2504
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

906 Inlägg
8 mars 2009
Får man fråga vad ni betalar i försäkring? Har funderingar på att ta mc kort, kollade trafikförsäkring på en R6a och på ett år kostade de ca 19 papp, kanske finns några andra smartare försäkringar osv?

=)

Administratör
2 990 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Det är mycket dyrare när man inte har kortet själv. Jag ger 14500kr året helförsäkrat för min.

En kopp av den svarta såsen...

94 Inlägg
8 mars 2009
Betalar 2501:-/år trafik och 4601:-/år för helförsäkring på min GSX-R 750 -99:a.

Tror du har åldern emot dig ? Har jag fel så prova kolla på en lite äldre hoj.Sprillans ny sporthoj och en färsk körkortsinnehavare brukar inte ses med blida ögon hos försäkringsbolagen...

Mitt andra tips är att ringa runt och jämföra.Det kan skilja tusenlappar!

Lycka till!

Sanizz
8 mars 2009
Goffen skrev:
Det är mycket dyrare när man inte har kortet själv. Jag ger 14500kr året helförsäkrat för min.

Varför försäkrar man 1 år när man kör 3 månader?
Mvh

Administratör
2 990 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
För att dom flesta försäkringsbolag bara har helårsförsäkringar numera.......... Blir mycket dyrare att ta avställningsbar försäkring "hos dom bolag som har det kvar"

blacken
8 mars 2009
Jag pröjsar 1600 helår, helförs, på min GSX 1100 ef..smile. Lite dyrt redan det..tongue
Tjackar du en hoj som har "några" år på nacken så är den hyfsad/billig i försäkring, oavsett om du är färsk eller ej..
Senast redigerat av blacken (8 mars 2009)

Fisketokig
2 997 Inlägg
8 mars 2009
Goffen skrev:
För att dom flesta försäkringsbolag bara har helårsförsäkringar numera.......... Blir mycket dyrare att ta avställningsbar försäkring "hos dom bolag som har det kvar"

Har räknat väldigt mycket på detta och jämfört alla tänkbara bolag och försäkringsformer.

Stod mellan 2 bolag och det slutade med att det blev folksams avställningsbara.

Brytpunkten mellan de båda låg på 8.5 månader. Så körde jag mer än 8.5 så blev det billigare att ta på helår och kör jag mindre så blir det billigare med Folksam per månad och sen ställa ner till garage hos IF.

Jag kommer nog inte köra så det lönar sig på helår.

Säg hela April och hela November så är det 8 månader. Man kanske får se när säsongen börjar men realistiskt sett här uppe så kanske det blir längre fram i år och då är det inget snack så länge man inte kör till nyår smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
9 mars 2009
Goffen : okej hur länge har du haft din R6a ?

Nissan Silvia

Administratör
2 990 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
R6an har jag haft i 9mån ca...

9 108 Inlägg
9 mars 2009
Martin 9-3 skrev:
Goffen skrev:

Har räknat väldigt mycket på detta och jämfört alla tänkbara bolag och försäkringsformer.

Stod mellan 2 bolag och det slutade med att det blev folksams avställningsbara.

Brytpunkten mellan de båda låg på 8.5 månader. Så körde jag mer än 8.5 så blev det billigare att ta på helår och kör jag mindre så blir det billigare med Folksam per månad och sen ställa ner till garage hos IF.

Jag kommer nog inte köra så det lönar sig på helår.

Säg hela April och hela November så är det 8 månader. Man kanske får se när säsongen börjar men realistiskt sett här uppe så kanske det blir längre fram i år och då är det inget snack så länge man inte kör till nyår smile

Man får även räkna in att det kostar 50 spänn varje gång man ställer på hojen.. Jag har Trygg Hansa tror jag, eller var det Folksam roll Avställningsbart var det i alla fall och faktiskt ungefär samma pris helår som på dom bolagen där man inte fick ställa av, runt 7000 i trafik för min GSX-R 750.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
10 mars 2009
okej, jag får väl ställa frågan här också då. Skulle gärna vilja prova på att köra enduro. Är det någon som vet något lämpligt ställe där man kan göra detta?

Mvh Rikard

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Sleeper
3 084 Inlägg
10 mars 2009
Evil_90 skrev:
okej, jag får väl ställa frågan här också då. Skulle gärna vilja prova på att köra enduro. Är det någon som vet något lämpligt ställe där man kan göra detta?

Mvh Rikard

öhh skogen??

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Administratör
2 990 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Antar att du kan söka ev cross och enduroklubbar runt trakterna där du bor och åka dit och kolla med folket som har hand om klubben....

Fisketokig
2 997 Inlägg
10 mars 2009
Goffen skrev:
Antar att du kan söka ev cross och enduroklubbar runt trakterna där du bor och åka dit och kolla med folket som har hand om klubben....

Tror nog att det kan bli rätt tufft att som okänd komma in och få prova en hoj av aktiva privatpersoner.

Inga försäkringar som gäller då va?

Skulle åka till närmsta återförsäljare och höra med dem. Möjligt att de byter in så de har bättre beg som går att provköra.

Kanon..
1 473 Inlägg
10 mars 2009
Martin 9-3 skrev:
Goffen skrev:

Tror nog att det kan bli rätt tufft att som okänd komma in och få prova en hoj av aktiva privatpersoner.

Skulle åka till närmsta återförsäljare och höra med dem. Möjligt att de byter in så de har bättre beg som går att provköra.

Tror faktiskt inte det skulle vara några större problem, enduroåkare e inte direkt som sporthojsåkare som står vid korvmojjen o e livrädda för minsta lilla repa på sin hoj big_smile

Sleeper
3 084 Inlägg
10 mars 2009
Martin 9-3 skrev:
Goffen skrev:

på crossbana är det nog inga probs att prova

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Fisketokig
2 997 Inlägg
11 mars 2009
Kan ju bara tänka mig in i en sån situation.

En helt okänd människa frågar mig om jag vill låna ut min nya enduro för 70 papp. Personen vill prova då han eller hon aldrig kört förr och vill känna på hur det är.

Det första man skulle misstänka är ju att det står en minibuss i buskarna och vips är enduron borta och omöjlig att få igen, sen skulle man ta för givet att hojen skulle köras dåligt och med stor sannolikhet köras omkull av en ovan förare, det är ju inte precis som en stor moppe.

Och varför skulle man ens chansa och utsätta sig för ett sånt läge?

Folk kanske är väldigt godtrogna och snälla men aldrig i helvete att någon annan än de man verkligen kan lita på skulle få låna.

Jag skulle då aldrig utsätta någon annan för sånt läge. Skulle aldrig komma på tanke att be om att få låna.

Nä, fixa detta med en återförsäljare som handskas dagligen med testpiloter och däcksparkare.

Provkörde aldrig någon bil eller provkörde aldrig hojen. Köper man bra saker så blir man nöjd. Bara krångel att provköra för alla parter. Snabb och enkel affär med goda möjligheter att förhandla priset och pengarna i näven är det som gäller.

Hålla på vela och tveka och prova hit och dit och sen räkna på månadspriser och hem å tänka och fråga frugan och banken hej å hå. Välkommen till 2009 sad
Senast redigerat av Martin 9-3 (11 mars 2009)

Kanon..
1 473 Inlägg
11 mars 2009
Gissar på att du inte kommer låta någon provköra hojen när du ska sälja den.

Varför skulle man inte låta någon ta en tur runt parkeringen för o prova på lite.

Man kan vara nojig eller också kan man tycka att det är kul att andra visar intresse för det man håller på med o visa in den personen på rätt bana.

Fisketokig
2 997 Inlägg
11 mars 2009
leksak skrev:

Varför skulle man inte låta någon ta en tur runt parkeringen för o prova på lite.

Man kan vara nojig eller också kan man tycka att det är kul att andra visar intresse för det man håller på med o visa in den personen på rätt bana.

Än värre smile Jag kommer inte låta nya ägaren köra den eller ens sitta på den fast ägarbytet redan är gjort.

Skulle den sålts till utomstående så skulle provkörning endast ske med en sedelbunt i min hand innehållande hela köpesumman utan prut. wink

Kanon..
1 473 Inlägg
11 mars 2009
Martin 9-3 skrev:
leksak skrev:

Än värre smile Jag kommer inte låta nya ägaren köra den eller ens sitta på den fast ägarbytet redan är gjort.

Skulle den sålts till utomstående så skulle provkörning endast ske med en sedelbunt i min hand innehållande hela köpesumman utan prut. wink

Ja så kan man också göra.

Sök