7618
Sök

Summer- och winterinställning på Saab 99, vad är det till för?

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
I min gamla Saab finns vid torpeden ett "paket" med dekalerna "Summer" resp "Winter" och så en spak som man för till resp lägen. Jag vet att farsan alltid ändrade dendär spaken på våren resp hösten på den tiden då farmor körde bilen. Eftersom det att fråga farsan om bilar är som att fråga en skräddare om cementgjutning fick jag aldrig veta varför man ändrade den där spaken fram och tillbaka. Har funderat och funderat på det och tänkte höra om det finns nån här som vet?

Jag har aldrig stött på nåt liknande på nån annan bil, förutom gamla baggar där man ställde värmekranen under bilen på "Min" på sommaren och "Max" på vintern pga vajerstrul. smile

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 juni 2008
För att ändra termostaten ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

946 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:

OK, ändrade man den så den skulle öppna vid olika temp då eller?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 juni 2008
Dave_C70 skrev:
TBOC_Razor skrev:

Ingen aning, notera frågetecknen tongue

Men jag har för mig att vi hadde någon termostatgrej man skulle ändra när det blev sommar/vinter på vår gamla 9000 iaf.

Dock satt den i motorrummet vad jag kommer ihåg.
Senast redigerat av TBOC_Razor (2 juni 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Smålänning
7 887 Inlägg
2 juni 2008
Mig veteligen är det spjället till att öppna förvärmningsslangen till förgasaren för att undvika att den isar igen smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

956 Inlägg
2 juni 2008
Har inte något att göra med insugsluften, vet att det var så på någon gammal mazda vi hade, så man kunde ställa om så att den drog varmluft på vintern.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
2 juni 2008
luunggan skrev:
Har inte något att göra med insugsluften, vet att det var så på någon gammal mazda vi hade, så man kunde ställa om så att den drog varmluft på vintern.

tror nog på det jag med. brukar sitta ett flexrör in i luftburken för att leda in värme till insuget. antar att det är en manuell variant av det som brukar gå av automatik på tex min golf 3a från -93

946 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Dave_C70 skrev:
TBOC_Razor skrev:

Men jag har för mig att vi hadde någon termostatgrej man skulle ändra när det blev sommar/vinter på vår gamla 9000 iaf.

Jo, men denna sitter också i motorrummet, precis intill torpeden.

946 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
psi skrev:
luunggan skrev:

tror nog på det jag med. brukar sitta ett flexrör in i luftburken för att leda in värme till insuget. antar att det är en manuell variant av det som brukar gå av automatik på tex min golf 3a från -93

OK, tack för era svar. Skall kolla upp detta vidare. smile MVH

2 164 Inlägg
3 juni 2008
Har inte nått med motorn att göra.
De är att man öppnar upp så man får mer kall luft in i bilen under sommare och inte att allt leds via värmepaketet som de görs på vintern.
ett spjäll som man ändrar för hand.

MVH

F

5 710 Inlägg
3 juni 2008
TBOC_Razor skrev:
Dave_C70 skrev:
TBOC_Razor skrev:

Finns fortfarande att köpa "sommar" och "vinter" termostat på t.ex Mekonomen, vem f-n orkar byta det nuförtiden......

MVH Jonas
..............

1 246 Inlägg
3 juni 2008
Dave_C70 skrev:
I min gamla Saab finns vid torpeden ett "paket" med dekalerna "Summer" resp "Winter" och så en spak som man för till resp lägen. Jag vet att farsan alltid ändrade dendär spaken på våren resp hösten på den tiden då farmor körde bilen. Eftersom det att fråga farsan om bilar är som att fråga en skräddare om cementgjutning fick jag aldrig veta varför man ändrade den där spaken fram och tillbaka. Har funderat och funderat på det och tänkte höra om det finns nån här som vet?

Jag har aldrig stött på nåt liknande på nån annan bil, förutom gamla baggar där man ställde värmekranen under bilen på "Min" på sommaren och "Max" på vintern pga vajerstrul. smile

MVH
David

du menar givetvis lådan där fläkten sitter, strax under vindrutan. Spjällt i fråga ställer om vilka fläktkanaler som skall få värme när du drar på värmen i bilen. Vintertid skall spjället vara ställt till "winter", då varmluft strömmar ut ur samtliga fläktmunstycken. Sommartid om det är lite kyligt så kan detta bli väldigt varmt i kupén. Därav man har spjället inställt på "summer" då alla munstycken utom dem som sitter under själva reglagpanlenen ger varmluft. munstyckerna under reglagepanelen så kommer det istället friskluft som oftast då är kall eller kallare..

Hoppas jag klargjort detta tydligt!

Sök