uteliggare får egen park!

richardoo290 VOLVO for life..
8 juni 2008 · 2 113 Inlägg

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2629020.ab

läs artikeln ..
och för att ni inte ska missa vad jag tycker e väldigt märkligt:


"– Då slipper vi sitta och skita i busken, säger Anders, 44.
Han sitter redan här. Sedan flera år.
Han lever på socialbidrag och i förrgår och i går satt han här på parkbänken hela dagen. - Då kan man gå till Bolaget och sedan sätta sig här och ha det bra med sina vänner, säger Anders"



så han får ut 10-15 papp av socialen varje månad så att han skall kunna ha en liten lägenhet och styra upp sitt liv, gör han det? nej han spenderar 10-15 papp i månaden på sprit och sitter i parken med sina vänner o tar de lungt.. bara jag som tycker att socialen bör sluta ge han pengar?
och ge dem pengarna till nån mer behövande?

socialen är väll endå ett "skyddsnät" som ska hjälpa en under en kort period så man hamnar på fötter igen? det ska väll inte vara nått man kan leva såhär på?

till råga på allt skall han få en egen park/en toalett och ett regnskydd.. FUCK! han kommer stanna där tills han dör då? sluta ge han pengar så skaffar han nog ett jobb rätt fort...?

åååhh.. blir så sur, vissa människor förtjänar fan inte att få leva på soc.. medans andra som faktiskt behöver hjälp blir utestängda? varför förbjuder man inte sånna som han från bolaget?

GyLLaN Hobbyfotograf
8 juni 2008 · 18 Inlägg

Kan inte göra annat än att hålla med dig, det är fel och man tycker att socialen borde ha bättre koll på vad deras pengar egentligen går till.
Det är ju som du säger att de ska gå till att "återuppbygga" livet igen, och att man sen inte gör det är ju gaah, fattar inte.  Tycker helt enkelt att soc borde ha bättre koll på vem de ger pengar!

"Never give the audience what they want. They don't know what they want
- that's why they are the audience. Give them what they need." (Alan Moore)
Opel Tigra Twin Top "Kräket" (2006)
xorox_88 Smack that ass!!
8 juni 2008 · 2 953 Inlägg

suck säger jag bara

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Big_JN
8 juni 2008 · 2 126 Inlägg

richardoo290 skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2629020.ab




så han får ut 10-15 papp av socialen varje månad så att han skall kunna ha en liten lägenhet och styra upp sitt liv, gör han det? nej han spenderar 10-15 papp i månaden på sprit och sitter i parken med sina vänner o

Om du tror man får ut 10-15 papp av soc så är du helt ute och cyklar!
Har du tur får du 3-4 papp och då måste du uppfylla vissa krav!

richardoo290 VOLVO for life..
8 juni 2008 · 2 113 Inlägg

Big_JN skrev:

richardoo290 skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2629020.ab




så han får ut 10-15 papp av socialen varje månad så att han skall kunna ha en liten lägenhet och styra upp sitt liv, gör han det? nej han spenderar 10-15 papp i månaden på sprit och sitter i parken med sina vänner o

Om du tror man får ut 10-15 papp av soc så är du helt ute och cyklar!
Har du tur får du 3-4 papp och då måste du uppfylla vissa krav!

Den vanliga normen brukar vara på ca 3000 sek på en månad + betald hyra och elräkning.

Lennan Bmw 750
8 juni 2008 · 73 Inlägg

märks att alla utom han innan mig inte vet vad ni pratar om, går man på soc så har man en norm att leva på, dt är lika med existensminimum... alltså inga 10-15 papp. Personligen tycker jag dt e bra att dom har ett ställe att hänga på... då håller dom sig där. Uppfyller dom sen kraven, så borde väl dom få köpa sprit för sina pengar... precis som du gör vad du vill med dina pengar!?

fuck you.. i`m from skåne
jonesono Personal- och beteendevetare
8 juni 2008 · 1 082 Inlägg

richardoo290 skrev:
så han får ut 10-15 papp av socialen varje månad så att han skall kunna ha en liten lägenhet och styra upp sitt liv, gör han det? nej han spenderar 10-15 papp i månaden på sprit och sitter i parken med sina vänner o tar de lungt.. bara jag som tycker att socialen bör sluta ge han pengar?
och ge dem pengarna till nån mer behövande?

socialen är väll endå ett "skyddsnät" som ska hjälpa en under en kort period så man hamnar på fötter igen? det ska väll inte vara nått man kan leva såhär på?

till råga på allt skall han få en egen park/en toalett och ett regnskydd.. FUCK! han kommer stanna där tills han dör då? sluta ge han pengar så skaffar han nog ett jobb rätt fort...?
åååhh.. blir så sur, vissa människor förtjänar fan inte att få leva på soc.. medans andra som faktiskt behöver hjälp blir utestängda? varför förbjuder man inte sånna som han från bolaget?

1. Har du aftonbladet som din enda informationskälla till alla dina trådar?
2. Försök hitta lite mer fakta om vad det innebär med olika saker och ting innan du gissar dig fram. Existensminimum är inga 10-15 papp i handen! Socialen är till för dem som verkligen hamnat "rock-bottom"!
3. Han är a-lagare... längst ned på "botten" i samhällstrappan. Hur fan kan man tro att det bara är att "klippa sig och skaffa sig ett jobb"?! Om man inte riktigt förstår innebörden, bör man helt enkelt undvika att skapa dessa trådar.
4. Det är väl ändå bra att dessa människor kan samlas på EN plats, istället för att harva runt överallt? På det sättet slipper ju folk se dem (för gemene man anser att det är jobbigt att se på a-lagare).

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 juni 2008 · 3 404 Inlägg

Lennan skrev:
märks att alla utom han innan mig inte vet vad ni pratar om, går man på soc så har man en norm att leva på, dt är lika med existensminimum... alltså inga 10-15 papp. Personligen tycker jag dt e bra att dom har ett ställe att hänga på... då håller dom sig där. Uppfyller dom sen kraven, så borde väl dom få köpa sprit för sina pengar... precis som du gör vad du vill med dina pengar!?

Det är inte hans pengar utan skattebetalrarnas? De pengar du tjänar ihop själv genom att arbeta som normalt folk bryr jag mig inte ett skvatt om hur du spenderar dem. Men att finansiera sprit till alkisarna är ju bara sjukt. Den dagen alla blir alkisar, vem ska då pynta soc?

Nä, få ut slöhäckarna i jobb istället för att fjanta runt!

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
jonesono Personal- och beteendevetare
8 juni 2008 · 1 082 Inlägg

TenZer skrev:

Lennan skrev:
märks att alla utom han innan mig inte vet vad ni pratar om, går man på soc så har man en norm att leva på, dt är lika med existensminimum... alltså inga 10-15 papp. Personligen tycker jag dt e bra att dom har ett ställe att hänga på... då håller dom sig där. Uppfyller dom sen kraven, så borde väl dom få köpa sprit för sina pengar... precis som du gör vad du vill med dina pengar!?

Det är inte hans pengar utan skattebetalrarnas? De pengar du tjänar ihop själv genom att arbeta som normalt folk bryr jag mig inte ett skvatt om hur du spenderar dem. Men att finansiera sprit till alkisarna är ju bara sjukt. Den dagen alla blir alkisar, vem ska då pynta soc?

Nä, få ut slöhäckarna i jobb istället för att fjanta runt!

Du inser väl att om alkisarna skulle bli helt "utslagna" från samhället, så skulle samhällskostnaderna öka än mer? I och med detta skulle även kostanderna för dig och mig bli högre.
Så var nöjd och glad och gnäll inte mer över skatten! Det är inte du som ligger och sover på en bänk varje natt...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Lennan Bmw 750
8 juni 2008 · 73 Inlägg

TenZer skrev:

Lennan skrev:
märks att alla utom han innan mig inte vet vad ni pratar om, går man på soc så har man en norm att leva på, dt är lika med existensminimum... alltså inga 10-15 papp. Personligen tycker jag dt e bra att dom har ett ställe att hänga på... då håller dom sig där. Uppfyller dom sen kraven, så borde väl dom få köpa sprit för sina pengar... precis som du gör vad du vill med dina pengar!?

Det är inte hans pengar utan skattebetalrarnas? De pengar du tjänar ihop själv genom att arbeta som normalt folk bryr jag mig inte ett skvatt om hur du spenderar dem. Men att finansiera sprit till alkisarna är ju bara sjukt. Den dagen alla blir alkisar, vem ska då pynta soc?

Nä, få ut slöhäckarna i jobb istället för att fjanta runt!

Man finansierar inte sprit till alkisarna... utan ger dom en peng att kunna leva för, jag har fast jobb och jobbar ständig natt o betalar mye skatt. Ärligt talat så bryr jag mig inte ett skit om vad alkisarna gör med sina pengar! Antar att dom flyr sina problem genom att supa, istället för att ta tag i dom. Men dt är upp till var o en som hamnar i träsket.... Vill man va fattig o låta stålarna gå till sprit så okej, vill man ha dt bra så får man jobba!

fuck you.. i`m from skåne
Germax
8 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Mina skattepengar ..

Lennan Bmw 750
8 juni 2008 · 73 Inlägg

Tycker vi har ett bra skyddsnät här, alla ni som klagar på att era skattepengar går till soc....osv....
sluta gnäll, o var glada över att dt finns. Ni vet inte vad som kan hända, allt kan faktiskt vända sig på en 5-öring.

fuck you.. i`m from skåne
Mido__
8 juni 2008 · 276 Inlägg

1. Har du aftonbladet som din enda informationskälla till alla dina trådar?
2. Försök hitta lite mer fakta om vad det innebär med olika saker och ting innan du gissar dig fram. Existensminimum är inga 10-15 papp i handen! Socialen är till för dem som verkligen hamnat "rock-bottom"!
3. Han är a-lagare... längst ned på "botten" i samhällstrappan. Hur fan kan man tro att det bara är att "klippa sig och skaffa sig ett jobb"?! Om man inte riktigt förstår innebörden, bör man helt enkelt undvika att skapa dessa trådar.
4. Det är väl ändå bra att dessa människor kan samlas på EN plats, istället för att harva runt överallt? På det sättet slipper ju folk se dem (för gemene man anser att det är jobbigt att se på a-lagare).

håller helt med. men samtidigt kan jag förstå vad dom andra menar för han verkar ju vara ganska nöjd med att supa upp sitt socialbidrag! men det är inte lätt för sånna här personer för alla vet vilka dom är och dom har inte en chans innan helvetet fryser till is och få jobb!

Volvo 360 GL "Douchebag" (1987)
Skalman
8 juni 2008 · 508 Inlägg

För er som inte vet vad ni pratar om så läs denna info.

En som går på socialen får inga 15000 i månaden utan en ensamstående utan barn får 3420 kr plus hyran och elen betald men för att dom ska betala dom pengarna måste man som sagt uppfylla vissa kriterier som att vara aktiv på arbetsmarknaden och redovisa sökta jobb m.m och gör man inte det så halveras bidraget man får och då får man till det nödvändigaste vilket är 700 kr till mat och hyran betald och sköter man sig inte och gör inte som man blir tillsagd då betalar dom ingen hyra.

Varje månad måste man redovisa att hyran är betald och har man exempelvis medicin eller busskort så måste man redovisa varje kvitto annars beviljas inte några pengar till det.

Jag kan tänka mig att han får ca 700 kr i månaden för att ha det drägligt enligt dom och kunna köpa mat för och är dom riktigt hårda så kan dom ge en matcheck och då måste man handla mat för alla dom pengarna för man får inga pengar tillbaka på den checken och kan inte lösas in någon annan stans än matbutiken.

Och sitta och supa varje dag det tror jag inte man väljer utan det är precis som en som en annan sa att man dricker för att glömma sina problem och alla har det inte så lätt.

Ni som tror att det är så lätt att leva på socialen kan ju leva själva ett tag får vi se hur lång tid det tar innan ni börjar dricka och må lika dåligt och tro mig jag vet vad jag pratar om och börjar ni inte dricka kommer ni vara mycket deprimerande för det är inte något fint att söka hjälp hos socialen.

Och det finns säkert många där ute som tänker jag klarar mig själv och verkligen kämpar och tänker jag går aldrig till socialen och söker hjälp sedan får dom ingen hjälp.

Sedan är det inte så lätt att få hjälp i från socialen heller utan allt kan ta ett bra tag och då kan man redan vara utan lägenhet och vad har man då för tröst jo just det man har flaskan för den ger en bra känsla när man dricker och man glömmer sina problem.

Jag dricker nästan aldrig pga att jag har träffat alkolister i mitt liv och har hört hur deras liv har varit eller är .

Det var allt jag hade att bjuda på .

Germax
8 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Fan du verkar ju va riktigt insatt i träsklivet, erfarenheter lr? smile

jonesono Personal- och beteendevetare
8 juni 2008 · 1 082 Inlägg

Mido__ skrev:

1. Har du aftonbladet som din enda informationskälla till alla dina trådar?
2. Försök hitta lite mer fakta om vad det innebär med olika saker och ting innan du gissar dig fram. Existensminimum är inga 10-15 papp i handen! Socialen är till för dem som verkligen hamnat "rock-bottom"!
3. Han är a-lagare... längst ned på "botten" i samhällstrappan. Hur fan kan man tro att det bara är att "klippa sig och skaffa sig ett jobb"?! Om man inte riktigt förstår innebörden, bör man helt enkelt undvika att skapa dessa trådar.
4. Det är väl ändå bra att dessa människor kan samlas på EN plats, istället för att harva runt överallt? På det sättet slipper ju folk se dem (för gemene man anser att det är jobbigt att se på a-lagare).

håller helt med. men samtidigt kan jag förstå vad dom andra menar för han verkar ju vara ganska nöjd med att supa upp sitt socialbidrag! men det är inte lätt för sånna här personer för alla vet vilka dom är och dom har inte en chans innan helvetet fryser till is och få jobb!

Tro mig, han kan mycket väl säga att han är nöjd just för att han har flaskan att ta till etc. Men har man haft det sådär i många år, då är det bara att finna sig i det. Det blir ens vardag, det är "naturligt" för dem och man är nöjd med att vakna levande. Jag har själv intervjuat människor som inte ens räknas in i "skyddsnäten", med helt vansinnig uppväxt, tung kriminell bakgrund osv. Det är inga roliga livshistorier man får höra. Dessutom utbildar sig min bättre hälft till socionom/soctant och har även på det sättet gett mig än bättre insikt.
Testa att googla stämplingsteori eller kanske stigmatisering. Det borde komma upp en del intressanta sidor som kan beskriva hur omöjligt det kan vara att ta sig ur något sånt här.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
henkebenke
8 juni 2008 · 1 703 Inlägg

Nu är det väl inte direkt så att majoriteten av diverse alkolist samt uteliggare sitter i denna sits utan anledning.
Många är exempelvis psykiskt sjuka och kan verkligen inte rå för sin situation. Viss rehabilitering finns förmodligen, men personen i fråga skall både vilja ha rehabilitering samt försöka passera kommunens/landstingets trånga nålsöga för att verkligen få vård.

Många hemlösa och alkolister är hyggliga snubbar, de har bara hamnat i en jävligt dålig spiral.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Roundcube
8 juni 2008 · 801 Inlägg

ofta han får 15 000 i månaden.. suck, men det verkar väldigt bra med en park som dem kan vara i, så slipper dem drälla överallt. tycker det låter bra.

Maizer
8 juni 2008 ·

Jävla sossar

FireTraXX DFFL
8 juni 2008 · 9 020 Inlägg

Maizer skrev:
Jävla sossar

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang