Saab, centrallås dött?

Mangehl
14 maj 2008 · 17 Inlägg

Hej jag har en Saab 900 från -96, först trodde jag inte det fanns nåt centrallås på den men det är väl standard på den här modellen? Dessutom har jag en "lock"-knapp mellan framsätena.
Poängen är att varken nyckel eller knappen ger någon som helst respons/antydan på något centrallås. Jag har kollat säkringen men den ser okej ut, mycket mer än så kan jag inte, är helt nybörjare på sånt här.

Har sökt igenom lite äldre trådar med liknande problem men ingen har hjälpt mig direkt.

Mvh
/Magnus, nybliven bilägare

bumpe Lastbilsmekaniker
14 maj 2008 · 3 878 Inlägg

Jag kan med 99% säkerhet säga att en lödning/lödningar i centrallåsstyrdonet spruckit...

Mangehl
14 maj 2008 · 17 Inlägg

Är detta något man kan fixa själv? Vart sitter centrallåsstyrdonet? Är inget proffs på att löda men har ju hållit i en lödkolv förut iallafall.

Tack för svaret iaf.

Majzzen
14 maj 2008 · 177 Inlägg

ingen aning var den sitter!! men har lite samma problem på min, höger framdörr fungerar ibland, oftast när man ska låsa upp. Men inte alltid, någon som vet detta då? kan det vara samma problem i grunden`?

Mangehl
15 maj 2008 · 17 Inlägg

Swedenrockers skrev:

Mangehl skrev:
Är detta något man kan fixa själv? Vart sitter centrallåsstyrdonet? Är inget proffs på att löda men har ju hållit i en lödkolv förut iallafall.

Tack för svaret iaf.

Höger A-stolpe bakom kickpanelen.

Om jag förstått det hela rätt så är det vad som är till höger om fötterna om man sitter på passagerarplatsen. Men hur kommer man åt kickpanelen? Allt jag ser är massa tyg, ingen direkt lucka. Det finns en bult jag kan skruva ut, men det hjälper inte så mycket för det sitter mest fast alltihop. =/

Mvh
Mange

Rallyhalle
15 maj 2008 · 4 299 Inlägg

Majzzen skrev:
ingen aning var den sitter!! men har lite samma problem på min, höger framdörr fungerar ibland, oftast när man ska låsa upp. Men inte alltid, någon som vet detta då? kan det vara samma problem i grunden`?

Om de bara e höger framdörr som tjafsar o dom andra funkar så tror jag att de e c-låsmotorn i dörren som e problemet. Eftersom de bara e en dörr som felar...

bumpe Lastbilsmekaniker
15 maj 2008 · 3 878 Inlägg

Rallyhalle skrev:

Majzzen skrev:
ingen aning var den sitter!! men har lite samma problem på min, höger framdörr fungerar ibland, oftast när man ska låsa upp. Men inte alltid, någon som vet detta då? kan det vara samma problem i grunden`?

Om de bara e höger framdörr som tjafsar o dom andra funkar så tror jag att de e c-låsmotorn i dörren som e problemet. Eftersom de bara e en dörr som felar...

Kan vara en grön kontakt mellan dörren/karossen med...

Mangehl
16 maj 2008 · 17 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Lossa på handsfacket. Två T25-skruvar till höger om handskfacket, 4-5 stycken T25:or inuti handskfacket, en M6-skruv (10mm skalle) vid höger nederkant samt eventuellt (om de sitter kvar) två plastclips under handskfacket de ser ut som stora plastbrickor med ett plaststift i mitten, du trycker in stiften ett par mm för att de ska lossa. Dra facket rakt bakåt och lossa kablarna till belysningen. Dra loss instegslisten på höger fram. Dra den rakt uppåt och lite inåt mot bilen. Bakom mattan som sitter till höger, "kickpanelen" hittar du c-låsreläet.

En svart låda med namnet Kiekert GM? Låter det rätt? Bara att montera ut och öppna och kika?


Uppdatering: Jag öppnade den lilla lådan och hittade kretsarna. Inget ser fel ut, men ni kan ju kika med.
http://img180.imageshack.us/my.php?imag … 953ry6.jpg - Ovansida
http://img513.imageshack.us/my.php?imag … 512sv0.jpg - Undersida


Uppdatering2:
Låset funkar. Jag gjorde ingenting särskilt, det kanske var sladden som var glapp eller något.

Men till saken, TACK FÖR HJÄLPEN! Skitbra support på den här sidan. Ett av de mest hjälpsamma forum jag vart på. Inte så lätt för en nybörjare jämt att klara sig. Speciellt tack Swedenrockers för de utförliga instruktionerna! tacktack!

MvH
Magnus

Senast redigerat av Mangehl (16 maj 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang