Problem med att hitta vart ljudkablarna i saab 9-3, -99 går

ninjaa
25 maj 2008 · 25 Inlägg

Nu är det så att jag blir helt snurrig när det gäller att montera in 6.5" högtalarna i sidodörrarna där framme. Jag har inte lyckats att få av sidodörren riktigt än, bara halft sådär (så om någon har en länk med bra beskrivning, så får ni gärna länka den:) ), men tillräckligt för att jag skulle kunna se vilka färger som kablarna använder sig av. I den vänstra framdörren så var det gul/vit och orange/vit.

Men jag får inte det att gå ihop. Dessa färgerna finns inte med på någon kontakt alls som dyker upp där man kopplar ihop allt (där stereon sitter). Så min fråga är, vart går dessa framdörrskablar vägen?

Någon vänlig själv som vet och hade kunnat berättat?

Tack på förhand, Ninjaa

gurenius
25 maj 2008 · 1 631 Inlägg

De kablarna går till steget som sitter i mittkonsollen, till vänster om passagerarens fötter.

Dörrarna plockar du av genom att

- lossa plastlocket i handtaget mitt på dörren, lossa torxen bakom
- pilla loss plastbrickan vid öppningshandtaget, lossa torxen bakom och ta bort handtaget
- lossa två torx i nederkant av dörren
- ta ut plastsprinten i bakkant på dörren (tryck in ploppen)

Sen sitter den med ett antal clips runt om.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
ninjaa
25 maj 2008 · 25 Inlägg

Tack för svaren smile. Men glömde säga, jag har steg 2 på ljudsystemet, dvs jag har inget slutsteg. Fast kan det vara så att de kablarna går dit ändå? Får ta och kolla det.

Senast redigerat av ninjaa (25 maj 2008)

gurenius
25 maj 2008 · 1 631 Inlägg

Kan vara. Men du borde ha ett steg om du har högtalare i dörrarna....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
ninjaa
25 maj 2008 · 25 Inlägg

Hmm, det är jag som förklarar dåligt. Jag har inga högtalare i framdörrarna, men jag har planer på att sätta dit. Så jag har bara 3.5tums där framme och 6x9 där bak, dvs inga i dörrarna.

gurenius
25 maj 2008 · 1 631 Inlägg

ninjaa skrev:
Hmm, det är jag som förklarar dåligt. Jag har inga högtalare i framdörrarna, men jag har planer på att sätta dit. Så jag har bara 3.5tums där framme och 6x9 där bak, dvs inga i dörrarna.

Då ska du ha en väldigt tur om det är fördragna kablar. Annars är det inte hela världen att dra egna!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
ninjaa
26 maj 2008 · 25 Inlägg

gurenius skrev:

ninjaa skrev:
Hmm, det är jag som förklarar dåligt. Jag har inga högtalare i framdörrarna, men jag har planer på att sätta dit. Så jag har bara 3.5tums där framme och 6x9 där bak, dvs inga i dörrarna.

Då ska du ha en väldigt tur om det är fördragna kablar. Annars är det inte hela världen att dra egna!

Ja då har jag lite tur för där var kablar i vänsterdörren i alla fall smile. Vad jag har läst så ska de gå vidare dit där slutsteget från AS3 sitter i vanliga fall.

soeder
29 maj 2008 · 27 Inlägg

Tjenare!

Jag skulle göra exakt samma sak, sedan när jag monterat allt så kom det inget ljud:(.. Vet någon vad som är fel?

Hade AS2 så det satt inget i framdörrarna men sladdarna var fördragna, och högtalarna jag satte i var jbl gto..

Snälla hjälp!!

Senast redigerat av soeder (29 maj 2008)

Saab 9-3 2.0T Vector
gurenius
29 maj 2008 · 1 631 Inlägg

soeder skrev:
Tjenare!

Jag skulle göra exakt samma sak, sedan när jag monterat allt så kom det inget ljud:(.. Vet någon vad som är fel?

Hade AS2 så det satt inget i framdörrarna men sladdarna var fördragna, och högtalarna jag satte i var jbl gto..

Hur kopplade du in kablarna då?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
MrSpeed
29 maj 2008 · 242 Inlägg

soeder skrev:
Tjenare!

Jag skulle göra exakt samma sak, sedan när jag monterat allt så kom det inget ljud:(.. Vet någon vad som är fel?

Hade AS2 så det satt inget i framdörrarna men sladdarna var fördragna, och högtalarna jag satte i var jbl gto..

Snälla hjälp!!

Kopplade du in något slutsteg till 6,5:orna ?

Ford Focus (2012)
soeder
30 maj 2008 · 27 Inlägg

Nej jag gjorde aldrig det, och jag hittade andra änden av kabeln nu.. ser ut som man måste ha ett slutsteg där, eller går det att göra på nåt annat sätt? tongue

Saab 9-3 2.0T Vector
Fredrik-79
30 maj 2008 · 2 164 Inlägg

De finns ju steg att köpa så man kan montera högtalare i dörrarna.
Placeringen är ju till vänster om passageraren fram vid fötterna på mitt konsollen.
Vet inte om alla kablar är framdragna till ett steg där men har för mig de.
Bara att koppla in och se glad ut.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
gurenius
30 maj 2008 · 1 631 Inlägg

soeder skrev:
Nej jag gjorde aldrig det, och jag hittade andra änden av kabeln nu.. ser ut som man måste ha ett slutsteg där, eller går det att göra på nåt annat sätt? tongue

Du behöver ett steg. Eller koppla ihop midbasarna med 3.5orna i panelen via ett passivt delningsfilter. Men här är jag lite osäker, det kan vara så att signalen till 3.5orna är filtrerad från lägre frekvenser. Då får du använda bakkanalerna istället och vända på fram o bak.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
soeder
2 juni 2008 · 27 Inlägg

Okej, tack så mycket för hjälpen ska testa detta!

Saab 9-3 2.0T Vector
soeder
24 juni 2008 · 27 Inlägg

Hej igen!

Allting funkar nu, eller det har ju gjort det sedan senast jag fick hjälp här på forumet.
Men jag undrar en sak, det är ju 2 stycken högtalare på en kanal/sladd. Om man kopplade ur en skulle man få bättre ljud i den andra då?

Mvh Martin

Saab 9-3 2.0T Vector
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang