Fylla AC..gör-det-själv kit..?

DusanMandick Random Hero
26 december 2008 · 4 047 Inlägg

azid skrev:
men det är inte bara att fylla ett köldmedel utan det ska i smörjning med annars skjär ac kompressorn eller vad den heter

han lär ju inte tömma systemet om han fyller själv så han har oljan kvar, o den håller bra länge

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
azid Det som inte dödar gör ont
26 december 2008 · 2 668 Inlägg

DusanMandick skrev:

azid skrev:
men det är inte bara att fylla ett köldmedel utan det ska i smörjning med annars skjär ac kompressorn eller vad den heter

han lär ju inte tömma systemet om han fyller själv så han har oljan kvar, o den håller bra länge

han tänker ju ta en ac  från en 940 och stoppa i sin 740 som jag förstog det... och då tömms systemet.

dock behöver vi inte bråka eller svara så mycke på frågorna då jag inte tror att det blir nått ac bygge.

2slow
Volvo740-88 Volvo850-92
26 december 2008 · 1 677 Inlägg

azid: jaa. jag tänker stoppa in en ac från 940 till min 740.
Men han tänker skicka det på posten i delar så jag kommer få en helt tom ac utan gas. Är det bara gas man ska ha i ac:n eller ska kan ha någon olja som smörjer pumpen? Gasol har jag tänkt fylla den med. Billigt och fungerar.

azid Det som inte dödar gör ont
26 december 2008 · 2 668 Inlägg

önskar dig lycka till

2slow
Volvo740-88 Volvo850-92
26 december 2008 · 1 677 Inlägg

azid skrev:
önskar dig lycka till

Vadå. Tror du inte att det går att fylla på en AC med gasol?

azid Det som inte dödar gör ont
26 december 2008 · 2 668 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

azid skrev:
önskar dig lycka till

Vadå. Tror du inte att det går att fylla på en AC med gasol?

fyllningen är ditt minsta problem innan du fått allt på plats och fått allt tätt så har du slitit allt ditt hår....

2slow
Volvo740-88 Volvo850-92
26 december 2008 · 1 677 Inlägg

Joo. Jag vet att det är mycket jobb. Men AC är typ ett måste på sommare. Det kostar tid och pengar att åka fint tongue big_smile

Ska det vara höggt tryck i AC:n, eller? Gasol kan man ju få tag på macken. Men om jag montera in AC på min bil så kommer jag modda lite. Jag kommer göra Ac:n mycket mera tät säker.

Senast redigerat av Volvo740-88 (26 december 2008)

henke_99 Offroad Racing
26 december 2008 · 3 122 Inlägg

en ac kan komma upp i arbetstryck på 8 bar... hur ska du göra den säkrare mot läckor då? lär ju bli svårt att bygga om kondensor ock liknande...

om du nu inte är rädd för att lägga pengar på att få lyx, varför inte trycktesta o fylla på den ordentligt då?

Senast redigerat av henke_99 (26 december 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Xuri One Man Clan
27 december 2008 · 4 287 Inlägg

henke_99 skrev:
en ac kan komma upp i arbetstryck på 8 bar... hur ska du göra den säkrare mot läckor då? lär ju bli svårt att bygga om kondensor ock liknande...

om du nu inte är rädd för att lägga pengar på att få lyx, varför inte trycktesta o fylla på den ordentligt då?

Finns ac system som håller betydligt högre tryck än 8bar tongue

övrigt..

Hur ska du göra de mer tät än vad de är ?

ska du hårdlöda ihop alla rör utan o-ringar då eller ?


Fylla med gasol.....

Varför inte fylla spolarvätskebehållaren med nitroglycerin också...fungerar nog lika bra de vid en krock...

eller om ac pumpen skär...fint med värme å annat som smular sönder tätningar å branden är ett faktum...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
bjoorniiee
27 december 2008 · 356 Inlägg

kommer ändå aldrig bli av med det här ac-bygget så vi behöver nog inte lägga ner energi på den här tråden.

Volvo740-88 Volvo850-92
27 december 2008 · 1 677 Inlägg

Tänkte på en grej. Man kan ju veva ner rutan i några sekunder. Då blir det kallt. Men det är inte samma lyx som AC smile

Joo
27 december 2008 · 741 Inlägg

Nej det kommer inte fungera med Gasol! Köldmediumet har en smörjande funktion också tillsammans med kompressor oljan! du kommer ha en skuren kompressor efter, jag gissar nog på några timmar om du ens kommer få fram någon kyla överhuvudtaget, Ac kompressorn är tillverkad för R134a, man kan konvertera R12 till R134a då de är ganska lika men inte gasol!

