2665
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

1 Inlägg
10 juni 2013
Hej,

jag har en Suzuki GS 500 från 1981, det är en 4 fyrcylindrig motor med fyra förgasare. Förgasarna flödar och jag misstänker att det är flottörer och munstycken som behöver rengöras. Men, det är trångt som tusan och jag undrar om någon här tidigare plockat bort förgasarna på en liknade hoj och hur man smartast går till väga. Jag misstänker att man tar bort alla fyra tillsammans i ett paket, men hur?

That Shit Cray
1 087 Inlägg
10 juni 2013
Goffen skrev:
600cc räcker till dom flesta men kräver rätt mycket jobb jämfört med literklubba "tycker jag"

Goffen, jag körde en Triumph Daytona T595 (955cc 130häst eller något sånt för ett tag sen) det va då en 97a.
Är moderna sporthojar mer lättkörda? För Daytonan kändes bara allmänt tung, klumpig och mycket ketchup effekt.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

Administratör
2 981 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
Allt hänger ju på det personliga intrycket men jag vill påstå att det inte går att jämföra.... Nya hojjar har insprutning väger otroligt lite och känns allmänt smidiga...

En kopp av den svarta såsen...

Smålänning
7 887 Inlägg
10 juni 2013
Anders1959 skrev:
Hej,

jag har en Suzuki GS 500 från 1981, det är en 4 fyrcylindrig motor med fyra förgasare. Förgasarna flödar och jag misstänker att det är flottörer och munstycken som behöver rengöras. Men, det är trångt som tusan och jag undrar om någon här tidigare plockat bort förgasarna på en liknade hoj och hur man smartast går till väga. Jag misstänker att man tar bort alla fyra tillsammans i ett paket, men hur?

Bara väck med tanken så är det skapligt smärtfritt sen smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Bilmekaniker
805 Inlägg
10 juni 2013
600 tycker jag är jobbigt att köra om man kör i stan osv, massa växlande, Tråkigt med kechup effekt.

_hast_ Som Goffen skrev, nya 1000cc är rätt smidiga. Väger inte alls mycket, gsxr 1000 k6 väger 166kg torrvikt vilket är lite tycker jag. Ketchup effekt har dem icke, fin och jämn effektkurva bra drag redan från början inte alls som 600cc..

394 Inlägg
11 juni 2013
Slash skrev:
Vad tycker ni här i tråden om 600-kubiks sporthojar? underbara, livsfarliga, hemska, duger bra, tråkiga?

Köp en Honda Fireblade 954-02-03. Väger extremt lite för att vara en litermaskin, 152hästar räcker en stund. Hade en sån för 5år sen, har provkört några 600or, men Bladen var minst lika smidig:P

Även om jag är Gixxer-frälst, så lovar jag dig att du inte blir besviken på en Fireblade 954:)
Hoppas du hittar hojen du söker:)

MVH Stefan

Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 juni 2013
Stefan7neson skrev:
Slash skrev:
Vad tycker ni här i tråden om 600-kubiks sporthojar? underbara, livsfarliga, hemska, duger bra, tråkiga?

Köp en Honda Fireblade 954-02-03. Väger extremt lite för att vara en litermaskin, 152hästar räcker en stund. Hade en sån för 5år sen, har provkört några 600or, men Bladen var minst lika smidig:P

Även om jag är Gixxer-frälst, så lovar jag dig att du inte blir besviken på en Fireblade 954:)

MVH Stefan

Håller med, har med haft en sådan.
Nu är dom 10 år med och då droppar premien lite med.

Autotech

R1 driver!
5 128 Inlägg
11 juni 2013
En Yamaha R1, när ska man börja oroa sig för miltalet? Kollat många runt -00 och dom flesta har gått 2500-5500mil. Vill ju minska risken att köpa grisen i säcken. smile

tummen mitt i handen
188 Inlägg
11 juni 2013
Köpte en gammal Yamaha TZR 125 2RL 125cc -91 för ett par veckor sedan i jävligt fint original orenoverat skick.  smile

Länk: http://yamaha.site50.net

Testa att klicka på länken In Swedish please... ibland funkar länken... ibland inte.  sad

Den har bara gått knappa 2.200 mil när jag köpte den o är helt oskruvad!
Senast redigerat av elektronikfreak (11 juni 2013)

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

613 Inlägg
11 juni 2013
Busgrabb skrev:
Stefan7neson skrev:
Slash skrev:

MVH Stefan

Håller med, har med haft en sådan.
Nu är dom 10 år med och då droppar premien lite med.

Håller med ja med, känns som om ja aldrig vill byta hoj :p

441 Inlägg
11 juni 2013
Tjenare voppas denna frågan går bra att ta upp i denna tråd:-) jag har för avsikt att ta mc kort nästa sommar. Då jag blir 24;-) hehe. Tipps på bra 1hoj för rimligt pris. Jag vill leva tilbax i moppe oldern å leka lite så de kommer bli en sm. Ja har på sikt tänkt att köpa mig en husa 650. Men vill börja med något anällare så jag kommer in i de igen. Så vad rekomenderar ni? Tacksam för svar:-)

V-Power
1 186 Inlägg
11 juni 2013
600 eller 1000, det är helt och hållet hur du är som person. Kan säga att jag hade en S1000RR och en ZX-6R -09 förr förra sommaren, och nästan varje gång stod jag och funderade på vilken hoj man skulle lufta idag tongue BMW:n för att den var ny, gjorde 300 km/h jävligt fort och alla tittade på den? Eller Ninjan för den var härlig, lättkörd och man låg på 14-16 000 varv mestadels av tiden big_smile

Det är jävligt mycket mer Race i en 600 wink

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

V-Power
1 186 Inlägg
11 juni 2013
lavemangkillen skrev:
Tjenare voppas denna frågan går bra att ta upp i denna tråd:-) jag har för avsikt att ta mc kort nästa sommar. Då jag blir 24;-) hehe. Tipps på bra 1hoj för rimligt pris. Jag vill leva tilbax i moppe oldern å leka lite så de kommer bli en sm. Ja har på sikt tänkt att köpa mig en husa 650. Men vill börja med något anällare så jag kommer in i de igen. Så vad rekomenderar ni? Tacksam för svar:-)

KTM 690 SMC wink

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

441 Inlägg
11 juni 2013
R1kard skrev:
lavemangkillen skrev:

KTM 690 SMC wink

Vad ligger dessa på i pris? Har ju bilen jag tyvär.behöver uppdatera i vinter:-(
Är de även någon uppdatering maskinelt på denna? Så jag vet från vilken årsmodel jag ska kika på:-)

441 Inlägg
11 juni 2013
ktm 640 verkar ju vara en vettig hoj. någon  som har haft en eller äger en. som kan berätta. lite om hurdan den är att köra osv :-)

2 411 Inlägg
11 juni 2013
elektronikfreak skrev:
Köpte en gammal Yamaha TZR 125 2RL 125cc -91 för ett par veckor sedan i jävligt fint original orenoverat skick.  smile

Testa att klicka på länken In Swedish please... ibland funkar länken... ibland inte.  sad

Byt kolv!  Har haft en sådan och intervallet ligger på 2000 tror jag tongue

Edit:  För övrigt så är det jävligt trevliga hojar som går skitbra om man kör ostrypt smile

Men jag känner att jag bör påpeka att du ska ta det försiktigt första gången du skjutsar någon på hojen för tzr är benägen att vobbla om bakdämparen är lite småtrött hmm
Senast redigerat av Nybergrobin (11 juni 2013)

tummen mitt i handen
188 Inlägg
11 juni 2013
Nybergrobin skrev:
elektronikfreak skrev:

Edit:  För övrigt så är det jävligt trevliga hojar som går skitbra om man kör ostrypt smile

Men jag känner att jag bör påpeka att du ska ta det försiktigt första gången du skjutsar någon på hojen för tzr är benägen att vobbla om bakdämparen är lite småtrött hmm

Tack för tipset. Enl förra ägaren så har den aldrig varit crosskörd vilket också kan styrkas av skicket på den. Vet du om man kan "höra" på något sätt att det är dags att byta kolv o ringar? Är dessvärre väldigt dålig på hojar i allmänhet o kan inte mecka själv, tyvärr.

Har läst mig till att en strypning ligger i CDI-boen. Den andra i avgasröret.

Avgasröret är ett trimavgassystem. Fick även originalsystemet i samband med köpet. Däremot vet jag inget om CDI-boxen. Visa påstår att den strypta boxen bara går upp till ett visst varvtal medans trimboxen/den ostrypta boxen går fritt upp till 10.700 varv. Nu har jag inte velat dra upp den mer än till 7.000 - 8.000 varv med tanke på ålder osv.

Någon skjutsning är inte aktuell. smile

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed

2 411 Inlägg
11 juni 2013
elektronikfreak skrev:
Nybergrobin skrev:
elektronikfreak skrev:

Tack för tipset. Enl förra ägaren så har den aldrig varit crosskörd vilket också kan styrkas av skicket på den. Vet du om man kan "höra" på något sätt att det är dags att byta kolv o ringar? Är dessvärre väldigt dålig på hojar i allmänhet o kan inte mecka själv, tyvärr.

Avgasröret är ett trimavgassystem. Fick även originalsystemet i samband med köpet. Däremot vet jag inget om CDI-boxen. Visa påstår att den strypta boxen bara går upp till ett visst varvtal medans trimboxen/den ostrypta boxen går fritt upp till 10.700 varv. Nu har jag inte velat dra upp den mer än till 7.000 - 8.000 varv med tanke på ålder osv.

Det är bara att varva det wink  Rött ligger väl på 10500 om jag inte minns fel och dit kan du dra utan problem om motorn är ordentligt varm!  Ang strypningarna så vet jag inte men jag kunde dra min till 12 innan stoppet gick in och trimavgassystem på det så gick den väldigt bra

Edit: Ang eventuella ljud så är det svårt att säga för ibland kan man höra om kolven börjar bli sliten och ibland så blire en gosig överraskning big_smile
Senast redigerat av Nybergrobin (11 juni 2013)

tummen mitt i handen
188 Inlägg
11 juni 2013
Nybergrobin skrev:
elektronikfreak skrev:
Nybergrobin skrev:

Det är bara att varva det wink  Rött ligger väl på 10500 om jag inte minns fel och dit kan du dra utan problem om motorn är ordentligt varm!  Ang strypningarna så vet jag inte men jag kunde dra min till 12 innan stoppet gick in och trimavgassystem på det så gick den väldigt bra

Edit: Ang eventuella ljud så är det svårt att säga för ibland kan man höra om kolven börjar bli sliten och ibland så blire en gosig överraskning big_smile

Det var just detta jag tänkte på... att om det nu är så att kolv o ringar börjar bli lite slitna o behöver bytas så kan det kanske vara en bra idé att kanske inte varva mer än ex 7.500 varv. Motorn... o då i synnerhet kolv o ringar frestas ju bra mycket mer att varvas upp till 10.700 varv än att softa lite lugnt i 7.500 varv.

För övrigt tänkte jag mest ha hojen att glida runt lite lugnt på de små öländska småvägarna o lyssna på fågelkvitter o då är det hyfsat låga varv som gäller.  big_smile

Förresten... man kan aldrig veta om det är originalkolv eller om det är en oversized kolv som sitter i den? Det fanns ju mängder att välja på på Ebay.   neutral

kolvar o ringar på Ebay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 … mp;_sop=15

Elektronikfreak

2 411 Inlägg
11 juni 2013
elektronikfreak skrev:
Nybergrobin skrev:
elektronikfreak skrev:

Det var just detta jag tänkte på... att om det nu är så att kolv o ringar börjar bli lite slitna o behöver bytas så kan det kanske vara en bra idé att kanske inte varva mer än ex 7.500 varv. Motorn... o då i synnerhet kolv o ringar frestas ju bra mycket mer att varvas upp till 10.700 varv än att softa lite lugnt i 7.500 varv.

För övrigt tänkte jag mest ha hojen att glida runt lite lugnt på de små öländska småvägarna o lyssna på fågelkvitter o då är det hyfsat låga varv som gäller.  big_smile

Förresten... man kan aldrig veta om det är originalkolv eller om det är en oversized kolv som sitter i den? Det fanns ju mängder att välja på på Ebay.   neutral

kolvar o ringar på Ebay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 … mp;_sop=15

Åk till närmaste motorrenoverare så kan han mäta upp cylindern smile

Sök