Effektuttag på 2,4T?

paralyzed
14 maj 2008 · 36 Inlägg

Har en V70 2,4T -01 (aut). Om jag har förstått det rätt så sitter det ett Mitsu TD04HL13G på orginal?
Hur mkt effekt lämpar sig det för? ATM tar ut 255hk+410nm med deras steg 3, är det precis på gränsen för vad org.snurran orkar med? Och finns det nån som trimmat med den aut.lådan och vet hur mkt den håller för?
MVH

940turboplus Rapidoz
14 maj 2008 · 688 Inlägg

svår förstådd fråga hmm
undrar du om du KAN stressa org snurran till 255hk?

en sak bara varför inte bara köpa en större och vara säker på att den inte dör.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
paralyzed
14 maj 2008 · 36 Inlägg

940turboplus skrev:
svår förstådd fråga hmm
undrar du om du KAN stressa org snurran till 255hk?

en sak bara varför inte bara köpa en större och vara säker på att den inte dör.

Jag undrar om turbon arbetar MAX med ATM:s steg 3 255hk, om det finns några risker med det... Ska byta turbo senare, tänkte börja med steg 3 så har jag avgassystemet hela vägen, "bara" o byta turbo sen!!

Rensvinf
14 maj 2008 · 528 Inlägg

dont do it man.
Om du ändå vet att du ska ha mer effekt, betala inte för jobbet två gånger. 
Förutom ny stressfläkt så får du ju betala för en mappning och det går väl på 8-10 tusen. Och det känns orealistiskt att betala den summan då när du redan lagt ut 7-8k på chip. 
Och ska du ha så mycket effekt är väl inte en automare så kul?  Volvo har ju momentbegränsning på sina automater med stor motor just för att de inte pallar med så mycket,  väl?

Överlag verkar det också som att all trimning för med sig mer kostnader. Bussningar får bytas, ev. koppling och annat smått och gott.  Att då betala för mjukvara två gånger är nog inte så smidigt; för räkna med att du kommer få kosta på bilen mer än bara vad steg X kostar..  Har du de pengarna att kasta på mjukvara kan du ju likaväl köpa en mer potent bil från början.

unpatterned
15 maj 2008 · 294 Inlägg

original turbon kommer inte orka med än  "ATM tar ut 255hk+410nm". däremot. så kommer den vara otroligt pigg på det register som turbon jobbar med.

om du byter turbo kan du få mer ladd, men då börjar pengarna rulla iväg, får då skall du ha ett chip för annan effektkurva ochsåvidare,
de där sista 15hk du får av en större turbo kanske känns mycket, men det förlorade bottenvridet ger inga bättre tider.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
paralyzed
15 maj 2008 · 36 Inlägg

Ok ok, tack för svaren! Det får räcka med steg 3, det vore tråkigt o köra sönder lådan för det blir dyrt! Det är ju oxå som sagt roligare med mkt effekt i en manuell när man väljer själv när nästa växel ska i..

Rille_h Knegare
15 maj 2008 · 62 Inlägg

Min är chippad och jag har ett rostfritt halvsats på och jag ska ha t5:ans turbo samt gröna spridare på detta inom en snar framtid. Detta pga att när bilen är kall och man ska köra lugnt utan att använda turbon så går det inte, laddet kommer alldeles för tidigt och alldeles för mycket. Skulle jag vara du så skulle jag byta turbo, spridare samt halvsats och sedan chippa, just bara för att flytta laddet och spara på motorn..

Är det inte 14t på 2.4t?

Senast redigerat av Rille_h (15 maj 2008)

MVH Rille
Volkswagen Tiguan "R-Line" (2011)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
15 maj 2008 · 2 933 Inlägg

Har bsr steg 1.. inge jätte imponerande men det är en stor skillnad efter att man stoppat in dosan så kosta på dig chippning du...

turbon bör väl hålla för bsr har ju steg upp till 4 och då utan turbobyte. iofs så passar det inte till automat av nån anledning står de på deras sida hmm

ATM ?  Är det autotech?

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
micke777
15 maj 2008 · 185 Inlägg

Upp till 300hk klarar nog lådan utan problem, går ju att skaffa en extra oljekyl till den så kommer du ännu längre. 13 aggregatet lär ju jobba arslet av sig vid den effekten, men det går nog.
Lite tråkigt att den inte kan hålla nått laddtryck på högre varv bara, skaffa ett 16T eller 19T om du ska byta turbo. Ska du köpa nytt avgassystem? Så köp ett helt med racekatt, ingen halvsats det ger bara ljud ingen effekt alls.

paralyzed
15 maj 2008 · 36 Inlägg

Ja, avgassystemet blir hela vägen med racekat. Om jag ska upp på 300hk tänkte jag byta turbon, den laddar ju som sagt bra på låga varv men noll på högre varvtal. Tråkigt med tanke på att lådan växlar vid 6000rpm... BSR steg 4 är väl med en större turbo? Och yes, ATM = autotech. Ska dit nästa vecka! smile

paralyzed
15 maj 2008 · 36 Inlägg

Rille_h skrev:
Är det inte 14t på 2.4t?

