Det funkar helt perfekt när det är fint väder o så men när det ösregnar o mycket vatten på vägen så låter det som avgassystemet ligger emot någonstans.
Tycker det är konstigt att det bara låter när det e mycket vatten på vägen men inte annars.
Det blir en annan sorts friktion på gummi när det är våt, tänk dig att du drar en metallbit mot gummi när det är tort: det glida fint och tyst, men drar du samma metall mot samma gummi när det är blöt: helt annan friktion, det kommer "hacka" vilket ger en vibration...
Det blir en annan sorts friktion på gummi när det är våt, tänk dig att du drar en metallbit mot gummi när det är tort: det glida fint och tyst, men drar du samma metall mot samma gummi när det är blöt: helt annan friktion, det kommer "hacka" vilket ger en vibration...
Aha okey men vad ska man då åtgärda detta med? Köpa nya gummi upphängningar ?
Aha okey men vad ska man då åtgärda detta med? Köpa nya gummi upphängningar ?
Det regnar ju tyvärr ganska ofta i vårt Sverige
Vet inte, det skulle ju säkerligen försvinna om man bytte, frågan är ju hur länge dem håller sig fräscha, kanske inte är värt det...Kolla på alla, kanske är någon mer sliten än övriga...
Ligger inte avgassystemet riktigt nära nånstans så att när det blir blött så glider det iväg nån mm och tar nånstans? Lägg dig under och kika så lär du nog hitta svaret, de tror jag iaf
Ligger inte avgassystemet riktigt nära nånstans så att när det blir blött så glider det iväg nån mm och tar nånstans? Lägg dig under och kika så lär du nog hitta svaret, de tror jag iaf
Jag har varit hos en verkstad tidigare, vi lyfte upp bilen o då så kollade vi om den låg emot någonstans. Det var stor marginal på alla ställen den kunde legat emot.
Ljudet uppkommer när avgassystemet är riktigt varmt och det snabbt blir nerkylt av en massa vatten som gör att det börjar koka mellan avgas och golv. Att det låter så jäkligt är för att det knappt finns nån ljudisolering. I princip alla eftermarknadssystem till CTR ger detta rätt irriterande fenomen.
Kan även vara så att undersidan blir kallare än översidan så att rören kröker sig så att det börjar att ta någonstans.
MVH Peter
Inte alls omöjligt, har själv haft det fenomenet på en 245tic.. Körde jag igenom en hyffsad vattenpöl så att det skvätte upp undertill på bilen så kyldes och krymptes/kröktes avgasröret så pass att det gick emot i golvet, oljudet försvann efter ½-1minut då röret fått upp tempen igen..
Kan även vara så att undersidan blir kallare än översidan så att rören kröker sig så att det börjar att ta någonstans.
MVH Peter
Inte alls omöjligt, har själv haft det fenomenet på en 245tic.. Körde jag igenom en hyffsad vattenpöl så att det skvätte upp undertill på bilen så kyldes och krymptes/kröktes avgasröret så pass att det gick emot i golvet, oljudet försvann efter ½-1minut då röret fått upp tempen igen..
Man får väl skita i ljudet i nån minut som du säger när det har fått upp värmen igen hehe