Mickey's Volvo 142 2.5L Turbo, helrenovering, nya bilder.

oggy_swe utbildad klant
18 december 2008 · 2 197 Inlägg

komemr bli sjuktcool men jag hade ju röstat för en taksänkaning åxå så har du den bäsa 142 någonsin;)

Mvh O.Frankeståhl
mickey
18 december 2008 · 247 Inlägg

oggy_swe skrev:
komemr bli sjuktcool men jag hade ju röstat för en taksänkaning åxå så har du den bäsa 142 någonsin;)

Taksänkning, tjaa, inget jag tänkt på direkt. Men en diskret sådan skulle ju inte vara omöjligt! wink

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
syabo
18 december 2008 · 1 278 Inlägg

sjukt grymt detta:) kommer följas!
min polare gör lika dant med sin 140:)  Revolvolution heter han här på garaget:)

Street Knight
mickey
18 december 2008 · 247 Inlägg

syabo skrev:
sjukt grymt detta:) kommer följas!
min polare gör lika dant med sin 140:)  Revolvolution heter han här på garaget:)

Jo såg den igår faktiskt, var in och kludda lite i hans tråd smile

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
oggy_swe utbildad klant
19 december 2008 · 2 197 Inlägg

mickey skrev:

oggy_swe skrev:
komemr bli sjuktcool men jag hade ju röstat för en taksänkaning åxå så har du den bäsa 142 någonsin;)

Taksänkning, tjaa, inget jag tänkt på direkt. Men en diskret sådan skulle ju inte vara omöjligt! wink

hade laggt ett bud på bilen som taksänkt när den var klar;) fast ahde endå vart roligare å bygga en egen:P men fattar fan inte vart lixom ja det är ju fan framhjulsdrifft går drivningen till fram hjulen ut från växel lådan? för då fattar jag wink

Mvh O.Frankeståhl
mickey
20 december 2008 · 247 Inlägg

hade laggt ett bud på bilen som taksänkt när den var klar;) fast ahde endå vart roligare å bygga en egen:P men fattar fan inte vart lixom ja det är ju fan framhjulsdrifft går drivningen till fram hjulen ut från växel lådan? för då fattar jag wink

Bilen blir bakhjulsdriven som orginal, motorn står i normala fall på tvären i motorrummet i en V70 men i 142'an kommer motorn att vändas så den blir rakställd (står åt samma håll som karossen). Växellådan kommer naturligtvis inte kunna användas då den går ut på 2 drivaxlar och inte en kardanaxel, så för att lösa det problemet har jag tagit en BMW växellåda som kommer modifieras så bultinfästningen passar på volvomotorn. Kardanaxeln måste även den modifieras så volvos orginalaxel fungerar mot BMW lådans bultinfästning.

Hoppas du fick ett någorlunda svar på din fundering !?

Ska klura lite på en smart bildserie för att förenkla för dom som inte är insatt. Återkommer om det!

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
mickey
22 december 2008 · 247 Inlägg

Orginal (gula) VS Racing
http://i258.photobucket.com/albums/hh265/volvomickey/krngstag.jpg

Bilstein Sport och sänkfjäder
http://i258.photobucket.com/albums/hh265/volvomickey/dmpare.jpg

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
mickey
22 december 2008 · 247 Inlägg

-
Någon som vet ifall denna box har startspärr inbyggt !??

http://i258.photobucket.com/albums/hh265/volvomickey/databox.jpg

Senast redigerat av mickey (22 december 2008)

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
oggy_swe utbildad klant
23 december 2008 · 2 197 Inlägg

mickey skrev:

hade laggt ett bud på bilen som taksänkt när den var klar;) fast ahde endå vart roligare å bygga en egen:P men fattar fan inte vart lixom ja det är ju fan framhjulsdrifft går drivningen till fram hjulen ut från växel lådan? för då fattar jag wink

Bilen blir bakhjulsdriven som orginal, motorn står i normala fall på tvären i motorrummet i en V70 men i 142'an kommer motorn att vändas så den blir rakställd (står åt samma håll som karossen). Växellådan kommer naturligtvis inte kunna användas då den går ut på 2 drivaxlar och inte en kardanaxel, så för att lösa det problemet har jag tagit en BMW växellåda som kommer modifieras så bultinfästningen passar på volvomotorn. Kardanaxeln måste även den modifieras så volvos orginalaxel fungerar mot BMW lådans bultinfästning.

Hoppas du fick ett någorlunda svar på din fundering !?

Ska klura lite på en smart bildserie för att förenkla för dom som inte är insatt. Återkommer om det!

AHA jo nu fatta jag exakt;) du akn bli lärare;) snyggt allt blir här. kommer bli en värsting big_smile

Mvh O.Frankeståhl
mickey
23 december 2008 · 247 Inlägg

Haha, någon lärare blir jag nog aldrig men tack ändå!

God jul på er alla!

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Mogge_Lindstrom Gammal bild
12 april 2009 · 111 Inlägg

ser grymmt fint ut smile en kompis funderar att montera ner en T5 i en 850 men tvekar.
Vilken färg kommer bilen att bli ?

Lycka till & Fortsätt med det fina arbetet big_smile !

Tiiiseen
12 april 2009 · 526 Inlägg

ser ut att kunna bli ett kul bygge lycka till big_smile

mickey
12 april 2009 · 247 Inlägg

Färgen kommer att bli en mörk grå metallic som toyota andvände sig av för ett par år sedan.

Tackar! Har stannat upp rejält pgr husrenovering men har ordnat lite mer smådelar med blästring och färg.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Mogge_Lindstrom Gammal bild
14 april 2009 · 111 Inlägg

mickey skrev:
Färgen kommer att bli en mörk grå metallic som toyota andvände sig av för ett par år sedan.

Tackar! Har stannat upp rejält pgr husrenovering men har ordnat lite mer smådelar med blästring och färg.

Okej, de blir ju skit fin färg kommer du göra de själv ?tongue

Jo jag vet att det kan bli uppstannat de har hänt många gånger smile hehe,

Kepp the good work up smile

mickey
14 april 2009 · 247 Inlägg

Volvo_PoWeir skrev:

mickey skrev:
Färgen kommer att bli en mörk grå metallic som toyota andvände sig av för ett par år sedan.

Tackar! Har stannat upp rejält pgr husrenovering men har ordnat lite mer smådelar med blästring och färg.

Okej, de blir ju skit fin färg kommer du göra de själv ?tongue

Jo jag vet att det kan bli uppstannat de har hänt många gånger smile hehe,

Kepp the good work up smile

Har inget lämpligt utrymme för att lackera själv men kommer att låta en kompis göra jobbet, känner jag mig själv rätt så är jag nog där och målar lite också. Vill ju kunna säga att man vart med på allt!

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Mogge_Lindstrom Gammal bild
17 april 2009 · 111 Inlägg

OKej, men det blir nog jätte fint wink

Det blir intressant när det börjar närma sig slutet kommer att följa detta projekt smile

dyeltsbreh amatörkonstruktör
22 april 2009 · 535 Inlägg

Ser ju sjukt bra ut det här big_smile äntligen en tråd jag kan orka läsa smile
Keep it up!

mickey
22 april 2009 · 247 Inlägg

Med tanke på uppdateringstakten så är det inget större problem att hänga med i läsningen smile

Ska bättra mig men har fått lagt prio på huset på senaste tid för att få det klart någon j*vla gång wink

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
TurbOla Reservdansk
24 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Hur går det här? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
mickey
7 februari 2010 · 247 Inlägg

Hållit på idag efter att fått lite inspiration av dyeltsbreh, men som vanligt så var murphy med och allt gick åt pipan.

Hela lådan med skruv, bult och mutter har "fel" artikel nummer mot för min sprängskiss, så jag vet iallafall inte vart grejorna ska skruvas dit.

Såg även att tidigare pulverlackerade delar hade börjat rosta då det troligen är för dåligt med färg på, blir så trött, blästa allt och lackera igen. Och ni som vet hur hårt pulverlack sitter förstår vilket sk.it jobb det är att få bort.

Kommer ett par bilder så ni får se något iallafall! smile

http://i258.photobucket.com/albums/hh265/volvomickey/DSC00515.jpg

http://i258.photobucket.com/albums/hh265/volvomickey/DSC00520.jpg

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang