Problem med Golf -84!!

855_T5
12 juni 2008 · 7 Inlägg

Hej, jag har en Golf 1.6 -84 som jag har problem med, vänder mig hit för att se om jag kan få några tips.

Bilen går väldigt ojämnt vid låga varvtal, den "rycker" och "hopppar" en heldel. Sen måste jag köra med choken lite utdragen, annars så dör den när man kopplar ur. Det är likadant oasett om bilen är varm eller kall. Det som är extra konstigt är att ibland så verkar jag kunna ha bilen igång på tomgång utan choken utdragen, men då bara om jag står helt stil och bilen inte är i rullning.
Under körning så får jag även en heldel så kallade "förgasar-smällar", dvs att det skjuter ifrån avgasröret..

Snälla någon hjälp mig!!

Det som jag har gjort för att försöka åtgärda problemet är:
Bytt tändkablar (avstörda), Bytt stift, bytt bränslepump, provat två olika förgasare varav en var helt nyligen rengjord. Kollat så att alla vacumslangar sitter som dom ska. Testat att spruta startgas runt förgasare och insug för att se om den tar luft någonstans, visserligen steg den lite i varv men det var knappt märkbart.
När bilen är igång på tomgång så kan man även höra ibland att han missar lite på någon cylinder, en bekant tyckte sig höra att det var 1:ans cylinder som han hoppade på ibland.

Så snälla ge mig något tips på vad jag kan göra här näst för att få ordning på bilen!

Mvh// Jeppe

thell_gti CORRADOÄLSKARE
12 juni 2008 · 205 Inlägg

855_T5 skrev:
Hej, jag har en Golf 1.6 -84 som jag har problem med, vänder mig hit för att se om jag kan få några tips.

Bilen går väldigt ojämnt vid låga varvtal, den "rycker" och "hopppar" en heldel. Sen måste jag köra med choken lite utdragen, annars så dör den när man kopplar ur. Det är likadant oasett om bilen är varm eller kall. Det som är extra konstigt är att ibland så verkar jag kunna ha bilen igång på tomgång utan choken utdragen, men då bara om jag står helt stil och bilen inte är i rullning.
Under körning så får jag även en heldel så kallade "förgasar-smällar", dvs att det skjuter ifrån avgasröret..

Snälla någon hjälp mig!!

Det som jag har gjort för att försöka åtgärda problemet är:
Bytt tändkablar (avstörda), Bytt stift, bytt bränslepump, provat två olika förgasare varav en var helt nyligen rengjord. Kollat så att alla vacumslangar sitter som dom ska. Testat att spruta startgas runt förgasare och insug för att se om den tar luft någonstans, visserligen steg den lite i varv men det var knappt märkbart.
När bilen är igång på tomgång så kan man även höra ibland att han missar lite på någon cylinder, en bekant tyckte sig höra att det var 1:ans cylinder som han hoppade på ibland.

Så snälla ge mig något tips på vad jag kan göra här näst för att få ordning på bilen!

Mvh// Jeppe

Kola tändningen, kan smälla bra om den står fel och den går dåligt om den står fel med

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219
855_T5
13 juni 2008 · 7 Inlägg

Problemet är ju att det är lite svårt att ställa tändningen när den hoppar på någon cylinder, klacken far ju fram och tillbaka som en liten iller i det där lilla hålet då... =/

caromania Forummoderator
13 juni 2008 · 9 296 Inlägg

Är gummipackningen under förgasaren hel?

Förgasarsmällar tyder annars på helkass tändinställning. Det går att göra tändningsinställning med motorn avstängd med hjälp av mätinstrument.

Plocka eventuellt av fördelarlocket.
Dra runt motorn tills remskivan pekar på rätt ställe för tändpunkten. Är det TDC? Kolla med rotorn som ska peka på ettans tändkabel.
Sätt på locket och mät från ettans kabel och centrum kabeln. Funjustera med fördelardosan tills det leder ström igenom. Då tänder den. Kom ihåg att vrida i rotorns riktning eftersom ytan på rotorn leder under ganska många grader.

Det där blev nog omöjligt att förstå?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
bumpe Lastbilsmekaniker
13 juni 2008 · 3 878 Inlägg

Det är väl som vanligt insugsgummit som pajjat... Spraya startgas eller annan lämplig brandfarlig spray runt förgasarfoten med bilen på tomgång, troligtvis kommer den att stiga i varv och du kommer få byta packningen!
Funkar inte det så prova att vattna med vattenkanna på tänddelarna med motorn igång, är allt som det ska kommer den gå helt opåverkat av detta...

s70-charlls
5 augusti 2009 · 1 Inlägg

kolla din brytarspets i fördelaren om den är bränd eller ärjat.

Volvo 740 (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang