4956
Sök

Vibrationer vid högersväng VW Bora VR6 -01?!?

5 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
Tjena Allihop,

Jag har just köpt en importerad Bora 01 från USA...
Men det är något jä**igt skumt fel på framvagnen, när jag svänger höger i 50k (& uppåt) vibrerar hela bilen. Det hörs & känns att vibbarna kommer från höger fram... MEN nu har jag bytt nästan allt som går att byta i framvagn (Bägge drivaxlarna, bägge styrlederna, höger spindel, inre länkarmsbussningen, höger fjäderbenslager.) och ändå har jag kvar vibrationerna!!! Är det någon där ute som har något förslag, jag börjar bli smått irriterad och fattig:-)... Den som hjälper mig lösa detta kommer att få en Whiskey i posten, det lovar jag! Peace...

2 337 Inlägg
14 juni 2008
Vet inte om hjullager kan skapa sådana vibrationer, annars är det ju ett tips att kolla.

5 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
Det har vi kollat, eller rättare sagt, lagret klappar inte när vi "bryter" i däcket... Men tack ändå... sen vet jag inte om det kan finnas något annat runt hjulinfästningen som kan ge dom virbationerna.
Det är nästan samma ljud som när bussningarna till stötdämparna är slut, men när jag kör i 40k slår/vibrerar det lätt och i jämn takt, sen ökar takten och "kraften" på vibrationerna ju fortare jag kör...

Administratör
2 992 Inlägg
14 juni 2008
Däcken eller hjullagret. Hur låter lagret när du snurar på däcken upphissat?

En kopp av den svarta såsen...

5 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
Det har jag inte tänkt på... men jag tror att om det hade varit missljud från lagret så hade jag hört det, men jag ska kolla för säkerhets skull... Tack...

Administratör
2 992 Inlägg
14 juni 2008
Har du även testat med andra fälgar????

En kopp av den svarta såsen...

5 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
Det har jag inte gjort... Men dom är balanserade och jag har nyss gjort en hjulinst. på bilen... jag ska prova slänga om fälgarna... Tack...

5 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
FAN!!! Nu har jag bytt hjulagerna och slängt om däcken, men fortfarande samma skakningar på höger sidan... Nu börjar goda råd bli grymt dyra!!! Hadet grabbar...

Egen företagare
864 Inlägg
16 juni 2008
Men ofta blir det ju tvärt om, när man svänger höger och det är nått fel så brukar det vara vänster sida felet är och viseverssa. Det däcket som är på utsidan om man säger går ju lite lite fortare och då märks felet.
Men nu är det väll inte säkert att det är så i ditt fall.

Kanske är styrservon som gått sönder eller luft i oljan i styrningen, men det brukar ju försvinna efter ett tag bara det är olja i.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Sök