3464
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

SQ
1 343 Inlägg
18 juni 2009
#1101
leksak skrev:
Goffen skrev:
guuu va gött du pratar Lardi ! Gör oss nu alla en tjänst och gå med i smc "www.svmc.se" och boka en sporthojskurs "shk" direkt så lär du dig utnytja maskinen på 0tid ! Grattis !

Håller med, in o boka första bästa bkk/shk http://www2.svmc.se/?do=school&typ=alla

risken finns att de blir så med.. vänta några dagar till bara tills körningen är klar.. och hoppas på godkänt med givetvis.. sen så big_smile

Ljudnörd!

Kanon..
1 473 Inlägg
18 juni 2009
#1102
Lardi skrev:
leksak skrev:
Goffen skrev:
guuu va gött du pratar Lardi ! Gör oss nu alla en tjänst och gå med i smc "www.svmc.se" och boka en sporthojskurs "shk" direkt så lär du dig utnytja maskinen på 0tid ! Grattis !

Håller med, in o boka första bästa bkk/shk http://www2.svmc.se/?do=school&typ=alla

risken finns att de blir så med.. vänta några dagar till bara tills körningen är klar.. och hoppas på godkänt med givetvis.. sen så big_smile

Dedär klarar du allt..

Nästa helg blire två dagar på banan för min del...kanoners...


SQ
1 343 Inlägg
18 juni 2009
#1103
leksak skrev:
Lardi skrev:
leksak skrev:

Håller med, in o boka första bästa bkk/shk http://www2.svmc.se/?do=school&typ=alla

risken finns att de blir så med.. vänta några dagar till bara tills körningen är klar.. och hoppas på godkänt med givetvis.. sen så big_smile

Dedär klarar du allt..

Nästa helg blire två dagar på banan för min del...kanoners...

även om ja klarar de så kan ja inte medverka den helgen, ska ner till borås och sedan vidare till göteborg för att gå på metaltown smile

Ljudnörd!

Kanon..
1 473 Inlägg
18 juni 2009
#1104
Lardi skrev:
leksak skrev:
Lardi skrev:

risken finns att de blir så med.. vänta några dagar till bara tills körningen är klar.. och hoppas på godkänt med givetvis.. sen så big_smile

Dedär klarar du allt..

Nästa helg blire två dagar på banan för min del...kanoners...

även om ja klarar de så kan ja inte medverka den helgen, ska ner till borås och sedan vidare till göteborg för att gå på metaltown smile

Neh de e tvärfullt båda dagarna så de går inte ändå big_smile
Men boka in första bästa kurs, man lär sig en jävla massa behövliga saker...

Jag har sett endel hojar åka i diket framför mig i situationer de troligen inte åkt i diket om de åtminstone gått en kurs big_smile


OEM <3
6 957 Inlägg
20 juni 2009
#1105
leksak skrev:
Bjork skrev:
Lardi skrev:

kör en z750 på skolan.. (dom har 2 st z750 samt en er6, den sistnämnda är för dom som tar a- begränsad)

och kan bara säga att de är en väldigt lättkörd hoj.. skulle kunna tänka mig en sån smile

Bara läst positivt om denna hoj och när jag provsatt den kändes de så jäkla bra big_smile
Rullar 3st i stan men ingen har ju direkt pillat med sina, de ska definitivt jag göra smile
Finns ju hur mkt snyggt som helst till hojar överlag idag smile

z750n går att få riktigt jävla snygg med nytt styre, magkåpa o lite annat småtjaffs...
Skulle lätt kunna ha en sån som gathoj...

- Magkåpa
- Skjuts-kutz
- Miniblinkers
- Rensad rumpa
- Kolfiber slip-on typ akaprovic
- Sexigare backspeglar
- Vill ju ha en svart så en röd fälgstripe vore ju ngt..

Ang. det ni diskutera tidigare i tråden om SMC, detta måste vara ganska lärorikt och bra eller?
Har hört att försäkringen blir billigare för att man får intyg (om man nu blir godkänd tongue) om att
man deltagit, sanning eller myt?

Mvh

OEM <3

född blåvit
624 Inlägg
20 juni 2009
#1106
Det är upp till varje enskilt försäkringsbolag att bestämma, generellt är det inte så.

Kanon..
1 473 Inlägg
20 juni 2009
#1107
Bjork skrev:
leksak skrev:
Bjork skrev:

Bara läst positivt om denna hoj och när jag provsatt den kändes de så jäkla bra big_smile
Rullar 3st i stan men ingen har ju direkt pillat med sina, de ska definitivt jag göra smile
Finns ju hur mkt snyggt som helst till hojar överlag idag smile

z750n går att få riktigt jävla snygg med nytt styre, magkåpa o lite annat småtjaffs...
Skulle lätt kunna ha en sån som gathoj...

- Magkåpa
- Skjuts-kutz
- Miniblinkers
- Rensad rumpa
- Kolfiber slip-on typ akaprovic
- Sexigare backspeglar
- Vill ju ha en svart så en röd fälgstripe vore ju ngt..

Ang. det ni diskutera tidigare i tråden om SMC, detta måste vara ganska lärorikt och bra eller?
Har hört att försäkringen blir billigare för att man får intyg (om man nu blir godkänd tongue) om att
man deltagit, sanning eller myt?

Mvh

Röd stripe på svart e grejjen de, har man ju själv tongue

SMC har ett samarbete med folksam som har en speciell SMC-försäkring, så svaret är ja.

Alla som kör MC bör ta minst en kurs för att känna på o lära sin hoj.


OEM <3
6 957 Inlägg
20 juni 2009
#1108
leksak skrev:
Bjork skrev:
leksak skrev:

z750n går att få riktigt jävla snygg med nytt styre, magkåpa o lite annat småtjaffs...
Skulle lätt kunna ha en sån som gathoj...

- Magkåpa
- Skjuts-kutz
- Miniblinkers
- Rensad rumpa
- Kolfiber slip-on typ akaprovic
- Sexigare backspeglar
- Vill ju ha en svart så en röd fälgstripe vore ju ngt..

Ang. det ni diskutera tidigare i tråden om SMC, detta måste vara ganska lärorikt och bra eller?
Har hört att försäkringen blir billigare för att man får intyg (om man nu blir godkänd tongue) om att
man deltagit, sanning eller myt?

Mvh

Röd stripe på svart e grejjen de, har man ju själv tongue

SMC har ett samarbete med folksam som har en speciell SMC-försäkring, så svaret är ja.

Alla som kör MC bör ta minst en kurs för att känna på o lära sin hoj.

Okej tåls definitivt att tänka på då Kinnekulle ligger typ 5 mil bort smile

OEM <3

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
21 juni 2009
#1109
leksak skrev:
Bjork skrev:
leksak skrev:

z750n går att få riktigt jävla snygg med nytt styre, magkåpa o lite annat småtjaffs...
Skulle lätt kunna ha en sån som gathoj...

- Magkåpa
- Skjuts-kutz
- Miniblinkers
- Rensad rumpa
- Kolfiber slip-on typ akaprovic
- Sexigare backspeglar
- Vill ju ha en svart så en röd fälgstripe vore ju ngt..

Ang. det ni diskutera tidigare i tråden om SMC, detta måste vara ganska lärorikt och bra eller?
Har hört att försäkringen blir billigare för att man får intyg (om man nu blir godkänd tongue) om att
man deltagit, sanning eller myt?

Mvh

Röd stripe på svart e grejjen de, har man ju själv tongue

SMC har ett samarbete med folksam som har en speciell SMC-försäkring, så svaret är ja.

Alla som kör MC bör ta minst en kurs för att känna på o lära sin hoj.

Det stämmer att SMC har ett samarbete med Folksam där man får rabatt efter man genomgått ett par kurser hos SMC. Kolla dock upp villkoren för denna försäkring.
20% av hojens värde i självrisk är vad jag hört. Lägg till det premiehöjning i kanske 3år så gäller det att totalkvadda hojen samt få personskador(annars ersätts inte personlig skyddsutrustning) om man ska ha nytta av försäkringen.
Är inte 100% att detta är exakta villkoren men stirra dig inte blind på försäkringspremien.

Med det säger jag inte att man ska skippa SMC kurserna. All utbildning man kan få som lär dig hantera din hoj kan rädda dig den dagen en oväntad situation uppstår.
Öva, öva, öva... smile

Administratör
2 990 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#1110
mja självrisken med smc och folksam ligger på 25% av skadevärdet. Mao brinner hojjen upp och är värd 100k så får du 25k i självrisk... MEN det fina i försäkringen är att om du klotar hojen lite lätt måste du inte lämna in den på en mc firma för att laga den och ge dom 500kr timmen utan du får laga hojen helt själv med begagnade delar du kan hittat på ex nätet eller race delar osv sen samlar du bara ihop din kvitton och skickar in till folksam och betalar alltså bara 25% av det du fått ihop själv..... Så vad en firma kanske skulle haft 25k för att laga kanske du kan fixa själv för säg hälften 12500kr och då få 3125kr i självrisk...

En kopp av den svarta såsen...

blacken
21 juni 2009
#1111
Bjork skrev:
leksak skrev:
Bjork skrev:

Bara läst positivt om denna hoj och när jag provsatt den kändes de så jäkla bra big_smile
Rullar 3st i stan men ingen har ju direkt pillat med sina, de ska definitivt jag göra smile
Finns ju hur mkt snyggt som helst till hojar överlag idag smile

z750n går att få riktigt jävla snygg med nytt styre, magkåpa o lite annat småtjaffs...
Skulle lätt kunna ha en sån som gathoj...

- Magkåpa
- Skjuts-kutz
- Miniblinkers
- Rensad rumpa
- Kolfiber slip-on typ akaprovic
- Sexigare backspeglar
- Vill ju ha en svart så en röd fälgstripe vore ju ngt..

Ang. det ni diskutera tidigare i tråden om SMC, detta måste vara ganska lärorikt och bra eller?
Har hört att försäkringen blir billigare för att man får intyg (om man nu blir godkänd tongue) om att
man deltagit, sanning eller myt?

Mvh

Att försäkra en knarr behöver inte vara så dyrt. okej om man absolut måste ha en spretans ny så är det inte så roligt att försäkra en. Men OM man kan tänka sig att ha en äldre, så går det att komma undan billigt. oavsett ålder, Jag har en -85:a GSX 1100 Ef som har runt en 110-130 kus i sig, och är inte oäven att köra med och skäms inte för sig även jämfört med nya hojar.
Den kostar ca: 1600-1700 om året helförsäkring oavsett ålder, och självrisken är inte heller så hög. Om du skulle börja med något liknade ett par år och få ner premierna, så kan du senare tjacka upp dig på  nyare och dyrare hojar, men få en lägre försäkringspremie...

Kanon..
1 473 Inlägg
21 juni 2009
#1112
blacken skrev:
Bjork skrev:
leksak skrev:

z750n går att få riktigt jävla snygg med nytt styre, magkåpa o lite annat småtjaffs...
Skulle lätt kunna ha en sån som gathoj...

- Magkåpa
- Skjuts-kutz
- Miniblinkers
- Rensad rumpa
- Kolfiber slip-on typ akaprovic
- Sexigare backspeglar
- Vill ju ha en svart så en röd fälgstripe vore ju ngt..

Ang. det ni diskutera tidigare i tråden om SMC, detta måste vara ganska lärorikt och bra eller?
Har hört att försäkringen blir billigare för att man får intyg (om man nu blir godkänd tongue) om att
man deltagit, sanning eller myt?

Mvh

Att försäkra en knarr behöver inte vara så dyrt. okej om man absolut måste ha en spretans ny så är det inte så roligt att försäkra en. Men OM man kan tänka sig att ha en äldre, så går det att komma undan billigt. oavsett ålder, Jag har en -85:a GSX 1100 Ef som har runt en 110-130 kus i sig, och är inte oäven att köra med och skäms inte för sig även jämfört med nya hojar.
Den kostar ca: 1600-1700 om året helförsäkring oavsett ålder, och självrisken är inte heller så hög. Om du skulle börja med något liknade ett par år och få ner premierna, så kan du senare tjacka upp dig på  nyare och dyrare hojar, men få en lägre försäkringspremie...

Tyvärr är ju chassie o bromsar som en semla på de äldre hojarna så de går inte köra på såna.


blacken
21 juni 2009
#1113
leksak skrev:
blacken skrev:
Bjork skrev:
- Magkåpa
- Skjuts-kutz
- Miniblinkers
- Rensad rumpa
- Kolfiber slip-on typ akaprovic
- Sexigare backspeglar
- Vill ju ha en svart så en röd fälgstripe vore ju ngt..

Ang. det ni diskutera tidigare i tråden om SMC, detta måste vara ganska lärorikt och bra eller?
Har hört att försäkringen blir billigare för att man får intyg (om man nu blir godkänd tongue) om att
man deltagit, sanning eller myt?

Mvh

Att försäkra en knarr behöver inte vara så dyrt. okej om man absolut måste ha en spretans ny så är det inte så roligt att försäkra en. Men OM man kan tänka sig att ha en äldre, så går det att komma undan billigt. oavsett ålder, Jag har en -85:a GSX 1100 Ef som har runt en 110-130 kus i sig, och är inte oäven att köra med och skäms inte för sig även jämfört med nya hojar.
Den kostar ca: 1600-1700 om året helförsäkring oavsett ålder, och självrisken är inte heller så hög. Om du skulle börja med något liknade ett par år och få ner premierna, så kan du senare tjacka upp dig på  nyare och dyrare hojar, men få en lägre försäkringspremie...

Tyvärr är ju chassie o bromsar som en semla på de äldre hojarna så de går inte köra på såna.

Nää du, så är det inte, utan det går alldeles utmärkt att köra med dom. Det hänger på föraren helt enkelt, jag och flera andra har sådana maskiner och använder och kör dom många och långa,trevliga mil varje år utan problem. Visst nya är dom inte men dom är inte heller dåliga för den sakens skull. Utan funkar perfekt för sin uppgift, att ge dess förar/ägare en trevlig erfarenhet och körkänsla till en väldans rimlig peng, där så är dom äldre maskinerna oslagbara.
Dessutom en äldre knarr är lite svårare att hantera, så där har man även en bra grund att lära sig köra hoj på..
Senast redigerat av blacken (21 juni 2009)

Kanon..
1 473 Inlägg
21 juni 2009
#1114
blacken skrev:
leksak skrev:
blacken skrev:

Att försäkra en knarr behöver inte vara så dyrt. okej om man absolut måste ha en spretans ny så är det inte så roligt att försäkra en. Men OM man kan tänka sig att ha en äldre, så går det att komma undan billigt. oavsett ålder, Jag har en -85:a GSX 1100 Ef som har runt en 110-130 kus i sig, och är inte oäven att köra med och skäms inte för sig även jämfört med nya hojar.
Den kostar ca: 1600-1700 om året helförsäkring oavsett ålder, och självrisken är inte heller så hög. Om du skulle börja med något liknade ett par år och få ner premierna, så kan du senare tjacka upp dig på  nyare och dyrare hojar, men få en lägre försäkringspremie...

Tyvärr är ju chassie o bromsar som en semla på de äldre hojarna så de går inte köra på såna.

Nää du, så är det inte, utan det går alldeles utmärkt att köra med dom. Det hänger på föraren helt enkelt, jag och flera andra har sådana maskiner och använder och kör dom många och långa,trevliga mil varje år utan problem. Visst nya är dom inte men dom är inte heller dåliga för den sakens skull. Utan funkar perfekt för sin uppgift, att ge dess förar/ägare en trevlig erfarenhet och körkänsla till en väldans rimlig peng, där så är dom äldre maskinerna oslagbara.
Dessutom en äldre knarr är lite svårare att hantera, så där har man även en bra grund att lära sig köra hoj på..

Ja men nu kör väl du o jag lite annorlunda kanske o har väl lite olika krav på vad som är bra bromsar och ej big_smile
Vet inte om jag är så sugen på att komma in mot Mikes corner, skarp 90gradare, i 200+ o lägga på bromsarna på en gammelgsx big_smile


blacken
21 juni 2009
#1115
leksak skrev:
blacken skrev:
leksak skrev:

Tyvärr är ju chassie o bromsar som en semla på de äldre hojarna så de går inte köra på såna.

Nää du, så är det inte, utan det går alldeles utmärkt att köra med dom. Det hänger på föraren helt enkelt, jag och flera andra har sådana maskiner och använder och kör dom många och långa,trevliga mil varje år utan problem. Visst nya är dom inte men dom är inte heller dåliga för den sakens skull. Utan funkar perfekt för sin uppgift, att ge dess förar/ägare en trevlig erfarenhet och körkänsla till en väldans rimlig peng, där så är dom äldre maskinerna oslagbara.
Dessutom en äldre knarr är lite svårare att hantera, så där har man även en bra grund att lära sig köra hoj på..

Ja men nu kör väl du o jag lite annorlunda kanske o har väl lite olika krav på vad som är bra bromsar och ej big_smile
Vet inte om jag är så sugen på att komma in mot Mikes corner, skarp 90gradare, i 200+ o lägga på bromsarna på en gammelgsx big_smile

Prova,,"chicken" big_smile.  Skämt åsido visserligen så är ju en nyare knarr "trevligare" men tänk på att dom äldre också är sämre skötta av sina tidigare ägare, dom kanske har snurrat en 5000-10000 mil och är därför oftast lite slitna i diverse lager och bussningar. Byter man dom så går det att åka väldans fort även med en dylik maskin.

Men det är inte det som är kärnpunkten jag vill åt, utan vill man komma billigt undan i början av en MC karriär så är det ett alternativ att skaffa sig en äldre järnhäst som man kan "entusiastförsäkra" och ändå både lära sig att hantera en hoj på ett tryggt sätt, samtidigt som man har rackarns kul med under tiden. och att man skaffar poäng på försäkringen så att premien inte blir så ohemult orimligt dyr i början.   

Och äldre maskiner har mera "närvaro" på vägen än moderna "Ikeasoffor", typ man verkligen känner allt rör sig i hojen, personligen så tycker jag att det känns mera hoj när man hela tiden blir upplyst av motorn vad som händer däri. Körupplevelsen är mera total om man vill säga så.

Har en bekant som har en gammal CB 750 från -75-78 någonting, och han sopade mattan med några moderna sportmaskinentusiaster  på vägen mellan Södertälje och Vårsta med den. Så mycket hänger på den som "hanterar spakarna" också. Men okej, han är mer än sedvanligt "ilsk" som hojförare också, typ helt bortkopplad..tongue

Kanon..
1 473 Inlägg
21 juni 2009
#1116
blacken skrev:
leksak skrev:
blacken skrev:

Nää du, så är det inte, utan det går alldeles utmärkt att köra med dom. Det hänger på föraren helt enkelt, jag och flera andra har sådana maskiner och använder och kör dom många och långa,trevliga mil varje år utan problem. Visst nya är dom inte men dom är inte heller dåliga för den sakens skull. Utan funkar perfekt för sin uppgift, att ge dess förar/ägare en trevlig erfarenhet och körkänsla till en väldans rimlig peng, där så är dom äldre maskinerna oslagbara.
Dessutom en äldre knarr är lite svårare att hantera, så där har man även en bra grund att lära sig köra hoj på..

Ja men nu kör väl du o jag lite annorlunda kanske o har väl lite olika krav på vad som är bra bromsar och ej big_smile
Vet inte om jag är så sugen på att komma in mot Mikes corner, skarp 90gradare, i 200+ o lägga på bromsarna på en gammelgsx big_smile

Prova,,"chicken" big_smile.  Skämt åsido visserligen så är ju en nyare knarr "trevligare" men tänk på att dom äldre också är sämre skötta av sina tidigare ägare, dom kanske har snurrat en 5000-10000 mil och är därför oftast lite slitna i diverse lager och bussningar. Byter man dom så går det att åka väldans fort även med en dylik maskin.

Men det är inte det som är kärnpunkten jag vill åt, utan vill man komma billigt undan i början av en MC karriär så är det ett alternativ att skaffa sig en äldre järnhäst som man kan "entusiastförsäkra" och ändå både lära sig att hantera en hoj på ett tryggt sätt, samtidigt som man har rackarns kul med under tiden. och att man skaffar poäng på försäkringen så att premien inte blir så ohemult orimligt dyr i början.   

Och äldre maskiner har mera "närvaro" på vägen än moderna "Ikeasoffor", typ man verkligen känner allt rör sig i hojen, personligen så tycker jag att det känns mera hoj när man hela tiden blir upplyst av motorn vad som händer däri. Körupplevelsen är mera total om man vill säga så.

Har en bekant som har en gammal CB 750 från -75-78 någonting, och han sopade mattan med några moderna sportmaskinentusiaster  på vägen mellan Södertälje och Vårsta med den. Så mycket hänger på den som "hanterar spakarna" också. Men okej, han är mer än sedvanligt "ilsk" som hojförare också, typ helt bortkopplad..tongue

Jag skulle vilja påstå att det är minst 90% på föraren, jag blir garanterat avhängd av rätt förare på en goldwing tex.
Bonussystemet slopades väl för övrigt för typ jättemassa år sen så det enda som hjälper idag är väl att fylla 30 o flytta ut på landet för att få ner premien.

Sen är det ju så att man får kika till vad man vill ha ut av sin hoj kontra vad det är värt att spendera på det.
Många åker ju runt på nyaste R6an osv o betalar 2000 i månaden o gör inte annat än glider runt lite i stan o visar upp sig, men tycker man att det är kul så visst big_smile
Själv tar jag ju ut min på banan såfort man hinner så då rättfärdigar det ju lite mer att man har den typen av hoj man har tongue


blacken
21 juni 2009
#1117
leksak skrev:
blacken skrev:
leksak skrev:
Ja men nu kör väl du o jag lite annorlunda kanske o har väl lite olika krav på vad som är bra bromsar och ej big_smile
Vet inte om jag är så sugen på att komma in mot Mikes corner, skarp 90gradare, i 200+ o lägga på bromsarna på en gammelgsx big_smile

Prova,,"chicken" big_smile.  Skämt åsido visserligen så är ju en nyare knarr "trevligare" men tänk på att dom äldre också är sämre skötta av sina tidigare ägare, dom kanske har snurrat en 5000-10000 mil och är därför oftast lite slitna i diverse lager och bussningar. Byter man dom så går det att åka väldans fort även med en dylik maskin.

Men det är inte det som är kärnpunkten jag vill åt, utan vill man komma billigt undan i början av en MC karriär så är det ett alternativ att skaffa sig en äldre järnhäst som man kan "entusiastförsäkra" och ändå både lära sig att hantera en hoj på ett tryggt sätt, samtidigt som man har rackarns kul med under tiden. och att man skaffar poäng på försäkringen så att premien inte blir så ohemult orimligt dyr i början.   

Och äldre maskiner har mera "närvaro" på vägen än moderna "Ikeasoffor", typ man verkligen känner allt rör sig i hojen, personligen så tycker jag att det känns mera hoj när man hela tiden blir upplyst av motorn vad som händer däri. Körupplevelsen är mera total om man vill säga så.

Har en bekant som har en gammal CB 750 från -75-78 någonting, och han sopade mattan med några moderna sportmaskinentusiaster  på vägen mellan Södertälje och Vårsta med den. Så mycket hänger på den som "hanterar spakarna" också. Men okej, han är mer än sedvanligt "ilsk" som hojförare också, typ helt bortkopplad..tongue

Jag skulle vilja påstå att det är minst 90% på föraren, jag blir garanterat avhängd av rätt förare på en goldwing tex.
Bonussystemet slopades väl för övrigt för typ jättemassa år sen så det enda som hjälper idag är väl att fylla 30 o flytta ut på landet för att få ner premien.

Sen är det ju så att man får kika till vad man vill ha ut av sin hoj kontra vad det är värt att spendera på det.
Många åker ju runt på nyaste R6an osv o betalar 2000 i månaden o gör inte annat än glider runt lite i stan o visar upp sig, men tycker man att det är kul så visst big_smile
Själv tar jag ju ut min på banan såfort man hinner så då rättfärdigar det ju lite mer att man har den typen av hoj man har tongue

Joo det förståss, det är ju även avhängigt vad man vill ägna sig åt med hojen, vill man som du vara på bana och njuta så är ju det helt att föredra med en modern knarr, men ska man "bara" ha den till
vardagsbruk så kan man sänka prentationerna litegranna och komma billigt undan i början..
Och jag bor i ett ghetto, pröjsar ca: 1600 år/hel, så landet behöver man inte flytta ut på, utan skaffade mig en "entusiastknarr" helt enkelt..
Senast redigerat av blacken (21 juni 2009)

Kanon..
1 473 Inlägg
21 juni 2009
#1118
blacken skrev:
leksak skrev:
blacken skrev:

Prova,,"chicken" big_smile.  Skämt åsido visserligen så är ju en nyare knarr "trevligare" men tänk på att dom äldre också är sämre skötta av sina tidigare ägare, dom kanske har snurrat en 5000-10000 mil och är därför oftast lite slitna i diverse lager och bussningar. Byter man dom så går det att åka väldans fort även med en dylik maskin.

Men det är inte det som är kärnpunkten jag vill åt, utan vill man komma billigt undan i början av en MC karriär så är det ett alternativ att skaffa sig en äldre järnhäst som man kan "entusiastförsäkra" och ändå både lära sig att hantera en hoj på ett tryggt sätt, samtidigt som man har rackarns kul med under tiden. och att man skaffar poäng på försäkringen så att premien inte blir så ohemult orimligt dyr i början.   

Och äldre maskiner har mera "närvaro" på vägen än moderna "Ikeasoffor", typ man verkligen känner allt rör sig i hojen, personligen så tycker jag att det känns mera hoj när man hela tiden blir upplyst av motorn vad som händer däri. Körupplevelsen är mera total om man vill säga så.

Har en bekant som har en gammal CB 750 från -75-78 någonting, och han sopade mattan med några moderna sportmaskinentusiaster  på vägen mellan Södertälje och Vårsta med den. Så mycket hänger på den som "hanterar spakarna" också. Men okej, han är mer än sedvanligt "ilsk" som hojförare också, typ helt bortkopplad..tongue

Jag skulle vilja påstå att det är minst 90% på föraren, jag blir garanterat avhängd av rätt förare på en goldwing tex.
Bonussystemet slopades väl för övrigt för typ jättemassa år sen så det enda som hjälper idag är väl att fylla 30 o flytta ut på landet för att få ner premien.

Sen är det ju så att man får kika till vad man vill ha ut av sin hoj kontra vad det är värt att spendera på det.
Många åker ju runt på nyaste R6an osv o betalar 2000 i månaden o gör inte annat än glider runt lite i stan o visar upp sig, men tycker man att det är kul så visst big_smile
Själv tar jag ju ut min på banan såfort man hinner så då rättfärdigar det ju lite mer att man har den typen av hoj man har tongue

Joo det förståss, det är ju även avhängigt vad man vill ägna sig åt med hojen, vill man som du vara på bana och njuta så är ju det helt att föredra med en modern knarr, men ska man "bara" ha den till
vardagsbruk så kan man sänka prentationerna litegranna och komma billigt undan i början..
Och jag bor i ett ghetto, pröjsar ca: 1600 år/hel, så landet behöver man inte flytta ut på, utan skaffade mig en "entusiastknarr" helt enkelt..

Ja en annan försöker övertala sig själv att ge upp sporthoj o köpa en supermotard istället..
Fast för tillfället har man både och istället big_smile


blacken
21 juni 2009
#1119
leksak skrev:
blacken skrev:
leksak skrev:

Jag skulle vilja påstå att det är minst 90% på föraren, jag blir garanterat avhängd av rätt förare på en goldwing tex.
Bonussystemet slopades väl för övrigt för typ jättemassa år sen så det enda som hjälper idag är väl att fylla 30 o flytta ut på landet för att få ner premien.

Sen är det ju så att man får kika till vad man vill ha ut av sin hoj kontra vad det är värt att spendera på det.
Många åker ju runt på nyaste R6an osv o betalar 2000 i månaden o gör inte annat än glider runt lite i stan o visar upp sig, men tycker man att det är kul så visst big_smile
Själv tar jag ju ut min på banan såfort man hinner så då rättfärdigar det ju lite mer att man har den typen av hoj man har tongue

Joo det förståss, det är ju även avhängigt vad man vill ägna sig åt med hojen, vill man som du vara på bana och njuta så är ju det helt att föredra med en modern knarr, men ska man "bara" ha den till
vardagsbruk så kan man sänka prentationerna litegranna och komma billigt undan i början..
Och jag bor i ett ghetto, pröjsar ca: 1600 år/hel, så landet behöver man inte flytta ut på, utan skaffade mig en "entusiastknarr" helt enkelt..

Ja en annan försöker övertala sig själv att ge upp sporthoj o köpa en supermotard istället..
Fast för tillfället har man både och istället big_smile

Det är välan inget fel att ha det bästa av två världar. Njut av det i stället, för mångfald berikar, som det heter..smilecool

Kanon..
1 473 Inlägg
21 juni 2009
#1120
blacken skrev:
leksak skrev:
blacken skrev:

Joo det förståss, det är ju även avhängigt vad man vill ägna sig åt med hojen, vill man som du vara på bana och njuta så är ju det helt att föredra med en modern knarr, men ska man "bara" ha den till
vardagsbruk så kan man sänka prentationerna litegranna och komma billigt undan i början..
Och jag bor i ett ghetto, pröjsar ca: 1600 år/hel, så landet behöver man inte flytta ut på, utan skaffade mig en "entusiastknarr" helt enkelt..

Ja en annan försöker övertala sig själv att ge upp sporthoj o köpa en supermotard istället..
Fast för tillfället har man både och istället big_smile

Det är välan inget fel att ha det bästa av två världar. Njut av det i stället, för mångfald berikar, som det heter..smilecool

Sporthoj o cross me motardhjul är riktigt fint, tyvärr blir det för mkt så man hinner inte med hmm



Sök