men jag lovar dig det är väldigt simpelt....

angående kopplings problemet så får du ju se den när du byter lådan jag skulle då rekommendera att byta den i samma veva kostar inte så mycket och en växel låda går på 1000spänn på skroten...

Okej, låter ju värt att prova iaf!
För bort måste den ju..

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
eXpl0reR
10 maj 2008 · 99 Inlägg

det är inte alls så svårt, det tar bara lite tid första gången som den andra skrivaren sade, påtal om special insex som nämndes så heter dem in12 "intolv" då det är 12 kanter eller hörn eller vad man ska säga i bultarna till drivaxlarna, har för mig det är storlek 40 lr om det är 35, Lycka till smile/ Mvh

Kör hårt :D
Volvo 744 GL "NUTTen" (1988)
Volvo 945 LTT "BUTTen" (1996)
A_Lindahl Lite överallt..
25 maj 2008 · 612 Inlägg

Japp, nu har jag bytt låda i Golfen till en lite fräshare som hade gått 12´ mil..

Frågan är om det är lönt att spara lådan som är paj eller slänga den på metallskroten?
Det är bara 5:ans växel som inte vill gå i samt att det skorrar fint i lådan..

Vad tror ni?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang