5152
Sök

min hastighetsmätare visar fel, pga däcken?

198 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
Hej, som topic lyder min hastighetsmätare visar för lite och jag undrar om det beror på att jag har för stor profil? köpte bilen för några veckor sen bara. det är en bmw E30 325 -87a som har 205/55/16 michelin sulor på sig, låter det vettigt?

har ni några tips på hemsidor där man kan kolla upp vad man ska ha till respektive fälgstorlek osv?

mvh Jonas

5 089 Inlägg
6 juni 2008
vad står det i regbeviset att det skall vara för storlek? hur mycket fel visar den?

\Lindgren

198 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
på vv.se så står det 195/65R14.

jaa när vi hämtade bilen t.ex så låg våran saab 9000 i 90 när bmwn låg i 75-80, känns som den visar 10km för lite hela tiden iaf

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
6 juni 2008
Känns som ??

Ta och släng in en GPS i bilen och ta en sväng på stan, GPSen kommer att visa bilens riktiga hastighet och då ser du om bilens hastighetsmätare inte stämmer och hur mycket det slår på.

EDIT: Och BTW, hjulen skiljer 3,743% mot originalhjulen dvs rullomkretsen är inom 5%-marginalen för hur mycket det får skilja mot original.

Och när mätaren visar 90KM/H ska GPSen visa ca 93-94KM/H med däcken du angav i första posten, gör den inte det är något fel.
Senast redigerat av TBOC_Razor (6 juni 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

198 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
känns som kanske lät fel, det ÄR så brukar ligga i ca 40 på 50väg annars kommer jag ikapp den framför. okej, men hur lyder den formeln som hur man räknar ut skillnaden?

alltså är det min hastighetsmätare det är nått fel på eftersom det är rätt däck på.

edit: har inte tillgång till nån gps för tillfället men är planerat att köpa en när man får pengar, känns inte bra att köra omkring och chansa till sig rätt fart nu när polisen verkar vara rätt så mkt på hugget:( är ute nonstop tycker jag.
Senast redigerat av Svanholm (6 juni 2008)

6 170 Inlägg
6 juni 2008
Räknar ut skillnaden på vad ??  tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

198 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Räknar ut skillnaden på vad ??  tongue

EDIT: Och BTW, hjulen skiljer 3,743% mot originalhjulen dvs rullomkretsen är inom 5%-marginalen för hur mycket det får skilja mot original.

6 170 Inlägg
6 juni 2008
Menar du hur jag räknade ut att hjulen är godkända ??

Isf: www.begla.se

198 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
Ja precis, tack så mycket:)

Sök