Db mätare

BJonsson
22 juni 2009 · 4 074 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Sämsta skit jag testat, skiljer typ 7dB mellan denna plastleksak och ett Termlab och olika resultat varje gång man mäter.

Nej stabila grejer ska det vara om man ska jaga dB.

BJonsson skrev:
http://www.blocket.se/blekinge/DB_matare_till_otroligt_lagt_pris_21937012.htm?ca=6&w=3

en sån har jag! funkar riktigt okej när man kalibrerat den...

Olika resultat varje gång? jaha,och då är det mätarens fel? du har inte tänkt på att det är en massa annat som spelar in om det diffar?? jag sa att den FUNKAR okej inte att den skulle vara helt 100% korrekt.
Vill nån ha en db mätare som inte kostar 7000:- som fyller sin funktion någorlunda så kan den vara ett alternativ eller hur? Är ju lixom inte meningen att den ska ersätta TL utan man kan ha den när man labbar med rör mm för att se om det ökar nåt..

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
jimmyostrom
22 juni 2009 · 560 Inlägg

He He nej jag har inte mätt så mycket med dB mätare i mitt liv....

Jo i min bil är det mätarens fel om den inte mäter samma resultat varje gång jag kör med laddade batterier.

Men vad vet jag när jag bara har mätt ca 3000 gånger i min bil:cool:


BJonsson skrev:

jimmyostrom skrev:
Sämsta skit jag testat, skiljer typ 7dB mellan denna plastleksak och ett Termlab och olika resultat varje gång man mäter.

Nej stabila grejer ska det vara om man ska jaga dB.

BJonsson skrev:
http://www.blocket.se/blekinge/DB_matare_till_otroligt_lagt_pris_21937012.htm?ca=6&w=3

en sån har jag! funkar riktigt okej när man kalibrerat den...

Olika resultat varje gång? jaha,och då är det mätarens fel? du har inte tänkt på att det är en massa annat som spelar in om det diffar?? jag sa att den FUNKAR okej inte att den skulle vara helt 100% korrekt.
Vill nån ha en db mätare som inte kostar 7000:- som fyller sin funktion någorlunda så kan den vara ett alternativ eller hur? Är ju lixom inte meningen att den ska ersätta TL utan man kan ha den när man labbar med rör mm för att se om det ökar nåt..

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
BJonsson
22 juni 2009 · 4 074 Inlägg

jimmyostrom skrev:
He He nej jag har inte mätt så mycket med dB mätare i mitt liv....

Jo i min bil är det mätarens fel om den inte mäter samma resultat varje gång jag kör med laddade batterier.

Men vad vet jag när jag bara har mätt ca 3000 gånger i min bil:cool:


BJonsson skrev:

jimmyostrom skrev:
Sämsta skit jag testat, skiljer typ 7dB mellan denna plastleksak och ett Termlab och olika resultat varje gång man mäter.

Nej stabila grejer ska det vara om man ska jaga dB.


Olika resultat varje gång? jaha,och då är det mätarens fel? du har inte tänkt på att det är en massa annat som spelar in om det diffar?? jag sa att den FUNKAR okej inte att den skulle vara helt 100% korrekt.
Vill nån ha en db mätare som inte kostar 7000:- som fyller sin funktion någorlunda så kan den vara ett alternativ eller hur? Är ju lixom inte meningen att den ska ersätta TL utan man kan ha den när man labbar med rör mm för att se om det ökar nåt..

jaha,så om du åker på tävling,spelar 149db i första repan och "bara" 148.2 i andra då är det termlabet det är fel på??  du hör hur dumt det låter va???

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
jimmyostrom
22 juni 2009 · 560 Inlägg

Jag skrev laddade batterier.

Varför tvivlar du? Jag kör exakta repor i min bil när jag har laddade batterier, när bilen har en dålig dag så skiljer det 0,1dB i min bil i mitt garage.

Ute på tävlingar kan det skilja upp till 0,5dB beroende på hur kallt/varmt det är.

Men det handlade inte om det, denna mätaren du promotar så mäter olika resultat när den ska mäta SAMMA resultat, man får tyvärr vad man betalar i detta läget.

Men vad förväntar man sig med en mätare för under 1000 kronor???

BJonsson skrev:

jimmyostrom skrev:
He He nej jag har inte mätt så mycket med dB mätare i mitt liv....

Jo i min bil är det mätarens fel om den inte mäter samma resultat varje gång jag kör med laddade batterier.

Men vad vet jag när jag bara har mätt ca 3000 gånger i min bil:cool:


BJonsson skrev:

Olika resultat varje gång? jaha,och då är det mätarens fel? du har inte tänkt på att det är en massa annat som spelar in om det diffar?? jag sa att den FUNKAR okej inte att den skulle vara helt 100% korrekt.
Vill nån ha en db mätare som inte kostar 7000:- som fyller sin funktion någorlunda så kan den vara ett alternativ eller hur? Är ju lixom inte meningen att den ska ersätta TL utan man kan ha den när man labbar med rör mm för att se om det ökar nåt..

jaha,så om du åker på tävling,spelar 149db i första repan och "bara" 148.2 i andra då är det termlabet det är fel på??  du hör hur dumt det låter va???

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
BJonsson
22 juni 2009 · 4 074 Inlägg

Hmm... ja ja!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
22 juni 2009 · 961 Inlägg

ha ha ha ha ha ha ha

Då även jag kör med termlab så säger ja...

TERMLAB ska d vara!

Volvo 855 "T5-R" (1995)
Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
BJonsson
22 juni 2009 · 4 074 Inlägg

Stickan skrev:
ha ha ha ha ha ha ha

Då även jag kör med termlab så säger ja...

TERMLAB ska d vara!

TS frågade om en DB mätare för trädgårdsbruk för han INTE vill kosta på sig ett TL!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
jimmyostrom
22 juni 2009 · 560 Inlägg

Vet inte om den går att få tag på, men då skulle jag satsat på BAEs mätare, denna mäter riktigt jämt och skiljer bra ca 0,3-1dB från Termlabbet.

Skulle jag köpa mätare idag och inte ville köpa TL så skulle jag kört på denna mätare faktiskt.

BJonsson skrev:

Stickan skrev:
ha ha ha ha ha ha ha

Då även jag kör med termlab så säger ja...

TERMLAB ska d vara!

TS frågade om en DB mätare för trädgårdsbruk för han INTE vill kosta på sig ett TL!

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
BJonsson
22 juni 2009 · 4 074 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Vet inte om den går att få tag på, men då skulle jag satsat på BAEs mätare, denna mäter riktigt jämt och skiljer bra ca 0,3-1dB från Termlabbet.

Skulle jag köpa mätare idag och inte ville köpa TL så skulle jag kört på denna mätare faktiskt.


http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2542
den du menar?


BJonsson skrev:

Stickan skrev:
ha ha ha ha ha ha ha

Då även jag kör med termlab så säger ja...

TERMLAB ska d vara!

TS frågade om en DB mätare för trädgårdsbruk för han INTE vill kosta på sig ett TL!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
22 juni 2009 · 2 853 Inlägg

vart får man tag i en billig jävel då? som mäter "ok" gäna upp till 150db iaf.. orkar ej läsa tråden om ni sagt det tongue

BAE SPLpro (dB-mätare)  2995.-  är det värt det???

Senast redigerat av pattilatti2 (22 juni 2009)

BJonsson
22 juni 2009 · 4 074 Inlägg

pattilatti2 skrev:
vart får man tag i en billig jävel då? som mäter "ok" gäna upp till 150db iaf.. orkar ej läsa tråden om ni sagt det tongue

BAE SPLpro (dB-mätare)  2995.-  är det värt det???

www.ljudbutiken.nu har en för 999:-

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
TT-Avant
22 juni 2009 · 6 851 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Sämsta skit jag testat, skiljer typ 7dB mellan denna plastleksak och ett Termlab och olika resultat varje gång man mäter.

Nej stabila grejer ska det vara om man ska jaga dB.

BJonsson skrev:
http://www.blocket.se/blekinge/DB_matare_till_otroligt_lagt_pris_21937012.htm?ca=6&w=3

en sån har jag! funkar riktigt okej när man kalibrerat den...

Nu tvivlar jag absolut inte på det Jimmy säger, men det är nog den första jag hör säga något galet om denna mätaren.Känner annat folk som testat den och dem säger att den funkar helt ok.
Ska väl skaffa mej en själv så får jag se hur det är med den saken.. wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
jimmyostrom
22 juni 2009 · 560 Inlägg

Jepp den är det jag menar.

Vi har en i teamet som har en sådan, den är hårdtestad och håller måttet med råge tycker jag (mycket bra mätare)

BJonsson skrev:

jimmyostrom skrev:
Vet inte om den går att få tag på, men då skulle jag satsat på BAEs mätare, denna mäter riktigt jämt och skiljer bra ca 0,3-1dB från Termlabbet.

Skulle jag köpa mätare idag och inte ville köpa TL så skulle jag kört på denna mätare faktiskt.


http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2542
den du menar?


BJonsson skrev:
TS frågade om en DB mätare för trädgårdsbruk för han INTE vill kosta på sig ett TL!

Senast redigerat av jimmyostrom (22 juni 2009)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Horsyhorse
22 juni 2009 · 1 727 Inlägg

jimmyostrom skrev:
olika resultat varje gång man mäter.
Nej stabila grejer ska det vara om man ska jaga dB.

Proffsmätare nej, men några olika resultat har inte jag, kanske du kör(de) din på bilens cigguttag, och med din nivå med "urladdning" kanske spänningen till den då kanske sjönk och påverkade resultatet.

Jasperjiggar e mums!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
HiFiMick
22 juni 2009 · 124 Inlägg

BAE mätaren är helt suverän. Mäter exakt som TL men kan i bland diffa 0,1-0,2 dB men det kan bero på andra saker. Mätaren klarar utan problem att mäta över 151dB ocksåbig_smile

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
22 juni 2009 · 2 853 Inlägg

BJonsson skrev:

pattilatti2 skrev:
vart får man tag i en billig jävel då? som mäter "ok" gäna upp till 150db iaf.. orkar ej läsa tråden om ni sagt det tongue

BAE SPLpro (dB-mätare)  2995.-  är det värt det???

www.ljudbutiken.nu har en för 999:-

men är de bae versionen ? hittar föressten ej den på den sidan du länkade :p

men ni som använder den som kostar 3lax ungefär är det värt?

HiFiMick
22 juni 2009 · 124 Inlägg

Detta är BAE mätaren och den är värd varenda krona.
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2542

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition
dbjanoz
22 juni 2009 · 1 785 Inlägg

HiFiMick skrev:
Detta är BAE mätaren och den är värd varenda krona.
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2542

Tycker det är det vettigaste man kan få för en vettig peng

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Lonefox Bad music kills good sound
22 juni 2009 · 7 241 Inlägg

I en annan tråd här där BAE's mätare diskuteras nämner Tommy att de MEDVETET lade sig strax under TL's resultat för att den inte skall visa ngr glädjesiffror utan att den skall fungera som ett komplement när man labbar i garaget och när man kommer ut på tävlingar så visar TL:en ngt mer. Tror det rörde sig om 0.1-0.3db avikelse gentemot TL....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
22 juni 2009 · 2 853 Inlägg

Lonefox skrev:
I en annan tråd här där BAE's mätare diskuteras nämner Tommy att de MEDVETET lade sig strax under TL's resultat för att den inte skall visa ngr glädjesiffror utan att den skall fungera som ett komplement när man labbar i garaget och när man kommer ut på tävlingar så visar TL:en ngt mer. Tror det rörde sig om 0.1-0.3db avikelse gentemot TL....

då blir det en sådan big_smile

låter ju gött detta smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang