Problem med automatlåda Oldsmobile Delta 88 78års model

olds1978
4 juli 2008 · 5 Inlägg

Hej
Jag skriver här för att får hjälp med min bil en Oldsmobile Delta 88, 5,7 liters Diesel.
Bilen har rullat alla desa år som jag äger den  (15 år) perfekt. Igår åkte jag in i stan och känner att lådan drar inte som vanlig, tänkte att det var lite olja så köpte jag 4 liter olja DXiii för automatlåda  på Statoil men bilen går inte längre att köra.  Stänga jag av motorn 1 minut och starta igen går den att köra 2-300 meter och sedan dra lådan inte längre. Vad är som har hänt?? Om en låda går dålig märka man det väl och det tar sin tid att den tar slut men i det här fallet var det slut på en gång!
Innan jag fick stopp på bilen var det ett ljud som lät som en kompressor sedan efter 500 meter gick det inte längre att köra. Misstänka att lådan har lagt av men tänkte höra vad ni tycker om problemet.
                                                 Mvh  Chris

groze
4 juli 2008 · 564 Inlägg

Hur har den betett sig annorlunda sista tiden? Jag tänkte mest om den har börjat slira vid växling, eller om den har börjat slå i växlarna? Eller kom felet helt plötsligt?

Hur ser oljenivån ut? Luktar oljan konstigt eller har den en konstig färg?

olds1978
4 juli 2008 · 5 Inlägg

Hej
Kollade på stickan, den ser rent ut men luktar lite bränd. Som sagt tar lådan bara en liten stund sedan är det slut. Nån menade att jag skulle kolla filtern och att lådan kanske får ingen olja. Jag bor i Vårby gård, du då?      Tack för svaret, hoppas att får igång kärran igen...
                                             Mvh Chris

olds1978
4 juli 2008 · 5 Inlägg

Tänkte bara tillägga att lådan kändes slö den sista tiden...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang