4859
Sök

Koppling går ej att lufta/tar ej bromsvätska!

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
Nu fick jag ihop motorn, satte ner den igår i bilen, skruvade ihop allt idag, provkörde, allt gick fint, som en dröm.

Men kopplingshelvetet går inte att lufta, tar ej bromsvätska.
Vad felar? Kan huvudcylindern ha självdött, för att bilen stått stilla en och en halv månad?

I Haynes bok står det att om bromssystemet ej går att avlufta efter upprepade försök är packningarna dåliga, och hela cylindern ska bytas. Kan dom ha torkat igen för stilleståndets skull?
Eftersom bromssystemet delar olja med kopplingen, antar jag att samma gäller för huvudcylindern/slavcylindern till kopplingen.

Har provat trycksätta systemet med tryckluft och pumpa samtidigt på kopplingen, men utan resultat.

Det andra som jag kan tänka mig är att något har fastnat i en slang/ett rör eller detsamma har blivit klämt.

Ska fortsätta undersöka imorgon kväll (måndag).

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
Oljebehållaren var överfylld, och vi tillsatte tryck med hjälp av tryckluft.

Och ja, vi var två man, så en luftade på nippeln på slavcylindern, men problemet var att det inte ens kom fram vätska till slavcylindern.

Vi plockade ner huvudcylindern, och plockade ner den i molekyler (trots Volvos angivelse att den ej får lagas och ska bytas) och det är som så att huvudcylindern ej tar olja.

Fyllde på olja i tryckslangen som går till huvudcylindern, och när man tryckte in kopplingsarmen så sjönk oljenivån, men när man sen släppte kopplingsarmen igen, så steg oljenivån åter. Den släppte alltså inte fram någon olja.

Så vi tryckte med tryckluft, tryckte på kopplingspedalen, och sög med en vacuumsug, och till slut fick vi fram lite olja. Men det var ytterst lite.
Och det ska vara speciella packningar till huvudcylindern, så dom går inte att byta. Vi satte även på en backventil till huvudcylindern, så oljan bara skulle kunna gå neråt.

Det räckte inte att täta tryckluften med en trasa och trycka.
Vi fick göra en speciallösning.
http://forumbilder.se/thumbs/784200894100P153b.jpg

Vi tog ett oljelock, satte på en tryckluftsnippel och tätade, och laddade med tryckluft. Fyllde hela tiden på med bromsvätska.

Bara så att ni vet, bromsvätskebehållaren klarar minst 2 bars laddtryck.  :wink:
Ska försöka få tag i en annan huvudcylinder, problemet är att jag vill ha en fungerande, och en ny kostar 1400 för en sketen liten plastgrej.  :roll:

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 282 Inlägg
14 juli 2008
Så kan man också göra. Annars brukar det enklaste sättet vara att använda: 8mm (har jag för mig det är?) fast nyckel, 1,5-2 meter 4mm vacumslang, en liten kattstrypare, en kniv och en 0,5L läskflaska.

Gör ett hål i korken på flaskan som är precis så stort att slangen går igenom. Tryck igenom slangendra år kattstryparen och klipp ev av delen som sticker ut ifall den blir för lång. Skruva på korken på flaskan. Gör ett till litet hål i korken.

Öppna huven, trä slangen igenom ena öglan till huvlåsningen. Dra andra änden luftnippel och anslut slangen på den. Öppna nippeln, börja pumpa på pedalen utan att stänga nippeln. När oljan väl kommit ner till slavcylindern sköter kapilärverkan resten. Nivån i slangen kommer ju stiga upp till samma nivå som i kärlet. Ser man dessutom till att använda genomskinlig slang så ser man om det är nå luft i oljan.

Ovan nämnda anordning funkar precis lika bra till att lufta bromsar. Se bara till att flaskan är en bit högre upp än bromsvätskebehållaren.

Sök