5246
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

265 Inlägg
3 september 2009
Seth skrev:
falloutboy skrev:
Peebo skrev:
Hej
Jag har länge funderat på att skaffa mc kort och har lite frågor om det:
Vad gör man på halkkörningen med mc?
Är det mycket stor skillnad på att köra en 125 som en crossmoppe?
Måste man ha tagit kort för lätt mc innan man tar för tung?

Vet ej om dessa frågorna har kommit upp innan men jag har inte hunnit läsa igenom tråden än

ingen halkbana men däremot ett manöverprov med serpentinkörning och höghastighetsinbromsningar.

Har du fyllt 20 (?) så kan du gå direkt på tung.

21 på tung.
är du 18 så ta för mellan så får du tung automatiskt vid 20

ok får man tung utan att behöva göra något vid 20 då?
vad menas med serpentinkörning?
ni som vet är det otroligt mycket skillnad på mellan och crossmoppe med tyngd och sådant?
Tänkte  försöka ta det till våren och då har jag fyllt 19 i januari.
Har man samma böcker för att ta körkort för mc oxå?
Vad kan det vara för skillnad på teoriprovet mellan bil och mc?
Senast redigerat av Peebo (3 september 2009)

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

3 354 Inlägg
3 september 2009
Peebo skrev:
ni som vet är det otroligt mycket skillnad på mellan och crossmoppe med tyngd och sådant?

Än så länge vad jag läst och förstått är det bara att beställa nytt körkort när tiden är inne om dem inte skickar hem en blankett om körkortsförnyelse,
Serpentinkörningen är att man kör i slalom.
Tyngd kan vara skillnad då en mc väger allt från 150-400 kg
Böcker kan man använda samma iaf för trafikregler men det är iaf när jag tog en xtra bok för mc och Teoriprovet var för mig bara att byta ut ordet bil till mc men det kan komma specifika frågor
Senast redigerat av Seth (3 september 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 723 Inlägg
3 september 2009
Peebo skrev:

slalomkörning mellan koner, både krypkörning och i högre hastighet.

http://www.jarlatrafik.se/images/intensivkurs_6.gif

här har du högfartsbanan.

Edit:
Här finns de andra banorna.
http://www.jarlatrafik.se/mc_intensivkurs.htm
Senast redigerat av falloutboy (3 september 2009)

Sessa!
50 Inlägg
3 september 2009
Peebo skrev:

Serpentin körning menas att du ska kunna manövrera din motorcykel genom en bana med uppställda koner i gångfart, finns även en liknande för 50 där du även gör ett bromsprov i 50.

Jag kan inte så mycket om mopeder, men tror nog att det e stor skillnad i vikt mellan moppe och tung mc om det är det du funderar över.

Jag tycker att du ska ta kontakt med en mc körskola, dom kommer förklara allt för dig! smile Dessutom så e det juh bra om du sätter i gång med att plugga teorin redan nu under hösten/vintern då har du ju en fördel innan du börjar köra.

Lycka till!

En handling kan få oanade konsekvenser.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
3 september 2009
Peebo skrev:
Seth skrev:
falloutboy skrev:
ingen halkbana men däremot ett manöverprov med serpentinkörning och höghastighetsinbromsningar.

21 på tung.

Jag tog också mitt mellanklasskort när jag var 19. Exakt två år efter att jag klarade uppkörningen för mellanklass så kom det en ansökningshandling(skriv under, klistra på ett foto) för obegränsad behörighet(tung mc) på posten.
Tar du mellanklass när du är 19år och 3månader får du alltså ditt tunga kort när du är 21år 3mån.

Serpentinkörningen som nämns är bl.a. såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=-h75stFK … re=related
Finns fler klipp där om vad uppkörningen innebär.

Sen är det vanlig landsvägskörning...

Peebo skrev:
1. Ni som vet är det otroligt mycket skillnad på mellan och crossmoppe med tyngd och sådant?
2. Har man samma böcker för att ta körkort för mc oxå?
3. Vad kan det vara för skillnad på teoriprovet mellan bil och mc?

1. Jag gick från moped till körskolans 600cc, ingen större skillnad... När du köper en egen supersporthoj på 600/1000cc DÅ kommer du märka skillnad! big_smile
Även om en MC väger mer så har den betydligt lägre tyngdpunkt än en crossmoped så du känner inte av vikten på samma sätt(om du inte lägger den ner på marken).

2.& 3. Det är en kompletterande bok med teori för MC men provet är VÄLDIGT likt det för bil.
Senast redigerat av TCG (3 september 2009)

Sessa!
50 Inlägg
3 september 2009
TCG skrev:
Vi blev ca. 40st super-/sporthojar som var ute ikväll i/runt Gbg. Jäklar vilken mäktig känsla med så många hojar! Kan inte släppa leendet ännu! smile

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=66315

Såg riktigt trevligt ut!!t cool

Tråkigt att vi missade detta! Någon mera körning på gång innan det e dax att ställa in i ide?
Senast redigerat av Dutone (3 september 2009)

Med.lem
3 759 Inlägg
3 september 2009
Peebo skrev:
Seth skrev:
falloutboy skrev:

21 på tung.

Har man samma böcker för att ta körkort för mc oxå?
Vad kan det vara för skillnad på teoriprovet mellan bil och mc?

Det beror lite på vilken 125cc du menar, alla väger ju lite olika.

Sen är stegen från 125cc till begränsad större än vad steget moppe - 125cc är.. Förstår du?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Sessa!
50 Inlägg
3 september 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/113062/754733_ikfw8e.jpg
Yamaha TT 600R -02

Detta e det jag rullar runt på smile Hade innan en gixxer 750, men kände att det inte riktigt var min grej, roligare att busa lite här o där i stället smile

(Får nog uppdatera en ny bild snart ser det ut som ..... big_smile)

Ang denna "MC" del av garaget så tycker jag det e bra! Kan hålla med om att det blir lite drygt med massa mc kåta flickor som inte har körkort utan som raggar på allt som rör sig.. det får stå för dom..roll eller andra som inte heller har mc kort utan moped osv osv....

Men jag tror även det kan vara bra med trådar.. Nu har jag försökt läsa igenom alla sidor här och det blir lite rörigt tycker jag. (svar som ges typ 20 sidor senare etc.) Man behöver inte ha "tusen" trådar som på SH men ett par i alla fall?

Förövrigt så tycker jag att det e riktigt bra idé! *tummen upp!* wink
Senast redigerat av Dutone (3 september 2009)

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
3 september 2009
Dutone skrev:
TCG skrev:
Vi blev ca. 40st super-/sporthojar som var ute ikväll i/runt Gbg. Jäklar vilken mäktig känsla med så många hojar! Kan inte släppa leendet ännu! smile

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=66315

Såg riktigt trevligt ut!!t cool

Tråkigt att vi missade detta! Någon mera körning på gång innan det e dax att ställa in i ide?

"Vi missade" talar du om dig själv i plural? smile Kommer säkert bli fler såna här körningar! De som har avställningsbar försäkring och körde i tisdags kommer ju köra minst denna månaden ut!
Själv har jag årsförsäkring så jag kör om det inte snöar! smile

Prenumerera på 'Stora körtråden' i Gbg forumet så ses vi på GP någon dag snart!
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea … p;page=347

Sessa!
50 Inlägg
3 september 2009
TCG skrev:
"Vi missade" talar du om dig själv i plural? smile Kommer säkert bli fler såna här körningar! De som har avställningsbar försäkring och körde i tisdags kommer ju köra minst denna månaden ut!
Själv har jag årsförsäkring så jag kör om det inte snöar! smile

Prenumerera på 'Stora körtråden' i Gbg forumet så ses vi på GP någon dag snart!
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea … p;page=347

Neh då inte i plural. Jag o sambon menade jag smile Jah vi har kört med om det inte e snö ute.. men -11 e inget att rekomendera även om man kör på grus eller i skogen o man blir svettig...

Så jag måste prenumerera nu med wink  Jag får väl kika in där då o hålla lite bättre koll om det e det du menar wink

Kanon..
1 473 Inlägg
3 september 2009
Mr_EmCom skrev:
leksak skrev:
Goffen skrev:
mm men hondorna har en stapel som minskar i takt med bensinen..... sen trodde jag vi va överens om att R är sporthoj...

Så jääävla gött är det...
Alla andra står o kollar ner i sina tankar som nå jävla fån i tid o otid, fan va jobbigt.

Hade inte du backkamera på din?

:touring

Jupps, backkamera och bensinmätare, kanon big_smile

blacken
3 september 2009
leksak skrev:
Mr_EmCom skrev:
leksak skrev:
Så jääävla gött är det...
Alla andra står o kollar ner i sina tankar som nå jävla fån i tid o otid, fan va jobbigt.

Packväskor och radio med Mona krantz också?.. big_smile
Senast redigerat av blacken (3 september 2009)

Kanon..
1 473 Inlägg
3 september 2009
blacken skrev:
leksak skrev:
Mr_EmCom skrev:

Liten cutsväska o hörlurar när ja kör långt big_smile

blacken
4 september 2009
leksak skrev:
blacken skrev:
leksak skrev:

Liten cutsväska o hörlurar när ja kör långt big_smile

Beep! "Klass A" Ture touring varning.  Beep! "Klass A" Ture touring varning.  Beep!"Klass A" Ture touring varning...tongue

Administratör
2 990 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
En sporthoj ser man såhär. Knävinkeln är betydligt mer än 90grader snarare 45, sadeln måste vara delad ifrån passagerarsadeln om sådan finns annars är det singelkuts som gäller. Föraren måste få träsmak efter max 15minuter. Det ska kännas som att handtagen sitter nere vid framhjulet... mm mm

En kopp av den svarta såsen...

Smålänning
7 887 Inlägg
6 september 2009
Nu ska jag på allvar börja leta hoj smile Körkortstillstånd fixat wink

Tips på bra förstahoj, kraven är som följer:

Minimalt med plast (vet inte varför, men jag är typ allergisk mot det)
-Okej komfort för längre körningar
-Gör inget om den är seglivad/pålitlig (så man slipper meka HELA tiden smile )
-Helst inte över 20 000 i inköp, +/- ett par tusen för rätt hoj givetvis.
-Billig i försäkring (under 7000/helår är ett krav, under 6000 en bonus smile Är ju svårt att avgöra dock, varierar ju... Men sporthojar och effektmonster går bort.

Gärna över 700cc/35kW så jag får köra upp på den, men inget krav smile

Själv har jag vart väldigt sugen på någon trevlig veteranare (CB750, GSX750 m.fl), men har blivit avrådd, då dem tydligen är obekväma att köra och för trötta för att hänga med, och offroadhojar är obekväma att köra långt...

Är det någon BTW som har erfarenheter av Honda NTV650 Revere? Hittade en sån som verkar hyfsad smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

blacken
6 september 2009
Suzuki 1200/500 Bandit, SV 650, Kawasaki Zephyr 1200/750 "säkra" kort i hoj världen. Men om du kan tänka dig lite mera plast så Honda VFR 750/800 efter -92, anses som den "skottsäkraste" hojen på marknaden idag.
Eller om du är lite mera "äventyrlig" Suzuki GSX 1100 -85 uppåt, går att skrämma över sunt förnuft, och är väldans lätt och trevlig att köra, brutalt grymt vrid i maskinen. Eller GSX 1100 F.
Senast redigerat av blacken (6 september 2009)

Smålänning
7 887 Inlägg
6 september 2009
blacken skrev:
Suzuki 1200/500 Bandit, SV 650, Kawasaki Zephyr 1200/750 "säkra" kort i hoj världen. Men om du kan tänka dig lite mera plast så Honda VFR 750/800 efter -92, anses som den "skottsäkraste" hojen på marknaden idag.
Eller om du är lite mera "äventyrlig" Suzuki GSX 1100 -85 uppåt, går att skrämma över sunt förnuft, och är väldans lätt och trevlig att köra, brutalt grymt vrid i maskinen. Eller GSX 1100 F.

-VFR hamnade tyvärr på runt 10k på mig hmm
-Bandit 600 är isf intressantare... Vissligen runt 7500, men är det en problemfri maskin så kan man absolut leva med det smile
-GSX 1100 va typ va jag va ute efter, men nästan 11k i försäkring sad Dock finns ju möjlighet till "classica" försäkring om man väljer bilsport & Mc, och då går den på 1644 helåret smile
-Kawasaki Zephyr 750... Så JÄKLA snygg! big_smile Och samma premie som Bandit, men ännu snyggare smile Den ligger riktigt bra till nu, tackar för det tipset smile

Nu frågar jag raskt då, erfarenheter av kvalitén på Kawasaki? En polare kör cross med kawa och är nöjd, men mer erfarenheter smile Har en bit till närmaste reservdelasbutik som har Kawasakidelar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Garaget vän, igen.
5 687 Inlägg
7 september 2009
Goffen skrev:
Eftersom det verkar vara en hel del som hänger på garaget.org som även har en motorcykel tänkte jag att vi skulle disskutera just dessa i denna tråden
http://www1.garaget.org/gallery/archive … zmlapy.jpg

Va é det för fruktansvärt tufft utblås på den då? Jösses..

Ja jag har sjäv en Yamaha Neos 100cc. som é ner stylad till 50cc.
Kul å leka med de trimmade mopparna. smile

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost

Kanon..
1 473 Inlägg
7 september 2009
Jahopp, idag kanske man blir av me ena hojen, förbannat!

Sök