3831
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 september 2012
om vi nu ändå är inne och snackar 500 kubiks tvåtakt så vore det fanimej helgerån att inte nämna mannen, myten, legenden, den knäckta näsans allfader, Håkan Carlqvist, enjoy!!

http://www.youtube.com/watch?v=6Kka7W26z6g

edit: har fortfarande motocross des nations (lag-vm) i Vimmerby på VHS nånstans i en flyttlåda, får fanimej fixa upp den på tuben, Håkan var coach för det svenska laget under den tävlingen som kördes i tre heat, 500+125, 250+125 och 500+250, aldrig någonsin har den banan givit ifrån sig ett sånt underbart ljud...

edit x2: för övrigt samma bana som KX500AF:en kör på i länken längre upp...
Senast redigerat av TS_quattro (14 september 2012)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

1 231 Inlägg
14 september 2012
TS_quattro skrev:
om vi nu ändå är inne och snackar 500 kubiks tvåtakt så vore det fanimej helgerån att inte nämna mannen, myten, legenden, den knäckta näsans allfader, Håkan Carlqvist, enjoy!!

han kunde åka om man säger så wink men byter ämne lite snabbt smile till våren tänkte jag ta mc kort och då tänkte jag att säsongen för att handla billig hoj är väl nu eller jag snarare i vinter? smile kollar lite på hojar som är reggade 25kw men många är ju ostrypta.. om man åker på en ostrypt 25kw reggad hoj, vad blir det för straff? och hur ofta kollar dom upp sånt när man är ute och åker?
Senast redigerat av manne_940 (14 september 2012)

Administratör
2 981 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
CC spelar väl ingen roll utan du måste hålla dig under 25kw tror jag?

En kopp av den svarta såsen...

Båtmek
720 Inlägg
14 september 2012
manne_940 skrev:
TS_quattro skrev:

han kunde åka om man säger så wink men byter ämne lite snabbt smile till våren tänkte jag ta mc kort och då tänkte jag att säsongen för att handla billig hoj är väl nu eller jag snarare i vinter? smile kollar lite på hojar som är reggade 25kw men många är ju ostrypta.. om man åker på en ostrypt 25kw reggad hoj, vad blir det för straff? och hur ofta kollar dom upp sånt när man är ute och åker?

Nästa år blir det 34kw

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 september 2012
manne_940 skrev:
TS_quattro skrev:

beror väl på ditt beteende? drar du en fuck-you böööööörn royale ut ur en rondell och snuten ser dig så lär de stoppa dig, ser de sedan att din hoj är reggad för 25 kW så lär du åka på en omgång för olovlig körning (då du saknar kk för hojar med mer än 25 kW och en 25 kW är tekniskt oförmögen att göra en sån burn t.ex) kör med huvudet så lär de inget märka, kör fullt ut framför snuten och de märker skillnaden. Det suraste som kan hända är väl om du skulle orsaka en olycka och ditt försäkringsbolag upptäcker att du kört ostrypt, då blir det dyrt, minst sagt...

Numera leg. grusligist!

1 231 Inlägg
14 september 2012
TS_quattro skrev:
manne_940 skrev:
TS_quattro skrev:

beror väl på ditt beteende? drar du en fuck-you böööööörn royale ut ur en rondell och snuten ser dig så lär de stoppa dig, ser de sedan att din hoj är reggad för 25 kW så lär du åka på en omgång för olovlig körning (då du saknar kk för hojar med mer än 25 kW och en 25 kW är tekniskt oförmögen att göra en sån burn t.ex) kör med huvudet så lär de inget märka, kör fullt ut framför snuten och de märker skillnaden. Det suraste som kan hända är väl om du skulle orsaka en olycka och ditt försäkringsbolag upptäcker att du kört ostrypt, då blir det dyrt, minst sagt...

jo det var det där med försäkringen jag tänkte på.. inge vidare om man skulle råka göra nåt olyckligt! men hur är det nu med dom nya reglerna för när man får lov att åka fullt register? är det när du har haft kortet i 5 år?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 september 2012
2 år har det varit förut, hur det blir efter nyår är jag dåligt påläst om, men kolla www.korkortsportalen.se så ska det stå där

Numera leg. grusligist!

Båtmek
720 Inlägg
14 september 2012
manne_940 skrev:
TS_quattro skrev:
manne_940 skrev:

jo det var det där med försäkringen jag tänkte på.. inge vidare om man skulle råka göra nåt olyckligt! men hur är det nu med dom nya reglerna för när man får lov att åka fullt register? är det när du har haft kortet i 5 år?

När du försäkrar mc så bryr de sig inte om den är strypt eller inte, vet dock inte hur det är om man kört en ostrypt hoj med begränsat körkort. Efter ändringen nästa år så får man köra full när man haft körkortet i två samt kört en ny uppkörningen.

V-Power
1 186 Inlägg
15 september 2012
Goffen skrev:
R1kard här har du en film på den bla... finns flera på hans youtubesida! http://www.youtube.com/watch?v=hIiCZ5K5KFE

Fyfan vad snygg den var! Och fan va grym din polare var på att köra smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

689 Inlägg
15 september 2012
beathacker skrev:
Angående Cross så lutar det mer och mer åt en 250 4takts. Får så mycket nyare för dem pengarna som jag tänkt lägga samt större utbud av hojar.
Vad tror ni om denna http://www.blocket.se/lund/Suzuki_rmz_2 … 10&w=3
Skruva blir man tvungen att lära sig vilket fall som, kan vara vettigt att lära sig skruva 4takts. Kanske man vågar skruva lite på andra hojen med sen.

Låter vettigt med 4 takt. Ska du köra bana så är jag säker att du kommer köra bättre med en så än en 250 2 takt då den är mycket mer hetsigare och jobbigare att köra.

689 Inlägg
15 september 2012
Nybergrobin skrev:
beathacker skrev:
Angående Cross så lutar det mer och mer åt en 250 4takts. Får så mycket nyare för dem pengarna som jag tänkt lägga samt större utbud av hojar.
Vad tror ni om denna http://www.blocket.se/lund/Suzuki_rmz_2 … 10&w=3
Skruva blir man tvungen att lära sig vilket fall som, kan vara vettigt att lära sig skruva 4takts. Kanske man vågar skruva lite på andra hojen med sen.

Jag hade hellre köpt en maskin från honda. Personligen tycker jag dessa är mera följsamma och kvalitetskänslan är sämre på en suzuki ;P

kvalitetskänslan är inte så bra på crossmodellerna från honda heller. Dom har haft mycket problem med ventiler o ventilsäten o på dom senaste modellerna får man se till att vevstaken är bytt, för dom hade problem att dom gick av. Vet inte varför just Honda har så gott ryckte när dom har barnsjukdommar o problem på sina maskiner med

Administratör
2 981 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
4takt är lättare att köra men det SKA va jobbigt i alla fal för mig som motionär... polarens 250 4t rasade o det kostade 17900kr.... en annan polares 2taktare rasade och det kostade 3900kr...

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
15 september 2012
Goffen skrev:
4takt är lättare att köra men det SKA va jobbigt i alla fal för mig som motionär... polarens 250 4t rasade o det kostade 17900kr.... en annan polares 2taktare rasade och det kostade 3900kr...

Tycker man att tvåtaktaren är jobbig och sprättig i början så kan man ju alltid ställa ned tändningen en aning tills man vant sig vid cykeln och sedan ställa upp den igen? Vet att grannen som kör enduro har två olika tändlägen på sin gasgas 300 som han skiftar mellan med en knapp på styret, är det mycket sten där man åker så blir en sprättig hoj lite småfarlig när man börjar bli trött...

Numera leg. grusligist!

689 Inlägg
20 september 2012
Goffen skrev:

Det är allt tillräckligt jobbigt att köra 4 takt med tongue Servar man och håller ordning på grejerna slipper man ras tongue

Administratör
2 981 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
Jodå klart det är jobbigt att köra 4takt med men läser man annonser tycker jag det står på varannan 4taktare att det är ny topp o ventiler o kedja o grejjer... Polaren skötte sin enligt konstens alla regler men ändå rasade den... Menar igentligen bara att OM det rasar blir det riktigt dyrt på en 4t medans 2t oftast inte blir såå dyrt...

V-Power
1 186 Inlägg
21 september 2012
Just därför jag valde 2takt i början också, då jag kan NOLL om att meka. Men nu när jag väl har en 2takts cross så växer bara kärleken smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

V-Power
1 186 Inlägg
23 september 2012
Jaaapp nu jobbar Honda på en ny supermodell som förmodligen ska komma 2014 och vara jävligt dyr!! Fyfan vad underbart med en ny RC30/45 big_smilebig_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Smålänning
7 887 Inlägg
23 september 2012
R1kard skrev:
Jaaapp nu jobbar Honda på en ny supermodell som förmodligen ska komma 2014 och vara jävligt dyr!! Fyfan vad underbart med en ny RC30/45 big_smilebig_smile

Nä, bara skit om det inte är vassa insprutade tvåtaktare big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

V-Power
1 186 Inlägg
23 september 2012
twin_cam skrev:
R1kard skrev:

Nä, bara skit om det inte är vassa insprutade tvåtaktare big_smile

Hehe jag är inne på din linje, men man måste respektera Honda tongue

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Administratör
2 981 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
Jag hittade faktiskt en liten film på varför jag inte kör 4takt i skogen ENJOY smile  http://www.youtube.com/watch?v=iYXeEIyp … re=related

Sök