Avgasproblem på Besiktningen

Haniball_s
15 maj 2008 · 455 Inlägg

etanol ska du använda när du ska besiktiga den det är skit bra hadde det i 740 fick  nästan ner värdena till nol och då va det 50 kr etanol och 200 kr bensin! prova det!

>syns man inte finns man inte<
Big_JN
15 maj 2008 · 2 126 Inlägg

rob88 skrev:
tankade bilen full med 98 oktanig bensin istället för 95 som jag brukar köra på

Besiktning 3: 2008-05-14
CO = 5,8 (0,5) UNDERKÄNT
CO 2500 = 5,1 (0,3) UNDERKÄNT
HC = 205 (100) UNDERKÄNT
Lambda = 0,89 (0,97-1,03) UNDERKÄNT

Har alla missat att han tanka med 98 oktan istället för 95 oktan på senaste besiktningen, jag tror det är därför allt flippade ur!

softmuppen
15 maj 2008 · 224 Inlägg

ska du lura värderna på bilen kör då ca 10 liter 98 sedan tankar du ca 15liter E85 då får du kalas värden men bilen går halv taskigt men det e bara fylla upp med bensin efter bes...

annars byter du stift och kablar olja filter...

VilleV
15 maj 2008 · 193 Inlägg

hummer89 skrev:
Om man vill få ner HC-värdet tillsätter man K-sprit
Om man vill sänka CO-halten så tillsätter man massa E85

Har testat och det stämmer och frågat verkstan dessutom hur det fungerade.
Alltså häller du i K-sprit så påverkar det bara HC:n.
Fick ner min CO2500 från 152 till 092 med 1.5l k-sprit och hade cirka 10l vanlig 98 i tanken men glömnde E85 den ggr hmmlol Men imorn sätter vi ditt nya lamndan så nu jävlar!!! Nu försvinner nog trögstarterna och rycket som hänt 2 ggr.

Drar bilen extra mkt bensin förresten? Testa med att koppla bort lambdan och se om det blir bättre och blir det det så är det den men det verkar vara något annat.

Ska börja köra min på 20-30% E85 nu, blir mkt billigare än att bara köra på vanlig bensin.


Lycka till!!!

Tyvärr stämmer detta inte då HC värdet är oförbrända partiklar, kan visserligen bli bättre på etanol då den brinner varmare om ja inte missminner mig, vilket kan sänka HC't lite men som sagt bara lite, svart ryker bilen något när du kör?

Mvh Viktor

rob88
15 maj 2008 · 43 Inlägg

Här var de många olika bud. Nej bilen ryker inte svart det som är konstigast är ju att 2 dagar innan på andra besiktningen var alla värden perfekta förutom lambdat. 2 dagar senare var alla värden fel. Då hade jag tankat 98 oktanig bensin och tankat fullt, var i princip det enda jag hade gjort sen andra gången.På besiktningen den tredje gången kan tilläggas att han körde ett varv på ettan o varvade ordentligt.



Och det är ju inte lite som värderna ändrades.

HC från 28 till 205
CO från 0 till 5,8
CO 2500 från 0 till 5,1
Lambda från 1,05 till 0,89

Senast redigerat av rob88 (15 maj 2008)

Risken med humor är att folk tror man skämtar.
Volvo XC60 (2013)
hummer89
15 maj 2008 · 442 Inlägg

VilleV skrev:

hummer89 skrev:
Om man vill få ner HC-värdet tillsätter man K-sprit
Om man vill sänka CO-halten så tillsätter man massa E85

Har testat och det stämmer och frågat verkstan dessutom hur det fungerade.
Alltså häller du i K-sprit så påverkar det bara HC:n.
Fick ner min CO2500 från 152 till 092 med 1.5l k-sprit och hade cirka 10l vanlig 98 i tanken men glömnde E85 den ggr hmmlol Men imorn sätter vi ditt nya lamndan så nu jävlar!!! Nu försvinner nog trögstarterna och rycket som hänt 2 ggr.

Drar bilen extra mkt bensin förresten? Testa med att koppla bort lambdan och se om det blir bättre och blir det det så är det den men det verkar vara något annat.

Ska börja köra min på 20-30% E85 nu, blir mkt billigare än att bara köra på vanlig bensin.


Lycka till!!!

Tyvärr stämmer detta inte då HC värdet är oförbrända partiklar, kan visserligen bli bättre på etanol då den brinner varmare om ja inte missminner mig, vilket kan sänka HC't lite men som sagt bara lite, svart ryker bilen något när du kör?

Mvh Viktor

Från fall till fall, beroende på fel. Men varmkör man bilen ska det gå om det är pga att den förbrukar för mkt bensin. Vid läckor kanske det är annat men det borde inte ändra ngt

rob88
16 maj 2008 · 43 Inlägg

DanielssonC skrev:
K-sprit is the skit. Fungarede fiint för mig iaf.. men blanda ut de med mer bensin efter besikningen.. Motorn brukar inte tycka de är något vidare med för mkt k-sprit smile Men någon myt är de då inte smile

red daddy skrev:
Först nästan tom tank. Sen tanka 10 liter vanlig bensin och sen skickar du i 2,5 liter k-sprit i. Sen besiktigar du igen. (resulterar i värden som en "miljöbil")... bara så att den rullar igenom bes, sen får du kolla lite nogrannare på problemen. Fråga och beskriv problemet hos nån lokal mekaniker. de kostar ju inget... lycka till smile

MrTurbo skrev:
häll i några flaskor K-sprit i tanken...  smile

E30Tompa skrev:
K-sprit eller entanol! fungerar skit bra!

hummer89 skrev:
Från fall till fall, beroende på fel. Men varmkör man bilen ska det gå om det är pga att den förbrukar för mkt bensin. Vid läckor kanske det är annat men det borde inte ändra ngt

Jag och några kompisar tömde min tank idag tills den var helt tom. Sen hällde jag i 15 Liter 95 Oktanig bensin och 3 Liter K-Sprit. Och som jag misstänkte så hjälpte det inte ett skit i precis motsats till vad ovanstående talare har sagt. Så nu skrotar jag bilen för att slippa se den eller så får jag försöka komma på något annat. Eftersom så gott som alla värden är fel kan det vara vad som helst som är fel. Nu har jag dessutom bara en vecka på mig att göra ytterligare en ombesiktning innan det inträder körförbud på sketbilen....

Kan även nämna att Besiktningskostnaderna just nu uppgår till härliga 900 kr.


Dagens Värden:
Besiktning 4: 2008-05-16
CO = 1,0 (0,5) UNDERKÄNT
CO 2500 = 0,1 (0,3) GODKÄNT
HC = 361 (100) UNDERKÄNT
Lambda = 1,06 (0,97-1,03) UNDERKÄNT

Risken med humor är att folk tror man skämtar.
Volvo XC60 (2013)
TurboD
17 maj 2008 · 13 Inlägg

Säger bara kör på etanol när du ska till besiktningen bilen går dåligt men avgasvärdena blir bra å du klarar besiktningen.

Volvo 740 GL "Mys-tyle" (1987)
Liinkan_
17 maj 2008 · 6 Inlägg

Pröva tanka bilen med etanol innan du far på besiktningen.. kör bilen nästan tom sen tankar du ca 10 liter vanlig soppa och 10 liter etanol sen besiktar du den då kommer avgas värderna vara mycket bätre ( Bilen kan bli lite slö men då tankar du bara någon liter extra bensin ) Anledningen till varför du ska tanka så lite så slipper du köra en längre tid med etanolbaldad soppa

rob88
17 maj 2008 · 43 Inlägg

Etanol och K-Sprit är i princip samma sak.

Risken med humor är att folk tror man skämtar.
Volvo XC60 (2013)
Kesler
17 maj 2008 · 3 650 Inlägg

K-sprit thats it!

VilleV
17 maj 2008 · 193 Inlägg

tyvärr verkar inte det funka, verkar som om han har allvarligare problem

rob88
17 maj 2008 · 43 Inlägg

Testade att köra startspray på förgasargummit och grenrörspackningen,topplockspackningen och ventilkåpspackningen. Bilen gick sämre när jag sprayade på förgasargummit och grenrörspackningen så det kanske är någon läcka där. Men funderar allvarligt på att lämna in bilen för felsökning någon timma på Volkswagen så dom kan köra sina diagnostikprogram. Kostar 800 spänn och det kanske är bättre än att byta ut delar på måfå för flera tusen. Monojet är inte det enklaste att felsöka tyvärr.

Risken med humor är att folk tror man skämtar.
Volvo XC60 (2013)
rob88
21 maj 2008 · 43 Inlägg

Nu har jag bytt Insugspackningen och förgasarfoten i gummi. Skall ta den till jobbet imorrn och testa värderna.

Risken med humor är att folk tror man skämtar.
Volvo XC60 (2013)
rob88
22 maj 2008 · 43 Inlägg

Testade avgasvärderna på Jobbet nu, först så visade dom bra värden på allt förutom lambdan som låg på 1,04-1,08. Sen stängde jag av bilen och startade den igen. Då var dom flesta värderna fel igen!

CO: 2,75% vol
CO COR: 2,85% vol
HC: 161 ppm vol
CO2: 11,7% vol
O2: 2,11% vol
Lambda 1,009

Risken med humor är att folk tror man skämtar.
Volvo XC60 (2013)
Shady_killen S40 T4
1 juni 2008 · 584 Inlägg

hur får jag ner bara lambda värdet?

om jag ska kolla om det kommer in luft från någonstans eller att det läcker någonstans hur gör jag det på bästa sätt?
asså hur täcker jag det på bästa sätt?


jag fick:

Besiktning 1:
CO = 0,0 (0,5) GODKÄNT
CO 2500 = 0,0 (0,3) GODKÄNT
HC = 001 (100) GODKÄNT
Lambda = 1,14 (0,96-1,04) UNDERKÄNT

Renault 5 "GTS" (1991)
Shady_killen S40 T4
1 juni 2008 · 584 Inlägg

har ni ett bra tips på hur jag ska sätta fast avgasröret på bästa sätt för besiktningen?

Renault 5 "GTS" (1991)
machin_truc_bidule Railroad Tycoon
2 juni 2008 · 20 Inlägg

Sorry, har inget bättre tips än att lyssna och lukta. Jag hade problem med mina avgasvärden och efter mycket felsökande hittade jag en spricka på grenröret. Första besiktningen löstes med lite svets och avgaspasta över misstänkta delar. Detta år gick det inte alls. Har idag plockat av grenröret efter mycket trassel och där är nu fullt av sprickor. Inte lätta att se. Nytt försök hos bilpriovningen nästa vecka med nya blanka rör.

Emelie_244
2 juni 2008 · 375 Inlägg

Jag hade också problem med de med min 940, o det var för att blien gick ojämt så bytte tändstift,tändkablar, rotof o fördelalock. Så prov de smile Hoppas att det hjälper smile

Volvo S40 (2008)
Shady_killen S40 T4
2 juni 2008 · 584 Inlägg

okej.. tack för alla tips

Renault 5 "GTS" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang