Driverking skrev:
M.Persson skrev:
Ja blir ju smidigare att kunna ta allt rakt av, och även se hur det ska se ut! När du gör byttet så är det ju ingen dum ide att montera på en 9000 intercooler för bättre kylning i fronten. Och sen är ju 3" ett måste på dessa motorer me

okej, då gäller det bara att hitta en "duglig" donatorbil då

Ta nu en sak i taget här.
Hitta en donatorbil - ur slitagesynspunkt är en 900s (ltt) att föredra eftersom dom bara (org) laddar 0.4
Dock bara försöka att hitta en MY 91->93
Jag kom själv över en 900s MY 91 med 24K mil på mätaren där jag plockade ner motorn för renovering.
Inte för att den var dårlig på något vis,utan för att jag ville ha den renov. -
men den hade lätt gått en 10K mil till.
Själva motorn är exakt samma oavsett om det är en ltt eller en ftt -
det är bara komponenterna omkring som avgör skillnaden.
När du nu kommit så långt att du fått hinkat i en T16,så är det dags att tänka på lite andra saker.
Boka tid hos SBP för en reg.bes A2.Denna kostar kr 950:- och då ingår vägninng av fordonet också.
Inför denna är det bäst att ha bilen så nära org som donatorbilen. D v s ingen IC i bilen om det är en LTT du har hinkat i.
Motornummert måste kunna avläsas enkelt,och bilen skall ha gas stöddämpare hela vägen runt + att du måste ha en avgasedikett som motsvara den årsmodell din donatorbil är.
Denna kan mycket enkelt beställas på saab till en kostnad på 80:-
3" Avgas är ingen hit,vare sig på reg bes - eller med org katalysator mont på bilen i övrigt.
En bra sak du kan göra för att förenkla det hela lite,är att ha med reg papperna från donatorbilen.
Men som sagt,börja med att hitta en "donator" - det finnns gott om dom i bra mekanisk skick - men med garva rostskador........