Onödigt bilvetande, dela med dig..

Aerodynamik ...
29 maj 2008 · 7 120 Inlägg

Turbomatte skrev:

PoulZen skrev:
Volvos framhjulsdrivna bilars motorer egentligen har ursprung från Saab. (beroende på hur man ser det)
När första modellen av 850 kom (som är framhjulsdriven), så hade chefen för
just motorbyggandet från Saab slutat där och istället börjat på volvo en tid innan,
och där hade han tagit fram en framhjulsdriven bil och motor åt volvo.





Därför kör jag saab och inte en mix som volvo är.. big_smile

Och volvo har byggt motorn till saab 39 gripen eller om det var viggen, så saab är blandbarn det med.

Nej, volvo har bara plockat ihop motordelarna. Inte byggt motorn. cool

Turbomatte Lackerare/Rekondare
29 maj 2008 · 834 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Turbomatte skrev:

PoulZen skrev:
Volvos framhjulsdrivna bilars motorer egentligen har ursprung från Saab. (beroende på hur man ser det)
När första modellen av 850 kom (som är framhjulsdriven), så hade chefen för
just motorbyggandet från Saab slutat där och istället börjat på volvo en tid innan,
och där hade han tagit fram en framhjulsdriven bil och motor åt volvo.





Därför kör jag saab och inte en mix som volvo är.. big_smile

Och volvo har byggt motorn till saab 39 gripen eller om det var viggen, så saab är blandbarn det med.

Nej, volvo har bara plockat ihop motordelarna. Inte byggt motorn. cool

det var inte vad som sades då jag var på volvo museet i Göteborg. Volvo har tagit fram och konstruerat motorn åt saab, tror inte att dom skulle ljuga om en sådan sak där då det skulle komma fram rätt snabbt.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Smedhult skrev:

Aerodynamik skrev:

Turbomatte skrev:

Och volvo har byggt motorn till saab 39 gripen eller om det var viggen, så saab är blandbarn det med.

Nej, volvo har bara plockat ihop motordelarna. Inte byggt motorn. cool

för att saab inte var kompetenta nog:P

Varje gång en volvoraggare drar upp det här med "volvomotor i saaben" så skrattar jag lite tongue

Saab aviation har ungefär lika mycket med "vanliga" saab att göra som volvo flygmotor har med volvo att göra och det är noll tongue

Och btw det heter JAS 39 Gripen wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
kolvas
29 maj 2008 · 4 001 Inlägg

Det sitter samma bagagelucke-gångjärn på Volvo S80 som på gamla Audi 80

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
rough_boy
29 maj 2008 · 811 Inlägg

Kadett E kom 1984 var mekaniskt lik föregångaren, men karossen var helt ny med god strömlinjeform, med ett Cw-värde på endast 0,32

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
Turbomatte Lackerare/Rekondare
29 maj 2008 · 834 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Smedhult skrev:

Aerodynamik skrev:

Nej, volvo har bara plockat ihop motordelarna. Inte byggt motorn. cool

för att saab inte var kompetenta nog:P

Varje gång en volvoraggare drar upp det här med "volvomotor i saaben" så skrattar jag lite tongue

Saab aviation har ungefär lika mycket med "vanliga" saab att göra som volvo flygmotor har med volvo att göra och det är noll tongue

Och btw det heter JAS 39 Gripen wink

Tackar för det vänliga tilltalet, är inte offta jag blir kallad volvoraggare^^

Ville mest poängtera att alla biltillverkare har nått som är inköppt, lånat, snott osv

Ville inte nedvärdera nånns bil osv, kör saab själv och tycker det är rätt trevliga bilar, håller dock volvo kärast om hjärtat när man nu kommer till volvo/saab valet.

LAE
29 maj 2008 · 121 Inlägg

Mera om Volvo:
Det finns inga Volvo som heter 240 TIC (Turbo Intercooler) för att Volvo gjorde inga Turbo-bilar i 240-serien med intercooler (laddluftkylare). Däremot tog Volvo fram en originalsats men intercooler avsett för den Finska marknaden för B19ET- motorn och den var inte godkänd för den svenska marnaden enligt anvisningar som följde med satsen. Satsen gav 25 hk extra och 240 Turbo hade 155 hk i original med B21ET-motorn som satt i den svensksålda. Med satsen var det också med diverse grejer som höjde laddtrycket på höga varv. Varför satsen var godkänd i Finland och inte i Sverige berodde säkert på att vi hade strängare avgasreningskrav. Satsen såldes av Volvobutikerna så det var enkelt att få tag i. Det här var 1986-87 före katalysatorerna kom. När Volvo 760 och 740 Turbo kom var det intercooler som standard. Volvo 760 Turbo hade faktiskt en 4 cylindrig motor och 760 GLE en V6-motor.

Opel Vivaro (2007)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Turbomatte skrev:

TBOC_Razor skrev:

Smedhult skrev:

för att saab inte var kompetenta nog:P

Varje gång en volvoraggare drar upp det här med "volvomotor i saaben" så skrattar jag lite tongue

Saab aviation har ungefär lika mycket med "vanliga" saab att göra som volvo flygmotor har med volvo att göra och det är noll tongue

Och btw det heter JAS 39 Gripen wink

Tackar för det vänliga tilltalet, är inte offta jag blir kallad volvoraggare^^

Ville mest poängtera att alla biltillverkare har nått som är inköppt, lånat, snott osv

Ville inte nedvärdera nånns bil osv, kör saab själv och tycker det är rätt trevliga bilar, håller dock volvo kärast om hjärtat när man nu kommer till volvo/saab valet.

Haha, jag syftade inte specifikt på dig heller utan det faktum att det alltid är "personer med volvo-preferenser" som drar fram det där varje gång det blir Saab Vs. Volvo tjafs tongue

Jag tycker inte illa om volvo heller för den delen utan mer dom som blir sådär "min bil är bäst och alla andras suger". Och tyvär har dom flesta (men inte alla) sådana personer jag träffat varit just sånna som kör Volvo tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
gamlingen
29 maj 2008 · 5 198 Inlägg

kolvas skrev:
Det sitter samma bagagelucke-gångjärn på Volvo S80 som på gamla Audi 80

samma ? begagnade audi delar i en ny volvo ?

ajka
29 maj 2008 · 194 Inlägg

gamlingen skrev:

kolvas skrev:
Det sitter samma bagagelucke-gångjärn på Volvo S80 som på gamla Audi 80

samma ? begagnade audi delar i en ny volvo ?

Eller begagnade volvo gångjärn hämtade audi från framtiden och monterade i sina bilar big_smile

Moparboy440
29 maj 2008 · 4 682 Inlägg

Smedhult skrev:
motorn som satt i gamla volvolastbilar va en volvo B36, far 2 stycken B18 som var ihopsatta!

de e en myt som inte e sann,men om du borrar upp den passar b20 kolvar till den cool

Moparboy440
29 maj 2008 · 4 682 Inlägg

NickeJ89 skrev:
Den största motor som ligger original i en bil är en rak 4 på 21496 cc lol

stämmer inte pierce arrow har gjort den största,en rak åtta på 13514 cc. http://www.conceptcarz.com/vehicle/z925 … fault.aspx

Xtravagant 1337
29 maj 2008 · 1 343 Inlägg

Moparboy440 skrev:

NickeJ89 skrev:
Den största motor som ligger original i en bil är en rak 4 på 21496 cc lol

stämmer inte pierce arrow har gjort den största,en rak åtta på 13514 cc. http://www.conceptcarz.com/vehicle/z925 … fault.aspx

Tyckte du att 13514cc var mer än 21496cc???

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Rinnegan Malleus Malificarum
29 maj 2008 · 2 401 Inlägg

Moparboy440 skrev:

NickeJ89 skrev:
Den största motor som ligger original i en bil är en rak 4 på 21496 cc lol

stämmer inte pierce arrow har gjort den största,en rak åtta på 13514 cc. http://www.conceptcarz.com/vehicle/z925 … fault.aspx

Sen är det där en rak sexa, inte en rak åtta..

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
gamlingen
29 maj 2008 · 5 198 Inlägg

ajka skrev:

gamlingen skrev:

kolvas skrev:
Det sitter samma bagagelucke-gångjärn på Volvo S80 som på gamla Audi 80

samma ? begagnade audi delar i en ny volvo ?

Eller begagnade volvo gångjärn hämtade audi från framtiden och monterade i sina bilar big_smile

Tillbaka till framtiden... typ.... eller nåt

Moparboy440
29 maj 2008 · 4 682 Inlägg

kan ju slänga ur mig en massa onödig info som ja bär runt me i skallen:
-ford transit mk4 hade vänstergängade hjulbulttar på höger sida.
-världens minsta serietillverkade v8 e ferraris 121 kubiktums(1990 cc).
-världens minsta serietillverkade r4 e honda 0.356 liters motor.
-VÄRLDENS SNABBASTE serietillverkade bil e INTE bugatti veyron utan de e SSC Ultimate Aero TT(http://en.wikipedia.org/wiki/SSC_Aero),(http://www.supercars.net/cars/3621.html).
-världens största skivbromsar (serietillverkade bilar),420 mm (16.5 tumm) Bentley Continental GT.
-största bränslen tanken,290 L  1986 Lamborghini LM002.
-lägsta bilen, 991 mm - 1967 Alfa Romeo 33 Stradale

mer orkar ja inte skriva just nu,kommer mer då ja har lust.

Moparboy440
29 maj 2008 · 4 682 Inlägg

Xtravagant skrev:

Moparboy440 skrev:

NickeJ89 skrev:
Den största motor som ligger original i en bil är en rak 4 på 21496 cc lol

stämmer inte pierce arrow har gjort den största,en rak åtta på 13514 cc. http://www.conceptcarz.com/vehicle/z925 … fault.aspx

Tyckte du att 13514cc var mer än 21496cc???

nej,men betvivlar starkt på att de finns en "bil"fyra på 22 liter.
EDIT: var en rak 6:a på 13,5 liter,inte åtta som ja skrev.minndes att de va en åtta,skulle visst ha behövt läst innantill.

Senast redigerat av Moparboy440 (29 maj 2008)

Xtravagant 1337
29 maj 2008 · 1 343 Inlägg

Som hämtat direkt från guiness!
bra jobbat! wink

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
psi Stressfläkt Racing
29 maj 2008 · 337 Inlägg

man justerar farten med gaspedalen. förutom de som är 75+. då justerar man faten med kopplingen wink

David_FT
29 maj 2008 · 183 Inlägg

Honda legends hjulmuttrar passar på volvo 740/940. smile

Volvos 940s "ltt" motor är samma som "turbon" fast med en slappare tryck-klocka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang