groze skrev:
TCG:
Det jag syftade på med hojtyp är att om man kör typ customhoj/vespa osv sällan är uppe i högre farter än 110km/h och det är få som kör customhoj med riktigt skinnställ. (Vilket alla kanske borde göra egentligen?)
Jag håller helt med dig om att rätt skydd är viktigt oavsett hoj, men att man brukar välja olika utrustningar beroende på vad man kör.
Jag själv är ju nybörjare på MC och köpte ett Spidi skinn/goretexställ i höstas vilket inte alls passar till min hoj-typ. Däremot kommer jag lägga nästa lön på ett riktigt skinnställ med bra skydd.

Japp, alla borde köra med helskinnställ, även customåkare. Som H3dlund skrev, det behöver inte vara någon hög fart för att det ska slita rejält på skyddsutrustningen.
Jag flög/gled ca.50m på asfalt och det gick tom. hål på ryggen på skinnstället.
Jag klarade mig som sagt med en stukad fot och det var nog ganska mycket tur där då det var foten vid foten som bilen träffade.
Bra att du ska köpa skinnställ, kolla gärna på bootsen jag länkade också. Fotledsskydd tycker jag alla borde ha, oavsett hojtyp men speciellt vi som kör sporthoj.
När du köper nya handskar, köp helst som har skydd för handleden samt knogar/fingrar. Mina handskar har kolfiber på nämnda ställen samt vadderat under.
På fc-moto.de samt liknande sidor hittar man bra skyddsutrustning till priser man inte ens borde fundera på. Man vet aldrig när man får smaka asfalt...

Slutsnackat om hojar nu, min är inne på verkstad för att byta packboxar. Jag vill ut och köra!!!