Hur stänger jag av APC:n på en saab?

Makemehappy
11 juni 2008 · 256 Inlägg

Vill kontrollera om det är APC:n som gör att min bil hackar vid fullt gaspådrag.

twin_cam Smålänning
11 juni 2008 · 7 877 Inlägg

Koppla ur magnetventilen.

Men tro inte att den kommer gå snabbare...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Makemehappy
11 juni 2008 · 256 Inlägg

twin_cam skrev:
Koppla ur magnetventilen.

Men tro inte att den kommer gå snabbare...

Är inte ute efter mer fart, utan att den ska accerelera normalt utan hack.
Är du säkert på att man kopplar ur APC:n sådär?

Losgard
11 juni 2008 · 1 688 Inlägg

Vad är det för modell, motor och årsmodell?
Det sitter en säkring till apc-enheten, vissa modeller i motorutrymmet och andra i säkringslådan inne i bilen.
Bara att rycka den så har du dödat hela apc-systemet. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Makemehappy
11 juni 2008 · 256 Inlägg

Losgard skrev:
Vad är det för modell, motor och årsmodell?
Det sitter en säkring till apc-enheten, vissa modeller i motorutrymmet och andra i säkringslådan inne i bilen.
Bara att rycka den så har du dödat hela apc-systemet. smile

Det är en SAAB 9000 cse  turbo från 97. 2.3l motor.

Aaa men det finns fan minst 8 säkringar där det står APC. Både i handsfacket och i motorrummet.

Losgard
11 juni 2008 · 1 688 Inlägg

Makemehappy skrev:

Losgard skrev:
Vad är det för modell, motor och årsmodell?
Det sitter en säkring till apc-enheten, vissa modeller i motorutrymmet och andra i säkringslådan inne i bilen.
Bara att rycka den så har du dödat hela apc-systemet. smile

Det är en SAAB 9000 cse  turbo från 97. 2.3l motor.

Aaa men det finns fan minst 8 säkringar där det står APC. Både i handsfacket och i motorrummet.

Ta den i motorutrymmet som är på 7.5Ampere, ska räcka.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Makemehappy
11 juni 2008 · 256 Inlägg

Losgard skrev:

Makemehappy skrev:

Losgard skrev:
Vad är det för modell, motor och årsmodell?
Det sitter en säkring till apc-enheten, vissa modeller i motorutrymmet och andra i säkringslådan inne i bilen.
Bara att rycka den så har du dödat hela apc-systemet. smile

Det är en SAAB 9000 cse  turbo från 97. 2.3l motor.

Aaa men det finns fan minst 8 säkringar där det står APC. Både i handsfacket och i motorrummet.

Ta den i motorutrymmet som är på 7.5Ampere, ska räcka.

Är det en sån vanlig plast säkring eller sån stor konstig?

Losgard
11 juni 2008 · 1 688 Inlägg

En vanlig flatstifts-säkring.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Makemehappy
11 juni 2008 · 256 Inlägg

Losgard skrev:
En vanlig flatstifts-säkring.

Tack så mkt! Hoppas bara det är APC som gör att den hackar:P

T200
11 juni 2008 · 83 Inlägg

Jag är nästan helt säker på att det är tändkasetten du behöver byta/testa med en annan (Di-kasetten)..  Hör med någon bekant som kör Saab om du kan låna den o testa. 4 skruv och en kontakt så är den loss.
Jag har haft bekymmer med 2 st 9000 som hackat o levt som fan när jag skruvat på lite ladd.  DI byte hjälpte på dem båda.  Tändstift är inga fel o byta heller.

Senast redigerat av T200 (11 juni 2008)

Turbo X
twin_cam Smålänning
11 juni 2008 · 7 877 Inlägg

T200 skrev:
Jag har haft bekymmer med 2 st 9000 som hackat o levt som fan när jag skruvat på lite ladd.  DI byte hjälpte på dem båda.  Tändstift är inga fel o byta heller.

Menar du bokstavligt (skruvat WG-staget) eller bara ordligt (trimmas som man ska)

Att skruva WG-staget på en saab med APC eller Trionic 5 är bland det mer korkade man kan göra med bilen...

Ang. trådskaparens problem så verkar det som sagt vara tändkassetten.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Amstaff
11 juni 2008 · 253 Inlägg

Säkring nr 15

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
bumpe Lastbilsmekaniker
11 juni 2008 · 3 878 Inlägg

Ryck loss slangarna som sitter på c och w på magnetventilen och koppla ihop dem med ett skarvrör. De översta 2 slangarna.
W ska till wastegaten och c ska till kompressorhuset på turbon...
En magnetventil kan orsaka för mkt laddtryck även med ryckt kabel/säkring.

Sen att vi alla är eniga om att det troligtvis är DI:n eller kassa stift är en annan sak...

Makemehappy
12 juni 2008 · 256 Inlägg

Tog bort APC säkringen, fanns tydligen bara en. Jag blandade ihop de med AC säkringarna.
Det var inte Särking nr 15, det var nr 5. Men hur som hellst, bilen hackar fortfarande när man gasar fullt trots urkoppling av APC.

* Men ja ska tillägga att på laddmätaren så skakar nålen när den når sitt max vilket är precis vid det röda fältet. Kan man utesluta DI-Kasset då? STIFT är redan bytta på bilen.

Markus_MR2
12 juni 2008 · 761 Inlägg

Makemehappy skrev:
Tog bort APC säkringen, fanns tydligen bara en. Jag blandade ihop de med AC säkringarna.
Det var inte Särking nr 15, det var nr 5. Men hur som hellst, bilen hackar fortfarande när man gasar fullt trots urkoppling av APC.

* Men ja ska tillägga att på laddmätaren så skakar nålen när den når sitt max vilket är precis vid det röda fältet. Kan man utesluta DI-Kasset då? STIFT är redan bytta på bilen.

Får man vara näsvis och fråga vilka stift som inhandlades?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Makemehappy
12 juni 2008 · 256 Inlägg

Markus_MR2 skrev:

Makemehappy skrev:
Tog bort APC säkringen, fanns tydligen bara en. Jag blandade ihop de med AC säkringarna.
Det var inte Särking nr 15, det var nr 5. Men hur som hellst, bilen hackar fortfarande när man gasar fullt trots urkoppling av APC.

* Men ja ska tillägga att på laddmätaren så skakar nålen när den når sitt max vilket är precis vid det röda fältet. Kan man utesluta DI-Kasset då? STIFT är redan bytta på bilen.

Får man vara näsvis och fråga vilka stift som inhandlades?

BCPR7ES-11

airflow Avstängd
12 juni 2008 · 653 Inlägg

Makemehappy skrev:

Markus_MR2 skrev:

Makemehappy skrev:
Tog bort APC säkringen, fanns tydligen bara en. Jag blandade ihop de med AC säkringarna.
Det var inte Särking nr 15, det var nr 5. Men hur som hellst, bilen hackar fortfarande när man gasar fullt trots urkoppling av APC.

* Men ja ska tillägga att på laddmätaren så skakar nålen när den når sitt max vilket är precis vid det röda fältet. Kan man utesluta DI-Kasset då? STIFT är redan bytta på bilen.

Får man vara näsvis och fråga vilka stift som inhandlades?

BCPR7ES-11

Vilket märke? Asså tillverkaren.

Jag har rätt i vad jag än säger.
Makemehappy
12 juni 2008 · 256 Inlägg

airflow skrev:

Makemehappy skrev:

Markus_MR2 skrev:

Får man vara näsvis och fråga vilka stift som inhandlades?

BCPR7ES-11

Vilket märke? Asså tillverkaren.

NGK är det. Många sa att de var bra, så ja köpte de.

Carlsberg
12 juni 2008 · 111 Inlägg

Du skriver om APC men samtidigt skriver du att din bil är en 97a?........

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."
Saab 9-3 (2008)
Saab 900 s (1990)
Makemehappy
12 juni 2008 · 256 Inlägg

Carlsberg skrev:
Du skriver om APC men samtidigt skriver du att din bil är en 97a?........

Aa min bil är 97a och jag skriver om APC? Var hittar du felet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang