2703
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

Smålänning
7 887 Inlägg
29 december 2011
#2641
XT660X har mjuk fjädring och inte världens roligaste motor, men som nybörjare tycker jag den är perfekt, för den är stabil, hållbar, pålitlig och har långa serviceintervaller smile

KTM 640 är skitskoj, men LC4 motorerna tål inte landsvägskörning direkt bra, tyvärr

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

248 Inlägg
29 december 2011
#2642
twin_cam skrev:
XT660X har mjuk fjädring och inte världens roligaste motor, men som nybörjare tycker jag den är perfekt, för den är stabil, hållbar, pålitlig och har långa serviceintervaller smile

KTM 640 är skitskoj, men LC4 motorerna tål inte landsvägskörning direkt bra, tyvärr

Kan du utveckla lite varför inte LC4 tål landsvägskörning? Har fått för mig att det är KTM:s motsvarighet till xr, xt och liknande med lagom effekt och långa serviceintervaller.

You can´t write fun with a straight line.

245 Inlägg
29 december 2011
#2643
yamazuki skrev:
onej84 skrev:
yamazuki skrev:

Du får nog ge oss lite mer info. Prisklass, användningsområde ex pendling och lite bus eller bara bus.
Finns ju ett ganska brett område som ryms inom motard klassen.

Lära mig bus tongue bara glida runt, åka till jobbet om väder tillåter (5km)

Pris max 40 borde väl duga till en första hoj.

Tänkte även köpa kläder skydd och hjälm, är det lelles som gäller?

Något liknande en sån här kanske? http://www.blocket.se/goteborg/Supermot … 20&w=3

Personligen tycker jag 640:n är lite för tjock för bus motard. Helt klart en bra universalhoj. Ett standard tips är ju att testa och känna. Kan kanske bli svårt om du inte har kort än.

Utrustning köper man lite varstans. Har du en lokal handlare som inte ligger skyhögt i pris så gå in och testa dig fram. Hjälm och ryggskydd bör du inte snåla på dom skyddar ganska viktiga kroppsdelar.

Äsch då! 640n går fint att busa på! dock är den ju inte lika vass som en husaberg men det e ju smällar man får ta. Kör hellre 640 till jobbet. Men man får ju prioritera vad man vill ha, bus/race hoj eller en allround.
/mvh erik


Smålänning
7 887 Inlägg
29 december 2011
#2644
yamazuki skrev:
twin_cam skrev:
XT660X har mjuk fjädring och inte världens roligaste motor, men som nybörjare tycker jag den är perfekt, för den är stabil, hållbar, pålitlig och har långa serviceintervaller smile

KTM 640 är skitskoj, men LC4 motorerna tål inte landsvägskörning direkt bra, tyvärr

Kan du utveckla lite varför inte LC4 tål landsvägskörning? Har fått för mig att det är KTM:s motsvarighet till xr, xt och liknande med lagom effekt och långa serviceintervaller.

Varför är svårt att säga, troligen blir oljan för varm, och då smörjer den som bekant inte så bra.
Det är annat vid motard och offroadkörning där det gasas mer = bensinen kyler och växlas konstant = oljan skvätter omkring och får kylning.
En polare har rasat sin genom rask landsvägskörning.
En annan polare köpte en rasad som hade använts som- just det- landsvägshoj...

Väldigt synd på en i övrigt extremt trevlig och skapligt driftsäker maskin.
Dock kan jag inte svara för dom nya, dessa två va 02:or.
Hoppas verkligen dom rättat till problemet.
Det jag forskat i det så har jag läst mig till att svart motor = rasrisk och grå motor = slitvarg.

Men jag skulle inte banga att köpa en!
Bara att jag va osäker då jag inte gillar att skruva för att laga, men framförallt för att försäkringen skulle bli nån tusenlapp dyrare än en XT660R

BTW är det värt att kolla på offroadmodeller istället, på XT660 skiljer det nästan 1500 i premie mellan R (offroad) och X (motard), trots att det i princip bara är gaffel, hjul och plast som skiljer, dessutom väger X några kilo mer.

Kan säkeligen vara likadant på KTM 640, så kolla noggrannt!

Kanske kan BMW G650 X-moto va nåt?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

248 Inlägg
29 december 2011
#2645
@twincam

Det var som. Visste att det fanns problem med dom tidiga modellerna med LC4 kring 95.
Kan drevningen ha varit boven? Finns inte många stånkor som gillar att blåvarvas några längre stunder.

You can´t write fun with a straight line.

245 Inlägg
30 december 2011
#2646
twin_cam skrev:
yamazuki skrev:
twin_cam skrev:
XT660X har mjuk fjädring och inte världens roligaste motor, men som nybörjare tycker jag den är perfekt, för den är stabil, hållbar, pålitlig och har långa serviceintervaller smile

KTM 640 är skitskoj, men LC4 motorerna tål inte landsvägskörning direkt bra, tyvärr

Kan du utveckla lite varför inte LC4 tål landsvägskörning? Har fått för mig att det är KTM:s motsvarighet till xr, xt och liknande med lagom effekt och långa serviceintervaller.

Varför är svårt att säga, troligen blir oljan för varm, och då smörjer den som bekant inte så bra.
Det är annat vid motard och offroadkörning där det gasas mer = bensinen kyler och växlas konstant = oljan skvätter omkring och får kylning.
En polare har rasat sin genom rask landsvägskörning.
En annan polare köpte en rasad som hade använts som- just det- landsvägshoj...

Väldigt synd på en i övrigt extremt trevlig och skapligt driftsäker maskin.
Dock kan jag inte svara för dom nya, dessa två va 02:or.
Hoppas verkligen dom rättat till problemet.
Det jag forskat i det så har jag läst mig till att svart motor = rasrisk och grå motor = slitvarg.

Men jag skulle inte banga att köpa en!
Bara att jag va osäker då jag inte gillar att skruva för att laga, men framförallt för att försäkringen skulle bli nån tusenlapp dyrare än en XT660R

BTW är det värt att kolla på offroadmodeller istället, på XT660 skiljer det nästan 1500 i premie mellan R (offroad) och X (motard), trots att det i princip bara är gaffel, hjul och plast som skiljer, dessutom väger X några kilo mer.

Kan säkeligen vara likadant på KTM 640, så kolla noggrannt!

Kanske kan BMW G650 X-moto va nåt?

-03 kom hi-flow toppen på lc4, då är motorerna grå


Smålänning
7 887 Inlägg
30 december 2011
#2647
eferm skrev:
twin_cam skrev:
yamazuki skrev:

Kan du utveckla lite varför inte LC4 tål landsvägskörning? Har fått för mig att det är KTM:s motsvarighet till xr, xt och liknande med lagom effekt och långa serviceintervaller.

Varför är svårt att säga, troligen blir oljan för varm, och då smörjer den som bekant inte så bra.
Det är annat vid motard och offroadkörning där det gasas mer = bensinen kyler och växlas konstant = oljan skvätter omkring och får kylning.
En polare har rasat sin genom rask landsvägskörning.
En annan polare köpte en rasad som hade använts som- just det- landsvägshoj...

Väldigt synd på en i övrigt extremt trevlig och skapligt driftsäker maskin.
Dock kan jag inte svara för dom nya, dessa två va 02:or.
Hoppas verkligen dom rättat till problemet.
Det jag forskat i det så har jag läst mig till att svart motor = rasrisk och grå motor = slitvarg.

Men jag skulle inte banga att köpa en!
Bara att jag va osäker då jag inte gillar att skruva för att laga, men framförallt för att försäkringen skulle bli nån tusenlapp dyrare än en XT660R

BTW är det värt att kolla på offroadmodeller istället, på XT660 skiljer det nästan 1500 i premie mellan R (offroad) och X (motard), trots att det i princip bara är gaffel, hjul och plast som skiljer, dessutom väger X några kilo mer.

Kan säkeligen vara likadant på KTM 640, så kolla noggrannt!

Kanske kan BMW G650 X-moto va nåt?

-03 kom hi-flow toppen på lc4, då är motorerna grå

Okej då är det en sån man ska satsa på. Bör vara mer omarbetad också då dom tydligen håller bättre än de gamla svarta. Hi-Flowtoppen ger väll lite mer hästar också? wink

Har dom gråa kvar kicken? Är ju egentligen rätt fjolligt att elstarta igång en leksak wink Särskilt som LC4:an med förgasare faktiskt är skapligt lättstartad smile Ihop med sprut funkar ju inte alltid kick dock...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

65 Inlägg
30 december 2011
#2648
640, 625, 660 har alla vänsterkick men 660 och tidiga 625 saknar elstart. 660 har större borr och annan förgasare. 625 har annan förgasare men samma kubik som 640.
satsa på 625 lr 660 tycker jag smile

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 december 2011
#2649
är visst inte bara jag som inte satt cykeln i vinterdvala, var en ute i vimmerby idag med en GSXR 1000, verkar lagom spännande med tanke på vägbanetemperaturen  ^^

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

79 Inlägg
30 december 2011
#2650
onej84 skrev:
Jag ska köpa en Supermotard nu eller till våren.

Vilken ska man satsa på?

KTM 640?

Ska börja med körkortet om nån månad så jag tänkte köpa den innan så man kan köra direkt när man tar det.

Har du åldern inne o får köra tungt tycker jag du ska satsa på en 950/990SM(R). Det är en hoj som kan göra allt du vill... busa, landsväg, bana...sen är det inte fel att den har det underbaraste ljudet en MC kan ha! Det är en vuxen hoj som du kan ha länge. Den är också billig i försäkring och har långa serviceintervaller.

Körde en 650 innan och det var kul i någon vecka.. De större motarderna är inte svårkörda och du kan mycket väl lära dig konbana o allt annat som behövs för kortet på en större motard. Plus att du kan köra ifrån mångt och mycket med den trots att det är en "supermotard" smile.

Är du inne på den stilen så kan du inte ha mycket roligare på två hjul än med en KTM 950/990!

http://www.youtube.com/watch?v=3A-fBr7sopU    <- Teaser smile

Har blivit vuxen och kör nu motorcykel istället... eller??

Fotograf
88 Inlägg
30 december 2011
#2651
koston skrev:
onej84 skrev:
Jag ska köpa en Supermotard nu eller till våren.

Vilken ska man satsa på?

KTM 640?

Ska börja med körkortet om nån månad så jag tänkte köpa den innan så man kan köra direkt när man tar det.

Har du åldern inne o får köra tungt tycker jag du ska satsa på en 950/990SM(R). Det är en hoj som kan göra allt du vill... busa, landsväg, bana...sen är det inte fel att den har det underbaraste ljudet en MC kan ha! Det är en vuxen hoj som du kan ha länge. Den är också billig i försäkring och har långa serviceintervaller.

Körde en 650 innan och det var kul i någon vecka.. De större motarderna är inte svårkörda och du kan mycket väl lära dig konbana o allt annat som behövs för kortet på en större motard. Plus att du kan köra ifrån mångt och mycket med den trots att det är en "supermotard" smile.

Är du inne på den stilen så kan du inte ha mycket roligare på två hjul än med en KTM 950/990!

http://www.youtube.com/watch?v=3A-fBr7sopU    <- Teaser smile

tänkte precis säga..KTM 990..bland det roligaste man kan köra..ja bortsett ifrån turbo hoj dåra..

Men dess nackdel är inköpspriset, beg priserna på blocket m.m är helt uppåt väggarna.

Söker fotouppdrag
Maila på tobbe@mieden.se

564 Inlägg
30 december 2011
#2652
koston skrev:
onej84 skrev:
Jag ska köpa en Supermotard nu eller till våren.

Vilken ska man satsa på?

KTM 640?

Ska börja med körkortet om nån månad så jag tänkte köpa den innan så man kan köra direkt när man tar det.

Har du åldern inne o får köra tungt tycker jag du ska satsa på en 950/990SM(R). Det är en hoj som kan göra allt du vill... busa, landsväg, bana...sen är det inte fel att den har det underbaraste ljudet en MC kan ha! Det är en vuxen hoj som du kan ha länge. Den är också billig i försäkring och har långa serviceintervaller.

Körde en 650 innan och det var kul i någon vecka.. De större motarderna är inte svårkörda och du kan mycket väl lära dig konbana o allt annat som behövs för kortet på en större motard. Plus att du kan köra ifrån mångt och mycket med den trots att det är en "supermotard" smile.

Är du inne på den stilen så kan du inte ha mycket roligare på två hjul än med en KTM 950/990!

http://www.youtube.com/watch?v=3A-fBr7sopU    <- Teaser smile

Jag köpte en 990 Supermoto i våras. Shit vilken rolig hoj! Helt galen!

Otroligt lättkörd och man hänger med i sporthojjarnas tempo riktigt bra, samtidigt som man kan leka med vanliga motardgänget också.

Jag var ute en sväng med den på juldagen:

http://www.youtube.com/watch?v=rYdQqH6S … MYAmS9u358

79 Inlägg
30 december 2011
#2653
nicotin skrev:
tänkte precis säga..KTM 990..bland det roligaste man kan köra..ja bortsett ifrån turbo hoj dåra..

Men dess nackdel är inköpspriset, beg priserna på blocket m.m är helt uppåt väggarna.

Jo.. kan hålla med om att de inte är de billigaste på beg. marknaden..fast o andra sidan är de billigare än de andra som ligger i det skiktet... tänker på hypermotarden o den där BMW motarden runt 1000cc.

Det är iofs köparens marknad nu...så att pruta flera tusenlappar är nog inte omöjligt

Har blivit vuxen och kör nu motorcykel istället... eller??

248 Inlägg
30 december 2011
#2654
TS_quattro skrev:
är visst inte bara jag som inte satt cykeln i vinterdvala, var en ute i vimmerby idag med en GSXR 1000, verkar lagom spännande med tanke på vägbanetemperaturen  ^^

Ja där får man nog ha koll på hur mycket man vrider på skojvredet.

I ungdomens dagar råkade jag ut för duktigt snöfall på väg hem från en bekant. Skapligt med modd på E4:an när jag körde om en plogbil med min gamla fireblade. Är nog ingen vanlig syn hos plogbilsförare.

You can´t write fun with a straight line.

248 Inlägg
30 december 2011
#2655
groze skrev:
koston skrev:
onej84 skrev:
Jag ska köpa en Supermotard nu eller till våren.

Vilken ska man satsa på?

KTM 640?

Ska börja med körkortet om nån månad så jag tänkte köpa den innan så man kan köra direkt när man tar det.

Har du åldern inne o får köra tungt tycker jag du ska satsa på en 950/990SM(R). Det är en hoj som kan göra allt du vill... busa, landsväg, bana...sen är det inte fel att den har det underbaraste ljudet en MC kan ha! Det är en vuxen hoj som du kan ha länge. Den är också billig i försäkring och har långa serviceintervaller.

Körde en 650 innan och det var kul i någon vecka.. De större motarderna är inte svårkörda och du kan mycket väl lära dig konbana o allt annat som behövs för kortet på en större motard. Plus att du kan köra ifrån mångt och mycket med den trots att det är en "supermotard" smile.

Är du inne på den stilen så kan du inte ha mycket roligare på två hjul än med en KTM 950/990!

http://www.youtube.com/watch?v=3A-fBr7sopU    <- Teaser smile

Jag köpte en 990 Supermoto i våras. Shit vilken rolig hoj! Helt galen!

Otroligt lättkörd och man hänger med i sporthojjarnas tempo riktigt bra, samtidigt som man kan leka med vanliga motardgänget också.

Jag var ute en sväng med den på juldagen:

http://www.youtube.com/watch?v=rYdQqH6S … MYAmS9u358

Det ser riktigt trevligt ut.
Blev lite nyfiken på vad du filmat med och fästanordning.

You can´t write fun with a straight line.

1 854 Inlägg
31 december 2011
#2656
Tack för alla svar!

Tror det lutar åt en KTM 640 -05 eller -06 då dom verkar billiga i försäkring och långa serviceintervaller.

Orkar nog inte byta olja var 8e timme tongue

Men Husabergen såg ju grym ut, om man jämför med KTM 640 är dom liknande i försäkring och service?

Sen så behöver jag ingen värsting, bara nått som går hyfsat och är rimliga att äga. är 27 år så borde ju inte bli så dyrt.

564 Inlägg
31 december 2011
#2657
yamazuki skrev:
groze skrev:
koston skrev:

Har du åldern inne o får köra tungt tycker jag du ska satsa på en 950/990SM(R). Det är en hoj som kan göra allt du vill... busa, landsväg, bana...sen är det inte fel att den har det underbaraste ljudet en MC kan ha! Det är en vuxen hoj som du kan ha länge. Den är också billig i försäkring och har långa serviceintervaller.

Körde en 650 innan och det var kul i någon vecka.. De större motarderna är inte svårkörda och du kan mycket väl lära dig konbana o allt annat som behövs för kortet på en större motard. Plus att du kan köra ifrån mångt och mycket med den trots att det är en "supermotard" smile.

Är du inne på den stilen så kan du inte ha mycket roligare på två hjul än med en KTM 950/990!

http://www.youtube.com/watch?v=3A-fBr7sopU    <- Teaser smile

Jag köpte en 990 Supermoto i våras. Shit vilken rolig hoj! Helt galen!

Otroligt lättkörd och man hänger med i sporthojjarnas tempo riktigt bra, samtidigt som man kan leka med vanliga motardgänget också.

Jag var ute en sväng med den på juldagen:

http://www.youtube.com/watch?v=rYdQqH6S … MYAmS9u358

Det ser riktigt trevligt ut.
Blev lite nyfiken på vad du filmat med och fästanordning.

Det är en GoPro HD som sitter i deras bröstsele. Blev riktigt bra, jag fick selen i julklapp, så det var första gången jag testade den. Annars brukar jag ha kameran på hjälmen.

Här är en annan film jag gjort från i somras. Då hade jag originalavgas på 990in, så den lät som en toyota prius. tongue
http://vimeo.com/32716565

245 Inlägg
31 december 2011
#2658
onej84 skrev:
Tack för alla svar!

Tror det lutar åt en KTM 640 -05 eller -06 då dom verkar billiga i försäkring och långa serviceintervaller.

Orkar nog inte byta olja var 8e timme tongue

Men Husabergen såg ju grym ut, om man jämför med KTM 640 är dom liknande i försäkring och service?

Sen så behöver jag ingen värsting, bara nått som går hyfsat och är rimliga att äga. är 27 år så borde ju inte bli så dyrt.

ktm 640 och husaberg går inte att jämföra, det är en jävla skillnad både i service, effekt och vikt.
Husaberg är en racemotard inget annat.
Men har man gott om tid att serva och skruva ofta så är den skitkul på gatan med ;-)


Fotograf
88 Inlägg
31 december 2011
#2659
koston skrev:
nicotin skrev:
tänkte precis säga..KTM 990..bland det roligaste man kan köra..ja bortsett ifrån turbo hoj dåra..

Men dess nackdel är inköpspriset, beg priserna på blocket m.m är helt uppåt väggarna.

Jo.. kan hålla med om att de inte är de billigaste på beg. marknaden..fast o andra sidan är de billigare än de andra som ligger i det skiktet... tänker på hypermotarden o den där BMW motarden runt 1000cc.

Det är iofs köparens marknad nu...så att pruta flera tusenlappar är nog inte omöjligt

sant fast jag själv skulle aldrig aldrig köpa en hoj som har 2 år på nacken för runt 95-100k..det är överpris så det sjunger om det.


kollar man på blocket på andra hojar så är det fortfarande sjuka överpriser, folk vill ha 75k för en gammal gsx-r1000 2006..för en snart 6 år gammal moppe.
vill inte veta vad dom vill ha för dom till våren.

förresten hur ligger försäkringen på 990 hojarna circus ?

Söker fotouppdrag
Maila på tobbe@mieden.se

564 Inlägg
31 december 2011
#2660
nicotin skrev:
koston skrev:
nicotin skrev:
tänkte precis säga..KTM 990..bland det roligaste man kan köra..ja bortsett ifrån turbo hoj dåra..

Men dess nackdel är inköpspriset, beg priserna på blocket m.m är helt uppåt väggarna.

Jo.. kan hålla med om att de inte är de billigaste på beg. marknaden..fast o andra sidan är de billigare än de andra som ligger i det skiktet... tänker på hypermotarden o den där BMW motarden runt 1000cc.

Det är iofs köparens marknad nu...så att pruta flera tusenlappar är nog inte omöjligt

sant fast jag själv skulle aldrig aldrig köpa en hoj som har 2 år på nacken för runt 95-100k..det är överpris så det sjunger om det.


kollar man på blocket på andra hojar så är det fortfarande sjuka överpriser, folk vill ha 75k för en gammal gsx-r1000 2006..för en snart 6 år gammal moppe.
vill inte veta vad dom vill ha för dom till våren.

förresten hur ligger försäkringen på 990 hojarna circus ?

En 990 får man för ca 65-80k, försäkringen för mig, 30 år i stockholm, ligger på 9600kr/år helförsäkrat. (30+ försäkring), väljer man offroadförsäkring istället så blir det ca 6500kr/år.


Sök