3085
Sök

Volvo 240 -84 smäller och rycker

5 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#1
Mitt avgassystem gick av innan ljuddämparen för ett par veckor sedan, i samma veva började bilen (volvo 240 -84) rycka och smälla, framförallt vid hård belastning som uppförsbackar och acceleration. Trodde först på kondens men k-sprit gjorde ingen nytta. Kan avgassystemet (som ej ännu är lagat) och de andra problemen hänga ihop eller vad kan det annars bero på? Bilen har gått som en klocka så länge jag har haft den annars..

687 Inlägg
12 maj 2008
#2
jag tycker alltid att bilen går som en påse nötter när avgassystemet är trasigt, den blir slö och orkeslös.

Driifter;)
1 630 Inlägg
12 maj 2008
#3
tycker ja inte de borde göra.. visst blir den lite slöare o poffar lite vid motorbroms men så jävla stor skillnad gör de inte

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

687 Inlägg
12 maj 2008
#4
Nej rycka det brukar dom ju inte göra men slöa det brukar dom bli. när gjorde du service på bilen?

5 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#5
Service vet jag faktiskt inte när det var gjort sist. Jag har ägt bilen i 1 år och har bara bytt stift och fyllt på lite motorolja när det har behövts.
Några idéer om vad detta kan bero på om det inte är avgassystemet? Något med förgasaren? Eller kanske luftfiltret?

687 Inlägg
12 maj 2008
#6
Ja det skadar ju inte o byta filtret. Men kolla brytarna,rotorn och fördelarlocket hur dom ser ut, om brytarna öppnar som dom ska mm.

41 Inlägg
12 maj 2008
#7
felaktig inställning på tändningen, läckande avgasventil?


5 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#8
Nu har jag lagat avgassystemet men ryckandet och smällandet kvarstår. Dock blir smällarna lite lägre nu när de går igenom ljuddämparen också. Fördelarlocket har jag kollat för bara några månader sedan och det såg fint ut. Hur kollar man de andra grejerna? Vad skulle detta kunna bero på? Den rycker i omgångar. Den kan gå felfritt i 5 minuter, sen börjar den rycka och ha sig i några minuter och sen är det bra igen.

21 761 Inlägg
15 maj 2008
#9
Tändläget kollar du med en tändinställningslampa, en "stroboskoplampa". Brytarspetsarna kollar du så att det inte är någon stor "loppa" på kontaktytorna, i så fall blir det dålig kontakt och tändgnistorna blir dåliga. Ser de brända ut så är det lika bra att köpa nya, de kostar inte så mycket. En dålig kondensator kan orsaka avgassmällar har jag för mig, byt även ut den.

Jag tycker att man bör byta ut "rubbet" på tändningssidan ifall man är lite osäker på i vilket skick sakerna är i. Det innebär: Fördelarlock, rotor, kondensator, tändkablar och tändstift. Visst, det är ju inte gratis, men när man väl har bytt ut dem så dröjer det iaf ett par tusen mil innan det är dags igen.

687 Inlägg
16 maj 2008
#10
Drönirettab skrev:
Jag tycker att man bör byta ut "rubbet" på tändningssidan ifall man är lite osäker på i vilket skick sakerna är i. Det innebär: Fördelarlock, rotor, kondensator, tändkablar och tändstift. Visst, det är ju inte gratis, men när man väl har bytt ut dem så dröjer det iaf ett par tusen mil innan det är dags igen.

Byt brytarna också isåfall. Du kan ju kolla hur mycke brytarna öppnar genom o dra runt motorn framme på vevaxeln.

5 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#11
Kanske en dum fråga men hur och var drar man runt motorn? Har gjort det på min gamla moppe men aldrig på bilen.

Tänkte äntligen ta tag i felsökandet nu efter att ha dragit mig ett tag. Tänker börja på tändsidan, stift, kablar, fördelarlock, rotor och brytare.
Senast redigerat av Transfusion (2 juni 2008)

5 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#12
Nu har jag kollat över hela tändsystemet. Dock inte hur mycket brytaren öppnar då jag varken har bladmått eller annat som behövs, brytaren såg dock väldigt fin ut, är det vanligt att den ställer om sig och ändrar avstånd utan förvarning?

Det enda jag lade märke till är att stiften är ganska vita till färgen men det borde väl inte skapa de här problemen? Och möjligtvis att rotorn och bläcken i fördelarlocket är något slitna men inte så värst ändå tycker jag (Dock har jag inga referenser till hur det ska se ut).

Vad tror ni? Något mer man bör gå vidare med?

(Till saken hör att bilen är såpass risig i karossen så det är inte säkert att jag kör den året ut ens och vill därför lägga så lite pengar som möjligt på reservdelar nu)
Senast redigerat av Transfusion (2 juni 2008)

21 761 Inlägg
2 juni 2008
#13
Har du även bytt kondensatorn?

Som jag skrev i tidigare inlägg så har jag för mig att motorn kan ge avgassmällar när kondensatorn  är dålig, orsaken är att tändgnistorna inte kommer i rätt tid.
Senast redigerat av Drönirettab (2 juni 2008)

11 Inlägg
2 juni 2008
#14
Att tändstiften är vita kan bero på fel bränsleluftblandning, skit i förgasaren eller feljusterad vilket det inte borde vara om den fungerade förut. eller att du har satt dit fel sorts tändstift. Kan förståss också bero på kspriten. Men byt kondingen och brytarna i alla fall, det handlar bara om ca en hundring om du köper grejorna på biltema och så lånar du en kompis med ett bladmått som har gjort detta förut, och om det inte hjälper så är det nog förgasaren och då får du göra som du vill om du vill köpa en annan på skroten eller om du vill ha lite terapiarbete och skruva isär förgasaren och göra rent allting.


Sök