Öppen dump fast man har LMM...

Andy_88 Elektriker/Volvobuse
19 maj 2008 · 218 Inlägg

Någon som vet om detta funkar? eller blir de bara svarta moln när man dumpar och den får fel blandning? e ute efter fint ljud.... eller finns de någon högljudd återcirkulerande man kan skaffa? länka gärna till en fin högljudd sak...   återcirkulerande är prio 1 pga att jag hela tiden rekomenderas de för att jag har lmm

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
E85
19 maj 2008 · 58 Inlägg

Släng på ett sportluftfilter om d u inte redan har det. då pyser o fnyser det litegran. hepåre wink

Saab 9-5 Aero "R500" (2000)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
19 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Låt originaldumpen sitta kvar och släng dit ett sportfilter istället så mår både du och bilen bättre tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
KHRacing
19 maj 2008 ·

Skaffa en 2-stegs dump (hybrid, sök på GFB på google)

Anubis
19 maj 2008 · 1 255 Inlägg

Jag har LMM på min o kör med öppen de ända som händer är att när du drar på fullt o släpper gasen så blir tomgången låg några sekunder + att han skjuter lite eld ibland

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Anders1984
19 maj 2008 · 82 Inlägg

lh 2,4 tycker inte om öppna dumpar oftast, finns få som fått det att lira bra...

men köp ett sportfilter och en STOR återcirkulerande dump, det låter det med...

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!
Saab 9-5 Vector SC Biopower "Mackanized" (2007)
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
19 maj 2008 · 218 Inlägg

angående sportfilter.... något som låter mer än andra? eller kan man köpa ett universal från biltema och få samma volym?

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
940turboplus Rapidoz
19 maj 2008 · 688 Inlägg

Anubis skrev:
Jag har LMM på min o kör med öppen de ända som händer är att när du drar på fullt o släpper gasen så blir tomgången låg några sekunder + att han skjuter lite eld ibland

kan det inte vara lite skillnad mellan en skyline och en volvo?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
940turboplus Rapidoz
19 maj 2008 · 688 Inlägg

Andy_88 skrev:
angående sportfilter.... något som låter mer än andra? eller kan man köpa ett universal från biltema och få samma volym?

öhm..tror ingen någonsin frågat sig själv den frågan tidigare lol
men antar att ett filter som flödar bättre avger högre ljud men inte riktigt därför man köper öppnafilter hmm

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
R0b1n hej
19 maj 2008 · 291 Inlägg

jag har själv LH 2.4 styrsystemet. och det funkar inte....................!!!!!!!!!! med öppen dump. blandning blir fel o bilen går inte gött får ja lova.. körde med HKS öppen om du nu vill veta... bilar med mapsensor funkar bäst med öppna dumpventiler....


Nough said.........

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!
Ante945
19 maj 2008 · 26 Inlägg

Tänk inte på ljudet så mycke. det kommer med på köpet. skaffa hellre ett filter som fungerar å inte släpper in all skit utom hela löv å sånt. bättre att grejerna håller än att d ska låta fränt i en kvart å bli dyrt.
Men d e ju bara min åsikt;)

Varför finns det bara ETT konkurrensverk???
Audi A5 Sportback "S Line" (2013)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
19 maj 2008 · 6 170 Inlägg

940turboplus skrev:

Anubis skrev:
Jag har LMM på min o kör med öppen de ända som händer är att när du drar på fullt o släpper gasen så blir tomgången låg några sekunder + att han skjuter lite eld ibland

kan det inte vara lite skillnad mellan en skyline och en volvo?

Även skillnad på LMM och LMM, finns ju både LuftMasseMätare och LuftMängdMätare. Dom där två är olika på något vis men kommer inte riktigt ihåg hur roll

Så en som säger att öppen dump funkar kanske menar med massemätare och en som säger att det inte funkar kanske menar mängdmätare tongue

Och att det förbränns avgaser ända bak i slutröret är väl knappast något man vill när man kan bränna sönder katalysatorn på det viset, alternativt helt enkelt spränga skiten helt lol

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
940turboplus Rapidoz
19 maj 2008 · 688 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

940turboplus skrev:

Anubis skrev:
Jag har LMM på min o kör med öppen de ända som händer är att när du drar på fullt o släpper gasen så blir tomgången låg några sekunder + att han skjuter lite eld ibland

kan det inte vara lite skillnad mellan en skyline och en volvo?

Även skillnad på LMM och LMM, finns ju både LuftMasseMätare och LuftMängdMätare. Dom där två är olika på något vis men kommer inte riktigt ihåg hur

Luftmängdmätare:
En kläppa som sitter i ett hus och som dras med luftströmmen. Mer luft = mer utslag på kläppan. Kopplat till kläppans axel sitter en potentiometer som ger en resistans beroende på kläppams utslag.
Huset som kläppan sitter i är inte rakt utan snäckformat, och fjädern som håller emot kläppan är inte linjär. Detta ger att signalen som styrdatorn får av mätaren (eg en spänning 0-5V då potentiometern är en del av en spänningsdelare) inte är linjär till luftflödet utan måste räknas om i en algoritm i datorn.
Eftersom luftens densitet ändras med temperaturen, men kläppan inte känner av detta med tillräcklig noggrannhet så måste man komplettera kläppan med en lufttempgivare, ofta inbyggd i huset men kan även sitta i insuget eller i tryckrören på turbomotorer.

Luftmassemätare (hettråd):
En tråd av lämpligt matrial (ofta platina eller wolfram) värms upp till en förutbestämd temperatur (ofta 100grC över utetemp). En tempgivare sitter intill tråden och mäter tempen på den.
När luften passerar genom röret där tråden sitter kyler den ner tråden (och tempgivaren). Mer luft = kallare tråd.
Tempgivaren ingår i en Wheatstonebrygga där en annan resistor ingår som är justerbar (kalibrering). Utgången på bryggan driver en förstärkare som matar hettråden och kompenserar för olika luftflöde så tråden hålls lika varm hela tiden. Samtidigt tar man ut en spänning ifrån kretsen som ger en 0-5V signal helt linjär med den genomströmmande luftens massa, och datorn får en uppfattning om mängden syre som motorn har fått, oberoende av temperaturen.

Luftmassemätare (hetfilm):
Samma princip som hettråd, men med en tunn folie klädd på en fena istället, och är då tåligare än den tunna sköra tråden.


rätta om jag har fel.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
AeroMalm BMW fantast
19 maj 2008 · 1 172 Inlägg

öppen dump brukar inte funka på ludft mängd mätare, då mängden inte blir rätt när man släpper ut i luften, men på luftmassemätare bör det gå.. mäter ju massan i luften med en tråd som ovanståend säger... sen beror det väl på var dumpen släpper tillbaka luften... släpper den ut före lmm så räknar den ju om luften och bör inte heölelr ställa till problem...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang