Vägverket behöver din hjälp!

Aern
23 juli 2008 · 457 Inlägg

Sverige har nog det sämsta vägnätet i Europa. Tung trafik går på nå små, smala tvåfiliga vägar. Bättre vägar!  Vill ni inte bygga ut, gör då för gud skull så att man kan köra på vägarna utan att man istället hoppar fram.

Och dom här nya hastighetsbergränsningarna? Varför krångla till? Ha kvar dom gamla. Tycker det är bara en massa LEK med våra skattepengar. Lägg dom på vägarna, och inte nått annat lek som till exempel dom nya hastigheterna. Tack för mig!

FL3JM Inga konstigheter
23 juli 2008 · 2 064 Inlägg

Det viktigaste Vägverket borde satsa på är att bygga en laglig strip för oss "ungdomar". Om dom har nån sån öppen varannan helg lär det ju bli lite mindre streetrace (iaf just den veckan) och det ökar ju säkerheten på dom allmänna vägarna.

Skulle vara seriöst ballt om du lyckades fixa en strip. smile

NeonX
23 juli 2008 ·

regler för ombyggda fordon, tex motorbyten o.s.v ofta ganska onödiga begränsingar, tex sugmotor till turbomotor med marginell skillnad effektmässigt. båda motorerna finns till samma chassi, Big NO NO bara för att bilen sålds med svagare motor. Varför!?

som nån sa tidigt, vägarna i GBG är helkass, hål överallt tycker jag. hoppas verkligen att avgiftsbelagda vägar är nått vi inte skaffar i GBG, de finns ingen anledning, de som måste ta bilen till stan tar den, alla andra vet att de är hopplöst att parkera och svindyrt så vi låter bli.

ett förslag är att lägga om motorvägarna så att de inte blir sånna jäkla köer, det är helt sjukt att det är får finnas en sån flaskhalls i en stad med så mycket lastbilstrafik.


Tack för mig

tobbx
6 april 2009 · 45 Inlägg

Någon slags kurs som läggs in för folk som haft körkortet ett bra tag. Nästan som ett andra teoriprov eller nåt. Vissa äldre i trafiken verkar inte ha en aning om vad det är för regler som gäller idag - Sen svär de åt mig när de nästan krockar med mig, fast det är de som gör helgalet i trafiken.. smile

Bilgalningen Bildelsskruvare
6 april 2009 · 255 Inlägg

Vet ej om denna tråd läses av skaparen ännu. Iddes ej heller läsa igenom om mitt inlägg liknar andras (förutom ovanstående)
Jag tycker att det borde vara lag på att när man blir pensionär skulle man få göra teori & uppkörning på nytt, inkl. hälsokontroll & syntest. Därefter göra synkontroll & lite trafikvett-kust när man fyllt 70 eller 75 kanske. (utgår från att pensionen tas ut vid 65 då)

Fick väjja häromdan för en gammal kärring på garanterat över 70 pannor med sin LILLA Corolla, som trots sin storlek konstigt nog tog upp HELA vägen... Hade å välja på å smacka in i henne, eller ta refugen. Dum som ja va valde jag å köra över refugen. Tack å lov gick de bra. (men hade ja valt å smächa, så hade ja ju fått nya lysen wink haha

My life, My mess
_Jonex_ Byggare Behm
6 april 2009 · 562 Inlägg

Nu får du svar på tal !

Vilka frågor - rent allmänt - är viktiga för ungdomar?
Inte mycket igentligen , bilintresserade ungdomar jämnställer det ultimata bil-livet med frihet.
Frihet att åka var , när och hursomhelst, gärna billigt och få trimma och styla bilarna hur dom vill.
Andra med sättet att klä sig på.. vilket märks om man åker igenom centrum en vår dag.
Inte mycket annat som ungdomar bryr sig i... "ne vadå, orka.."

Varför reser ungdomar? Vilka resmål är viktiga viktigast?
Ja, varför körde raggarna runt ?! För att synas, för att träffas, för att ha någonting att göra.
Resmål för ungdomar ?  Skolan, korvkiosken, pubben och andra helgevenemang antar jag.

Vilket sätt är bäst att resa på, kort och långt?
Bil , rätt tid, rätt plats.
Busstiderna passar aldrig med mitt eget dagsschema, tåg ? Jodå, om man kunde lita på dom men det kan man inte , speciellt inte i vintertider eftersom dom bevisligen ofta är inställda då.
I mitt fall är det också så att man måste gå från tågstationen och hem, bussarna går inte ens förbi där.

Vilka brister finns (körkort, priser, trafikutbud mm)?
Brister : Att ytterligare försvåra att ta körkortet när det från början av utredningen skulle bli lättare att ta körkort. 
Att pensionärer som ser dåligt har mycket svårare att bli av med körkortet, dom är farligast i den vardagliga trafiken.  Ungdomsolyckor sker på kvällar och helger.

Vad tycker ungdomar om myndigheter och vägverket? Hur skulle man vilja att dem såg ut?
Att dom inte fanns överhuvudtaget vore bäst, låt kommunerna sköta vägbyggen osv.'

Vilka förbättringområden borde Vägverket satsa på om man vill göra det bättre för ungdomar?
Pss... Inget Ni på Vägverket går med på. En avlägsen plan för streetrace och liknande skulle få bort iaf 70% av alla vansinnes körningar på riksvägen.

Vad är vägverket för dig?   
Ivägen....

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
6 april 2009 · 1 781 Inlägg

Phaetoon skrev:

alex_side skrev:

rough_boy skrev:
Gps system i bilen som automatiskt drar pengar från kortet när det går för fort

jooo men godmorgon dags att vakna lol

Med mil- eller minuttaxa? 1kr för varje minut (och km/h) som du kör för fort. Snacka om att staten skulle få in pengar. Speciellt av dom som gillar att köra i 200km/h.

du tror inte att folket skulle riva ut GPS systemet ur bilen då?tongue

Team Insane Racing
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
6 april 2009 · 1 098 Inlägg

Fixarsorken skrev:
Intressanta synpunkter alla fortsätt komma med dem kommer försöka hålla den här tråden aktiv länge för att sedan sammanställa den och ha som underlag när jag utformar projektet.

Ewrs jag visste inte att kossor drevs på fossila bränslen som majoriteten av bilarna gör men tack för att du upplyste mig. och angående lastbilsfrågan så försöker man just nu arbeta med att transportera gods med miljövänligare sätt men likafullt så är det en fråga som behöver lyftas.

Sen är det inte vägverket som bestämmer skatten utan vår kära regering. men fortsätt lyfta frågorna ska jag ta upp det i projektet.

Keep up the good work alla smile

Hur ni än vänder och vrider på det så blir ni inte av med lastbilstrafiken. Förstå det, men försök då att göra den så miljövänlig som det går vilket alla tillverkare håller på med så gott dom kan. Sen angående att det finns klagomål på fusk med körtider och det ena med det andra, det är inte så lätt att hålla kör och vilotider när möjligheterna för att stoppa och ta en rast inte alltid är så stora på grund av sveriges vägnät där rastplatser för lastbilar inte har högsta prioritet. Har man en så kallad "mat och sov klocka" (färdskrivare) som bestämmer precis när du ska stanna, precis när du har tid att äta så går det inte alltid att anpassa! Var bara tvungen att skriva av mej lite...

Sen tillbaka på det med ungdomar så är jag inne på samma spår som alla andra, förbättra vägarna mycket.. Så mkt skatt som sverige får in pga biltrafiken så borde det inte vara några större problem att fixa några vägar? Ni höjer och höjer skatterna men inte fan märks det på vägstandarden?

Hoppas jag hade någon poäng med det som sades nu..

Mvh

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
jocke_gronberg
6 april 2009 · 4 586 Inlägg

ThimNyberg skrev:
priset på körkort e för högt, okej det ska ju inte vara grattis och inte enkelt men fan jag får betala mitt själv och det svider gött ifickan får jobbahårt för mina pengar (jobbar då heltid på ett skit jobb) men endå finns det inte tillräkligt pengar.Vill ni göra nått för ungdomar s¨kolla över priser på allt (om ni kan göra nått åt det)

jag skulle upskatta det iallafall Mvh Thim

mitt körkort kostade mig lite över 5000 tusen för 6 år sedan inkl allt. vad kostar det idag?

hade 10st körlektioner, halka samt uppkörning samt skrivning för dom pengarna

Sputnik_
6 april 2009 · 11 Inlägg

Jag måste bara få sticka ut lite gran och gå emot mängden.. men jag tycker vägverket ska ändra på körkortsutbildningen och göra så man får en längre utbildning på ca 2 år för att få ta körkortet.. finns allt för många bilister som som inte borde ha körkort.. en djupar utbildning under en längre tid så man får det i ryggraden innan man får kortet.. se på dem som får körkorten genom transport gymnasierna tex.. dem har oftast högre kännedom om alla dessa j***a trafik regler.. det e jue inte bara tio st att hålla reda på.. så mitt förslag är att införa en körkortsutbildning på ca 2 år för att få körkort. sammt att det ska vara ett krav att köra lastbil vid ett visst antal tillfällen under utbildning för att få en förståelse för vad dessa gör för samhället.. tror det skulle ge en bättre tolllerans åt dem som kör tungtrafik..

Saab 9-5 2.3t "SPUTNIK" (2000)
KimpaaBooY
6 april 2009 · 378 Inlägg

För dyrt i helhet för ungdomar, förutom alla "bratts" som får allt betalt av mamma och pappa.
En annan har fått jobbat sig upp bland bilar och dyl.

// KimpaaBooY
Team-Adolfsson Gödseldräng
6 april 2009 · 4 529 Inlägg

jorre83 skrev:

ThimNyberg skrev:
priset på körkort e för högt, okej det ska ju inte vara grattis och inte enkelt men fan jag får betala mitt själv och det svider gött ifickan får jobbahårt för mina pengar (jobbar då heltid på ett skit jobb) men endå finns det inte tillräkligt pengar.Vill ni göra nått för ungdomar s¨kolla över priser på allt (om ni kan göra nått åt det)

jag skulle upskatta det iallafall Mvh Thim

mitt körkort kostade mig lite över 5000 tusen för 6 år sedan inkl allt. vad kostar det idag?

hade 10st körlektioner, halka samt uppkörning samt skrivning för dom pengarna

kostade mig 7800kr för 1 år sen
3 körningar på körskola böcker
halkbana och de där
sen körde jag upp privat 2 gånger istället då körskolans bil va kass roll

edit

alla ni som klagar på sveriges dåliga vägar hur känsliga är ni ?
och vad åker ni för bilar egentligen ?
visst finns det några dåliga vägar här å var men jämför med frankrikes vägar och våra
så dåliga är inte våra vägar men åker man me bilar som är klapp sänkta så är det ju inte så konstigt

sebben tuningservice.se
7 april 2009 · 91 Inlägg

Förstår inte varför alla tycker att körkortet är så dyrt.
I många fall så är det ju en engångskostnad på ca 5k

Jag har iaf lyckats behålla körkortet i ca 2 och om man tycker att körkortet är dyrt så är det ju ingen ide att skaffa ett då bensin skatt och försäkring kostar 5ggr mer än körkortet på ett år.

Senast redigerat av sebben (7 april 2009)

-Mackan- Fire And Silk
7 april 2009 · 2 254 Inlägg

Jag tog körkortet igenom skolan som en del av utbildningen, jag fick betala för halkan, uppkörningen och uppskrivningen sen finansierade skolan resten så som körlektioner, studiemateriel osv.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
mange_240
7 april 2009 · 1 562 Inlägg

vet inte om ngn tagit upp det, men väg 331 är i väldig dåligt skick.med tanke på mycket tung trafik och feldoserade kurvor samt att den är förvånansvärt smal med tanke på den tunga trafiken som åker där.
dödsolycka senast igår.

dadooo
7 april 2009 · 841 Inlägg

köra nascar lagligt big_smile  nae skojjar bara ....men förändringen ja vill ska hända är ju såklart vägarna de är juh usla och vi betalar så mycket skatt jämför med tyskland.... sen att omgorda bilar ska gå igenom besiktningen lättare dvs om man har en turbo dit lagd så e de bara höja skatten lite o försäkringen på bilen tongue

Senast redigerat av dadooo (7 april 2009)

Volkswagen Golf r32 "youtubekändis" (2008)
Volkswagen Golf R32 "vr6an" (2006)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Pierre-na
7 april 2009 · 398 Inlägg

mange_240 skrev:
vet inte om ngn tagit upp det, men väg 331 är i väldig dåligt skick.med tanke på mycket tung trafik och feldoserade kurvor samt att den är förvånansvärt smal med tanke på den tunga trafiken som åker där.
dödsolycka senast igår.

Detta är i norra delarna av sverige va?för jag har för mig att jag körde den skitvägen för någon vecka sedan

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
LeafBox Lat Perfektionist
7 april 2009 · 6 359 Inlägg

vrf dra upp en tråd skapad -08?
Han som startade tråden är antagligen inte intresserad längre? tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
expect1991
7 april 2009 · 1 814 Inlägg

bättre vägar, ny älvförbindelse!

Dudemeister
7 april 2009 · 27 Inlägg

Något som borde ligga högt på prioriteringslistan är att det ska vara mycket svårare att ta körkort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang