Murvald skrev:
Martin 9-3 skrev:
Hoppas det är skrivfel med 1839 i försäkring?
Asus har ju 2år garanti som täcker allt. De kommer och hämtar datorn hemma vid dörren inom 24 timmar.
Mot stöld och drulle har man elektronikförsäkring som tillägg i hemförsäkringen som täcker mobiler, datorer, tv ja allt för några hundralappar om året samt en självrisk på 200:-
Inga bekymmer att få ut om man dokumenterar köpet med kvitton och bilder.
Han/hon som sålde dig den försäkringen blir nog bjuden på tårta av chefen om du inte går tillbaka och ångrar försäkringen direkt som du har rätt till...
1. INGEN (!) garanti täcker allt, garanti är väldigt begränsat av den anledningen att INGEN tillverkare tar på sig användarfel/yttreåverkan frivilligt..
Asus garanti räcker i två år men täcker inte om du tex spiller mjölk i datorn. Källa 2 års begränsad global garanti för maskinvara
*different by country
1 års garanti för batteri
Problem lösning online via webbgränssnitt (uppdatering av BIOS, drivrutiner)
Rådgivning vid installation/avinstallation av operativsystem (Microsoft Windows Vista)
Rådgivning vid installation/avinstallation av medföljande programvara
Support för ASUS programvara
2. Visst, hemförsäkringen täcker elektronik, men du har vad som kallas värdeminskning. Vanligtvis 20% per år från och med andra året, dessutom på begagnatpriser.. Sen har du generellt sett en självrisk på 1500:-, speciellt om du inte väljer högre månadskostnad vilket är idiotiskt i mitt tycke källa
http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf … /S2940.pdf , en PDF fil du kan ladda ner ohc läsa..
Sammanfattning..
Du köpte en dator för 10000:- för tre år sedan, du spiller olyckligtvis kaffe i datorn och väljer att ta det på hemförsäkringen..
Nu gör jag en snäll generalisering, du får "nypriset" på datorn, dom kollar alltså INTE beg-priserna. .
Nu börjar matten (jag suger på matte), första året värderar bolaget din dator till simpelt, 8000:- med 20% åldersavdrag... Andra året förlorar du ytterligare 20%, vilket är 40% av ordinarie pris, snabbt uträknat 40% av 10000:- är 4000, tredje och sista året förlorar du 60% av ordinarie pris, dvs din dator blir värderad till 40% av ursprungsvärdet, dvs 4000:- kronor.. Sen var det ju den roliga självrisken (du har INTE betalat ännu högre månadskostnad för lägre självrisk, inte i denna räkningen)..
Då står du där, en dator för 10LÖK får du alltså 4000.- för, fast då var ju självrisken kvar, sniikysniikyna tar ytterligare 1500:- av dig och du har kvar 2500:-..
Vad återstår att säga? Jo, undra vem som blir lurad.. Inte är det då killen som köpte en försäkring inte..
OT, mitt senaste köp var en Nokia N97