6112
Sök

T5 motor i 240/740

Avstängd
152 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
Tjenare, tänkte bygga mig en förstabil.

är riktigt sugen på att köpa en t5 motor som inte gått alltför långt och stoppa den i en 240 ev 740.
men hur är det med det hära nu, bilarna t5 motorer sitter i orginal dom är framhjulsdrivna/ 4hjuls.

fungerar det med orginal t5 låda eller måste man byta ut den etc?
hur mycket behövs göras ? fästen etc.. har inte så stor koll på detta men undrar ifall det är något jätte stort projekt, har iåförsig 10 månader på mig så det borde gå i slutändan

MVH // Kvick !

3 650 Inlägg
6 juli 2008
det jobbiga e väl kabelhärvan tongue

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
6 juli 2008
Köp en 850 T5 och en 240 sen plockar du över 240ns kaross å sätter den på 850 underredet.. big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

4 506 Inlägg
6 juli 2008
Jag vill inte vara elak, Men är du inte medveten om att du inte kan använda en
Fwd låda till Rwd så ska du nog vänta ett tag. Det är mkt att tänka på.

Inte illa menat //Andreas

Kan du andas kan du dö.

1 161 Inlägg
6 juli 2008
du får ju hänga på en M90 låda.. o fästen får du ju bygga om del vet inte hur mkt men endel..sen kabelhärvan ä ju inte så värst rolig den heller för den delen.. o som Wallis säger att vet du inte kan använda en FWD låda till RWD ska du nog låta bli o istället köpa dej en 240/740 turboi från början smile

Mvh

135 Inlägg
7 juli 2008
Det du behöver för att få i motorn i bilen (i 740) är 960ns motorfästen och kuddar, kortat oljetråg från 960, moddat insug från t.ex s60 plus massa andra små grejjor. går att fixa ganska enkelt om du inte har tummen mitt i handen. elen är dock lite jobbigare. m90h lådan passar direkt på vitmotorerna men den är svår att få tag i och ganska dyr. det bästa är nog om du kan försöka hitta en omsvetsad m3 låda. då behöver du inte oroa dig för att den inte pallar med effekten etc. finns adapterplattor att köpa till vanliga m90 lådan men det är nog inget jag skulle rekomendera.
Men våga testa, har du gott om tid och lust att skruva så ge det ett försök, finns ju alltid folk du kan fråga under arbetets gång.
Senast redigerat av mx_hotwheels (7 juli 2008)

1 004 Inlägg
7 juli 2008
dj_aggwa skrev:
Köp en 850 T5 och en 240 sen plockar du över 240ns kaross å sätter den på 850 underredet.. big_smile

låter lätt smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

2 933 Inlägg
7 juli 2008
262turbo skrev:
dj_aggwa skrev:

låter lätt smile

Palla upp underredet lite bara så de inte viker sig. sen kapa loss karosserna å sen svetsa dit 240 karossen.. Låter för mig lättare än å byta motor å de där tramset.. Kan inte med motorer ju big_smile Kapa, svetsa å rostskyddsmåla kan väl alla här inne tongue

coolcoolcoolcoolcoolcoolcoolcoolcoolcoolcoolcoolcoolcoolcool
Senast redigerat av dj_aggwa (7 juli 2008)

135 Inlägg
7 juli 2008
han får sätta karossen bak och fram då så han får bakhjulsdriften haha (ett måste på en 240/740), dock bara på en växel hehe. fast han kan ju backa fort sen iaf smile

1 004 Inlägg
7 juli 2008
dj_aggwa skrev:
262turbo skrev:
dj_aggwa skrev:

låter lätt smile

Palla upp underredet lite bara så de inte viker sig. sen kapa loss karosserna å sen svetsa dit 240 karossen.. Låter för mig lättare än å byta motor å de där tramset.. Kan inte med motorer ju big_smile Kapa, svetsa å rostskyddsmåla kan väl alla här inne tongue

sant... när man väl tänker efter borde man ju göra det på en vardags kväll smile

3 650 Inlägg
7 juli 2008
262turbo skrev:
dj_aggwa skrev:
262turbo skrev:

låter lätt smile

sant... när man väl tänker efter borde man ju göra det på en vardags kväll smile

nån måste fan testa!!!

2 933 Inlägg
7 juli 2008
262turbo skrev:
dj_aggwa skrev:
262turbo skrev:

låter lätt smile

Ja bara karosserna är någorlunda lika långa så man slipper förlänga karossen och har nån talja eller liknande (Eller mycke kompisar) så man orkar flytta över de så ska de väl gå snabbare än å plocka över motorn smile smile smile

För ett jäkla projekt, kanske skulle sälja bort mitt å bygga detta istället big_smile

Avstängd
152 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
_Wallis_ nej jag är inte allt för instatt på växellådor tyvärr. men har folk som hållt på med bilar i hela sitt liv så det ska nog inte vara allt för stora bekymmer, tänkte bara kolla om det var något jätte projekt eller om går att köpa delar för att få allt och funka.

1 004 Inlägg
7 juli 2008
Kesler skrev:
262turbo skrev:
dj_aggwa skrev:

nån måste fan testa!!!

eller en 850 kaross på 240 platta... då får man ju en 850 som driver i rätt ände:)

274 Inlägg
7 juli 2008
håll er till ämnet istället!

går kalas att modda så det får plats finns en hel del 200 bilar med t5 motorer i.
som nån skrev i tråden m90 låda kalas mm elen e nog mest problem med

Avstängd
152 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
volvotomten skrev:
håll er till ämnet istället!

går kalas att modda så det får plats finns en hel del 200 bilar med t5 motorer i.
som nån skrev i tråden m90 låda kalas mm elen e nog mest problem med

m90'n går den på rakt av eller behöver man någon form av fästen ?
Senast redigerat av Kvick (7 juli 2008)

2 933 Inlägg
7 juli 2008
mellan T5 motor och M90 lådan, äre inte då man ska ha denna där sprängkåpan som endast sitter på 242 L från -73 som kostar skjorta bara för att de finns så få av dem ?

Bind fast mig i sängen om ni anser att ja e ute å cyklar ! big_smile

1 004 Inlägg
7 juli 2008
dj_aggwa skrev:
mellan T5 motor och M90 lådan, äre inte då man ska ha denna där sprängkåpan som endast sitter på 242 L från -73 som kostar skjorta bara för att de finns så få av dem ?

du borde bindas i sängen...

2 933 Inlägg
7 juli 2008
262turbo skrev:
dj_aggwa skrev:

du borde bindas i sängen...

Gött big_smile lollollol  Borde lägga mig me för de kommer en jäkla betongbil kl 8 som ska tömma av en jäkla massa betong tongue  coolcoolcoolcoolcool

en polare hade nämligen en sån bil som han tjata nåt om sprängkåpa i hit å dit å sa att den va till nåt sånt lr va fan han sa..   många Liter sprit har gått genom skallen sen (4-5 liter bara de senaste dagarna big_smile ) dess så minnet sviktar hmm

135 Inlägg
7 juli 2008
den vanliga m90 lådan måste man ha en adapter för att få på vitmotorerna då denna växellådan är gjord för rödmotorerna. men en m90h låda passar rakt på

Sök