Finns det olika syn på folket?

azid Det som inte dödar gör ont
16 maj 2008 · 2 668 Inlägg

nått man märkt med dövingar är att dom tar längre tid att ta sig över ett övergångställe än en som är blind, faschinerande tycker jag

2slow
Opelmadness German cars, quality and beyond
16 maj 2008 · 8 197 Inlägg

Har absolut inget emot döva eller nåt slags handikapp för den delen.
Har t.o.m pratat med en döv kille per telefon. Han använde en texttelefon och en telefonist ringde upp mig, så hon skrev till honom vad jag sa. Gick utmärkt. Förbaskat trevlig kille att ha på msn annars. smile
Köpte mitt gran turismo 4 av honom.
Och till de som skrattar åt den här tråden. Väx upp för fan...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Big_JN
16 maj 2008 · 2 126 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Har absolut inget emot döva eller nåt slags handikapp för den delen.
Har t.o.m pratat med en döv kille per telefon. Han använde en texttelefon och en telefonist ringde upp mig, så hon skrev till honom vad jag sa. Gick utmärkt. Förbaskat trevlig kille att ha på msn annars. smile
Köpte mitt gran turismo 4 av honom.
Och till de som skrattar åt den här tråden. Väx upp för fan...

Håller med 110%
Fan spelar ingen roll om man e döv bara man älskar bilar ju! smile

Hmm.
16 maj 2008 ·

Irmscher Vectra skrev:
Har absolut inget emot döva eller nåt slags handikapp för den delen.
Har t.o.m pratat med en döv kille per telefon. Han använde en texttelefon och en telefonist ringde upp mig, så hon skrev till honom vad jag sa. Gick utmärkt. Förbaskat trevlig kille att ha på msn annars. smile
Köpte mitt gran turismo 4 av honom.
Och till de som skrattar åt den här tråden. Väx upp för fan...

Det var mer innan man fattade vad orsaken var... sen blev det bara pinsamt.  Men.. Men...

TRYIT Teddan
16 maj 2008 · 2 495 Inlägg

en polare hadde en tjej som var döv elelr i princip döv , hon kunde läsa på läppar å få ur sig lite ord ... det vi andra kompisar fundera på var hur en döv person stönar  hehehehe


nej men seriöst, jag tycke inte en person är sämre bara för att han inte hör, ser eller inte kan gå.
har några affärskontakter i Norge som är döva och det funkar bra med deras telefon, känns dock lite speciellt i början.
Tecken språk tycker jag är något ruskigt bra, alla hjälpmedel är ju bra.
ungefär som en rullstol för en som inte kan gå osv.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Muttley
16 maj 2008 ·

Irmscher Vectra skrev:
Har absolut inget emot döva eller nåt slags handikapp för den delen.
Har t.o.m pratat med en döv kille per telefon. Han använde en texttelefon och en telefonist ringde upp mig, så hon skrev till honom vad jag sa. Gick utmärkt. Förbaskat trevlig kille att ha på msn annars. smile
Köpte mitt gran turismo 4 av honom.
Och till de som skrattar åt den här tråden. Väx upp för fan...

tror de skrattar åt hur de är skrivet , inget ont säkert mot någon som har ett handikapp.  jag hari nget emot någon som är handikappad på något vis.

Emelie_244
16 maj 2008 · 375 Inlägg

När jag lärde mej teckenspråk i skolan och bland det först vi fick lära oss var jag heter och sen namnet då.
I en mening på svenska så skriver man ju "Jag heter Emelie"
På teckenspråk skiver man " Heter E-m-e-l-i-e pek-c" Pek-c =jag.

Volvo S40 (2008)
Phaetoon
17 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Jag skulle vilja lära mig lite teckenspråk. Iaf så att jag kan göra mig förstådd.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Emelie_244
17 maj 2008 · 375 Inlägg

Det är lätt när man väl kommer in i det smile

Volvo S40 (2008)
ironhead volvoraggare
17 maj 2008 · 4 776 Inlägg

håller döv eller inte älskar man bara bilar så  alla är vi lika oavsätt bakrund eller handikapp eller vad det nu är

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Marten87
18 maj 2008 · 80 Inlägg

ironhead skrev:
håller döv eller inte älskar man bara bilar så  alla är vi lika oavsätt bakrund eller handikapp eller vad det nu är

Håller med...

Nu går trådet på rätta spåret.

BMW 528i (1987)
Gulmun * Klåpare
18 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Finns många döva i Örebro, mycket utbildningar för folk med nedsatt syn/höresel i den stan så det var den del av vardagen när man bodde där. Av någon anledning stog de alltid utanför McDonald's och snackade med varandra, så då lärde man sig mycket bra grejer på teckenspråk. "Dra åt helvete ditt jävla blåbär" till exempel big_smile
Värst är det nog för en döv kille jag känner lite flyktigt.. Han och hans döva tjej skaffade barn, och efterssom dom inte hör lillan skrika så får hon alltid ligga mellan dom i sängen. Det var det sexlivet...

Det enda positiva när man är döv som han själv sa, är att man slipper hörselskydd när man slipar och hamrar. Dessutom är det svårt att bli distraherad när man jobbar med något och är fullt koncentrerad. Han var en demon på att skruva med saker vill jag lova!

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Mrfleur
18 maj 2008 · 235 Inlägg

Gulmun skrev:
Finns många döva i Örebro, mycket utbildningar för folk med nedsatt syn/höresel i den stan så det var den del av vardagen när man bodde där. Av någon anledning stog de alltid utanför McDonald's och snackade med varandra, så då lärde man sig mycket bra grejer på teckenspråk. "Dra åt helvete ditt jävla blåbär" till exempel big_smile
Värst är det nog för en döv kille jag känner lite flyktigt.. Han och hans döva tjej skaffade barn, och efterssom dom inte hör lillan skrika så får hon alltid ligga mellan dom i sängen. Det var det sexlivet...

Det enda positiva när man är döv som han själv sa, är att man slipper hörselskydd när man slipar och hamrar. Dessutom är det svårt att bli distraherad när man jobbar med något och är fullt koncentrerad. Han var en demon på att skruva med saker vill jag lova!

Ja det finns många döva här i Örebro eftersom många flyttar hit från olika platser i sverige. Från kiruna, skåne och gotland till tex. Haha Gulmun, du är rolig - barnet fick alltid ligga mellan dom? Det finns en sensor hjälpmedel, man sätter den sensor vid barnets säng. Så fort när barnet skriker till, tar sensorn ljudet till föraldrarnas väckarklocka så att sängen börjar vibrera = föräldrarna vaknar.

Den hjälpmedel köper många hörande också faktiskt big_smile

Sanningen är att det finns verkligen många döva som är medlem här i garaget.org och de vågar inte säga att de är döva för att andra medlemmar här i garaget inte ska se ner på dom. Det är skönt att se det här tråden finnas!

Det finns både positiva och negativa saker , tänk er. Ett tjockt glas rum kan två döva förstå varandra när dom pratar med varandra. Hörande kan inte höra varandra. Men om det var en dörr, kan hörande prata med varndra pga rösten. Vi döva kan ej.

Bmw, när du älskar att köra!
Phaetoon
18 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Jag är ganska så bra på att göra mig förstådd. Kanske beror på att jag har språksinne och för att jag varit i Estland, Lettland och Vitryssland. En del av dom jag träffat på har inte kunnat engelska. Då får man ju ta till händerna och kroppsspråket. Hur många procent är döva egentligen?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Gulmun * Klåpare
18 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Mrfleur skrev:
Haha Gulmun, du är rolig - barnet fick alltid ligga mellan dom? Det finns en sensor hjälpmedel, man sätter den sensor vid barnets säng. Så fort när barnet skriker till, tar sensorn ljudet till föraldrarnas väckarklocka så att sängen börjar vibrera = föräldrarna vaknar.

Den hjälpmedel köper många hörande också faktiskt big_smile

Ok, ska hälsa han nästa gång jag träffar han att jag är rolig för att han inte hade en sån pryl då. roll

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Yelena
18 maj 2008 · 4 Inlägg

Hej!

En i min omgivning är med i den här sidan och visade då trådet för mig och jag hajade till rejält. Jag är döv och har inte upplevt någon dålig attityd direkt men när jag läser det här trådet så ser jag att många tyvärr inte har den kunskapen att förstå hur det egentligen är.

Då menar jag tex, dövas svenska. När ett dövt barn föddes på 80-90 talet så mätte man inte barns hörsel och föräldrarna tog hem sina barn omedvetande om deras egna barns handikapp. Men såklart upptäckte de flesta föräldrar efter ett par år att deras barn inte hörde.

Då har barnen levt utan språkstimulans i ett par år - det säger ju ganska mycket att språkutvecklingen för döva är sen. Därav det speciella svenska språket och det ska man ha överseende med tycker jag. Om man absolut inte förstår något så kan man ju be snällt om en ny förklaring istället för att klanka ner på människor?

Den här sidan är för er som är bilintresserade - och då ska det ta mej tusan kvitta om några inte hör, eller om några har amputerade ben. Dela istället ert bilintresse med varandra - det ger så mycket mer än att skriva onödiga inlägg som "lätt dagens garv".

Mrfleur
18 maj 2008 · 235 Inlägg

Phaetoon skrev:
Hur många procent är döva egentligen?

Sveriges döva är 10% av hela befolkningen. I Örebro finns ungefär runt 1500 döva.

Bmw, när du älskar att köra!
Gulmun * Klåpare
18 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Yelena skrev:
Den här sidan är för er som är bilintresserade - och då ska det ta mej tusan kvitta om några inte hör, eller om några har amputerade ben. Dela istället ert bilintresse med varandra - det ger så mycket mer än att skriva onödiga inlägg som "lätt dagens garv".

Så syftet med denna tråd var...?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Yelena
18 maj 2008 · 4 Inlägg

Gulmun skrev:

Yelena skrev:
Den här sidan är för er som är bilintresserade - och då ska det ta mej tusan kvitta om några inte hör, eller om några har amputerade ben. Dela istället ert bilintresse med varandra - det ger så mycket mer än att skriva onödiga inlägg som "lätt dagens garv".

Så syftet med denna tråd var...?

Marten87 ska egentligen svara på denna fråga. Men om jag sammanfattar så har han och andra döva upplevt en dålig attityd när de varit på bilträffar och vill då uppmärksamma detta. Hänger du med?

insanebrains
18 maj 2008 · 160 Inlägg

människor är rädda för folk som är olika andra,så har det alltid varit !.. att visa lite  empati/Respekt för folk som  andra förutsättningar än en själv, är en självklarhet för de flesta....!

Senast redigerat av insanebrains (18 maj 2008)

Volkswagen 1303s "1303rs" (1973)
Ford Falcon Futura Sprint "Rally Falcon" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang