3047
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

tummen mitt i handen
188 Inlägg
11 juni 2013
#3781
Nybergrobin skrev:
elektronikfreak skrev:
Nybergrobin skrev:

Det är bara att varva det wink  Rött ligger väl på 10500 om jag inte minns fel och dit kan du dra utan problem om motorn är ordentligt varm!  Ang strypningarna så vet jag inte men jag kunde dra min till 12 innan stoppet gick in och trimavgassystem på det så gick den väldigt bra

Edit: Ang eventuella ljud så är det svårt att säga för ibland kan man höra om kolven börjar bli sliten och ibland så blire en gosig överraskning big_smile

Det var just detta jag tänkte på... att om det nu är så att kolv o ringar börjar bli lite slitna o behöver bytas så kan det kanske vara en bra idé att kanske inte varva mer än ex 7.500 varv. Motorn... o då i synnerhet kolv o ringar frestas ju bra mycket mer att varvas upp till 10.700 varv än att softa lite lugnt i 7.500 varv.

För övrigt tänkte jag mest ha hojen att glida runt lite lugnt på de små öländska småvägarna o lyssna på fågelkvitter o då är det hyfsat låga varv som gäller.  big_smile

Förresten... man kan aldrig veta om det är originalkolv eller om det är en oversized kolv som sitter i den? Det fanns ju mängder att välja på på Ebay.   neutral

kolvar o ringar på Ebay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 … mp;_sop=15

Åk till närmaste motorrenoverare så kan han mäta upp cylindern smile

Det är nog lättare sagt än gjort om man bor på landet som Öland är än om man bor i en storstad som Sundsvall!   cool

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

2 411 Inlägg
11 juni 2013
#3782
haha men du har väl kalmar i närheten smile


tummen mitt i handen
188 Inlägg
11 juni 2013
#3783
Nybergrobin skrev:
haha men du har väl kalmar i närheten smile

Jo, förvisso. Men jag hade tänkt mig att slippa åker över bryggan till Småland.  big_smile

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

I behov av service
39 Inlägg
11 juni 2013
#3784
lavemangkillen skrev:
ktm 640 verkar ju vara en vettig hoj. någon  som har haft en eller äger en. som kan berätta. lite om hurdan den är att köra osv :-)

Hejsan!
Har haft och kört KTM 640 -02 sedan 2006, Duke versionen. Att köra den känns ungefär som en trimmad moppe fast med mer känsla och trevligare motorljud då förstås! Så om du vill återuppleva moppeåldern fast med mer stil och effekt är du rätt ute.
Själv gick jag från min moppe (Derbi Senda DRD) över till KTM,en och kände mig som hemma direkt!smile
Senast redigerat av Schlangen (11 juni 2013)

80% av allt jag säger är skitsnack, och 30% är lögn!

441 Inlägg
11 juni 2013
#3785
Schlangen skrev:
lavemangkillen skrev:
ktm 640 verkar ju vara en vettig hoj. någon  som har haft en eller äger en. som kan berätta. lite om hurdan den är att köra osv :-)

Hejsan!
Har haft och kört KTM 640 -02 sedan 2006, Duke versionen. Att köra den känns ungefär som en trimmad moppe fast med mer känsla och trevligare motorljud då förstås! Så om du vill återuppleva moppeåldern fast med mer stil och effekt är du rätt ute.
Själv gick jag från min moppe (Derbi Senda DRD) över till KTM,en och kände mig som hemma direkt!smile

härligt de är de som är tanken. sen vill jag få tilbaka känslan för 2hjul igen innan jag byter upp mig till husa 650. jag körde en sådan i söndags å kände att jag får nog börja med något snällare. så man slipper bli donator:-P jäklar vilken stygg maskin:-)


I behov av service
39 Inlägg
11 juni 2013
#3786
lavemangkillen skrev:
Schlangen skrev:
lavemangkillen skrev:
ktm 640 verkar ju vara en vettig hoj. någon  som har haft en eller äger en. som kan berätta. lite om hurdan den är att köra osv :-)

Hejsan!
Har haft och kört KTM 640 -02 sedan 2006, Duke versionen. Att köra den känns ungefär som en trimmad moppe fast med mer känsla och trevligare motorljud då förstås! Så om du vill återuppleva moppeåldern fast med mer stil och effekt är du rätt ute.
Själv gick jag från min moppe (Derbi Senda DRD) över till KTM,en och kände mig som hemma direkt!smile

härligt de är de som är tanken. sen vill jag få tilbaka känslan för 2hjul igen innan jag byter upp mig till husa 650. jag körde en sådan i söndags å kände att jag får nog börja med något snällare. så man slipper bli donator:-P jäklar vilken stygg maskin:-)

Kan tänka mig det. Har aldrig kört någon Husaberg men naturligtvis har man övervägt att skaffa en. Dock är det för mycket mek med dem för att passa mig! Är lite mer inne på en KTM 690 SMC-R framöver.smile

80% av allt jag säger är skitsnack, och 30% är lögn!

441 Inlägg
11 juni 2013
#3787
Schlangen skrev:
lavemangkillen skrev:
Schlangen skrev:

Hejsan!
Har haft och kört KTM 640 -02 sedan 2006, Duke versionen. Att köra den känns ungefär som en trimmad moppe fast med mer känsla och trevligare motorljud då förstås! Så om du vill återuppleva moppeåldern fast med mer stil och effekt är du rätt ute.
Själv gick jag från min moppe (Derbi Senda DRD) över till KTM,en och kände mig som hemma direkt!smile

härligt de är de som är tanken. sen vill jag få tilbaka känslan för 2hjul igen innan jag byter upp mig till husa 650. jag körde en sådan i söndags å kände att jag får nog börja med något snällare. så man slipper bli donator:-P jäklar vilken stygg maskin:-)

Kan tänka mig det. Har aldrig kört någon Husaberg men naturligtvis har man övervägt att skaffa en. Dock är det för mycket mek med dem för att passa mig! Är lite mer inne på en KTM 690 SMC-R framöver.smile

e va fasen olja å filter byter du ju samtidigt du tar av dig mc kläderna de gätar ju max 10 min om du tar de i lugn å ro. sen att jystera ventilerna kan man ju göra när den börjar bli lite svpr startad de tar ju kanske 30-45min om man tar de riktigt lugnt:-) men om man vil slippa skruva kanske man ska köra npgot annat:-)


I behov av service
39 Inlägg
11 juni 2013
#3788
lavemangkillen skrev:
Schlangen skrev:
lavemangkillen skrev:

härligt de är de som är tanken. sen vill jag få tilbaka känslan för 2hjul igen innan jag byter upp mig till husa 650. jag körde en sådan i söndags å kände att jag får nog börja med något snällare. så man slipper bli donator:-P jäklar vilken stygg maskin:-)

Kan tänka mig det. Har aldrig kört någon Husaberg men naturligtvis har man övervägt att skaffa en. Dock är det för mycket mek med dem för att passa mig! Är lite mer inne på en KTM 690 SMC-R framöver.smile

e va fasen olja å filter byter du ju samtidigt du tar av dig mc kläderna de gätar ju max 10 min om du tar de i lugn å ro. sen att jystera ventilerna kan man ju göra när den börjar bli lite svpr startad de tar ju kanske 30-45min om man tar de riktigt lugnt:-) men om man vil slippa skruva kanske man ska köra npgot annat:-)

...Ja en KTM! tongue

80% av allt jag säger är skitsnack, och 30% är lögn!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 juni 2013
#3789
elektronikfreak skrev:
Nybergrobin skrev:
elektronikfreak skrev:
Köpte en gammal Yamaha TZR 125 2RL 125cc -91 för ett par veckor sedan i jävligt fint original orenoverat skick.  smile

Länk: http://yamaha.site50.net

Testa att klicka på länken In Swedish please... ibland funkar länken... ibland inte.  sad

Den har bara gått knappa 2.200 mil när jag köpte den o är helt oskruvad!

Byt kolv!  Har haft en sådan och intervallet ligger på 2000 tror jag tongue

Edit:  För övrigt så är det jävligt trevliga hojar som går skitbra om man kör ostrypt smile

Men jag känner att jag bör påpeka att du ska ta det försiktigt första gången du skjutsar någon på hojen för tzr är benägen att vobbla om bakdämparen är lite småtrött hmm

Tack för tipset. Enl förra ägaren så har den aldrig varit crosskörd vilket också kan styrkas av skicket på den. Vet du om man kan "höra" på något sätt att det är dags att byta kolv o ringar? Är dessvärre väldigt dålig på hojar i allmänhet o kan inte mecka själv, tyvärr.

Har läst mig till att en strypning ligger i CDI-boen. Den andra i avgasröret.

Avgasröret är ett trimavgassystem. Fick även originalsystemet i samband med köpet. Däremot vet jag inget om CDI-boxen. Visa påstår att den strypta boxen bara går upp till ett visst varvtal medans trimboxen/den ostrypta boxen går fritt upp till 10.700 varv. Nu har jag inte velat dra upp den mer än till 7.000 - 8.000 varv med tanke på ålder osv.

Någon skjutsning är inte aktuell. smile

Vad är "crosskörd"?

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 juni 2013
#3790
lavemangkillen skrev:
Schlangen skrev:
lavemangkillen skrev:

härligt de är de som är tanken. sen vill jag få tilbaka känslan för 2hjul igen innan jag byter upp mig till husa 650. jag körde en sådan i söndags å kände att jag får nog börja med något snällare. så man slipper bli donator:-P jäklar vilken stygg maskin:-)

Kan tänka mig det. Har aldrig kört någon Husaberg men naturligtvis har man övervägt att skaffa en. Dock är det för mycket mek med dem för att passa mig! Är lite mer inne på en KTM 690 SMC-R framöver.smile

e va fasen olja å filter byter du ju samtidigt du tar av dig mc kläderna de gätar ju max 10 min om du tar de i lugn å ro. sen att jystera ventilerna kan man ju göra när den börjar bli lite svpr startad de tar ju kanske 30-45min om man tar de riktigt lugnt:-) men om man vil slippa skruva kanske man ska köra npgot annat:-)

Du ska nog justera ventilerna enligt intervallen och inte när den börjar bli problem, då kan det nog gått för långt.

Autotech

441 Inlägg
11 juni 2013
#3791
Busgrabb skrev:
lavemangkillen skrev:
Schlangen skrev:

Kan tänka mig det. Har aldrig kört någon Husaberg men naturligtvis har man övervägt att skaffa en. Dock är det för mycket mek med dem för att passa mig! Är lite mer inne på en KTM 690 SMC-R framöver.smile

e va fasen olja å filter byter du ju samtidigt du tar av dig mc kläderna de gätar ju max 10 min om du tar de i lugn å ro. sen att jystera ventilerna kan man ju göra när den börjar bli lite svpr startad de tar ju kanske 30-45min om man tar de riktigt lugnt:-) men om man vil slippa skruva kanske man ska köra npgot annat:-)

Du ska nog justera ventilerna enligt intervallen och inte när den börjar bli problem, då kan det nog gått för långt.

mjo :-) men man svin kör ju knappast alla timmar. men du har nog en poäng där;-) man får nog en annan inställning när man väl har sin pärla;-)


Motortok
37 Inlägg
11 juni 2013
#3792
Busgrabb skrev:
lavemangkillen skrev:
Schlangen skrev:
Kan tänka mig det. Har aldrig kört någon Husaberg men naturligtvis har man övervägt att skaffa en. Dock är det för mycket mek med dem för att passa mig! Är lite mer inne på en KTM 690 SMC-R framöver.smile

e va fasen olja å filter byter du ju samtidigt du tar av dig mc kläderna de gätar ju max 10 min om du tar de i lugn å ro. sen att jystera ventilerna kan man ju göra när den börjar bli lite svpr startad de tar ju kanske 30-45min om man tar de riktigt lugnt:-) men om man vil slippa skruva kanske man ska köra npgot annat:-)

Du ska nog justera ventilerna enligt intervallen och inte när den börjar bli problem, då kan det nog gått för långt.

Jag känner ingen som kontrollera sitt ventilspel utan att det är något problem med crossen/hojen. Vad skulle vara problemet med justera efter?
Hursomhelst Vet inte om det är titan eller stål ventiler på 650n men titanventiler brukar man få byta då när dom väl börjat röra på sig så är de kassa. På 650n vill jag också minnas att man få byta kamkedjan rätt ofta.

Husaberg 570 kanske vore något? En bekant har en sådan som allround hoj.  Mestandels grus.. men både enduro och crossåkning med.
Senast redigerat av Rasmus91 (11 juni 2013)


Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 juni 2013
#3793
Rasmus91 skrev:
Busgrabb skrev:
lavemangkillen skrev:

e va fasen olja å filter byter du ju samtidigt du tar av dig mc kläderna de gätar ju max 10 min om du tar de i lugn å ro. sen att jystera ventilerna kan man ju göra när den börjar bli lite svpr startad de tar ju kanske 30-45min om man tar de riktigt lugnt:-) men om man vil slippa skruva kanske man ska köra npgot annat:-)

Du ska nog justera ventilerna enligt intervallen och inte när den börjar bli problem, då kan det nog gått för långt.

Jag känner ingen som kontrollera sitt ventilspel utan att det är något problem med crossen/hojen. Vad skulle vara problemet med justera efter?
Hursomhelst Vet inte om det är titan eller stål ventiler på 650n men titanventiler brukar man få byta då när dom väl börjat röra på sig så är de kassa. På 650n vill jag också minnas att man få byta kamkedjan rätt ofta.

Husaberg 570 kanske vore något? En bekant har en sådan som allround hoj.  Mestandels grus.. men både enduro och crossåkning med.

Problemet skulle kunna vara det att om spelet blir för litet så kommer det för det första inte någon oljefilm mellan tryckaren och kammen och sedan kommer ventilen inte stänga riktigt och kyls då inte av utav ventilsätet och det brukar resultera i en bränd ventil.
Det är därför tillverkarna sätter en intervall i form av timmar på ventilkontroll/justering och inte för att det är kul.

Autotech

441 Inlägg
11 juni 2013
#3794
Rasmus91 skrev:
Busgrabb skrev:
lavemangkillen skrev:

e va fasen olja å filter byter du ju samtidigt du tar av dig mc kläderna de gätar ju max 10 min om du tar de i lugn å ro. sen att jystera ventilerna kan man ju göra när den börjar bli lite svpr startad de tar ju kanske 30-45min om man tar de riktigt lugnt:-) men om man vil slippa skruva kanske man ska köra npgot annat:-)

Du ska nog justera ventilerna enligt intervallen och inte när den börjar bli problem, då kan det nog gått för långt.

Jag känner ingen som kontrollera sitt ventilspel utan att det är något problem med crossen/hojen. Vad skulle vara problemet med justera efter?
Hursomhelst Vet inte om det är titan eller stål ventiler på 650n men titanventiler brukar man få byta då när dom väl börjat röra på sig så är de kassa. På 650n vill jag också minnas att man få byta kamkedjan rätt ofta.

Husaberg 570 kanske vore något? En bekant har en sådan som allround hoj.  Mestandels grus.. men både enduro och crossåkning med.

har aldrig kört 570 men de blir ju gatu bus hoj för mig. jag bryr mig inte om service. de är ju bara att göra:-) vill man ha kul så får man ju engagera sig lite:-)


R1 driver!
5 128 Inlägg
13 juni 2013
#3795
Köpt in min första hoj nu! En Yamaha R1 -99 med ca 4200mil på mätaren. Grymt nöjd. Och vilken kraft!
Har ju sina repor, men är en 14år gammal hoj. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73489/73489-c20ffab8a7909a1e75aaba9a934d9ebc.jpg


412 Inlägg
14 juni 2013
#3796
Första bandagen någonsin bokad! Nu på söndag på Sturup med Sydskanesemse. Någon här som ska dit och ha kul? smile

En häst har en hästkraft! Eller..?!

Amatör
444 Inlägg
14 juni 2013
#3797
Du vill inte köpa sydskånes poäng Putte? Jag har 1350 poäng men har sålt min hoj så kommer inte använda dem.
1000:- vill jag ha isf


Administratör
2 981 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#3798
_DamnIt skrev:
Köpt in min första hoj nu! En Yamaha R1 -99 med ca 4200mil på mätaren. Grymt nöjd. Och vilken kraft!
Har ju sina repor, men är en 14år gammal hoj. smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73489/73489-c20ffab8a7909a1e75aaba9a934d9ebc.jpg

Satan va redigt !

En kopp av den svarta såsen...

Bilmekaniker
805 Inlägg
14 juni 2013
#3799
lavemangkillen skrev:
ktm 640 verkar ju vara en vettig hoj. någon  som har haft en eller äger en. som kan berätta. lite om hurdan den är att köra osv :-)

skit hoj, köp en 660 om någon LC4, om du tvunget ska ha elstart så 625.

R1 driver!
5 128 Inlägg
14 juni 2013
#3800
Goffen skrev:
_DamnIt skrev:
Köpt in min första hoj nu! En Yamaha R1 -99 med ca 4200mil på mätaren. Grymt nöjd. Och vilken kraft!
Har ju sina repor, men är en 14år gammal hoj. smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73489/73489-c20ffab8a7909a1e75aaba9a934d9ebc.jpg

Satan va redigt !

Kändes som en "vettig" förstahoj. Lär ju kunna ha den nått år innan jag tröttnat. smile



Sök