2633
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

Allansson
19 maj 2010
#1561
Nu har jag efter snart ett år äntligen tagit ett kort på min mc.
En Yamaha XVS1100 Dragstar

https://www1.garaget.org/gallery/archive/5530/933310_wrc55c.jpg

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
20 maj 2010
#1562
tkd_rille skrev:
TCG skrev:
T16_AeRo skrev:

Klart jag kommer köra över 110..
Men reagerade bara på att folk skriver på nätet att det är en liten motor som inte matchar hojens utseende.
Pressa i över 200 på 70 vägar överlåter jag till andra. Min garagegranne miste ett ben och sitter numera i rullstol. neutral

Synd bara att det är så dåligt med återförsäljare i mina trakter.. men får kika runt lite

Menade inget illvilligt, det är bra om du har förstånd att köra lugnt.
Jag ville mest få fram att 45Hk nog räcker ganska långt om du inte tänkt köra riktigt snabbt med tanke på vikten.

Det kommer oftast en massa förstå-sig-påare som promotar just den cykeln som de gillar. Det kanske inte alls är rätt hoj för dig.
Det är därför jag tipsar dig om att provköra, för även om det är kul med tips och råd så är det ändå du som ska tycka hojen är snygg och trivas med den.

Lycka till med hojletandet!

Den där MT går riktigt snabbt bara för 49 hk, hänger ganska enkelt på sporthojjar på kurviga vägar. Sen igentligen vem gillar att ligga i 250 blås rakt fram på en 100 väg? de är nog bland det mest tråkiga man kan göra på en hoj smile.

Snabb transport till nästa roliga kurva. wink

Muttley
20 maj 2010
#1563
TCG skrev:
tkd_rille skrev:
TCG skrev:

Menade inget illvilligt, det är bra om du har förstånd att köra lugnt.
Jag ville mest få fram att 45Hk nog räcker ganska långt om du inte tänkt köra riktigt snabbt med tanke på vikten.

Det kommer oftast en massa förstå-sig-påare som promotar just den cykeln som de gillar. Det kanske inte alls är rätt hoj för dig.
Det är därför jag tipsar dig om att provköra, för även om det är kul med tips och råd så är det ändå du som ska tycka hojen är snygg och trivas med den.

Lycka till med hojletandet!

Den där MT går riktigt snabbt bara för 49 hk, hänger ganska enkelt på sporthojjar på kurviga vägar. Sen igentligen vem gillar att ligga i 250 blås rakt fram på en 100 väg? de är nog bland det mest tråkiga man kan göra på en hoj smile.

Snabb transport till nästa roliga kurva. wink

haha ja jo, smile men då om man kan så kan man väl köra på bakhjulet till nästa kurva. smile.

Administratör
2 990 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#1564
Det ska va rad 4a o inget annat.... wink

En kopp av den svarta såsen...

Muttley
20 maj 2010
#1565
Goffen skrev:
Det ska va rad 4a o inget annat.... wink

har du helt rätt i. skulle aldrig bytta till v motor eller enstånkare.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
20 maj 2010
#1566
Goffen skrev:
Det ska va rad 4a o inget annat.... wink

Förtydligande, supersport ska det vara. smile

Lämnade in min för byte av packboxar idag och så saknade verkstaden ett verktyg.
Provkörde Z1000(naken sporthoj), Versys(hög pendlarhoj, lågvarvig) och en VN900(glidarhoj).

Det jag kom fram till är att väljer man något annat än supersport så måste det vara pga. försäkringspremien eller att man är så överviktig att magen är ivägen för tanken.

Saknar min Ninja! Ska bli riktigt härligt att hämta ut henne imorgon och få köra riktig hoj igen.
Senast redigerat av TCG (20 maj 2010)

Muttley
20 maj 2010
#1567
TCG skrev:
Goffen skrev:
Det ska va rad 4a o inget annat.... wink

Förtydligande, supersport ska det vara. smile

Lämnade in min för byte av packboxar idag och så saknade verkstaden ett verktyg.
Provkörde Z1000(naken sporthoj), Versys(hög pendlarhoj, lågvarvig) och en VN900(glidarhoj).

Det jag kom fram till är att väljer man något annat än supersport så måste det vara pga. försäkringspremien eller att man är så överviktig att magen är ivägen för tanken.

Saknar min Ninja! Ska bli riktigt härligt att hämta ut henne imorgon och få köra riktig hoj igen.

var de denne vn900 du prova ??
http://ajaxkawasaki.com/New%20Bikes/2009vn900blk.jpg
En släkting har den, helt okej om man känner för att glida runt bara.

Kan tycka ibland de är skönt att låna farsans vn1500, och bara glida runt, sitter ju brutalt skönt på dem med motorbåge och fotpinnar högt smile.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
20 maj 2010
#1568
tkd_rille skrev:
TCG skrev:
Goffen skrev:
Det ska va rad 4a o inget annat.... wink

Förtydligande, supersport ska det vara. smile

Lämnade in min för byte av packboxar idag och så saknade verkstaden ett verktyg.
Provkörde Z1000(naken sporthoj), Versys(hög pendlarhoj, lågvarvig) och en VN900(glidarhoj).

Det jag kom fram till är att väljer man något annat än supersport så måste det vara pga. försäkringspremien eller att man är så överviktig att magen är ivägen för tanken.

Saknar min Ninja! Ska bli riktigt härligt att hämta ut henne imorgon och få köra riktig hoj igen.

var de denne vn900 du prova ??
http://ajaxkawasaki.com/New%20Bikes/2009vn900blk.jpg
En släkting har den, helt okej om man känner för att glida runt bara.

Kan tycka ibland de är skönt att låna farsans vn1500, och bara glida runt, sitter ju brutalt skönt på dem med motorbåge och fotpinnar högt smile.

Denna är det jag har hemma idag. Väldigt lik den du länkade till, tror skillnaden är att den jag lånat är "Classic".

http://www.seastarsuperbikes.co.uk/Kawa … s2cg_c.jpg

Jag tycker man satt riktigt obekvämt på den, speciellt över 90km/h. Varför fötterna så långt fram? :S
Inget bottendrag att skryta med och helt död på högre varv.
Skakade när man kom över 100km/h(trodde sånt var något endast på 80-tals HD?).

Versys var ju klart bättre körmässigt
http://www.motorparts.nl/images/categories/Versys.jpg
Att den också är ful är ju en annan sak. smile
Senast redigerat av TCG (20 maj 2010)

Muttley
20 maj 2010
#1569
TCG skrev:
tkd_rille skrev:
TCG skrev:

Förtydligande, supersport ska det vara. smile

Lämnade in min för byte av packboxar idag och så saknade verkstaden ett verktyg.
Provkörde Z1000(naken sporthoj), Versys(hög pendlarhoj, lågvarvig) och en VN900(glidarhoj).

Det jag kom fram till är att väljer man något annat än supersport så måste det vara pga. försäkringspremien eller att man är så överviktig att magen är ivägen för tanken.

Saknar min Ninja! Ska bli riktigt härligt att hämta ut henne imorgon och få köra riktig hoj igen.

var de denne vn900 du prova ??
http://ajaxkawasaki.com/New%20Bikes/2009vn900blk.jpg
En släkting har den, helt okej om man känner för att glida runt bara.

Kan tycka ibland de är skönt att låna farsans vn1500, och bara glida runt, sitter ju brutalt skönt på dem med motorbåge och fotpinnar högt smile.

Denna är det jag har hemma idag. Väldigt lik den du länkade till, tror skillnaden är att den jag lånat är "Classic".

http://www.seastarsuperbikes.co.uk/Kawa … s2cg_c.jpg

Jag tycker man satt riktigt obekvämt på den, speciellt över 90km/h. Varför fötterna så långt fram? :S
Inget bottendrag att skryta med och helt död på högre varv.
Skakade när man kom över 100km/h(trodde sånt var något endast på 80-tals HD?).

Versys var ju klart bättre körmässigt
http://www.motorparts.nl/images/categories/Versys.jpg
Att den också är ful är ju en annan sak. smile

De är samma men den jag länka är en specialare som de mattat detaljerna smile. Ja över 100 ska man ju inte köra med sådana smile. 90 är lagom på relativt lagom kurviga vägar. 
Nej den har ju inget vrid. Tråkiga med de är att man måste ju upp på 1100 för att de ska bli lite kraft i v motorerna.
Glidare är helt cp på de viset att kommer du till en go kurva du kört med din sporthoj innan, så slår de konstigt i om man göra samma sak med en glidare de råkade jag erfara med en vn 1500 med fotplattor, de var lite väl jobbigt.
Sen de mest efterblivna med glidare som har rutor fram är att all luft blåser rakt upp i mitt huvud så ligger jag i 100 så är de precis som huvudet skakar av. Så lagom hastighet på sådana gubbamaskiner är ju 80-90

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
20 maj 2010
#1570
tkd_rille skrev:
TCG skrev:
tkd_rille skrev:

var de denne vn900 du prova ??
http://ajaxkawasaki.com/New%20Bikes/2009vn900blk.jpg
En släkting har den, helt okej om man känner för att glida runt bara.

Kan tycka ibland de är skönt att låna farsans vn1500, och bara glida runt, sitter ju brutalt skönt på dem med motorbåge och fotpinnar högt smile.

Denna är det jag har hemma idag. Väldigt lik den du länkade till, tror skillnaden är att den jag lånat är "Classic".

http://www.seastarsuperbikes.co.uk/Kawa … s2cg_c.jpg

Jag tycker man satt riktigt obekvämt på den, speciellt över 90km/h. Varför fötterna så långt fram? :S
Inget bottendrag att skryta med och helt död på högre varv.
Skakade när man kom över 100km/h(trodde sånt var något endast på 80-tals HD?).

Versys var ju klart bättre körmässigt
http://www.motorparts.nl/images/categories/Versys.jpg
Att den också är ful är ju en annan sak. smile

De är samma men den jag länka är en specialare som de mattat detaljerna smile. Ja över 100 ska man ju inte köra med sådana smile. 90 är lagom på relativt lagom kurviga vägar. 
Nej den har ju inget vrid. Tråkiga med de är att man måste ju upp på 1100 för att de ska bli lite kraft i v motorerna.
Glidare är helt cp på de viset att kommer du till en go kurva du kört med din sporthoj innan, så slår de konstigt i om man göra samma sak med en glidare de råkade jag erfara med en vn 1500 med fotplattor, de var lite väl jobbigt.
Sen de mest efterblivna med glidare som har rutor fram är att all luft blåser rakt upp i mitt huvud så ligger jag i 100 så är de precis som huvudet skakar av. Så lagom hastighet på sådana gubbamaskiner är ju 80-90

Gött då är vi på samma linje. smile

Då förstår du att 11mil motorväg i regn och ytterligare 3mil kurviga vägar var ingen höjdare på en VN900.

Jag skulle valt Versysen som hade en liten ruta men tog VN900 så farsan kunde få prova på något som liknar det han körde för 40år sedan... big_smile

Muttley
20 maj 2010
#1571
TCG skrev:
tkd_rille skrev:
TCG skrev:

Denna är det jag har hemma idag. Väldigt lik den du länkade till, tror skillnaden är att den jag lånat är "Classic".

http://www.seastarsuperbikes.co.uk/Kawa … s2cg_c.jpg

Jag tycker man satt riktigt obekvämt på den, speciellt över 90km/h. Varför fötterna så långt fram? :S
Inget bottendrag att skryta med och helt död på högre varv.
Skakade när man kom över 100km/h(trodde sånt var något endast på 80-tals HD?).

Versys var ju klart bättre körmässigt
http://www.motorparts.nl/images/categories/Versys.jpg
Att den också är ful är ju en annan sak. smile

De är samma men den jag länka är en specialare som de mattat detaljerna smile. Ja över 100 ska man ju inte köra med sådana smile. 90 är lagom på relativt lagom kurviga vägar. 
Nej den har ju inget vrid. Tråkiga med de är att man måste ju upp på 1100 för att de ska bli lite kraft i v motorerna.
Glidare är helt cp på de viset att kommer du till en go kurva du kört med din sporthoj innan, så slår de konstigt i om man göra samma sak med en glidare de råkade jag erfara med en vn 1500 med fotplattor, de var lite väl jobbigt.
Sen de mest efterblivna med glidare som har rutor fram är att all luft blåser rakt upp i mitt huvud så ligger jag i 100 så är de precis som huvudet skakar av. Så lagom hastighet på sådana gubbamaskiner är ju 80-90

Gött då är vi på samma linje. smile

Då förstår du att 11mil motorväg i regn och ytterligare 3mil kurviga vägar var ingen höjdare på en VN900.

Jag skulle valt Versysen som hade en liten ruta men tog VN900 så farsan kunde få prova på något som liknar det han körde för 40år sedan... big_smile

hehe, usch, så långt ska man inte köra heller med dem ju. max 8-9 mil, man får ju ont i ryggen av dem med ju smile.
Du var väldigt snäll mot din far faktiskt smile

Smålänning
7 887 Inlägg
23 maj 2010
#1572
Någon som provat Biltemas MC-kläder och utrustning?

Då menar jag art. 82-204, 205, 206 och 207 och byxor 82208, 209, 210 och 211?
Ser vettigt ut och låter vettigt i beskrivningen, och 1000 för en jacka och 900 för byxor är ju verkligen att betrakta som fynd, om dom fungerar till det det är tänkt.
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Perso … /MC-jacka/
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Perso … g/MC-byxa/

Hjälmarna är ju testade av PLUS i SVT, och ansågs ge fullgott skydd av provningsanstalten. Frågan är om man vågar satsa på en sån... Priset är ju helrätt... Särkilt nyfiken är iaf jag på kolfiberhjälmen 82-630, 631, 632 och 633 för 1500 kr... Finns ju en tråd om den här med
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Perso … iberhjalm/

Sen såg jag att dom hade ett nytt ryggskydd, 82-568, 569, 570 och 571. Det ser ju riktigt ut, tror ni det är något att ha?
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Perso … gskydd-L2/

Stövlarna för 700 läste ja i ett annat forum att någon va nöjd med smile
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Perso … C-stovlar/

Man kan ju spara en del pengar...
Senast redigerat av twin_cam (23 maj 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

SQ
1 343 Inlägg
23 maj 2010
#1573
Är begagnade marknaden helt uteslutet för dig? Eller utlandsbeställningar.. fc-moto.de

Ja har "racing" stövlarna, dom funkar och är helt klart värda sitt pris.. Men man märker att de inte är ett par tcx/alpinestar/sidi stövlar.. Men för priset är dom helt ok..

Ljudnörd!

564 Inlägg
23 maj 2010
#1574
twin_cam, vilken typ av hoj kör du?

I min värld känns det bäst att skaffa skyddsutrustning som jag vet är bland den bästa som finns, ramlar man med hojjen så kan de extra tusenlapparna vara det som gör att man överlever.
Kör man sporthoj är ju ett riktigt skinnställ helt klart att föredra. Gore-tex kläderna klarar sällan en krasch i hög fart lika bra som ett skinnställ. Skydden sitter alldeles för löst runt kroppen och kan lätt flyttas, samt att materialet slits sönder.

Jag vet inte hur biltemas kläder är, det är möjligt att de är bra, men jag skulle hellre satsa på begagnade "märkes-kläder" än nya biltema kläder. Ryggskyddet är också något jag hellre lägger 1500:- på än 350kr.

Deras kolfiberhjälm verkar ju kunna vara prisvärd med tanke på den låga vikten. Frågan är bara om den håller lika bra som en 4000kr hjälm?

Mvh Johan

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
23 maj 2010
#1575
twin_cam skrev:
Någon som provat Biltemas MC-kläder och utrustning?

Då menar jag art. 82-204, 205, 206 och 207 och byxor 82208, 209, 210 och 211?
Ser vettigt ut och låter vettigt i beskrivningen, och 1000 för en jacka och 900 för byxor är ju verkligen att betrakta som fynd, om dom fungerar till det det är tänkt.
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Perso … /MC-jacka/
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Perso … g/MC-byxa/

Hjälmarna är ju testade av PLUS i SVT, och ansågs ge fullgott skydd av provningsanstalten. Frågan är om man vågar satsa på en sån... Priset är ju helrätt... Särkilt nyfiken är iaf jag på kolfiberhjälmen 82-630, 631, 632 och 633 för 1500 kr... Finns ju en tråd om den här med
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Perso … iberhjalm/

Sen såg jag att dom hade ett nytt ryggskydd, 82-568, 569, 570 och 571. Det ser ju riktigt ut, tror ni det är något att ha?
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Perso … gskydd-L2/

Stövlarna för 700 läste ja i ett annat forum att någon va nöjd med smile
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Perso … C-stovlar/

Man kan ju spara en del pengar...

Att de stövlarna du länkat till får kallas MC-stövlar är för mig förvånande.
En fotled är mycket komplicerad och du vill inte skada den.
Detta är en vanlig läderstövel och skyddar inte något nämnvärt mer än mot skrapsår.
Det har inget med Biltema att göra, de flesta "MC-boots" är sådana.

Satsa på en racestövel med skydd för fotleden såsom TCX Competition.
http://www.tillbehorstorget.se/content/ … ge/232.jpg

Kolla på fc-moto.de för bra priser.


groze skrev:
twin_cam, vilken typ av hoj kör du?

I min värld känns det bäst att skaffa skyddsutrustning som jag vet är bland den bästa som finns, ramlar man med hojjen så kan de extra tusenlapparna vara det som gör att man överlever.
Kör man sporthoj är ju ett riktigt skinnställ helt klart att föredra. Gore-tex kläderna klarar sällan en krasch i hög fart lika bra som ett skinnställ. Skydden sitter alldeles för löst runt kroppen och kan lätt flyttas, samt att materialet slits sönder.

Jag vet inte hur biltemas kläder är, det är möjligt att de är bra, men jag skulle hellre satsa på begagnade "märkes-kläder" än nya biltema kläder. Ryggskyddet är också något jag hellre lägger 1500:- på än 350kr.

Deras kolfiberhjälm verkar ju kunna vara prisvärd med tanke på den låga vikten. Frågan är bara om den håller lika bra som en 4000kr hjälm?

Mvh Johan

Håller absolut med dig!
Efter två krascher så uppskattar jag bra skydd. Jag är inte så rädd för att dö men att skada mig...
Det räckte gott med en stukad fot förra året efter att jag blivit påkörd av en bil för att jag aldrig kommer köra utan bra utrustning.

Det enda jag tvekar lite på är din fråga om vilken hojtyp han kör. Rätt skydd är viktigt oavsett hoj.
Då jag blev påkörd från sidan av bilen gick det inte snabbare än det kunde gått på en glidarhoj men det small ordentligt. :S
Senast redigerat av TCG (23 maj 2010)

Med lem
1 127 Inlägg
23 maj 2010
#1576
Oavsett hojtyp rek. jag skinnställ.

Vurpat med både gore-tex ställ och skinnställ nu.. Med gore-tex gick det i knappt 20-30km/h ändå såg stället ut som skit efter. Blev hål på ett ställe och jag fick skrapsår på benen.

Skinnstället gled jag i backen i dubbla farten, gled typ 10m. Syns knappt nånting på det. Dock fick jag en jävulsk värk i axlar och nacke dagen efter.

Men tänk att dra i backen med gore-tex ställ i ca 100km/h då? Jag vill gärna inte testa. mad


564 Inlägg
23 maj 2010
#1577
TCG:
Det jag syftade på med hojtyp är att om man kör typ customhoj/vespa osv sällan är uppe i högre farter än 110km/h och det är få som kör customhoj med riktigt skinnställ. (Vilket alla kanske borde göra egentligen?)
Jag håller helt med dig om att rätt skydd är viktigt oavsett hoj, men att man brukar välja olika utrustningar beroende på vad man kör.

Jag själv är ju nybörjare på MC och köpte ett Spidi skinn/goretexställ i höstas vilket inte alls passar till min hoj-typ. Däremot kommer jag lägga nästa lön på ett riktigt skinnställ med bra skydd. smile
Senast redigerat av groze (23 maj 2010)

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
23 maj 2010
#1578
groze skrev:
TCG:
Det jag syftade på med hojtyp är att om man kör typ customhoj/vespa osv sällan är uppe i högre farter än 110km/h och det är få som kör customhoj med riktigt skinnställ. (Vilket alla kanske borde göra egentligen?)
Jag håller helt med dig om att rätt skydd är viktigt oavsett hoj, men att man brukar välja olika utrustningar beroende på vad man kör.

Jag själv är ju nybörjare på MC och köpte ett Spidi skinn/goretexställ i höstas vilket inte alls passar till min hoj-typ. Däremot kommer jag lägga nästa lön på ett riktigt skinnställ med bra skydd. smile

Japp, alla borde köra med helskinnställ, även customåkare. Som H3dlund skrev, det behöver inte vara någon hög fart för att det ska slita rejält på skyddsutrustningen.
Jag flög/gled ca.50m på asfalt och det gick tom. hål på ryggen på skinnstället.
Jag klarade mig som sagt med en stukad fot och det var nog ganska mycket tur där då det var foten vid foten som bilen träffade.

Bra att du ska köpa skinnställ, kolla gärna på bootsen jag länkade också. Fotledsskydd tycker jag alla borde ha, oavsett hojtyp men speciellt vi som kör sporthoj.
När du köper nya handskar, köp helst som har skydd för handleden samt knogar/fingrar. Mina handskar har kolfiber på nämnda ställen samt vadderat under.

På fc-moto.de samt liknande sidor hittar man bra skyddsutrustning till priser man inte ens borde fundera på. Man vet aldrig när man får smaka asfalt... hmm

Slutsnackat om hojar nu, min är inne på verkstad för att byta packboxar. Jag vill ut och köra!!! big_smile

Kanon..
1 473 Inlägg
24 maj 2010
#1579
Efter att ha sett ett antal skadade fötter genom åren så kör jag inte utan stövlar med rejält skydd för foten.


453 Inlägg
24 maj 2010
#1580
Nu har ju utomhus säsongen dragit i gång i usa, så ktm har kommit med en ny cross nu 350cc. alla kör ju 450 och dom är ju inte orginal precis men denna ktm:en blev helt förbluffad! den tog starten, dom 5 första varven körde den snabbaste varv med sekunder till den som körde näst snabbaste och sen när det slutade efter 25 min hade den 15 sekunder till 2an inte varit hotad en ända gång. och 15 sekunder på en utomhus bana i eliten är jävligt bra!

Och ktm:en är bara 350cc alla andra på 450 och alla är ju rå trimmade, så kan inte fatta att den går så jävla bra! Men som han som vann sa att den är lite lättare. Men 15 sekunder!! liksom kan inte fatta det helt jävla galet enligt mig! Då man kör på en sån nivå och crossarna är maxade till 110 att en cross med 100cc mindre kan vara så mkt snabbare.


Sök