7582
Sök

Scania Holset HX 68. Vill veta på hur mycket turbon måste snurra för att bygga ladd tryck?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
Hej, jo det är som så att jag och far min har planer på att Kompressor mata Chevan med hjälp av en turbo som vi bygger om, turbon är då en  Holset HX 50/68 (eller större) som vi ska bygga om till remdrift istället, men har ingen aning om vid vilket varv (på impellern) den börjar ladda. Om någon vet ungefär när så vore jag väldigt tacksam.
Motorn är en V8a 305 (evt. 350) chevrolet.

Edit : Stavfel
Senast redigerat av Streethawk (31 maj 2008)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 867 Inlägg
31 maj 2008
har för mig att det ska snurra i trakterna kring 120 000rpm i en turbo. man får ha en sjuhelvetes utväxling iaf.
Varför inte bara använda turbon som den är? turbomatad van är då minst lika ballt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

12 086 Inlägg
31 maj 2008
En så megastor turbo varvar inte så mkt.
Jag skulle uppskatta till 80-100 tv/min

Får jag fråga hur ni ska "bygga om" rill remdrift? De är lixom inget man snidar ihop av moppedrev och en magsvets.. det snurrar som sagt ett par varv dom där.

10 287 Inlägg
31 maj 2008
Hittar ingen kompressormap på en HX68 men här har vi en T76:a i alla fall:

http://ztechz.net/sitebuildercontent/si … es/t76.jpg

Ska man ladda 06-08 så ligger det på en T76:a på runt 50.000 rpm. Tänk på att det krävs FETA doningar för att driva kompressorn. Runt 30Hkr skulle jag gissa på att den tar.

(Tips: Lägg ner, köp färdiga lösningar såvida ni inte är extremt duktiga på att snickra mekano)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 maj 2008
Sharky skrev:
(Tips: Lägg ner, köp färdiga lösningar såvida ni inte är extremt duktiga på att snickra mekano)

/Göran

Om du säger att de e svårt så ska man nog lägga ner... Säger iofs sig självt lite att de e svårt att få en rem/kedja att palla 50 000 varv/min... Med en intern växellåda och rätt drev KAN det gå man då ska man tänka på att core-lagrena blir felbelastade vilket oxå måste lösas...

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
Har sett på vissa bilprogram att dom har turbo kompressor istället för en stor.. hade tänkt göra en sådan dock inte likadan.. delar och de är lätta då vi har tillgång till svarv/fräs etc etc. så drev och fästanordningar kan vi göra.. 
Att veta när man börjar få ladd kan vara bra att veta så man kan anpassa remskivorna så dom får turbon att snurra i (som sades ovanför med T76) 50 000 varv te.x

men en liten bild på hur den ungefär kommer att fungera

http://carsinthefastlane.com/wp-content/uploads/2007/09/img_gmc_supercharger1.jpg
dock kommer den se något lustigare ut..
Senast redigerat av Streethawk (31 maj 2008)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

10 287 Inlägg
1 juni 2008
Dum fråga: Varför inte använda gratis avgaser för att driva den?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juni 2008
Sharky skrev:
Dum fråga: Varför inte använda gratis avgaser för att driva den?

/Göran

Är det nån stans en kompressor är befogad så är det väl en V8 där litereffekten inte är så hög trots överladdning...

men jag är inne på Görans linje men... ta till vara på det som annars går till spillo  ...sen konstruerar man frånluftsvärmepumpar till vardags också wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök