Funderar på att etanol konverter min Golf Gti 16v , min fråga är vad som behövs, var man kan köpa det och om det är värt det ( bensinen kostar 13,41 kr/l )
Tackar, nån som vet hur stor skillnad i hk den kan bli??
Har för mig att jag har hört nåt om någon packning i motorn som inte mår så bra av etanolen, stämmer det?
På vissa bilmodeller har det förekommit att packningar och liknande har gått sönder. Men det är ofta packningar som var i dåligt skick redan innan konverteringen. Annars brukar det ju vara så att det som tål bensin även tål sprit. Men etanol är lite bättre på att lösa upp saker.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Tackar, nån som vet hur stor skillnad i hk den kan bli??
Har för mig att jag har hört nåt om någon packning i motorn som inte mår så bra av etanolen, stämmer det?
Hejsan Skillnad i hk kommer du nog inte att märka av. Har man en överladat motor och vill mapa, byta spridare och annat som hör till för att få den att gå odäntligt på etanol så finns det mycket efeckt att hämta. på en vanlig sug motor så kommer det inte märkas något om den inte blir lite slöare på grund av att den inte är riktigt instäld.
Vanligast är väll att sopa filtret sätter igen efter lite skit från tanken som släper av etanolen, du bör byta bensin slangarna för dom är ju med åren och etanolen är lite hårdare på bensin ledningarna.
Kommer man tjäna pengar på att konvertera när soppan snart är uppe i 13,50kr/l??
Det beror på hur mycket du kör. Ju mer du kör, ju mer sparar du. Sen beror det på hur mycket konverteringen kostar. Att konvertera en förgasarmotor är ju näst intill gratis om man gör det själv, så där gör man en besparing vid första tankningen.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Vad jag hört om ett test, då en gubbe la 2st gummislangar i var sin behållare med bensin resp. etanol, och tog fram igen efter 30 år så var slangen som låg i bensinbehållaren i bra mycket sämre skick än den som låg i etanol. Och det borde ju ta död på allt snack om att etanolen är styggare mot slagngar iaf.
Däremot har jag hört av en person som verkade ha väldigt bra koll på detta, då han även var bilmekaniker och pillat en del, att man behöver göra oljebyten lite oftare än mot en bensinare.
En kompis till mig konverterade sin Golf 3cl med 90hk till etanol för några år sedan, och den kändes lite piggare, men det som märktes mest var att den fick lite bättre vrid. Men förvänta dig inte underverk och stora effektökningar på en sugare, som någon nämnde tidigare. Däremot kan bilen blir lite svårstartad vintertid eller då det är kallt ute. Lite bensin blandat med etanolen löser dock detta, eller motorvärmare.
Vad jag hört om ett test, då en gubbe la 2st gummislangar i var sin behållare med bensin resp. etanol, och tog fram igen efter 30 år så var slangen som låg i bensinbehållaren i bra mycket sämre skick än den som låg i etanol. Och det borde ju ta död på allt snack om att etanolen är styggare mot slagngar iaf.
Däremot har jag hört av en person som verkade ha väldigt bra koll på detta, då han även var bilmekaniker och pillat en del, att man behöver göra oljebyten lite oftare än mot en bensinare.
En kompis till mig konverterade sin Golf 3cl med 90hk till etanol för några år sedan, och den kändes lite piggare, men det som märktes mest var att den fick lite bättre vrid. Men förvänta dig inte underverk och stora effektökningar på en sugare, som någon nämnde tidigare. Däremot kan bilen blir lite svårstartad vintertid eller då det är kallt ute. Lite bensin blandat med etanolen löser dock detta, eller motorvärmare.
Det är ju skillnad på gummi och plast också? Man kanske borde göra ett nytt sådan test med en massa olika slangar?
Regelbundna oljebyten är nog att rekommendera. Sen så ska man nog byta oljefiltret en stund efter att man konverterat, eftersom etanolen löser upp en massa skit i motorn.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Regelbundna oljebyten är nog att rekommendera. Sen så ska man nog byta oljefiltret en stund efter att man konverterat, eftersom etanolen löser upp en massa skit i motorn.
Vad jag hört om ett test, då en gubbe la 2st gummislangar i var sin behållare med bensin resp. etanol, och tog fram igen efter 30 år så var slangen som låg i bensinbehållaren i bra mycket sämre skick än den som låg i etanol. Och det borde ju ta död på allt snack om att etanolen är styggare mot slagngar iaf.
Däremot har jag hört av en person som verkade ha väldigt bra koll på detta, då han även var bilmekaniker och pillat en del, att man behöver göra oljebyten lite oftare än mot en bensinare.
En kompis till mig konverterade sin Golf 3cl med 90hk till etanol för några år sedan, och den kändes lite piggare, men det som märktes mest var att den fick lite bättre vrid. Men förvänta dig inte underverk och stora effektökningar på en sugare, som någon nämnde tidigare. Däremot kan bilen blir lite svårstartad vintertid eller då det är kallt ute. Lite bensin blandat med etanolen löser dock detta, eller motorvärmare.
Det är ju skillnad på gummi och plast också? Man kanske borde göra ett nytt sådan test med en massa olika slangar?
Regelbundna oljebyten är nog att rekommendera. Sen så ska man nog byta oljefiltret en stund efter att man konverterat, eftersom etanolen löser upp en massa skit i motorn.
Ja det har du visserligen rätt i. Men är det verkligen så många slangar som är gjorda av plast då? Tycker mest det är gummi.
Regelbundna oljebyten är nog att rekommendera. Sen så ska man nog byta oljefiltret en stund efter att man konverterat, eftersom etanolen löser upp en massa skit i motorn.
Hur kan etanolen lösa upp skit i motorn?
snarare tvärt om, E85 lämnar klägg efter sig på ventiler och i insug. Man måste köra en tank bensin då och då (relativt ofta) för att hålla rent.
Det är ett färgämne i E85 som livsmedelsverket bestämt skall vara där som fäller ut och sägger sig som torkad blandsaft på ventiler och i insuget.
Saab-biopower börjar gå dåligt/hårt efter några hundra mil E85 och måste då köra en tank bensin.
problemet för riktiga flexbilar är egentligen obefintligt då man ändå tankar bensin ibland, men för dem som konverterar sin bil och inte kan köra bensin har problem....
...så frågan är om det är så smart att konvertera egenligen...
finns det kanske andra lösningar på problemet med färgämnet?
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
snarare tvärt om, E85 lämnar klägg efter sig på ventiler och i insug. Man måste köra en tank bensin då och då (relativt ofta) för att hålla rent.
Det är ett färgämne i E85 som livsmedelsverket bestämt skall vara där som fäller ut och sägger sig som torkad blandsaft på ventiler och i insuget.
Saab-biopower börjar gå dåligt/hårt efter några hundra mil E85 och måste då köra en tank bensin.
problemet för riktiga flexbilar är egentligen obefintligt då man ändå tankar bensin ibland, men för dem som konverterar sin bil och inte kan köra bensin har problem....
...så frågan är om det är så smart att konvertera egenligen...
finns det kanske andra lösningar på problemet med färgämnet?
Ska jag vara ärlig så tror jag att båda sakerna stämmer. Etanolen löser upp vissa ämnen som inte bensinen rår på och vice versa.
Det här med färgämnet, det måste dom väl isåfall lösa snart? För det handlar väl om en reaktion mellan "sockret" i etanolen och färgämnet? Tycker att dom kunde avskaffa färgämnet. Fast det är väl till för att etanolen ska brinna med färgad låga?
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Jag som trodde det var själva sockret som kleggade? Färgämnet är väl inte för att färga lågan, utan för att man lätt ska kunna skilja "laglig" etanol från "olaglig"?
Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Funderar på att etanol konverter min Golf Gti 16v , min fråga är vad som behövs, var man kan köpa det och om det är värt det ( bensinen kostar 13,41 kr/l )
Alla svar uppskattas.
Har själv tänkt konvertera min golf, pendlar långa stäckor till jobbet, så jag tror att jag kommer tjäna på att konvertera. Det jag har fått fram att man måste göra på våra bilar är att bränsletrycket måste höjas till 3,5bar, styrtrycksventilen måste kopplas bort samt att tändningen måste ställas om. cirka kostnad 500-1000kr, beroende på vilken btr man köper.
Har själv tänkt konvertera min golf, pendlar långa stäckor till jobbet, så jag tror att jag kommer tjäna på att konvertera. Det jag har fått fram att man måste göra på våra bilar är att bränsletrycket måste höjas till 3,5bar, styrtrycksventilen måste kopplas bort samt att tändningen måste ställas om. cirka kostnad 500-1000kr, beroende på vilken btr man köper.
Ok, jo det har jag fått fram också. Är det nån som vet nått företag i närheten av östersun som man kan höra av sig till??
Jag har nyligen konverterat min busbil, Porsche 944:an. Har bytt spridare, kommer från Volvo med LTT, ger ca 40% mer än standard i min bil. Även bytt chip till ett med anpassad programvara för att köra på 100% E85. Bilen funkar mycket bra, tycker mig ha fått lite mera vrid, iaf i det nedre registret. Man har dock fått mala på starten en stund när det bara varit 2-3 grader på morgonen men det kan jag leva med när det kostar ca 2,5 kr/mil mindre...
Jag kan skaffa fram chip till flera bilmodeller om någon är intresserad.
Jag kan skaffa fram chip till flera bilmodeller om någon är intresserad.
Jag är intreserad, men är inte min bil lite gammal för ett chip, eller har jag fel? Och är det nån som kan säga om jag kommer att behöv nya soridare eller om det räcker med att ställa upp trycket med en BTR?