1959
Sök

Saab 900i Projekt (UPPDATE: Bilen till salu)

4 299 Inlägg
29 augusti 2009
Den där gula grejen på armaturen. Den som håller fast anslutningarna.
Där verkar det som att haken på den vita anslutningen (den med gummislang) är borta och lagad på något underligt sätt.

Eller vad är det som finns under den där vita tejpen??

1 270 Inlägg
29 augusti 2009
Jag kolla på det förut åå det är inge tejp.. Bilden är bara dålig wink

Hjultomte
1 500 Inlägg
29 augusti 2009
ena slangen ser lite blöt ut men kanske bara jag. Ja fick precis i min pump ida xD Kolla bara så du har dom sakerna i ordentligt retur o ut big_smile O akta dom. dom bryts för jäkla lätt annars e det bara o skruva av allt o kolla packningen. o även där AKTA tapparna ^^ Inte kul o knäcka o byta smile Original slangarna e MÖG.. tongue

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Arbetslös CNC-Operatör
218 Inlägg
29 augusti 2009
Vet inte ifall denna kan vara till någon hjälp? smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/87963/750926_qy1ahh.jpg

kolla gärna in min Projekttråd

849 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
tack allesammans !
Nu har jag blivit lite klokare så hoppas att detta blir löst nu smile,
får bli att skruva bort det och troligtvis byta packning smile eller i värsta fall, byta allt =/

//Tobbe

Saab, Vad Annars?
Min Projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 13&p=1

849 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
Tjena,
Nu är det så här att jag har en T16-motor på G smile ,
och frågan är vad jag kommer att behöva sen när jag köpt den och vart jag kan få tag på sakerna.
Så alla tips är välkomna smile

//Tobbe

Saab, Vad Annars?
Min Projekttråd!

849 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
det kan ju inte vara det ända som man behöver tänka på;)
fram med mera, du som är kunnig big_smile haha

//Tobbe

Saab, Vad Annars?
Min Projekttråd!

849 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Elda skrev:
well det mesta märker du ju när du plockar ur din gammla motor..  hela motorstyrsystemet med alla givare, spridare osv.. Databoxen (sitter vis passagerarens fötter fram tror jag) sedan Motorn, kanske växellådan med beroende på vilken primär du har. det e som sagt en del... det mesta e ganska självklart när man väl börjar plocka ur motorerna smile

okeej det blir lite att byta alltså:)
hur blir det med ic sen, är det någon speciell ic som man ska ha ?

//Tobbe

Saab, Vad Annars?
Min Projekttråd!

849 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Elda skrev:
Driverking skrev:
Elda skrev:
well det mesta märker du ju när du plockar ur din gammla motor..  hela motorstyrsystemet med alla givare, spridare osv.. Databoxen (sitter vis passagerarens fötter fram tror jag) sedan Motorn, kanske växellådan med beroende på vilken primär du har. det e som sagt en del... det mesta e ganska självklart när man väl börjar plocka ur motorerna smile

//Tobbe

Nja orginal IC funkar ju bra smile beror på fall du vill regga bilen som fulltryckare eller lätteryckare (beror på vart motorn kommer ifrån)  ska du ha den reggad som LTT så ska du inte ha nån ic.

vill ju ha den som fulltryckare wink, så då lär det behövas?smile den motorn jag kanske ska köpa kommer från en bilskrot.

Saab, Vad Annars?
Min Projekttråd!

plankan
11 september 2009
Driverking skrev:
Elda skrev:
Driverking skrev:

//Tobbe

Nja orginal IC funkar ju bra smile beror på fall du vill regga bilen som fulltryckare eller lätteryckare (beror på vart motorn kommer ifrån)  ska du ha den reggad som LTT så ska du inte ha nån ic.

vill ju ha den som fulltryckare wink, så då lär det behövas?smile den motorn jag kanske ska köpa kommer från en bilskrot.

Ser att du går i T16 planer med din bil villket jo är kul.
Dock är en del saker du bör vara lite obsavant på,som t.ex att du kommer att behöva oljekylaren som sitter undertill på vä sida.Avgassystemet är inte samma - spec inte katalysatorn.
Det finns både bosch och lucas system i dessa bilarna,mest vanl är det med lucas fr o m MY90 ->

En annan sak är att om du tar delar från en 900s (ltt) MY90,så är just den årsmodellen "strypt" i styrboxen då den stänger ner bränslet vid 0.6 bar.Den går alltså inte att göra till en FTT om inte man byter chip.

Den motor du har på G - är den komplett och från villken årsmodell om du vet det ?

Fast,det bästa tippset man egentligen kan ge dig,är att försöka hitta en kompl. donatorbil -
bäst vore en FTT då du redan har APC och 7:ans primär i dom bilarna

849 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
plankan skrev:
Driverking skrev:
Elda skrev:

Dock är en del saker du bör vara lite obsavant på,som t.ex att du kommer att behöva oljekylaren som sitter undertill på vä sida.Avgassystemet är inte samma - spec inte katalysatorn.
Det finns både bosch och lucas system i dessa bilarna,mest vanl är det med lucas fr o m MY90 ->

En annan sak är att om du tar delar från en 900s (ltt) MY90,så är just den årsmodellen "strypt" i styrboxen då den stänger ner bränslet vid 0.6 bar.Den går alltså inte att göra till en FTT om inte man byter chip.

Den motor du har på G - är den komplett och från villken årsmodell om du vet det ?

Fast,det bästa tippset man egentligen kan ge dig,är att försöka hitta en kompl. donatorbil -

här är det någon som kan ser jag !wink
Den motorn som jag jar på G är en, T16 årsmod:91:a, och då fick jag med turbon till den motorn. men det är som du säger att man kanske ska köpa en donator bil ist så har man ju allt direkt?
vill ju få tag på en donator bil isf, men den ska ju inte ha gått för hårt så motorn är dålig osv.

//Tobbe

Saab, Vad Annars?
Min Projekttråd!

849 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Elda skrev:
Driverking skrev:
plankan skrev:

här är det någon som kan ser jag !wink
Den motorn som jag jar på G är en, T16 årsmod:91:a, och då fick jag med turbon till den motorn. men det är som du säger att man kanske ska köpa en donator bil ist så har man ju allt direkt?
vill ju få tag på en donator bil isf, men den ska ju inte ha gått för hårt så motorn är dålig osv.

//Tobbe

Plankan kan ju, det var därför jag rekomenderade dig att kolla hans projekttråd roll

att hitta en donatormotor i bra skick är en ren gissning, bästa är att renovera motorn o köpa en skitbil från början, blir nästan billigare så.

okej så du menar att jag köper den här motorn jag blivit erbjuden och sedan letar upp en donatorbil som jag kan ta annat ifrån ?

Saab, Vad Annars?
Min Projekttråd!

849 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Elda skrev:
Driverking skrev:
Elda skrev:

Plankan kan ju, det var därför jag rekomenderade dig att kolla hans projekttråd roll

att hitta en donatormotor i bra skick är en ren gissning, bästa är att renovera motorn o köpa en skitbil från början, blir nästan billigare så.

okej så du menar att jag köper den här motorn jag blivit erbjuden och sedan letar upp en donatorbil som jag kan ta annat ifrån ?

jag rekomenderar dig att köpa komplett bil och ta motorn därifrån och skippa motorn på skroten. och då självklart renovera motorn ur donorbilen.

jaha det var så du mena wink , aa det kanske är det bästa egentligen..

Saab, Vad Annars?
Min Projekttråd!

461 Inlägg
11 september 2009
Ja blir ju smidigare att kunna ta allt rakt av, och även se hur det ska se ut! När du gör byttet så är det ju ingen dum ide att montera på en 9000 intercooler för bättre kylning i fronten. Och sen är ju 3" ett måste på dessa motorer me smile

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

849 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
M.Persson skrev:
Ja blir ju smidigare att kunna ta allt rakt av, och även se hur det ska se ut! När du gör byttet så är det ju ingen dum ide att montera på en 9000 intercooler för bättre kylning i fronten. Och sen är ju 3" ett måste på dessa motorer me smile

okej, då gäller det bara att hitta en "duglig" donatorbil då smile

Saab, Vad Annars?
Min Projekttråd!

461 Inlägg
11 september 2009
Driverking skrev:
M.Persson skrev:

Ja precis, men med tanke på att bilen du har redan är så fin som den är så kan du ju leta efter någon med lite lägre krav som tex: Avställd, obes, rostig, krockad bak eller sidan, skabbig utsida m.m. då du ändå bara är ute efter hårdvaran som motor, styr, och en extra låda skaddar ju inte att ha hemma när man kör turbo:D

Så behöver ju inte bli så hemskt dyrt! och sen när du har motorn ute ur den bilen så är det ju ingen dum ide med bytte av packningar och så!
Senast redigerat av M.Persson (11 september 2009)

plankan
11 september 2009
Driverking skrev:
M.Persson skrev:

Ta nu en sak i taget här.
Hitta en donatorbil - ur slitagesynspunkt är en 900s (ltt) att föredra eftersom dom bara (org) laddar 0.4
Dock bara försöka att hitta en MY 91->93

Jag kom själv över en 900s MY 91 med 24K mil på mätaren där jag plockade ner motorn för renovering.
Inte för att den var dårlig på något vis,utan för att jag ville ha den renov. -
men den hade lätt gått en 10K mil till.

Själva motorn är exakt samma oavsett om det är en ltt eller en ftt -
det är bara komponenterna omkring som avgör skillnaden.

När du nu kommit så långt att du fått hinkat i en T16,så är det dags att tänka på lite andra saker.

Boka tid hos SBP för en reg.bes A2.Denna kostar kr 950:- och då ingår vägninng av fordonet också.
Inför denna är det bäst att ha bilen så nära org som donatorbilen. D v s ingen IC i bilen om det är en LTT  du har hinkat i.

Motornummert måste kunna avläsas enkelt,och bilen skall ha gas stöddämpare hela vägen runt + att du måste ha en avgasedikett som motsvara den årsmodell din donatorbil är.
Denna kan mycket enkelt beställas på saab till en kostnad på 80:-

3" Avgas är ingen hit,vare sig på reg bes - eller med org katalysator mont på bilen i övrigt.
En bra sak du kan göra för att förenkla det hela lite,är att ha med reg papperna från donatorbilen.

Men som sagt,börja med att hitta en "donator" - det finnns gott om dom i bra mekanisk skick - men med garva rostskador........

461 Inlägg
11 september 2009
plankan skrev:
Driverking skrev:
M.Persson skrev:

Hitta en donatorbil - ur slitagesynspunkt är en 900s (ltt) att föredra eftersom dom bara (org) laddar 0.4

Jag kom själv över en 900s MY 91 med 24K mil på mätaren där jag plockade ner motorn för renovering.

När du nu kommit så långt att du fått hinkat i en T16,så är det dags att tänka på lite andra saker.

Boka tid hos SBP för en reg.bes A2.Denna kostar kr 950:- och då ingår vägninng av fordonet också.
Inför denna är det bäst att ha bilen så nära org som donatorbilen. D v s ingen IC i bilen om det är en LTT  du har hinkat i.

Motornummert måste kunna avläsas enkelt,och bilen skall ha gas stöddämpare hela vägen runt + att du måste ha en avgasedikett som motsvara den årsmodell din donatorbil är.

3" Avgas är ingen hit,vare sig på reg bes - eller med org katalysator mont på bilen i övrigt.
En bra sak du kan göra för att förenkla det hela lite,är att ha med reg papperna från donatorbilen.

Men som sagt,börja med att hitta en "donator" - det finnns gott om dom i bra mekanisk skick - men med garva rostskador........

Nej menade självklart inte att 9000 intercooler och 3" skulle på innan regningen av motorn, men det sa dom iofs inget till farsan om när han bytte på sin, då påpekade ju till och med besiktningsmannen att intercoolern var för bättre kylningen och 3" var ju biligare med stcs rabaten från speedparts än orginal så det är klart man helre köper det då.

849 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
plankan skrev:
Driverking skrev:
M.Persson skrev:

okeej, fan detta låter vettigt.
då skippar jag att leta efter en T16 och letar upp en S ist då smile
så kraven är att man hittar en årsmodell från 91 till 93?
ska börja kolla runt nu å se om det finns någe wink

//Tobbe

Saab, Vad Annars?
Min Projekttråd!

plankan
12 september 2009
Driverking skrev:
okeej, fan detta låter vettigt.
då skippar jag att leta efter en T16 och letar upp en S ist då smile
så kraven är att man hittar en årsmodell från 91 till 93?
ska börja kolla runt nu å se om det finns någe wink
//Tobbe

Det är en liten missuppfattning det där,för både 900s och T16 är båda Turbo 16 bilar.Det är som sagt skillnaden mellan LTT och FTT som avgör det.

Du lär säkert hitta en LTT (900s) lätare än en FTT - men skulle du "trilla" över en FTT är det ingen nackdel i sig.Då har du både APC systemet (som gör en FTT) och den 7:a primär som sitter i FTT lådan.
Skillnaden på just 7:ans primär är längre mellan växlarna som turbon kan jobba + att varvtalet bilr lägre på högre hastigheter.
Kan säga att just med 7.an blir varvtalet vid 120 km/t  3.000 varv.

Ang kravet som inte är ett "krav" i sig - utan en rek.
Det är inget hinder i sig att ta MY90,men det blir jo en liten extra utgift på ett annat bränslechip.

Sedan rent teoretisk kan du leta T16 ner till MY 89 som jo då är FTT,dock bara med den res att dom bilarna är med bosch system.

Nu vet jag inte hur mycket du kan/vill göra med din bil - men själv rev jag ut rubbet av min gamla bil och lade in hela el-systemet från donatorbilen.

Lycka till med jakten wink

Sök