Störningsljud

Isacsson_
15 januari 2006 · 186 Inlägg

Har ett pipande ljud i högtalarna, och det följer varvtalet (mer ju högre varv)
kan det vara generatorn, och funkar det med ett störningsfilter?

MVH

freddan70 Team Tondöv
15 januari 2006 · 649 Inlägg

Kolla hur du dragit lågnivåkablarna, är dom i närheten av strömkablar eller bilens kablage?
Kolla så du har ordentlig jordning av steget.

Isacsson_
15 januari 2006 · 186 Inlägg

jordningen är ordentlig, ja och lågnivåkablarna ligger på passagerarsidan, och strömmen på förarsidan.
(är extra noga med jordning pga. att det jordar genom rca-kablarnas ytterhölje till stereon och bränner stereon om jordningen inte är ok)

Flemm
16 januari 2006 · 172 Inlägg

Det verkar som ett vanlig jord fel...

Vart har du jordat steget ?

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A
Ronnie.L
16 januari 2006 · 914 Inlägg

behöver inte vara jord fel. Visst jag är ingen expert men jag var tvungen att byta ut mina lågnivå kablar på min förra anläggning för att få bort oljudet. Brukar kallas generatorvin och beror på störningar. Så du skulle eventuellt behöva en bättre lågnivå eller ett störnings filter. Har själv aldrig använt ett sånt så vet ej hur mycket nytta det gör.

Chiefbaker trött
16 januari 2006 · 41 Inlägg

jag hade samma fel tills för en vecka sedan då jag bytte huvudenhet och då förvann pipet. Det kan vara så att lågnivå-ingången på stereon har brunnit. Men det tog ett tag att lista ut det. Det pep även för mig när jag bromsade både med foten och med handbromsen. då blev det ett annat typ av pip/vin då .

Senast redigerat av Chiefbaker (16 januari 2006)

_____________________________
freddan70 Team Tondöv
16 januari 2006 · 649 Inlägg

har du kollat jordningen av HU'n med?

M5_Sthlm
16 januari 2006 · 36 Inlägg

Mät så att du har samma värde på stegets jord som stereons jord...

BMW E34 M5 (1992)
loudness
16 januari 2006 · 4 554 Inlägg

följande fel kan vara vid störningar:
1. dåligt jordad huvud enhet eller steg,
2. avbrunnen signaljord
3, usel skärmning.

åtgärder och felsökning:
för 1. byt jordpunkt till något som du värkligen är säker på är bra.. slipa bort färg och få de helt rent för bästa kontaktyta.
2. för kolla signaljorden i steget: lägg en kabel mellan - på högtalarutgången till - på rca utgången.försvinner störningen är felet i steget. om inte mät mellan rca kontakterna för att kolla så ledaren är hel. för huvudenheten gör samma som i steget mellan högtalar- och rca -. för att laga detta krävs lödkolv och kunskapar om lödning. lossa inspektionsluckan på steg eller spelare och kolla efter kall lödningar eller avbrunnen ledare.
3.byt om du vet att dom va av sämre kvalite!

mer felorsaker kommer ja inte på just nu

edit: de finns en hel dela såna här trådar så läs dom andra innan så man slipper förklara samma sak om och om igen

Senast redigerat av loudness (16 januari 2006)

Isacsson_
19 januari 2006 · 186 Inlägg

tack för alla svar, det var kicker-steget och stereon som inte lirade ihop riktigt.. störningsfilter på lågnivåkablarna bara smile

andreas_gbg_
20 januari 2006 · 1 634 Inlägg

Jag fick generatorvin nu när jag installerat mitt nya framsystem!!! Men bara i ena dörrhögtalaren!!! Kan någon förklara det???

Numera Saab 9-5 Aero -00
Isacsson_
20 januari 2006 · 186 Inlägg

kolla kablar dragna till högtalarem i fråga.. om nån av dem ligger emot eller nära nånstans.. annars ingen aning

Drönirettab
20 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Det är väl bättre med generatorvin än rödvin i högtalarna, rödvin passar bättre i magen.

loudness
21 januari 2006 · 4 554 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Jag fick generatorvin nu när jag installerat mitt nya framsystem!!! Men bara i ena dörrhögtalaren!!! Kan någon förklara det???

avbrunnen signaljord till den kanalen

freeddan
19 september 2008 · 1 Inlägg

Tja, jag får det här vinande ljudet som är relaterat till varvtalet endast när jag har på radiofunktionen och inte när jag kör på cd, eller andra minnen.  Vad är de jag ska kolla över då, köpa nåt störningsskydd till antennen?

båten
19 september 2008 · 29 Inlägg

Det är kompressorn som laddar, eller så har turbon som får för lite bensin,.

Eller strömkablen som ligger för nära generatorn!!!!!!!!
Om felet kvarstår finns det en liten "adappter" "Störningsfilter" (stor som en tändsticksask) att koppla på strömkablen till sterion!.

mange_00
19 september 2008 · 105 Inlägg

Isacsson_ skrev:
Har ett pipande ljud i högtalarna, och det följer varvtalet (mer ju högre varv)
kan det vara generatorn, och funkar det med ett störningsfilter?

MVH

prova med ett störningsfilter som man sätter på lågnivåkabeln, de gjorde jag ådå försvann generatorvinet..

GTI ska de va annars få de va
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang