Golf 4, Återställa bakok, vid byte av klossar

HanBlo
9 juli 2008 · 7 Inlägg

Jag har nu bytt skivor och klossar fram på min goe Golf, men när jag kom till bak-oken gick jag på patrull. Verkar som om de har gjort någon liknande lösning som Saab gjorde på 900-modellen fram. Ser urfasade hack på kolven som verkar vara till för något listigt specialverktyg. Tog en tång och försökte skruva kolven utan lyckat resultat. Och att bara trycka tillbaka kolven var lönlöst.

VAD SKALL MAN GÖRA, HJÄLP?

Senast redigerat av HanBlo (10 juli 2008)

zshoe Kokar ris
9 juli 2008 · 923 Inlägg

alltså det funkade inte med att skruva medurs och trycka in det samtidigt? låter som "självjusterande" ok (tror det heter så?).

det här är väl specialverktyg för sånt: http://www.biltema.se/products/product. … mId=103902

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
nonne_j
10 juli 2008 · 77 Inlägg

om du inte har några verktyg till det så sätt en tving och spänn hela tiden samtidigt som du "skruvar" in kolven med stor poligrip/rörtång eller liknande, hoppas det löser sig smile

Senast redigerat av nonne_j (10 juli 2008)

Mazda Miata "Mx5" (2002)
HanBlo
19 juli 2008 · 7 Inlägg

Jag tackar för hjälpen.
Men jag lyckades låna ett verktyg för just detta, vilket altså blir bäst. Så jag skall köpa det som Cenoxide tipsade om här ovan. Kan ju vara bra att ha nästa gång man skall byta kossarna därbak.

lelleal
19 juli 2008 · 1 150 Inlägg

nonne_j skrev:
om du inte har några verktyg till det så sätt en tving och spänn hela tiden samtidigt som du "skruvar" in kolven med stor poligrip/rörtång eller liknande, hoppas det löser sig smile

Så gjorde jag med funka kanon:)

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang