4595
Sök

Växellåda har slutat fungera

4 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Har en BMW 318is, nu med trasig(?) växellåda.

Som sagt har växellådan slutat samarbeta och detta hände helt plötsligt idag hem från jobbet. (den fungerade alltså, utan problem, dit) Jag körde inte när det inte gick att få i växlar, utan stod stilla men tryckte hårt i en växel.

Det gick att trycka i tre:an efter många om och men, så jag kom hem i alla fall, men nu står den där den står.

För att försöka beskriva problemet lite så känns det som att den har hoppat ur på något sätt och det går inte få i någon växel överhuvudtaget, observera att jag inte kan ett jävla skit om allt vad bilar heter, så jag hoppas jag kan få lite hjälp.

Övrigt så blev kopplingen kortare, kan det vara någon vajer där som inte är spänd eller något? Kan inte hör till..

En röd lampa lyser ibland, trodde det var bromsoljan som läckte igen, men det verkar det uppenbarligen inte vara..

Tacksam för all hjälp!!

4 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Inte den blekaste hmm Står i instruktionerna kanske?

Säg att det är det, vad gör jag då? hmm

Smålänning
7 887 Inlägg
1 juli 2008
Är huvud eller slavcylinder.

Lösning:
Byt båda!

Om du inte kan så be om hjälp.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Tack båda två för svaren!

Okej, det låter faktiskt som att det skulle kunna vara det eftersom samma lampa som när bromsoljan var slut, lyser nu med.

Håller tummarna för att twin_cam har fel åt helvete, för 10k på den jävla trötta bilen vill jag inte lägga big_smile hehe
Senast redigerat av danielblomberg (1 juli 2008)

127 Inlägg
3 juli 2008
åk till skroten o kolla så är det nog billigare?

4 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
Tänkte tanken, men bilen är på tok för fin och dessutom var det bara kopplingen som var problemet smile

Går nämligen att få i växlar när den inte är startad och kopplingen kopplar inte det minsta, så det är helt enkelt uteslutningsmetoden. Vad som nu är felet på den kan jag återkomma med smile

5 Inlägg
6 juli 2008
Kan vara nåt i växellänkaget som bråkar? om du tryckte i en växel hårt i ev. samband med lite koppling kan det ju har böjt eller skadat nåt stag eller liknande. vild gissning!

Dock måste jag berätta att precis samma fenomen hände min fars V40i. det blev växellådsbyte av det, iaf enligt volvo.

Sök