Tror det är 14t på nyare 2,5t o 13t på gammla 2,4t. Är inte säker dock, nån som vet?

Är det någon av er som kör automat?

micke777
15 maj 2008 · 185 Inlägg

Det e nog 13 agg i båda dem nya o gamla. Och du måste byta om du ska uppåt 300.
Jag kör automat, dock e ju min inte så våldsamt trimmad heller... sad
Om du ska till autotech snart vet du väl vad du ska göra, eller?

paralyzed
15 maj 2008 · 36 Inlägg

micke777 skrev:
Det e nog 13 agg i båda dem nya o gamla. Och du måste byta om du ska uppåt 300.
Jag kör automat, dock e ju min inte så våldsamt trimmad heller... sad
Om du ska till autotech snart vet du väl vad du ska göra, eller?

Jag ska ha deras steg 3. Om jag vill ha en större turbo o spridare senare brukar det inte kosta så mkt och uppdatera själva mjukvaran.
Har du haft några problem med automaten, typ att den slirar vid fullgas? Blev det stor skillnad med chippet? Känns den slö över 5000rpm?

micke777
15 maj 2008 · 185 Inlägg

Ok... Om du sen köper större turbo o nya spridare så kostar ju en ny programvara eller mappning mellan 7000-10000:- (Men ATM kanske gör det billigare om du har gjort det andra innan) Det e ju trots allt en helt ny programvara så jag tror att det kostar som det brukar...
Att den skulle slira vid fullgas har nog inget med chippet att göra, då behöver man nog se över sin låda lite grann. Jag har bytt till ett 16T på min, men bilen va chippad innan när det satt ett 13G i den då va den rätt kraftlös i höga varv.

viccoA
15 maj 2008 · 3 110 Inlägg

Volvos automatlådor är ju knappast kända för att vara hållbara...t.o.m orginaleffekten brukar vara mer än nog för dem.

paralyzed
15 maj 2008 · 36 Inlägg

micke777 skrev:
Ok... Om du sen köper större turbo o nya spridare så kostar ju en ny programvara eller mappning mellan 7000-10000:- (Men ATM kanske gör det billigare om du har gjort det andra innan) Det e ju trots allt en helt ny programvara så jag tror att det kostar som det brukar...
Att den skulle slira vid fullgas har nog inget med chippet att göra, då behöver man nog se över sin låda lite grann. Jag har bytt till ett 16T på min, men bilen va chippad innan när det satt ett 13G i den då va den rätt kraftlös i höga varv.

TM Racing sa att om jag skulle ha deras steg 1 och sen skulle vilja ha mer effekt med ny turbo bla så skulle dom bara ta 500-1000kr för mjukvaruppdateringen, kanske autotech gör detsamma..? Tror du lådan pallar steg 4 (300hk)? Hur mkt klarar orginal vevstakarna?

micke777
15 maj 2008 · 185 Inlägg

Har du pratat med TM Racing om det så låter det ju som en bra grej. Varför inte åka till dem istället?
Jag gjorde min bil där, dem e kanon med service o allt vad det innebär. På TM sa dem att lådan skulle palla ca 300hk har jag för mig. Man brukar säga att stakarna klarar 1,2bar, sen hur mycket effekt det är e ju svårt att säga.

paralyzed
15 maj 2008 · 36 Inlägg

micke777 skrev:
Har du pratat med TM Racing om det så låter det ju som en bra grej. Varför inte åka till dem istället?
Jag gjorde min bil där, dem e kanon med service o allt vad det innebär. På TM sa dem att lådan skulle palla ca 300hk har jag för mig. Man brukar säga att stakarna klarar 1,2bar, sen hur mycket effekt det är e ju svårt att säga.

300hk sa TM till mig med (men man får ju använda huvet när man gasar), anledningen till att jag bokade tid hos ATM var att dom har ett förhålandevis väldigt billigt avgassystem. 19000kr för ett komplett steg 3 med ferrita från turbon inkl. racekat. Hos TM har jag för mig samma avgassystem kostade 18000kr för samma system utan nån mjukvara lr chip... Funderar på att köra på steg 4 ist, med spridarna o turbon från R:en. Det är ju högre effekt på höga varv jag vill ha! Men antar att man ligger farligt nära för vad stakar o låda pallar med steg 4... Kan man förstärka lådan på något sätt? Vad brukar gå sönder i lådorna o vad kostar det o laga? Nån som vet?

micke777
15 maj 2008 · 185 Inlägg

Ok, annars kan du väl köpa ett system själv. Och antingen sätta på det själv eller ta me det till TM så sätter dem dit det. Förstärka lådan.... Det får nog nån kunnig på lådor berätta om.
Jag vet att man kan sätta din en extra oljekyl till lådan...

paralyzed
16 maj 2008 · 36 Inlägg

Har pratat med atm nu, dom säger att det är samma låda som på t5:an så med deras momentbegränsningar så ska det gå bra med steg 4, ca 300hk 450nm. Skulle ändå höra från någon som har provat... Finns det ingen på garaget? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang