6911
Sök

Bilen dör vid hård inbromsning, oljelampan lyser(Toyota corolla)

906 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
Japp, då ska jag fråga en fråga åt min käre mormor här nu då, bilen är en Toyota corolla -90, Ja som rubriken lyder, det är så här: När motorn är varm och man gör hårdare inbromsningar så börjar oljelampan lysa och så tar det 2-3 sek och den dör, dock om man börjar gasa istället när den börjar lysa så släcks lampan och man kan fortsätta köra. Olja finns och inga läckor, något tips?smile

=)

557 Inlägg
29 maj 2008
Jadu, det skulle inte kunna vara nån givare som inte riktigt lirar som den ska? smile

//Jerry

906 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
Fimpha skrev:
Jadu, det skulle inte kunna vara nån givare som inte riktigt lirar som den ska? smile

Ja kanske det? Men vilken kan det då vara må tro?

=)

3 235 Inlägg
30 maj 2008
Kanske är den gummilisten som sitter över oljesumpen som hindrar att oljan försvinner från pumpen vid inbromsningar och svängar?

En vän av mig hade en äldre ford, och på den monterades inte den tillbaka efter demontering, så varja gång man svängde började oljalampan lysa och motorgången ändrades.

För jag tror inte motorn kan dö på grund av en givare.

1 785 Inlägg
30 maj 2008
740Fors skrev:
Japp, då ska jag fråga en fråga åt min käre mormor här nu då, bilen är en Toyota corolla -90, Ja som rubriken lyder, det är så här: När motorn är varm och man gör hårdare inbromsningar så börjar oljelampan lysa och så tar det 2-3 sek och den dör, dock om man börjar gasa istället när den börjar lysa så släcks lampan och man kan fortsätta köra. Olja finns och inga läckor, något tips?smile

Får du samma fenomen om du kör i en brant nerförsbacke? Är det oljan som lämnar pumpen, alltså skvalpplåtarna då ska samma sak hända om bilen körs i en brant nerförsbacke typ 5-10% lutning

Det kan vara just inbromsningen som får motorn att tappa tomgång pga av att vakumservot till bromsarna stör motorns insug. Vad händer om du pumpar på bromsen när du har motorn igång och står still?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sir
291 Inlägg
1 juni 2008
Olja finns? Hur mycket? Fyll upp till övre strecket.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

736 Inlägg
1 juni 2008
Vad varvar motorn när oljelampan börjar lysa, för om motorvarvet går ner jättelågt innan den stannar kanske oljetrycket blir så lågt att lampan tänds och det är inte oljetrycket som orsakar problemet utan bara ett resultat av att motorn håller på att stanna av annat skäl.

1 785 Inlägg
1 juni 2008
frasse4 skrev:
Vad varvar motorn när oljelampan börjar lysa, för om motorvarvet går ner jättelågt innan den stannar kanske oljetrycket blir så lågt att lampan tänds och det är inte oljetrycket som orsakar problemet utan bara ett resultat av att motorn håller på att stanna av annat skäl.

Precis olje lampan tänds ju om motorn själv dör

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök