4282
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
26 april 2010
#1501
Kan ju iaf säga att krypkörning är snuskigt svårt. Känns som jag kommer slösa lite för många tusen på det på körskolan eftersom jag inte har nån egen hoj att köra med. :\

Whine whine!

Saabifierad
2 031 Inlägg
26 april 2010
#1502
Urkas skrev:
Kan ju iaf säga att krypkörning är snuskigt svårt. Känns som jag kommer slösa lite för många tusen på det på körskolan eftersom jag inte har nån egen hoj att köra med. :\

Har du lite pengar och plats över, fixa en gammal moped med manuella växlar (ej handväxel), har du dessutom en stor parkeringsplats i närheten som är tom på kvällar kan du öva mycket redan där med mopeden. Du kan i praktiken göra det mesta förutom bromstest vid 70 och 90 (förutsatt att mopeden inte är trimmad). Köp lite koner eller kör med något annat som kan markera hur banan går så fixar det sig.

Gjorde exakt så  när jag hade moped, fixade uppkörningarna kanon (både för lätt motorcykel och för begränsat A-kort) big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

558 Inlägg
26 april 2010
#1503
går i crossköpar tankar nu och vill ha en 250f
har ca 30k att lägga på hojen då jag har skydd sen förut.
är 198cm lång så undrar vilken hoj som passar längre förare?

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
26 april 2010
#1504
Slash skrev:
Urkas skrev:
Kan ju iaf säga att krypkörning är snuskigt svårt. Känns som jag kommer slösa lite för många tusen på det på körskolan eftersom jag inte har nån egen hoj att köra med. :\

Har du lite pengar och plats över, fixa en gammal moped med manuella växlar (ej handväxel), har du dessutom en stor parkeringsplats i närheten som är tom på kvällar kan du öva mycket redan där med mopeden. Du kan i praktiken göra det mesta förutom bromstest vid 70 och 90 (förutsatt att mopeden inte är trimmad). Köp lite koner eller kör med något annat som kan markera hur banan går så fixar det sig.

Gjorde exakt så  när jag hade moped, fixade uppkörningarna kanon (både för lätt motorcykel och för begränsat A-kort) :D

Japp, har funderat på att köpa nåt gammalt åbäke, bara det att jag inte direkt är gjord på pengar. Men kan nog ändå vara så att man sparar cash på det i slutändan. Frågan är bara hur lätt det är att hitta en tillräckligt fungerande moppe/mc som finns i närheten. Blocket har jag inte hittat nån på.
Kanske finns det nån här på garaget som bor nära vallentuna som har lust att hjälpa mig? :D

Whine whine!

Med lem
1 127 Inlägg
26 april 2010
#1505
Normark skrev:
går i crossköpar tankar nu och vill ha en 250f
har ca 30k att lägga på hojen då jag har skydd sen förut.
är 198cm lång så undrar vilken hoj som passar längre förare?

Åk och provsitt lite hojar hos nån åf, de är rätt lika i storleken allihop.

Leta efter så ny maskin som möjligt och tävlingskörd!


945 Inlägg
27 april 2010
#1506
Är det OK att starta en ny tråd ang. köpråd kring vilken hojj man ska välja eller man måste posta här?


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
27 april 2010
#1507
Bjare skrev:
Är det OK att starta en ny tråd ang. köpråd kring vilken hojj man ska välja eller man måste posta här?

Jag tror du ska hålla dig i denna tråd.
Skriv vilken prisklass, vilken typ av hoj, osv.

Fisketokig
2 997 Inlägg
27 april 2010
#1508
Köp min. 150 mil. Helt original. -07 utagen -08 wink

Ska ut och montera i batteriet nu. Vid snabb affär ingår allt damm som den samlat i vinter.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

689 Inlägg
27 april 2010
#1509
Normark skrev:
går i crossköpar tankar nu och vill ha en 250f
har ca 30k att lägga på hojen då jag har skydd sen förut.
är 198cm lång så undrar vilken hoj som passar längre förare?

Som föregående skrev så e det inte så stor skillnad på höjden på crossarna. Det du kan göra är att köpa en högre sadel och styrhöjare

945 Inlägg
27 april 2010
#1510
OK! Då provar vi här i tråden.

CBR Fireblade 900RR, Någon Ninja eller Valfri R6:a.

Tyvärr kan jag inte namnen riktigt så jag hoppas ni förstår mig ändå. smile
Nu är bilar mer min grej så motorer osv kan ja heller inget om inom hojjvärlden.

När jag valt ut märkena, modellerna som jag skrivit upp så har jag gått efter två saker: Snygghet, Motor.
Vi har en prisklass Upp till närmare 40.000:- att leka med. Vad tror ni?



Martin 9-3 skrev:
Köp min. 150 mil. Helt original. -07 utagen -08 wink

Ska ut och montera i batteriet nu. Vid snabb affär ingår allt damm som den samlat i vinter.

Alldeles för liten motor. roll


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
27 april 2010
#1511
Bjare skrev:
OK! Då provar vi här i tråden.

CBR Fireblade 900RR, Någon Ninja eller Valfri R6:a.

Tyvärr kan jag inte namnen riktigt så jag hoppas ni förstår mig ändå. smile
Nu är bilar mer min grej så motorer osv kan ja heller inget om inom hojjvärlden.

När jag valt ut märkena, modellerna som jag skrivit upp så har jag gått efter två saker: Snygghet, Motor.
Vi har en prisklass Upp till närmare 40.000:- att leka med. Vad tror ni?

Är detta alltså din förstahoj? Ska du övningsköra på den eller har du redan A obgr.?
Vilket märke du köper spelar mindre roll. Kolla lite på wikipedia eller liknande vad som hände olika årsmodeller.
Exempelvis blev Ninja ZX-9R helt omgjord både i motor och ram 1998 så nyare än -97 är ju bra men det tror jag du hade tänkt ändå?
2000 kom lite småmodifieringar, framförallt dubbla lampor fram.
ZX-9R hade jag som förstahoj och den är lättkörd.
2004 kom efterföljaren ZX-10R med insprutning och 184Hk. Troligtvis den brutalaste, nervösaste supersporten som tillverkats. En ZX-10R får du dock inte för de pengarna så här kan vi sluta historielektionen för idag. smile

Andra märken är jag inte lika bra på men wiki finns ju som sagt. smile

Sen är det bara ut och kika på hojar, kolla skick på dem, provkör och köp. big_smile


Martin 9-3 skrev:
Köp min. 150 mil. Helt original. -07 utagen -08 wink

Ska ut och montera i batteriet nu. Vid snabb affär ingår allt damm som den samlat i vinter.

Bjare skrev:
Alldeles för liten motor. roll

Är det för liten motor i hans 600cc när du själv föreslår R6? smile
Senast redigerat av TCG (27 april 2010)

945 Inlägg
27 april 2010
#1512
TCG skrev:
Bjare skrev:
OK! Då provar vi här i tråden.

CBR Fireblade 900RR, Någon Ninja eller Valfri R6:a.

Tyvärr kan jag inte namnen riktigt så jag hoppas ni förstår mig ändå. smile
Nu är bilar mer min grej så motorer osv kan ja heller inget om inom hojjvärlden.

När jag valt ut märkena, modellerna som jag skrivit upp så har jag gått efter två saker: Snygghet, Motor.
Vi har en prisklass Upp till närmare 40.000:- att leka med. Vad tror ni?

Är detta alltså din förstahoj? Ska du övningsköra på den eller har du redan A obgr.?
Vilket märke du köper spelar mindre roll. Kolla lite på wikipedia eller liknande vad som hände olika årsmodeller.
Exempelvis blev Ninja ZX-9R helt omgjord både i motor och ram 1998 så nyare än -97 är ju bra men det tror jag du hade tänkt ändå?
2000 kom lite småmodifieringar, framförallt dubbla lampor fram.
ZX-9R hade jag som förstahoj och den är lättkörd.
2004 kom efterföljaren ZX-10R med insprutning och 184Hk. Troligtvis den brutalaste, nervösaste supersporten som tillverkats. En ZX-10R får du dock inte för de pengarna så här kan vi sluta historielektionen för idag. smile

Andra märken är jag inte lika bra på men wiki finns ju som sagt. smile

Sen är det bara ut och kika på hojar, kolla skick på dem, provkör och köp. big_smile


Martin 9-3 skrev:
Köp min. 150 mil. Helt original. -07 utagen -08 wink

Ska ut och montera i batteriet nu. Vid snabb affär ingår allt damm som den samlat i vinter.

Bjare skrev:
Alldeles för liten motor. roll

Är det för liten motor i hans 600cc när du själv föreslår R6? smile

Tack för svar. smile

Behörighet och erfarenhet av att köra det har jag, givetvis.
Egentligen söker jag bara två saker för pengarna. Effekt och snygghet.

Vad skulle du välja mellan om du stod i min situation själv? Ge gärna flertal exempel.


945 Inlägg
27 april 2010
#1513
TCG skrev:
Bjare skrev:
OK! Då provar vi här i tråden.

CBR Fireblade 900RR, Någon Ninja eller Valfri R6:a.

Tyvärr kan jag inte namnen riktigt så jag hoppas ni förstår mig ändå. smile
Nu är bilar mer min grej så motorer osv kan ja heller inget om inom hojjvärlden.

När jag valt ut märkena, modellerna som jag skrivit upp så har jag gått efter två saker: Snygghet, Motor.
Vi har en prisklass Upp till närmare 40.000:- att leka med. Vad tror ni?

Är detta alltså din förstahoj? Ska du övningsköra på den eller har du redan A obgr.?
Vilket märke du köper spelar mindre roll. Kolla lite på wikipedia eller liknande vad som hände olika årsmodeller.
Exempelvis blev Ninja ZX-9R helt omgjord både i motor och ram 1998 så nyare än -97 är ju bra men det tror jag du hade tänkt ändå?
2000 kom lite småmodifieringar, framförallt dubbla lampor fram.
ZX-9R hade jag som förstahoj och den är lättkörd.
2004 kom efterföljaren ZX-10R med insprutning och 184Hk. Troligtvis den brutalaste, nervösaste supersporten som tillverkats. En ZX-10R får du dock inte för de pengarna så här kan vi sluta historielektionen för idag. smile

Andra märken är jag inte lika bra på men wiki finns ju som sagt. smile

Sen är det bara ut och kika på hojar, kolla skick på dem, provkör och köp. big_smile


Martin 9-3 skrev:
Köp min. 150 mil. Helt original. -07 utagen -08 wink

Ska ut och montera i batteriet nu. Vid snabb affär ingår allt damm som den samlat i vinter.

Bjare skrev:
Alldeles för liten motor. roll

Är det för liten motor i hans 600cc när du själv föreslår R6? smile

Har fortfarande ingen aning om effekten och motorstorleken inom dom olika modellerna. smile
Snabbläste bara hans sign och såg cylvolymen där.
Men en känsla säger mig att minimum är 900cc. R6 är alltså lägre? Då är den utesluten!

Vi försöker låta bli att trada skit när vi kan hålla oss till ämnet. smile
Senast redigerat av Bjare (27 april 2010)


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
27 april 2010
#1514
Bjare skrev:
TCG skrev:
Bjare skrev:
OK! Då provar vi här i tråden.

CBR Fireblade 900RR, Någon Ninja eller Valfri R6:a.

Tyvärr kan jag inte namnen riktigt så jag hoppas ni förstår mig ändå. smile
Nu är bilar mer min grej så motorer osv kan ja heller inget om inom hojjvärlden.

När jag valt ut märkena, modellerna som jag skrivit upp så har jag gått efter två saker: Snygghet, Motor.
Vi har en prisklass Upp till närmare 40.000:- att leka med. Vad tror ni?

Är detta alltså din förstahoj? Ska du övningsköra på den eller har du redan A obgr.?
Vilket märke du köper spelar mindre roll. Kolla lite på wikipedia eller liknande vad som hände olika årsmodeller.
Exempelvis blev Ninja ZX-9R helt omgjord både i motor och ram 1998 så nyare än -97 är ju bra men det tror jag du hade tänkt ändå?
2000 kom lite småmodifieringar, framförallt dubbla lampor fram.
ZX-9R hade jag som förstahoj och den är lättkörd.
2004 kom efterföljaren ZX-10R med insprutning och 184Hk. Troligtvis den brutalaste, nervösaste supersporten som tillverkats. En ZX-10R får du dock inte för de pengarna så här kan vi sluta historielektionen för idag. smile

Andra märken är jag inte lika bra på men wiki finns ju som sagt. smile

Sen är det bara ut och kika på hojar, kolla skick på dem, provkör och köp. big_smile


Martin 9-3 skrev:
Köp min. 150 mil. Helt original. -07 utagen -08 wink

Ska ut och montera i batteriet nu. Vid snabb affär ingår allt damm som den samlat i vinter.

Bjare skrev:
Alldeles för liten motor. roll

Är det för liten motor i hans 600cc när du själv föreslår R6? smile

Tack för svar. smile

Behörighet och erfarenhet av att köra det har jag, givetvis.
Egentligen söker jag bara två saker för pengarna. Effekt och snygghet.

Vad skulle du välja mellan om du stod i min situation själv? Ge gärna flertal exempel.

Jag var ute efter samma som dig, effekt och utseende.
Enkelt val; 200Hk / 179Kg. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/885089_fwe40l.jpg
Leker med sommarens nya leksak. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/885113_9g7lne.jpg
Leker med sommarens nya leksak. smile

Hinner tyvärr inte komma med vettiga förslag nu men stirra dig inte för blind på effekten. Moderna sporthojar har gott om effekt. I kurvorna så räcker det med en 600cc. Där är det endast teknik som räknas.
Det är på rakorna du vill ha en litermaskin(eller tja, 900cc+).
Min ZX-9R -98 fick jag upp i 290km/h mätarfart men det var seeeegt 145Hk har jag för mig att den har enligt Kawasaki.
250-270 var en mer rimlig hastighet.

På ZX-10R 2004 med 184Hk går hastighetsmätaren bara till 299(digital) men hojen(varvräknaren) fortsatte öka en bit till. I dessa hastigheter så är det klart rekommenderat med double bubbel(förhöjt kåpglas).

Så har du tänkt köra snabbt rakt fram så är det något med mycket Hk du vill ha.
Ska du vara snabb runt en bana och få in tekniken så rekommenderar jag en 600cc.

Några faktiskt exempel hinner jag inte kolla nu, måste jobba lite. tongue

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
27 april 2010
#1515
Bjare skrev:
Har fortfarande ingen aning om effekten och motorstorleken inom dom olika modellerna. smile
Snabbläste bara hans sign och såg cylvolymen där.
Men en känsla säger mig att minimum är 900cc. R6 är alltså lägre? Då är den utesluten!

Vi försöker låta bli att trada skit när vi kan hålla oss till ämnet. smile

Det är ganska enkelt faktiskt. smile Siffran är antal deciliter på motorn, oavsett märke. smile
R före/efter beteckningen brukar betyda sport-/supersport alltså med kåpor.
R6 = Sporthoj 600cc
R1 = Sporthoj 1000cc
ZX-9R = Sporthoj 900cc
ZX-10R = Sporthoj 1000cc
ZX-12R = Sporttouring 1000cc

558 Inlägg
27 april 2010
#1516
var kan man hitta information om service intervaller ? eller nån som vet ungefär vad som gäller för en crf250?smile

945 Inlägg
27 april 2010
#1517
TCG skrev:
Bjare skrev:
Har fortfarande ingen aning om effekten och motorstorleken inom dom olika modellerna. smile
Snabbläste bara hans sign och såg cylvolymen där.
Men en känsla säger mig att minimum är 900cc. R6 är alltså lägre? Då är den utesluten!

Vi försöker låta bli att trada skit när vi kan hålla oss till ämnet. smile

Det är ganska enkelt faktiskt. smile Siffran är antal deciliter på motorn, oavsett märke. smile
R före/efter beteckningen brukar betyda sport-/supersport alltså med kåpor.
R6 = Sporthoj 600cc
R1 = Sporthoj 1000cc
ZX-9R = Sporthoj 900cc
ZX-10R = Sporthoj 1000cc
ZX-12R = Sporttouring 1000cc

Tack för all information och ännu mer tack för listan.  smile
Med risk för att verka tjatig, nu utgår jag ifrån att hela din lista är hojjar för Under 40.000:-
eftersom det var så som jag uttryckte mig i första inlägget. Har en känsla av att du missade det. roll

För att undvika mopedkänsla så tänker jag stirra mig helt blind på effekt och Delvis snygghet.
Med det sagt så förväntar jag mig gasres när jag passerat 50knyck.

Hur kom jag nu in på detta, har tittat på massa filmer från youtube och det är rätt många som inte orkar.
Vissa försöker men slår ner rätt snabbt igen. Närmare litern får det nog bli förslagsvis en 900.
Och nej, jag tänker inte slita i styret för att ehm... Få upp den. roll Nu skrattar ni va. smile
Senast redigerat av Bjare (27 april 2010)


Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
27 april 2010
#1518
Men shit, vad ska ni med dom där superdupersporthojjarna till egentligen? På körskolan kör jag en Suzuki Bandit 650 iaf och den ska enligt vad jag hittade på google göra 0-100 på tre sekunder och toppa runt 240 eller nåt sånt. NÄR behöver man ens i närheten av mer än det? tongue

Whine whine!

945 Inlägg
27 april 2010
#1519
Urkas skrev:
Men shit, vad ska ni med dom där superdupersporthojjarna till egentligen? På körskolan kör jag en Suzuki Bandit 650 iaf och den ska enligt vad jag hittade på google göra 0-100 på tre sekunder och toppa runt 240 eller nåt sånt. NÄR behöver man ens i närheten av mer än det? tongue

För min del så handlar det om acceleration. Och ja, det måste vara en supderdupersporthojj.


*edit*  Vilket kul ord, superdupersporthojj! lol

*edit* Den där Bandit 650 liknar en gubbhojj. roll
Senast redigerat av Bjare (27 april 2010)


Med lem
1 127 Inlägg
27 april 2010
#1520
Urkas skrev:
Men shit, vad ska ni med dom där superdupersporthojjarna till egentligen? På körskolan kör jag en Suzuki Bandit 650 iaf och den ska enligt vad jag hittade på google göra 0-100 på tre sekunder och toppa runt 240 eller nåt sånt. NÄR behöver man ens i närheten av mer än det? tongue

Inget slår adrenalin! Men en sporthoj får smisk av vissa större "glidare" 0-100 utan några större problem, inte många som klarar av köra 0-100 på de tider som anges.

Jag kör ej sporthoj men 660cc motard, har löjligt kul så länge det svänger eller är lite mindre vägar iaf. Testade en sväng med nya hjälmkameran jag skaffat, fick med fin omkörning av en polare haha. När framhjulet åkte i backen visa mätaren 165 blås. tongue

http://img96.imageshack.us/img96/282/snapshot20100427191504.jpg

Ska fixa nått bra program att regidera hd-film med så får jag lägga upp nån liten rulle.
Senast redigerat av H3dlund (27 april 2010)



Sök