yamazuki skrev:
twin_cam skrev:
XT660X har mjuk fjädring och inte världens roligaste motor, men som nybörjare tycker jag den är perfekt, för den är stabil, hållbar, pålitlig och har långa serviceintervaller

KTM 640 är skitskoj, men LC4 motorerna tål inte landsvägskörning direkt bra, tyvärr
Kan du utveckla lite varför inte LC4 tål landsvägskörning? Har fått för mig att det är KTM:s motsvarighet till xr, xt och liknande med lagom effekt och långa serviceintervaller.
Varför är svårt att säga, troligen blir oljan för varm, och då smörjer den som bekant inte så bra.
Det är annat vid motard och offroadkörning där det gasas mer = bensinen kyler och växlas konstant = oljan skvätter omkring och får kylning.
En polare har rasat sin genom rask landsvägskörning.
En annan polare köpte en rasad som hade använts som- just det- landsvägshoj...
Väldigt synd på en i övrigt extremt trevlig och skapligt driftsäker maskin.
Dock kan jag inte svara för dom nya, dessa två va 02:or.
Hoppas verkligen dom rättat till problemet.
Det jag forskat i det så har jag läst mig till att svart motor = rasrisk och grå motor = slitvarg.
Men jag skulle inte banga att köpa en!
Bara att jag va osäker då jag inte gillar att skruva för att laga, men framförallt för att försäkringen skulle bli nån tusenlapp dyrare än en XT660R
BTW är det värt att kolla på offroadmodeller istället, på XT660 skiljer det nästan 1500 i premie mellan R (offroad) och X (motard), trots att det i princip bara är gaffel, hjul och plast som skiljer, dessutom väger X några kilo mer.
Kan säkeligen vara likadant på KTM 640, så kolla noggrannt!
Kanske kan BMW G650 X-moto va nåt?