Onödigt bilvetande, dela med dig..

Mr_EmCom Med.lem
29 maj 2008 · 3 759 Inlägg

På BMW e34 är det som standard att när det är 0grader lr mindre ute så värms alla spolarmustycken och nyckelhål upp när man stoppar in nykeln i dörrlåset smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Opelmadness German cars, quality and beyond
29 maj 2008 · 8 197 Inlägg

J-P-R skrev:

laika skrev:

J-P-R skrev:

¨
Haha, den vänstra spegeln är ju normalstor så den har inget med dödavinkeln att göra. Nej som sagt, den enda logiska förklaring jag fått till "stumpen" på högra sidan är att tyskar sällan kollar i den och varför då göra den större än nödvändigt?

men det stämmer ju inte det är bara för döda vinkeln för att den har till och med en del av spegeln som har annorlunda slipning för att den ska eliminera döda vinkeln ytterligare. Äldre VAG bilar har ju två normala speglar på båda sidor med tillhörande död vinkel. Dessutom så har det inget med tyskarna att göra förr hade man ingen backspegel på vänster sidan bara för det ansågs vara onödigt då man ändå inte behöver ha lika bra uppsikt bak på vänster sida.

Att det finns en annorlunda slipning på vänster spegel är ingen direkt nyhet för mig (finns dock bilar som saknar detta (men min Skoda har det iaf), nu handlade men varken du eller tidigare inlägg ger något vettigt svar på varför höger backspegel är mindre. Jag gav min teori och om man ser logiskt på det du skriver så ser man även sammanhanget, att förklaringen helt enkelt ligger i att höger backspegel anses onödig. Men ändå fyller ett behov vid backning och därmed ej helt kan lämnas bort.

F ö kan man ju även fråga sig varför man inte gjort en likvärdig slipning i höger backspegel med, svänger eller byter man aldrig fil åt det hållet? Jag gör iaf det.

Mvh

Har hört varför VAG och Mercedes bilar har mindre spegel på hägersidan. Det är för att dom inte ska bli klassade som för breda och tvingas köra i filer för bilar med lägre hastigheter på t.ex autobahn.
Tycker det är lite konstigt, när det finns andra tyska bilar i samma storlek med lika stora speglar på bägge sidorna. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
FreddeK
29 maj 2008 ·

Irmscher Vectra skrev:

J-P-R skrev:

laika skrev:

men det stämmer ju inte det är bara för döda vinkeln för att den har till och med en del av spegeln som har annorlunda slipning för att den ska eliminera döda vinkeln ytterligare. Äldre VAG bilar har ju två normala speglar på båda sidor med tillhörande död vinkel. Dessutom så har det inget med tyskarna att göra förr hade man ingen backspegel på vänster sidan bara för det ansågs vara onödigt då man ändå inte behöver ha lika bra uppsikt bak på vänster sida.

Att det finns en annorlunda slipning på vänster spegel är ingen direkt nyhet för mig (finns dock bilar som saknar detta (men min Skoda har det iaf), nu handlade men varken du eller tidigare inlägg ger något vettigt svar på varför höger backspegel är mindre. Jag gav min teori och om man ser logiskt på det du skriver så ser man även sammanhanget, att förklaringen helt enkelt ligger i att höger backspegel anses onödig. Men ändå fyller ett behov vid backning och därmed ej helt kan lämnas bort.

F ö kan man ju även fråga sig varför man inte gjort en likvärdig slipning i höger backspegel med, svänger eller byter man aldrig fil åt det hållet? Jag gör iaf det.

Mvh

Har hört varför VAG och Mercedes bilar har mindre spegel på hägersidan. Det är för att dom inte ska bli klassade som för breda och tvingas köra i filer för bilar med lägre hastigheter på t.ex autobahn.
Tycker det är lite konstigt, när det finns andra tyska bilar i samma storlek med lika stora speglar på bägge sidorna. smile

Hört att det ska motverka vindbrus så då minskar man ner den ena för den inte behövs lika mycket som den vänstra...för det är väl den högra som är mindre har jag för mig!

Opelmadness German cars, quality and beyond
29 maj 2008 · 8 197 Inlägg

Sista Volvo Duett, eller PV 445 som den tidigare modellen hette. Senare döpt till Volvo 210, tillverkades den 19 februari 1969.
OT:Samma datum sex år senare föddes jag. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
kolvas
29 maj 2008 · 4 001 Inlägg

Turbo Diesel är den enda motorn som har höjt verkningsgraden på bränslet...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
29 maj 2008 · 946 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

J-P-R skrev:

laika skrev:

men det stämmer ju inte det är bara för döda vinkeln för att den har till och med en del av spegeln som har annorlunda slipning för att den ska eliminera döda vinkeln ytterligare. Äldre VAG bilar har ju två normala speglar på båda sidor med tillhörande död vinkel. Dessutom så har det inget med tyskarna att göra förr hade man ingen backspegel på vänster sidan bara för det ansågs vara onödigt då man ändå inte behöver ha lika bra uppsikt bak på vänster sida.

Att det finns en annorlunda slipning på vänster spegel är ingen direkt nyhet för mig (finns dock bilar som saknar detta (men min Skoda har det iaf), nu handlade men varken du eller tidigare inlägg ger något vettigt svar på varför höger backspegel är mindre. Jag gav min teori och om man ser logiskt på det du skriver så ser man även sammanhanget, att förklaringen helt enkelt ligger i att höger backspegel anses onödig. Men ändå fyller ett behov vid backning och därmed ej helt kan lämnas bort.

F ö kan man ju även fråga sig varför man inte gjort en likvärdig slipning i höger backspegel med, svänger eller byter man aldrig fil åt det hållet? Jag gör iaf det.

Mvh

Har hört varför VAG och Mercedes bilar har mindre spegel på hägersidan. Det är för att dom inte ska bli klassade som för breda och tvingas köra i filer för bilar med lägre hastigheter på t.ex autobahn.
Tycker det är lite konstigt, när det finns andra tyska bilar i samma storlek med lika stora speglar på bägge sidorna. smile

När vi ändå är inne på små backspeglar på MB, många W124:or (säkert mängder fler modeller) har eljustering endast på den högra spegeln. På vänsterspegeln får man justera för hand. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
gamlingen
29 maj 2008 · 5 198 Inlägg

Freddeponken skrev:

Irmscher Vectra skrev:

J-P-R skrev:

Att det finns en annorlunda slipning på vänster spegel är ingen direkt nyhet för mig (finns dock bilar som saknar detta (men min Skoda har det iaf), nu handlade men varken du eller tidigare inlägg ger något vettigt svar på varför höger backspegel är mindre. Jag gav min teori och om man ser logiskt på det du skriver så ser man även sammanhanget, att förklaringen helt enkelt ligger i att höger backspegel anses onödig. Men ändå fyller ett behov vid backning och därmed ej helt kan lämnas bort.

F ö kan man ju även fråga sig varför man inte gjort en likvärdig slipning i höger backspegel med, svänger eller byter man aldrig fil åt det hållet? Jag gör iaf det.

Mvh

Har hört varför VAG och Mercedes bilar har mindre spegel på hägersidan. Det är för att dom inte ska bli klassade som för breda och tvingas köra i filer för bilar med lägre hastigheter på t.ex autobahn.
Tycker det är lite konstigt, när det finns andra tyska bilar i samma storlek med lika stora speglar på bägge sidorna. smile

Hört att det ska motverka vindbrus så då minskar man ner den ena för den inte behövs lika mycket som den vänstra...för det är väl den högra som är mindre har jag för mig!

Jag har hört att man ska titta i dom

Opelmadness German cars, quality and beyond
29 maj 2008 · 8 197 Inlägg

ALLA Opel Rekord, från 1967-1986 har likadana bromstrummor bak. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
engolf
29 maj 2008 · 3 235 Inlägg

VW Golf Ecomatic har elektrisk styrservo.
Inte så många som vet det, inte ens folk på VW visste det, och påstod att jag inte kunde nånting om bilar när jag ville ha en ny elmotor till servostyrningen...

Opelmadness German cars, quality and beyond
29 maj 2008 · 8 197 Inlägg

engolf skrev:
VW Golf Ecomatic har elektrisk styrservo.
Inte så många som vet det, inte ens folk på VW visste det, och påstod att jag inte kunde nånting om bilar när jag ville ha en ny elmotor till servostyrningen...

Hur kan inte ens VW-folk veta sånt? lol

Opel har det på sina nyare bilar. Kom 1998 på nya Astran. Elektrohydraulisk servo. Jag har det på min GTS t.ex. roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
fredriq Olika
29 maj 2008 · 907 Inlägg

NickeJ89 skrev:
Den största motor som ligger original i en bil är en rak 4 på 21496 cc lol

Njae, Porsche 944 S2 och 968 har en 3 liters fyra.

Senast redigerat av fredriq (29 maj 2008)

Mvh
Fredrik
Opelmadness German cars, quality and beyond
29 maj 2008 · 8 197 Inlägg

NickeJ89 skrev:
Den största motor som ligger original i en bil är en rak 4 på 21496 cc lol

yikes
21 liter är lite väl stort för en fyra i en bil va? wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Bjork OEM <3
29 maj 2008 · 6 957 Inlägg

J-P-R skrev:

Bjork skrev:
Va ja fått lärt mig är att om man ska skilja en äkta M3 e36 från e kopia
så sitter M loggan i innerskärmarna?!
Å så finns de inga svensksålda M3 36 cab..

De va rätt många år sen ja hörde detta, så rätta mig om ja har fel smile

Visst såldes det e36 m3 cab i Sverige, finns ju b.la en svart 99:a (sist årsmodellen) som Magnus Uggla ägde tidigare.

Angående innerskärmarna vet jag inte, men finns betydligt lättare sätt att se skillnader också för den invigde.

Ok, för när syrrans sambo fick hem sin -00 så fanns de inga svensksålda sa dom på autosalongen i Skövde...
Givetvis ser man ju skillnad på en äkta å replica men de finns ju riktigt fina replicor oxå..

OEM <3
bmx
29 maj 2008 · 7 100 Inlägg

det är mer gummi i vinterdäcken lol haha

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
dahboy
29 maj 2008 · 1 002 Inlägg

AirOne skrev:
Den militärpreppade Hummern H1 - även kallad Humvee - kunde och kan köra
över minor och besättningen undkomma utan skador.
Grejen var att framdelen och bakdelen slets sönder men kabinen höll sig intakt.
...sen om nån hade hörseln kvar efter det vete sjutton tongue

Nej, besättningen undkommer inte utan skador, men dom kan eventuellt kanske överleva om dom har tur. Samma sak gäller med svenska arméns M.S scania 124 samt gallten.

MVH.

...
Larsson_Power Saabvilde!
29 maj 2008 · 1 708 Inlägg

den första 1.7 litersmotorn i SAAB 99 är en halv V8. De klöv en Triumph 8a på mitten. Det ni ;D

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
BBAD Utbildad hobbymekare
29 maj 2008 · 1 125 Inlägg

hehe riktigt skoj läsning

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
mecamartin
29 maj 2008 · 115 Inlägg

När SAAB formgav 9-5 så ville de ge en hyllning på gamla 99.. därav är bakpartiet liknande om man tittar från sidan

De första P1800 är ihopsatta av Jensen i England för att det inte fanns plats i nån fabrik i Sverige

Vw Jetta Mk1 är tillverkad i ca 1.5 miljoner exemplar

SAAB 900 T8 "Aero" är  tillverkad för att det fanns många motorer och Aerokit över

SAAB cabarna är tillverkade i finska Valmetfabriken tillsammans med Porsche Boxter

Den sista Volvo 940 som tillverkades va en vit sedan och gavs bort till en äldre farbror som under hela sitt liv köpt nya Volvo

anvandare_12345
29 maj 2008 · 654 Inlägg

dahboy skrev:

AirOne skrev:
Den militärpreppade Hummern H1 - även kallad Humvee - kunde och kan köra
över minor och besättningen undkomma utan skador.
Grejen var att framdelen och bakdelen slets sönder men kabinen höll sig intakt.
...sen om nån hade hörseln kvar efter det vete sjutton tongue

Nej, besättningen undkommer inte utan skador, men dom kan eventuellt kanske överleva om dom har tur. Samma sak gäller med svenska arméns M.S scania 124 samt gallten.

MVH.

Samma sak även med PATGB 203 som används i svenska FM. Tryckvågen kommer du aldrig undan även om du kan minimera dess effekt.

Turbomatte Lackerare/Rekondare
29 maj 2008 · 834 Inlägg

PoulZen skrev:
Volvos framhjulsdrivna bilars motorer egentligen har ursprung från Saab. (beroende på hur man ser det)
När första modellen av 850 kom (som är framhjulsdriven), så hade chefen för
just motorbyggandet från Saab slutat där och istället börjat på volvo en tid innan,
och där hade han tagit fram en framhjulsdriven bil och motor åt volvo.





Därför kör jag saab och inte en mix som volvo är.. big_smile

Och volvo har byggt motorn till saab 39 gripen eller om det var viggen, så saab är blandbarn det med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang