Bilen kokar efter termostat bytte!?

Darkie dARKiE
28 januari 2006 · 5 031 Inlägg

Hejsan har fått problem med min Bmw 530i -88.

Det är så att jag aldrig fick någon värme i kupéfläkten och det tog en satans tid för bilen att bli varm så jag antog att termostaten var sönder.

Körde inom biltema och köpte en termostat när jag ändå hade vägarna förbi har hört att det bara är vissa saker som är skit , så lika bra att prova..

Åkte hem tog bort gamle termostaten som hade brustit totalt, såg ut som nån hade tagit sönder den med en tång?

Bytade den och satte i biltema termostaten.. bilen blev varm direkt.. och termostaten öppnade och stängde EN gång! sen funka den inte mer! blev samma fel igen!

tänkte aja biltema ( ;D )

körde ner till min lokala reservdels affär och beställde en orginal till bilen..

Fick hem den och bytade igen.. bilen blev varm återigen.. men för varm den koka nästan, så jag stannade och stod still ett tag och mätaren sjönk igen.. tänkte det kanske tar lite tid för den nya termostaten innan den fungerar perfekt...

Efter det så stanna mätaren på "blått" alltså kallt igen.. tänkte men vafan varför stänger termostaten inte?? så den håller sig i normal motortemperatur?.. 


Körde hem igen.. alla slangar var jättevarma förutom en! öppna locket och det surrade till i hela systemet och alla slangar blev varma och mätaren ställde sig i rätt tempratur! tänkte oh kanske var luft i systemet! Men det fixa sig nu ju eftersom den fungerar perfekt nu!

(edit)
Står ingenting om att man ska lufta i verkstadshandboken om min bil jag har köpt..)

Så nästa dag tog jag ut bilen igen och trodde att allt var som det skulle igen!

MEN.. så fel jag hade  bilen blev först inte VARM.. sen helt plötsligt blev den skitvarm och började koka igen?

Vafan kan felet vara ?

Har förra ägaren tagit sönder förra termostaten med VILJE (ser ut som man knipsat sönder den med en tång)         ... För att VATTENPUMPEN inte fungerar??

Kan det vara den som spökar (vattenpumpen)? för denna termostaten är verkligen högsta kvalitet!

Och förra ägaren tog sönder den bara för att den var för dyr att byta? han verkar bara bytat precis det som behövdes för att den ska fungera ialf! har fått byta mycket  nu på sistone när lite småfel dyker upp ialf...

Kan ni ge mer mer tips? ic:en verkar inte vara i dålig skick ialf.. och den är inte igensatt! så kan inte vara den som strular..

Allt jag kan tänka mej är att vattenpumpen inte orkar pumpa runt vattnet i systemet så den blir för varm på ett ställe?..

Snälla hjälp mej /darkie

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Alex_halvordsson
29 januari 2006 · 657 Inlägg

Ja är absolut inget bilmekproffs så folk får gärna rätta mig...

Kan ju vara vattenpumpen men den är väll remdriven så den borte väll funka i all evighet tills den börjar att läcka eller att lagret rasar, eller?

Tycker mer att det låter som att det är tätt ngn-stans i systemet så att det inte blir ngn ordentlig cirkulation, utan att det står still och ibland går åt fel håll så den blir för varm eller nått... låter långsökt å helknäppt men...

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
eplamojje Billackerare/Billjudmontör
29 januari 2006 · 1 171 Inlägg

prova att ta väck teromstaten igen och ta med den in..
koka upp vatten precis till kokgränsen eller ca 92-94 grader..sänk ner termostaten i vattnet och se om den öppnar sig...och vise versa när du tar upp den och ev kyler den lite..
funkar den då så är det inte den det är fel på utan då ligger felet nån annan stans

jag har hört att vissa bmw modeller  tex dom äldre e30 modellerna hade problem med det du säger och där var det luft i systemet.. det ska finns en liten ventil där man kan köra ut luften om det skulle intäffa..
lycka till

Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
Darkie dARKiE
29 januari 2006 · 5 031 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
Ja är absolut inget bilmekproffs så folk får gärna rätta mig...

Kan ju vara vattenpumpen men den är väll remdriven så den borte väll funka i all evighet tills den börjar att läcka eller att lagret rasar, eller?

Tycker mer att det låter som att det är tätt ngn-stans i systemet så att det inte blir ngn ordentlig cirkulation, utan att det står still och ibland går åt fel håll så den blir för varm eller nått... låter långsökt å helknäppt men...

Jo. tycker också det men tänkte på dem små "vingarna" som får vattnet att röra sig runt som kanske är slitna / sönder.. så vattnet inte pumpas runt..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Darkie dARKiE
29 januari 2006 · 5 031 Inlägg

eplamojje skrev:
prova att ta väck teromstaten igen och ta med den in..
koka upp vatten precis till kokgränsen eller ca 92-94 grader..sänk ner termostaten i vattnet och se om den öppnar sig...och vise versa när du tar upp den och ev kyler den lite..
funkar den då så är det inte den det är fel på utan då ligger felet nån annan stans

jag har hört att vissa bmw modeller  tex dom äldre e30 modellerna hade problem med det du säger och där var det luft i systemet.. det ska finns en liten ventil där man kan köra ut luften om det skulle intäffa..
lycka till

Ska prova det imorrn faktiskt!  Men den är faktiskt helt ny.. så tror inte det är problemet..

Det skumma är att det inte står något om att man ska lufta systemet i min handbok från HAYNES.
Det sitter en skruv på ic:en men där tappas bara vatten ut.. har inte sett någon annan!..

Tack för svaren.. allt är av intresse!

Senast redigerat av Darkie (29 januari 2006)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
peternb84
29 januari 2006 · 199 Inlägg

kolla så du säkert inte har något skit i kylsystemet som kan sätta igen kylare eller dylikt, känn på kylaren när bilen går varm så att den också är varm. Fungerar termokontakten som den ska? Termokontakten är den kontakt som styr när fläkten till kylaren ska vara på och av. Setill att lös problemet! om bilen går varm eller ligger och pendlar mellan varmt och kallt hela tiden kan toppackningen gå!

Injen Husägare
29 januari 2006 · 268 Inlägg

du måste lufta systemet, ha bra varv (ca 2000) på motorn sen öppnar du luftningsskruven på kyllaren då ska det komma ut luft där sammtidigt kommer det även vatten, ha även locket borttaget till påfyllningen så du kan fylla på glykol, sen när det bara kommer vatten så stänger du luftningsskruven så ska det nog inte vara några problem
lycka till

no turbo shit just real power
Goffen Administratör
29 januari 2006 · 2 974 Inlägg

Jag skulle även kolla vattenpumpens skovel ett väldigt vanligt fel på bmw jag har bytt massvis på bmws 6or vet inte hur det är på v8an med det borde vara samma typ, det är en skovel i plast och när man byter får man en skovel i plåt för den i plast börjar att slira på axeln.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Drönirettab
29 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Skovel i plast!? Men alltså jag trodde att BMW konstruktörerna var lite smartare.

Darkie dARKiE
29 januari 2006 · 5 031 Inlägg

Ska ta av vattenpumpen och kolla på den idag, känns inte så bra att den pendlar mellan varm och kall hela tiden snart går väl toppen.. Det är inte V8:an jag har utan 6:an..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Crillson
30 januari 2006 · 19 Inlägg

satt termostaten på rätt håll?

BMW 320i (1986)
_mr_thor_
30 januari 2006 · 4 Inlägg

har du el, trermostat eller lamell fläkt

Chevrolet Fleetline "Custom" (1949)
carawelle
30 januari 2006 · 460 Inlägg

Darkie skrev:

eplamojje skrev:
prova att ta väck teromstaten igen och ta med den in..
koka upp vatten precis till kokgränsen eller ca 92-94 grader..sänk ner termostaten i vattnet och se om den öppnar sig...och vise versa när du tar upp den och ev kyler den lite..
funkar den då så är det inte den det är fel på utan då ligger felet nån annan stans

jag har hört att vissa bmw modeller  tex dom äldre e30 modellerna hade problem med det du säger och där var det luft i systemet.. det ska finns en liten ventil där man kan köra ut luften om det skulle intäffa..
lycka till

Ska prova det imorrn faktiskt!  Men den är faktiskt helt ny.. så tror inte det är problemet..

Det skumma är att det inte står något om att man ska lufta systemet i min handbok från HAYNES.
Det sitter en skruv på ic:en men där tappas bara vatten ut.. har inte sett någon annan!..

Tack för svaren.. allt är av intresse!

Det händer mig och verkstan ganska ofta att termostater inte fungerar som dom ska.
Numer kollar vi alltid öppningstemp på trmostaterna innan montering

Drönirettab
30 januari 2006 · 21 761 Inlägg

carawelle skrev:
Det händer mig och verkstan ganska ofta att termostater inte fungerar som dom ska.
Numer kollar vi alltid öppningstemp på trmostaterna innan montering

Jag har också gjort så en gång på en icke originaltermostat. Den öppnade precis som den skulle, men i bilen fungerade den ändå inte som den skulle. Då köptes en original och den fungerade bra.

Har en teori att en del märken har svagare fjäder så att den inte orkar stänga helt när den väl har öppnat men jag har inget bevis för det förstås.

robbsan Robban
30 januari 2006 · 13 Inlägg

Det är troligtvis vatten pumpen som är trasig, det är vanligt. ta bort och kolla den.

"man ser inte skogen för alla träd"
Darkie dARKiE
31 januari 2006 · 5 031 Inlägg

Drönirettab skrev:

carawelle skrev:
Det händer mig och verkstan ganska ofta att termostater inte fungerar som dom ska.
Numer kollar vi alltid öppningstemp på trmostaterna innan montering

Jag har också gjort så en gång på en icke originaltermostat. Den öppnade precis som den skulle, men i bilen fungerade den ändå inte som den skulle. Då köptes en original och den fungerade bra.

Har en teori att en del märken har svagare fjäder så att den inte orkar stänga helt när den väl har öppnat men jag har inget bevis för det förstås.

Jag börjar tro på din Teori. Har köpt två termostater nu.. och bägge har inte orkat stänga HELT dem stänger SNETT på nåt jävla skumt sätt.. ska inom bmw och köpa en orginal nu i veckan!
http://www.geting.se/images/DSC02318.JPG


http://www.geting.se/images/DSC02319.JPG

Bilderna är inte så bra men man ser att den inte är helt stängd om man tittar noga..

Men tycker ändå det är skumt att motorn blir SKITVARM ibland och ibland rör inte ens tempmätaren på sig?!

*ps; lille tiger katt kom visst också med på bilden riktig linslus!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Darkie dARKiE
31 januari 2006 · 5 031 Inlägg

Crillson skrev:
satt termostaten på rätt håll?

går inte att sätta den på fel håll så det antar jag att jag har smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Darkie dARKiE
31 januari 2006 · 5 031 Inlägg

_mr_thor_ skrev:
har du el, trermostat eller lamell fläkt

Hm vet inte riktigt hur du menar.. men fläkten är ialf inte eldriven utan remdriven..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
M7an oo=00=oo
26 maj 2007 · 374 Inlägg

jag ser att det var ett tag sen någon skrev i denna tråd.
men jag har själv problem med min bmw 525.
den har hållt väldigt låg temperatur sen jag köpte den för någon månad sen, men plötsligt häromdagen kokade den.

nu har jag bytt termostat men problemen kvarstår. vore intressant att få veta hur DARKIE löste detta.

tacksam för svar

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Darkie dARKiE
27 maj 2007 · 5 031 Inlägg

msjuan skrev:
jag ser att det var ett tag sen någon skrev i denna tråd.
men jag har själv problem med min bmw 525.
den har hållt väldigt låg temperatur sen jag köpte den för någon månad sen, men plötsligt häromdagen kokade den.

nu har jag bytt termostat men problemen kvarstår. vore intressant att få veta hur DARKIE löste detta.

tacksam för svar

Hejsan, jag bytade till en bmw orginal termostat och bytade även vattenpumpen, och lufta den från luft i 35 minuter.. just bmw motorer är jävliga att lufta..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang