3722
Sök

fixa scoop på huven?.. behöver lite tips!

E.T phone home...
212 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjo.. funderar på att starta ett scoop i huven projet på min opel nu i sommar..
Vill ha ner mer kall luft till mitt ny införskaffade k&N filter..

de jag tänker är.. hur fan gör man då.. jag har planer på att lacka huven oxå i sommar.. så då tänkte jag om man typ köper en snygg plast scoopa nånstans.. kapar upp hål i huven.. monterar scoopan.. me lim.. nit.. jag v et inte.. o sen spacklar o lackar..

låter de som en bra ide..
hur gör man... hur fäster man en plast detalj på en plåt huv.. finns det nån guide till detta?..

tacksam för all hjälp jag kan få!..


595 Inlägg
14 maj 2008
#2
Ett sätt är ju 2komponents-lim kanske? o sen när du limmat fast de, så bygger du ihop scoop och huv med spackel, börja med glasfiberspackel som botten, sen finspackel och sen slipgrund o sen dags för lack.
//MichA

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=99492 <--- Mitt Honda bygge
http://www.tuningshop.se <- Hjälper mig kitta upp för säsong 2009

6 851 Inlägg
14 maj 2008
#3
E-T skrev:
kapar upp hål i huven.. monterar scoopan.. me lim.. nit.. jag v et inte.. o sen spacklar o lackar..

Känns som att det dära kommer spricka om det blir värmeväxlingar. plåt/plast/spackel rör sig väldigt annorlunda mot varandra.


E.T phone home...
212 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#4
jo de e de jag menar.. de känns som att det kan spricka.. men hur ska man göra då?..


6 851 Inlägg
14 maj 2008
#5
Skall du fästa plast på plåt så skulle jag tro att glasfiber/plast är det bästa allternativet. Först nita, sedan plasta sedan spackla.
En idé annars är att se om någon eller du själv (vet inte hur händig du är wink ) gör ett scoop i plåt och svetsa dit skiten, vilket förmodligen kommer hålla bäst.


8 156 Inlägg
14 maj 2008
#6
TT-Avant, jag vet inte hur händig som man måste vara för att fixa till ett snyggt plåtscoop, men det är ju inget som jag skulle ge mig in på iaf. Inte om det ska se någorlunda snyggt ut? Beror ju på hur man vill att scoopet ska se ut också förstås.

Men det borde väl gå att köpa stålscoop också. Annars är nog glasfiber det bästa alternativet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
14 maj 2008
#7
Här kan du hitta scoop i glasfiber:
http://www.rpglasfiber.com

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

6 851 Inlägg
14 maj 2008
#8
Phaetoon skrev:
TT-Avant, jag vet inte hur händig som man måste vara för att fixa till ett snyggt plåtscoop, men det är ju inget som jag skulle ge mig in på iaf. Inte om det ska se någorlunda snyggt ut? Beror ju på hur man vill att scoopet ska se ut också förstås.

Men det borde väl gå att köpa stålscoop också. Annars är nog glasfiber det bästa alternativet.

Det va därför jag sa att han kan be någon göra ett, om han inte kan själv.
http://www.darensteel.com/produkter.php … p&l=se

Han kan man höra med om man vill.
Senast redigerat av TT-Avant (14 maj 2008)


341 Inlägg
14 maj 2008
#9
Jag tog några bilder när jag monterade ett glasfiberskop på min 360. Kanske kan vara till hjälp...

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2693.1640 (längst ned på sidan)

Några tips är att slipa ut kanterna så mycket som möjligt. Mindre spackel - mindre sprickrisk.
Undvik också spänningar. Slipa undersidan så den passar bra mot huven. Att nita fast ojämnheter brukar sällan funka bra i längden.

Lycka till smile


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
14 maj 2008
#10
kapa upp det hålet du vill ha i huven, matta huven (där scoopet ska ligga, även en bit utanför). slipa sedan ner underdelen så du får bra passform.

provmontera scoopet och ta sedan glasfiberväv och polyester och plasta fast det sätt även någon/några skruvar genom scoop och huv för att hålla det på plats medans polyestern härdar.
är du osäker hur du ska göra gör detta i en sval lokal (då härdar polyestern långsammare) känner du dig "modigare" gör det utomhus i solen (eller bär ut den när du plastat) då polyestern härdar snabbare med värme.
sedan slipa och spackla (glöm inte att ta bort skruvarna då det är risk att det spricker runt dem annars)


8 156 Inlägg
14 maj 2008
#11
TT-Avant skrev:
Phaetoon skrev:
TT-Avant, jag vet inte hur händig som man måste vara för att fixa till ett snyggt plåtscoop, men det är ju inget som jag skulle ge mig in på iaf. Inte om det ska se någorlunda snyggt ut? Beror ju på hur man vill att scoopet ska se ut också förstås.

Men det borde väl gå att köpa stålscoop också. Annars är nog glasfiber det bästa alternativet.

Det va därför jag sa att han kan be någon göra ett, om han inte kan själv.
http://www.darensteel.com/produkter.php … p&l=se

Han kan man höra med om man vill.

Jo, men jag menade att det nog inte räcker med att vara händig utan att man även måste ha tillgång till verktygen. Jag skulle nog ändå inte ge mig in på att göra ett scoop med en massa vinklar osv. Skulle ha svårt att få till det perfekt (och jag skulle inte nöja mig med något halvdant.)

Man kanske kan köpa en hel glasfiberhuv med scoopet färdigmonterat annars?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

E.T phone home...
212 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#12
bra tips.. tacka alla!!!...
sir_daniel... hur säker är du på din sak.. är det en gissning.. eller e du grym på sånt här o vet att de funkar bra att plasta o spakla på en plåt huv?..


595 Inlägg
15 maj 2008
#13
TT-Avant skrev:
E-T skrev:
kapar upp hål i huven.. monterar scoopan.. me lim.. nit.. jag v et inte.. o sen spacklar o lackar..

Känns som att det dära kommer spricka om det blir värmeväxlingar. plåt/plast/spackel rör sig väldigt annorlunda mot varandra.

jag limmade dit mitt plastscoop o sen glasfibra o sen spackla o de håller än, och den senaste tiden har vi haft rejäla värmeväxlingar och de har då inte spruckit än.

mvh, MichA

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=99492 <--- Mitt Honda bygge
http://www.tuningshop.se <- Hjälper mig kitta upp för säsong 2009

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
15 maj 2008
#14
tipset är att använda så LITE spackel som möjligt mellan huv och scoop, dock är polyester och glasfriberväv ok. sedan använda slipgrund för att snygga till sista lilla ojämnheterne (även om man kan använda lite spackel, men som sagt så lite som möjligt).
se även till att inte ha skruvar/poppnitar som du spacklar över då de då GARANTERAT kommer spricka av värmeväxlingarna.

har plastat en del tidigare (ta en titt på mina bilar) samt även en del på andras bilar.

är du fortfarande osäker prata med killarna på dels bilstereodelen på zatzy och på bilstereodelen (sasca) på www.lazzat.nu


1 010 Inlägg
15 maj 2008
#15
kommer spricka....iaf..
finns två sätt att göra det så de håller..de ena är att fästa de (typ nita) med en kant...alltså utan att spackla.

annars ere bara göra hela huven i glasfiber...isf kan du läsa precis hur ja gjorde i min projekttråd..
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 06&p=1

stålscoop som svetsas fast e de absolut bästa men dyyrt å svårt tongue

lycka till!
Senast redigerat av JockeT (15 maj 2008)



Sök