Har bara varit med om att hitta Gasol i riktigt gammla frånluftsvärmepumpar! kan inte det så bra men är ganska säker på att det är förbjudet att fylla gasol i dagensläge!

Senast redigerat av Joo (27 december 2008)

Elitemaster
1 mars 2009 · 139 Inlägg

Igår fyllde jag på AC:n i min bil med ett sånt där "gör det själv kit" från USA, trodde jag.

Det ska ju ta en hel del tid att fylla upp systemet men skumt nog så redan efter en burk så visade manometern 2 bar på lågtryckssidan.

Sen så slängde jag i en burk läcktätning som också den tog slut jävligt snabbt.

Men iallafall 2 bar är ju lagom och jag hade AC:n i ON-läge hela tiden men kompressorn gick fan inte igång.
Körde in en ny burk med r134 och även den tog slut så förbannat snabbt(ca 30 sekunder), sen var det inget tryck kvar i burken så gasen i systemet cirkulerade tillbaka in i burken.

Jag kunde bara få ipp trycket till 2 bar, sen tog det stopp.

Så det gick ju inte o överladda systemet och det var ju tur de, men det var ju skumt att all gas bara försvann så där på en gång fårn burken.

Dock lyckades det hålla sig kvar i systemet ett tag men tyvärr så gjorde läcktätningen inte sitt, utan sipprade ut rakt igenom en liten läcka i en skarv mellan ett av ac:rören och flänsen vid kompressorn.

Jag följde iaf instruktionerna, men det som gick snett var ju att kompressorn inte ville gå igång.

Men läcktätningen borde ju iallafall ha stoppat läckan+plus att det ingick läcktätning i kylmedlet.
Och sen att jag lyckades göra slut på en burk så där fort verkar ju lite mysko, det var ju som att vända upp och ner på en hink med vatten.

Någon som har råkat ut för samma sak som mig?
Kan det va jag som orsakade felet eller kan det varit fel på själva kylmedlet och läcktätningen så att det kan vart en ren bluff alltihopa?

alain www.bimmerpower.org
1 mars 2009 · 3 995 Inlägg

jag har en kompis som jobbar med olika kylanläggningar, han kolla min ac varie vår och fylla på vid behov. perfekt.

Senast redigerat av alain (1 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Elitemaster
1 mars 2009 · 139 Inlägg

någon som vet vart lågtrycksvakten sitter på opel calibra?

Ska försöka ta o bygla den och se ifall kompressorn går igång

Joo
1 mars 2009 · 741 Inlägg

Elitemaster skrev:
Igår fyllde jag på AC:n i min bil med ett sånt där "gör det själv kit" från USA, trodde jag.

Det ska ju ta en hel del tid att fylla upp systemet men skumt nog så redan efter en burk så visade manometern 2 bar på lågtryckssidan.

Sen så slängde jag i en burk läcktätning som också den tog slut jävligt snabbt.

Men iallafall 2 bar är ju lagom och jag hade AC:n i ON-läge hela tiden men kompressorn gick fan inte igång.
Körde in en ny burk med r134 och även den tog slut så förbannat snabbt(ca 30 sekunder), sen var det inget tryck kvar i burken så gasen i systemet cirkulerade tillbaka in i burken.

Jag kunde bara få ipp trycket till 2 bar, sen tog det stopp.

Så det gick ju inte o överladda systemet och det var ju tur de, men det var ju skumt att all gas bara försvann så där på en gång fårn burken.

Dock lyckades det hålla sig kvar i systemet ett tag men tyvärr så gjorde läcktätningen inte sitt, utan sipprade ut rakt igenom en liten läcka i en skarv mellan ett av ac:rören och flänsen vid kompressorn.

Jag följde iaf instruktionerna, men det som gick snett var ju att kompressorn inte ville gå igång.

Men läcktätningen borde ju iallafall ha stoppat läckan+plus att det ingick läcktätning i kylmedlet.
Och sen att jag lyckades göra slut på en burk så där fort verkar ju lite mysko, det var ju som att vända upp och ner på en hink med vatten.

Någon som har råkat ut för samma sak som mig?
Kan det va jag som orsakade felet eller kan det varit fel på själva kylmedlet och läcktätningen så att det kan vart en ren bluff alltihopa?

Vad är det för bil? det är så jäkla svårt det här då det kan skilja sig från bara olika bilmodeller men oftast så finns det ingen lågtryckspressostat (som kan göra att kompressorn ej går igång), men finns det ingen som är mest troligt så medför att kompressorn går fast inget köldmedium eller olja finns kvar vilket leder vidare till kompressor haveri som kan ha hänt i ditt fall.. Men har du kollat med en volt meter om du får fram någon spänning till kompressorn överhuvudtaget? eller så kan du ju bara ta en sladd och dra från batteriet till kompressorn och ser om magnetkopplingen slår till då vet du ju att den inte skurit iallafall..

Kan också vara så att bara reläet till kompressorn är lite halvkasst och fått dåliga kontaktytor ganska vanligt fel..

Senast redigerat av Joo (1 mars 2009)

Elitemaster
1 mars 2009 · 139 Inlägg

i mitt fall gäller det  en ope lclaibra 16v -91.

Om kompressorn skulle va paj, ska inte ac lampan lysa fortfarande så länge kompressorn får ström?.

Testade och bygla en kontakt som satt på kompressorn men det hjälpte inte men däremot så sitter det en annan kontakt precis brevid på kompressorn som måste skruvas ur, ka ndet vara den?

engolf
27 mars 2009 · 3 235 Inlägg

Många intressanta inlägg i denna tråd.
Läste igenom det mesta nu pga att magnetventilen inte slår in, och jag misstänker att trycker är för lågt i systemet.
Kollade säkringen, dock inte de två relän till Ac, för jag vet inte hur man kollar om de är hela.

I alla fall kopplade jag tolv volt direkt på magnetventilen, och den slåg till, så den är hel.
Bilen är rätt gammal (2000 modell), och jag har ingen lust att lägga ut för felsökning/reparation/påfyllning, då det verkar finns billigare sätt att fixa det själv på. Om det kommer att gå eller ej, eller om hur bra det blir är en annan femma.

Jag fick en uppfattning om att flera som har skrivit här jobbar med AC, så min fråga till er: vad är det för smörjolja som är i gasen?

Det gör-det-själv kittet ser ju ganska lovande ut, så jag ska nog testa.

P:S Kanske dum fråga, men...: kan man fylla AC systemet med lustgas blandad med smörjolja?
Har en full flaska med Nitrous Oxid, så...

Inga påhopp tack, man lär sig så långe man lever.

Senast redigerat av engolf (27 mars 2009)

engolf
27 mars 2009 · 3 235 Inlägg

En sak till: hur många procent olja/smörjmedel det är i systemet i förhållande till gasen?

engolf
1 april 2009 · 3 235 Inlägg

JeyKay skrev:
Gasen som används i nya AC, runt början på 90talet å framåt, heter 134A. för att ni ska slippa leta efter den så kan jag berätta att den finns på biltema för 60kr 400gr(drivgas till airbrushspruta).
jag har själv testat å fyllt min egen AC och en kompis AC (saab 9000) funkar utmärkt!
hur mkt man ska ha i exakt vet jag inte, men på min och hans bil har jag haft i 2st burkar i tomt system.

för att föra över gasen från burk till AC så behöver man köpa biltemas billiga airbrushkit där det följer med en anslutning till flaskan + slang. den kopplar man i isn tur till en adapter som passar på din AC, jag använder en gammal bildäckventil med gäng på utsidan=) det finns alltid två ventiler på AC'n du måste veta vilken du ska fylla på i, och vad jag vet så siter påfyllning alltid mellan coupe och kompressor någonstans därimellan alltså.
starta motorn och kör igång AC'n, släpp sakta i gas. är AC helt tom startar den troligtvis inte när du trycker på knappen men fyll långsamt till den går att sätta på.. låt en kompis känna efter när de kommer kallluft, ta i lite till gas å sen e de klart....

om detta håller i längden eller är skadligt för AC har jag inte en aning om, men både min och polarns funkar prima änsålänge:D
'
lycka till för er som vågar testa;)

Hej!
Fråga till dig och Opeltiffi: när var det du fyllde på ditt AC-system med butangas, och har det på något sätt påverkat ACn negativt?
Fyllde du på nån slags olja samtidigt för att smörja kompressorn,eller bara gas?

Var på Biltema i dag och såg på en burk med drivgas till air brush spruta, och det står "butan" på den (art.nr: 15-197).

Fin beskrivning du har lagt ut, säkert uppskattat av många. Vill ocks testa det eftr att jag har fått några kommentarer.

Tack på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang