ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in och utvändigt samt en liten ökning av prestandan.
  • 185 Följare
  • 702 691 Visningar
  • Projektet avslutat 9 september 2014
GarageKenger
27 juni 2013 ·

Riktigt intressant att följa dina byggen. Det är kanske tur att det är sommar och semester så du hinner med allt.

Jo, har du provat att montera 5.25" i brädan på din 9-3. Jag har själv en 9-5 och tänkte plocka ur brädan i dag och montera i ett par 5.25" koax MTX underifrån. Dessa, http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … c502.html. På så sätt kan jag behålla original look och galler. Vad tror du?

MIKK0 Designer.
27 juni 2013 · 1 260 Inlägg

DrRegnek skrev:
Riktigt intressant att följa dina byggen. Det är kanske tur att det är sommar och semester så du hinner med allt.

Jo, har du provat att montera 5.25" i brädan på din 9-3. Jag har själv en 9-5 och tänkte plocka ur brädan i dag och montera i ett par 5.25" koax MTX underifrån. Dessa, http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … c502.html. På så sätt kan jag behålla original look och galler. Vad tror du?

Har du mätt och kikat så det får plats? Det är inte mycket plats där under brädan, försvinner ganska mycket om man ska montera underifrån med.

Senast redigerat av MIKK0 (27 juni 2013)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 juni 2013 · 8 744 Inlägg

Jag har inte fått i några 5,25" i min bräda nej, det går inte utan en hel del ombyggnation då 3,5" precis går i under originalgallren, möjligt att man kan få i ett par väldigt smidiga 4" men då är det precis. Men för din del spelar det ingen roll då 9-5an har en helt annan bräda, där ska det finnas utrymme för rätt rejäla element om man modifierar lite. Kan hända att du får i 5,25" under originalgallret, men varför montera underifrån?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
GarageKenger
28 juni 2013 ·

MIKK0 skrev:

DrRegnek skrev:
Riktigt intressant att följa dina byggen. Det är kanske tur att det är sommar och semester så du hinner med allt.

Jo, har du provat att montera 5.25" i brädan på din 9-3. Jag har själv en 9-5 och tänkte plocka ur brädan i dag och montera i ett par 5.25" koax MTX underifrån. Dessa, http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … c502.html. På så sätt kan jag behålla original look och galler. Vad tror du?

Har du mätt och kikat så det får plats? Det är inte mycket plats där under brädan, försvinner ganska mycket om man ska montera underifrån med.

Jo du har helt rätt MIKK0, det är trångt som bara den. Bland annat är det ventilationsrören som går där. Dom vill man ju inte offra:). Men av just den anledningen så valde jag MTX högtalarna, de är väldigt grunda i monteringsdjup (51mm) så med lite tur, sticksåg och lämplig infästning så borde det fungera.

GarageKenger
28 juni 2013 ·

ChriZtoffer skrev:
Jag har inte fått i några 5,25" i min bräda nej, det går inte utan en hel del ombyggnation då 3,5" precis går i under originalgallren, möjligt att man kan få i ett par väldigt smidiga 4" men då är det precis. Men för din del spelar det ingen roll då 9-5an har en helt annan bräda, där ska det finnas utrymme för rätt rejäla element om man modifierar lite. Kan hända att du får i 5,25" under originalgallret, men varför montera underifrån?

Min tanke var att kunna behålla orginalgaller. Så som det verkar så kommer de flesta av hålen där gallret hakar fast att försvinna om jag sågar ur så högtalaren får plats för montering ovanifrån. Men jag kanske tänker fel (vilket då skulle vara första gången smile det hände). Därför så var tanken att montera underifrån. Samtidigt så skall jag pass på att lägga på lite mer isolering där det "läcker". Snart så har man väl dubblat vikten på bilen big_smile.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 augusti 2013 · 8 744 Inlägg

Nu var det ett tag sen jag skrev nåt här, anledningen? Det har inte hänt nåt nytt med bilen. Eller ja, lite polering och vaxning då så nu är den blankare än någonsin! Ska försöka ta tag i lite saker nu en sväng, mest handlar det om att få bilen så fräsch som möjligt så projektet börjar närma sig sitt slut, bilen ska säljas! smile Sitter och letar nytt projekt för fullt, blir högst troligt en 9-3SC Aero XWD, vit då. Men även en Lexus IS350 står högt på listan, skulle även kunna tänka mig en BMW 330xD men som sagt troligen ännu en 9-3a. Ha en hel del planer för den så den ska nog bli både riktigt frän och låta bra! Kommer dock köra ett par tävlingar till innan nuvarande bil säljs, det blir Seastream Summer Slam samt finalen i Trollhättan.

Var iväg förra helgen till Skövde på dommarutbildning, så tänkte försöka komma ut på lite tävlingar och få lite praktisk kunskapnästa år så man kan börja hjälpa till med bedömningar. Om inte annat så är det kul att ha lite mer inblick i det hela.

Slänger upp en ny bild på bilen, så det inte bara blir text. smile

https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-3191233.jpg

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
rasurbo
16 augusti 2013 · 818 Inlägg

Vad är det för tävling som är i Trollhättan? smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 augusti 2013 · 8 744 Inlägg

SM-final i Bilstereoförbundets tävlingsformat. smile Samtidigt som West Coast Motorshow.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
17 augusti 2013 · 3 929 Inlägg

Skit i Lexus och Saab, köp en Jagga! big_smile Någon måste ju bygga ljud i en Jaguar XJ!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 augusti 2013 · 8 744 Inlägg

Ska jag ha en Jaguar XJ så ska det vara senaste modellen, och där sprack min budget i tusen bitar! Då kan jag lika gärna köpa en Lexus ISF och lite trim till den. wink Men jag blir bara mer och mer sugen på en 9-3SC efter att ha sett en del fräna, har en del planer för den. Kan t.o.m hända att det blir en 9-3X, ska kolla lite i photoshop först bara... wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Firetunez
18 augusti 2013 · 282 Inlägg

Kanske etanol-konvertera en 9-5 aero? Blir fin gång i dom bilarna! Eller är det bara 9-3 som gäller kanske? smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 augusti 2013 · 8 744 Inlägg

9-5an är för gammal, och inte särskilt rolig att köra så nej nån sån blir det inte. 9-3 it is. smile Men etanol ska den allt gå på!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Firetunez
18 augusti 2013 · 282 Inlägg

Ah där ser man. Ska bli kul att se vad som händer med den sen!

ohlsson_93
28 augusti 2013 · 382 Inlägg

Grym tråd!! blir att följa denna! smile keep it up big_smile

Twins Twins Bil & Plåt
28 augusti 2013 · 2 577 Inlägg

kör på  Lexus IS350, inte så värst många som har dem nu för tiden, finns massor utav JDM tillbehör men du kan ju såklart fortfarande bygga ljud i den och samtidigt få den ner i backen big_smile

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 september 2013 · 8 744 Inlägg

ohlsson_93 skrev:
Grym tråd!! blir att följa denna! smile keep it up big_smile

Kul att den gillas! smile Men det blir nog inte så mycket mer att följa, blir snart ny bil och då troligtvis även en ny tråd. Den här börjar bli lite lång och kul att börja på nåt nytt när det blir ny bil med nytt bygge.

Twins skrev:
kör på  Lexus IS350, inte så värst många som har dem nu för tiden, finns massor utav JDM tillbehör men du kan ju såklart fortfarande bygga ljud i den och samtidigt få den ner i backen big_smile

Jag må vara bra jäkla sugen på en IS350, enda som talar mot den är att jag vill ha en kombi så det är enklare att labba med olika baslådor, sen vill jag gärna ha fyrhjulsdrift då vägarna trots allt är hala ett antal månader per år. Just nu letar jag 9-3 XWD för fullt men håller lite koll på Lexus också så vi får se vart det slutar... smile


Så var då ännu en tävling avklarad, denna gång var det Seastreams Summer Slam i Arlanda tillsammans med Auto Motor Sport, riktigt lyckat event måste jag säga om man bortser från eftermiddagens väder! Tävlingsmässigt gick det väl sådär, eller ja i Emma Master gick det väl som väntat med rådande motstånd och med tanke på att jag körde min vardags ljudprofil, det blev en sistaplats. I Top Dog däremot blev det en andraplats, ruskigt roligt tävlingsformat! Hoppas verkligen få prova på det fler gånger i framtiden, men då jäklar ska jag bli Top Dog!

Kommer nog inte hända så mycket mer med bilen nu framöver, får se ifall jag tävlar alls i Trollhättan känns som att det finns för mycket att göra för att jag ska bli riktigt nöjd men samtidigt så är det ju ett tag kvar. Köpte mig iaf ett par Amega RQ3 (3,5" mellanregister) i lördags så nu har jag ett komplett Amegasystem liggandes på hyllan. Troligen det som åker i nästa bil till en början, om jag säljer DD grejerna med bilen, men gillar ju dom också så kanske behåller en del och kör W6.5or i lådor i dörrarna istället så man får lite mer botten framifrån. smile Har iaf bestämt steg till nästa bil nu, ska bara komma på hur dom ska finansieras...

Kommer hjälpa en kompis med ett bygge i vinter, målet är en riktig HiFi bil (till skillnad från min, SQL(?) variant), kommer nog bli riktigt spännande! Ska bli kul att se vad man kan få till när det är lite mer fritt fram.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TomLindberg
9 september 2013 · 133 Inlägg

Har suttit och läst igenom hela tråden! Underhållande läsning och kul att se hur långt du har kommit:)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 oktober 2013 · 8 744 Inlägg

Börjar bli dags att avsluta det här projektet nu, med en liten tår i ögat. Det har varit väldigt lärorikt och kul, både jag och anläggningen har utvecklats rejält sen allt började för lite mer än 5 år sedan. Jag kunde nog då aldrig ha tänkt mig att det skulle sluta såhär, jag ville ju bara ha lite bättre ljud i form av nya högtalare i hatthyllan, som sen kompletterades med ett slutsteg och en baslåda. Sen började det spåra ur, rejält! Det har tagit många timmar och kostat en hel del att få till allt, men det är det så värt, flera gånger om! Jag har visserligen inte fått till nån riktigt grym anläggning men känner mig ändå nöjd med projektet, visst finns det fortfarande utvecklingspotential men det finns så mycket annat jag vill göra som inte kommer fungera i den här bilen.

Vid SM-finalen förrförra helgen passade jag på att lyssna runt i ett flertal bilar och prata med folk, min egen bil fick stanna hemma då det krävdes för mycket jobb för att få den någorlunda konkurrenskraftig. Istället så åkte jag ner med en vän som jag byggt åt, Fredrik Mases, med hans blå Skoda Octavia RS. Håll koll på den nästa år för den kommer utvecklas en hel del vill jag lova! wink För hans del var det mer eller mindre premiär på "riktig" tävling, med en anläggning som vi bara påbärjat bygget av och med bara några timmars tweakning. Resultatet blev plats 6/7, mycket på grund av obefintlig dokumentation/kass presentation. Kollar man däremot på ljudpoängen så ser det faktist riktigt bra ut, så potential finns helt klart!

Hur som helst, när jag ändå var där nere i Trollhättan så passade jag på att fundera över hur jag skulle göra med bilen nu när den ska säljas, drömmen vore såklart att sälja med allt ljud i för en rejäl summa men det lär inte hända tyvärr, så alternativen var att antingen riva ur allt och återställa till original, eller förenkla det hela och plocka ur en del grejer men lämna kvar en sjyst anläggning. Då jag är lite lat av naturen så blev det alternativ #2. Processorn åkte ur samt ena monoblocket och fyrkanalssteget. Framsystemet byttes ut då ett trevägs inte fungerar utan processor eller passiva filter. I dörrarna hamnade ett par MDS DC Pro middar som jag hade på hyllan och som presterade rätt hygglig midbas, till brädan blev det dock lite annat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-52d4e63f431836dc81cfb1b21fc9775f.jpg

Ett par Rockford Fosgate P132 inhandlades och monterades i veckan, lät skräp! Inte ens 100h inspelning fick nån riktig fart på dom, även om det blev klart bättre. ALLT lät som halvdassig mp3, burkigt mellanregister och ingen diskant, alls. Dessutom så var dom tungdrivna. Kanske funkar bättre mer on-axis men det är inte intressant här. Istället beställdes ett par Alpine SXE-0825S som ett litet long-shot, alternativet var ett par Amega Q-Cox350 men dom kändes lite dyra för att bara skicka med. Skruvade i Alpinerna idag och redan ur kartong låter dom klart bättre än Rockfordarna! Ska bli spännande att se hur dom låter efter lite inspelning. Bra drag i systemet nu iaf trots den relativt lilla effekten (100Wrms per element fram, 1200Wrms totalt till basarna). Hoppas att den som köper bilen blir nöjd!

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-10280e0bbf7dc1fc86df771e63904047.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-b11b6ffb2dbf49122e5f1e5d317bb517.jpg

Nu gäller det bara att få klart lite småsaker på bilen och ut med en annons, kanske är lite sent på året men jag hoppas att nån ska nappa. Om inte så ska det lekas lite med Amega i vinter, har ju ett helt system liggande med bland annat ett par oanvända DRVRQ-3, koppla dom på Q-Comp50 filtren ihop med TW28 diskanterna så kan det nog bli rätt skoj. smile Men förhoppningen är helt klart att få iväg bilen så jag kan inhandla ny att "leka" med! Där ska jag (försöka) göra all rätt från början, tanken är att dämpa taket rejält och dra alla kablar med strumpa och märkning innan jag börjar stoppa i roliga saker. Anläggningen har jag redan rätt så klar i huvudet, en del saker börjar trilla in på hyllan, andra får köpas allteftersom framöver. Väldigt nära att jag slår till på en Google Nexus 7 nu snart iaf.

Ber om ursäkt för mitt lite smålånga inlägg, kände att jag behövde skriva av mig lite igen. Slängde med lite bilder för att liva upp det hela något, så tråkigt med en "wall of text". smile Vill även passa på att gratulera Klåp och Nymans till deras framgångar nere i Österrike, kul att lilla Sverige kan!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Firetunez
8 oktober 2013 · 282 Inlägg

Tiden går ju verkligen fort när man har roligt, 5 år bara flög förbi :p

SportPilot Ubåtsingenjör
8 oktober 2013 · 7 234 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ska jag ha en Jaguar XJ så ska det vara senaste modellen, och där sprack min budget i tusen bitar! Då kan jag lika gärna köpa en Lexus ISF och lite trim till den. wink Men jag blir bara mer och mer sugen på en 9-3SC efter att ha sett en del fräna, har en del planer för den. Kan t.o.m hända att det blir en 9-3X, ska kolla lite i photoshop först bara... wink

tycker du prova bygga i en större tysk lyx sedan smile tex 740 eller a8

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang