Glykol/vatten problem, biljävel!!!

NETTAN Girls go fast
8 juli 2008 · 893 Inlägg

Min biljävel har fått något konstigt för sig..
Började med att den var tom på olja så de fyllde jag på..
Sen kollade min pappa egenom den (honda civic coupe 94) och fann att glykolbehållaren var full i GEGGA och så den rengjordes lika så tappades på allt vatten och glykol..

Hämtade bilen hos han idag men då han tyckte de är viktigare att måla om ytterdörren så har han inte gjort något mer.. :S

men till min fråga, de är något konstigt med vatten/glykolbehållaren. Idag så kollade jag vatten/glykol nivån och då var de ca 1 cm UNDER maxsträcket. Okej tänkte jag och åkte och handlade och sen hem och kollade då vatten/glykol nivån igen och då var det ca 4 cm ÖVER maxgränsen... Varför är de så?

Någon som vet vad jag ska ta mig till? Känns inge kul med tanke på all styling som var på gång sad
Snälla folket, någon som kan hjälpa mig?

Mvh ledsen hondaägare   hmm

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
mellowd Drop Shop
8 juli 2008 · 926 Inlägg

om vattnet var geggigt så tar vattensystemet in olja från nånstans.
Gör ett kompressionsprov på alla cylindrar och se om det diffar nånstans jämfört med övriga cylindrar.

edit: typo

Senast redigerat av mellowd (8 juli 2008)

NETTAN Girls go fast
8 juli 2008 · 893 Inlägg

mellowd skrev:
om vattnet var geggigt så tar vatensystemet in olja från nånstans.
Gör ett kompressionsprov på alla cylindrar och se om det diffar nånstans jämfört med övriga cylindrar.

vart inte alls nå klok på de..hmm

men behållaren för vatten/glykol är rentgjord nu men vatten/glykol nivån varierar.. från att ha vart under max till att bli över max... :s

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
940turboplus Rapidoz
8 juli 2008 · 688 Inlägg

inte bara att glykol nivån ändras vareftersom bilen är varm/kall?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
VictorW Medlem 34530
8 juli 2008 · 908 Inlägg

Hade samma problem på min og900. glykolen försvann och kom tillbaka när jag stått still en stund. Efter att jag gjort ett komptest så konstaterades det att toppackningen behövde bytas sad 

så min gissning är att toppackningen är trasig, men gör ett kopmtest på närmaste verkstad, så vet du hur det ligger till sen.

mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
torpis Forummoderator
8 juli 2008 · 10 572 Inlägg

_Zuperior_ skrev:
Idag så kollade jag vatten/glykol nivån och då var de ca 1 cm UNDER maxsträcket. Okej tänkte jag och åkte och handlade och sen hem och kollade då vatten/glykol nivån igen och då var det ca 4 cm ÖVER maxgränsen... Varför är de så?

Det har med fysikaliska lagar att göra, alla material mer eller mindre expanderar när dem blir varma, så även vatten.  Därav att man har ett expantionskärl.

Att det är klägg i vattnet är där emot inget bra, då kommer det in olja i vattnet vilket är typiskt obra.

Senast redigerat av torpis (8 juli 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
highXspeed Crazy
8 juli 2008 · 698 Inlägg

Borde inte bilen kännas orklös om det är dålig komp i en cyl.?

NETTAN Girls go fast
8 juli 2008 · 893 Inlägg

buz_zuppe skrev:
Borde inte bilen kännas orklös om det är dålig komp i en cyl.?

om felet har vart innan jag köpte den för typ 3 månader sen så har jag inget att jämföra med.. men jag tycker den känns lika nu som då   hmm

blir att skita i pappas ohjälp och åka till motorbiten och sen trakasera kreditkortet hmm

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
torpis Forummoderator
8 juli 2008 · 10 572 Inlägg

...eller läsa på lite och testa själv?  finns massor av info, och just komptesta är mycket enkelt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
NETTAN Girls go fast
8 juli 2008 · 893 Inlägg

torpis skrev:
...eller läsa på lite och testa själv?  finns massor av info, och just komptesta är mycket enkelt.

jo hade gärna gjort de men så blir de nå fel så biljäveln inte funkar alls..   hmm

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
940turboplus Rapidoz
8 juli 2008 · 688 Inlägg

förstå inte riktigt nu
folk kommer med exempel som kan hjälpa dig att få reda på ett fel på ett snabbt och billigt sätt
men ändå vill du nu "trakassera" kreditkortet???

varför la du upp en tråd ens?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
azid Det som inte dödar gör ont
8 juli 2008 · 2 668 Inlägg

hon gav upp

2slow
torpis Forummoderator
8 juli 2008 · 10 572 Inlägg

trist, det var en bra början att ställa frågan ju.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Saevus
8 juli 2008 · 5 Inlägg

940turboplus skrev:
förstå inte riktigt nu
folk kommer med exempel som kan hjälpa dig att få reda på ett fel på ett snabbt och billigt sätt
men ändå vill du nu "trakassera" kreditkortet???

varför la du upp en tråd ens?

Vet du om tjejen kan skruva ens nåt? Om hon hade haft en komp mätare så kunde hon säkert använda den åxå... Förmodligen så ville hon bara få lite hjälp med att ha en aning om vad det kan tänkas vara...
Genom att folk svarar på vad det kan vara... Lr är det nån som kommer med kompmätare å visar henne kanske?!!!   wink

Darkie dARKiE
8 juli 2008 · 5 031 Inlägg

det enda jag inte förstår är meningen "den var tom på olja så det fyllde jag på" Kan ju inte vara så bra om du kört utan olja i motorn ;s Annars så tror jag du ska kompmäta, köp en mätare på mekonomen för nån hundring och skruva ut ett tändstift och prova en cylinder i taget sätt i kör på startmotorn läs av, sätt i tändstiftet igen och så gå vidare till nästa cylinder, nästa osv.. om du förstår. Då kan du ialf spara en liten peng.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
henkebenke
8 juli 2008 · 1 703 Inlägg

Att nivån i expansionskärlet ändras när bilen är varm/kall är fullt naturligt. Ju varmare vattnet är destå mer plats tar det.

Det du kan kolla är om oljan på din oljesticka är vitkleggig, om det är överdrivet mycket vitt gräddklägg under oljelocket, och om du får tillbaks nåt vitt oljeklegg i kylet. Sen kan du se om det bubblar i exp.kärlet när bilen är igång samt om det luktar avgaser i kärlet. Stämmer allt detta, så är nog tyvärr din topplockspackning trasig.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Losgard
8 juli 2008 · 1 688 Inlägg

Angående vattnet så har hon nog fått svar på varför nivån ändras.
En annan fundering är att det kan vara gammal kylartätnings-klabb som nån hällt i vattenkärlet och sen gått runt i systemet och torkat i expanderkärlet.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
940turboplus Rapidoz
8 juli 2008 · 688 Inlägg

Saevus skrev:

940turboplus skrev:
förstå inte riktigt nu
folk kommer med exempel som kan hjälpa dig att få reda på ett fel på ett snabbt och billigt sätt
men ändå vill du nu "trakassera" kreditkortet???

varför la du upp en tråd ens?

Vet du om tjejen kan skruva ens nåt? Om hon hade haft en komp mätare så kunde hon säkert använda den åxå... Förmodligen så ville hon bara få lite hjälp med att ha en aning om vad det kan tänkas vara...
Genom att folk svarar på vad det kan vara... Lr är det nån som kommer med kompmätare å visar henne kanske?!!!   wink

haha tongue

jo men menar mer på att om hon nu ändå ska lämna in sin bil för detta "problem"
så kan hon ju lika gärna fråga mekanikerna på Honda istället för att vända sig till personerna på Garaget.org
och fråga vad problemet är..

för det ända folk egentligen kan göra är att gissa när man inte har bilen framför sig.
och att sitta och gissa utan att medpartnern vill lorta ner sig under huven är en kamp man ej kan vinna
hur mycket man än vill tongue

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
NETTAN Girls go fast
8 juli 2008 · 893 Inlägg

Saevus skrev:

940turboplus skrev:
förstå inte riktigt nu
folk kommer med exempel som kan hjälpa dig att få reda på ett fel på ett snabbt och billigt sätt
men ändå vill du nu "trakassera" kreditkortet???

varför la du upp en tråd ens?

Vet du om tjejen kan skruva ens nåt? Om hon hade haft en komp mätare så kunde hon säkert använda den åxå... Förmodligen så ville hon bara få lite hjälp med att ha en aning om vad det kan tänkas vara...
Genom att folk svarar på vad det kan vara... Lr är det nån som kommer med kompmätare å visar henne kanske?!!!   wink

tack du!
nu är de så att jag inte ens har nån kunskap alls om att skruva.. hade jag kunnat hade jag bara frågat om tips men när man inte kan sånt själv blir de svårt.. loxom.. vad är en komp mätare?


ge upp gör jag inte.. är villig att lära mig.. nån som vill hjälpa mig är jag extremt tacksam smile

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
NETTAN Girls go fast
8 juli 2008 · 893 Inlägg

940turboplus skrev:

Saevus skrev:

940turboplus skrev:
förstå inte riktigt nu
folk kommer med exempel som kan hjälpa dig att få reda på ett fel på ett snabbt och billigt sätt
men ändå vill du nu "trakassera" kreditkortet???

varför la du upp en tråd ens?

Vet du om tjejen kan skruva ens nåt? Om hon hade haft en komp mätare så kunde hon säkert använda den åxå... Förmodligen så ville hon bara få lite hjälp med att ha en aning om vad det kan tänkas vara...
Genom att folk svarar på vad det kan vara... Lr är det nån som kommer med kompmätare å visar henne kanske?!!!   wink

haha tongue

jo men menar mer på att om hon nu ändå ska lämna in sin bil för detta "problem"
så kan hon ju lika gärna fråga mekanikerna på Honda istället för att vända sig till personerna på Garaget.org
och fråga vad problemet är..

för det ända folk egentligen kan göra är att gissa när man inte har bilen framför sig.
och att sitta och gissa utan att medpartnern vill lorta ner sig under huven är en kamp man ej kan vinna
hur mycket man än vill tongue

1 jag har inget emot att lorta ner mig under huven
2 villig att lära mig
3 mer fundersam om nån haft samma problem och vad de var...
4 är de inge allvarligt kanske jag inte ens behöver lämna in den...

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang