Jappsdämpare på annat än japanare?

-VOLVO-TURBO-
17 juli 2008 · 4 Inlägg

Jag undrar varför alla tycker att man inte kan ha en japps eller (slutdämpare som det faktiskt heter) på annat än en japansk bil? För en "jappsdämpare" är väl i princip bara en vanlig rostfri dämpare med ett ändrör fastsatt på? Men jag kan ju hålla med om att man inte ska montera den så att halva dämparen sticker ut bakom bilen på en orginal bil vare sig det är en japanare eller ej. Men om man bara vill ha ett bra ljud och inte vill ha ett rostigt rör som sticker ut bakom bilen och förstås då monterar den på lämpligt sätt så ser jag inga problem i att man sätter dit en rostfri slutdämpare tongue

Hockeyfrillan
17 juli 2008 · 277 Inlägg

Men de är otroligt fula på typ Volvo 740,SAAB 900 och överhuvudetaget alla icke-japaner.

Why drive M-Power when you can drive Ecopower!
Waho Allmänt Jobbig
17 juli 2008 · 1 200 Inlägg

Passar på vissa andra bilar, men man måste ju ha rätt "stil" på bilen. Som sagt att slänga på 2st 4"are på en SLÖ40 är så otroligt fult :p

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious
torpis Forummoderator
17 juli 2008 · 10 572 Inlägg

finns det inte stylingforum?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
-VOLVO-TURBO-
17 juli 2008 · 4 Inlägg

men om man har en har ett rostigt 3" rör istället då blir det snyggare? För ett ändrör går ju inte heller då eftersom det ser ju ut som slutet på en japps.

la_palma Labborant
17 juli 2008 · 307 Inlägg

Snyggaste på 940 (vad jag tycker) är rostfritt 3" rör som sedan försvinner under i samma dimension, inte en stor kluffsig ljuddämpare som sysns även om man monterar den långt in, förstör en bil som förövrigt har originalutseende

M3Tim flaggstångsknoppförgyllare
17 juli 2008 · 255 Inlägg

Japps e larvigt ,kör Appleracing bättre flöde skönare ljud

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren
no_fake
17 juli 2008 · 865 Inlägg

japps dämmpare blir så otroligt fula på volvo

RomyMontana
17 juli 2008 · 123 Inlägg

-VOLVO-TURBO- skrev:
Jag undrar varför alla tycker att man inte kan ha en japps eller (slutdämpare som det faktiskt heter) på annat än en japansk bil? För en "jappsdämpare" är väl i princip bara en vanlig rostfri dämpare med ett ändrör fastsatt på? Men jag kan ju hålla med om att man inte ska montera den så att halva dämparen sticker ut bakom bilen på en orginal bil vare sig det är en japanare eller ej. Men om man bara vill ha ett bra ljud och inte vill ha ett rostigt rör som sticker ut bakom bilen och förstås då monterar den på lämpligt sätt så ser jag inga problem i att man sätter dit en rostfri slutdämpare tongue

Det heter faktiskt ljuddämpare, om jag också ska vara petig.

Har du sett typ en 325a med en fet japsare där bak? Jag skrattar då åt alla sånna.. Inte fan har man en japsare på en tysk bil.

Som sagt, måste vara rätt stuk på bilen för att en japsare ska passa på en icke-japansk bil.

Smuurf
31 juli 2008 · 388 Inlägg

okej men sen finns det ju också sportljuddämpare med böjd slut pip så att man kan "gömma" dämparen bakom spoilern bak då kommer man ju åt ljudet men man slipper se ett stort grävlingsgryt bak på bilen.

då borde det ju inte vara några större problem med en "japs" på en icke japs bil. det syns inte men det låter.

Eller?

Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Skoda Superb "Paddan" (2017)
Squadron
31 juli 2008 · 1 833 Inlägg

Jag tycker det funkar okej om bakkjolen är utskuren för utblåset. Alltså en bil med rak bakkjol och en japse under, ser inte bra ut.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Smuurf
31 juli 2008 · 388 Inlägg

Squadron skrev:
Jag tycker det funkar okej om bakkjolen är utskuren för utblåset. Alltså en bil med rak bakkjol och en japse under, ser inte bra ut.

jo det är helt okej men det var inte riktigt så jag menade det finns ju dämpare med böjt utblås:

http://tillbilen.com/?artnr=003LJUDD_KL&cat_id=91

Som gör att då kan man ju "gömma" ljuddämparen bakom spoilern asså om man kollar t ex på min passat så sidder ju original utblåset gömt bakom spoilern  och tänkte då samma sak med japsen. då syns den ju inte men man får ljudet som man eventuellt vill ha.

fan ser grymt illa ut om man bara har hämgt dit en japs under spoilern så det verkligen bara ser dit kastat ut

Skoda Superb "Paddan" (2017)
Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Izual
1 augusti 2008 · 4 571 Inlägg

Oftast ser det väldigt illa ut på andra typer av bilar, finns ytters få modeller som det kan passa och därav ingen volvomodell.

Smuurf
1 augusti 2008 · 388 Inlägg

Izual skrev:
Oftast ser det väldigt illa ut på andra typer av bilar, finns ytters få modeller som det kan passa och därav ingen volvomodell.

nej det håller jag helt och fullt med om men det går ju att skaffa en sån som jag har länkat bild på som man kan montera på ett sådant sätt att den inte syns när man kollar bakifrån utan den sitter på insidan av spoilern om man säger så. då syns den som sagt inte och då borde det ju vara okej att ha sportljuddämpare.?!

på t ex passat så är det ju gjort så att slutröret syns inte utan det är en hel kofångare bak vilket gör att en sån dämpare jag la upp bild på utan några problem skulle kunna gömmas på samma sätt och borde även gå på andra modeller. är inte det ett sätt om man bara vill ha ljudet men kanske inte visa den?

Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Skoda Superb "Paddan" (2017)
staffe_
12 augusti 2008 · 666 Inlägg

jag har japsare på min saab hahaha big_smile

SUBARU WRX
din dröm min verklighet
Mazda rx7 (1994)
Weermets Gasglad
12 augusti 2008 · 295 Inlägg

Kör med japs på min och tycker det passar bra, ska dock byta den så småningom till något som inte låter lika mycket.

Opel Vectra "2.0T" (2007)
Opelmadness German cars, quality and beyond
12 augusti 2008 · 8 197 Inlägg

Det är FULT med japsdämare på annat än överstylade bilar där den inte sticker ut och syns så mycket..
Kan vara hemskt med en sån dämare på japanare också. T.ex här i byn: En Nissan 200, osänkt, utan styling och en stor äcklig japsdämpare.. Nä fy.... Bara för ett jävla liv.. Usch.

Senast redigerat av Irmscher Vectra (12 augusti 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
BMW-Power83
12 augusti 2008 · 29 Inlägg

Jag har en japsare på min 940! Satt där när jag köpte den och har inte hunnit åtgärda felet än!Det e nästan så man skäms att åka bilen pga Stajling dämparen på en annars nästan orginal Volvo! wink

I´d rather push a BMW than drive an Audi!!!
Framhjulsdrift är för bögar och kärringar!!!
Audi har en viktfördelning som en slägga med träskaft!!!
FWD suger get ***!!!
jsupreame
12 augusti 2008 · 137 Inlägg

-VOLVO-TURBO- skrev:
Jag undrar varför alla tycker att man inte kan ha en japps eller (slutdämpare som det faktiskt heter) på annat än en japansk bil? För en "jappsdämpare" är väl i princip bara en vanlig rostfri dämpare med ett ändrör fastsatt på? Men jag kan ju hålla med om att man inte ska montera den så att halva dämparen sticker ut bakom bilen på en orginal bil vare sig det är en japanare eller ej. Men om man bara vill ha ett bra ljud och inte vill ha ett rostigt rör som sticker ut bakom bilen och förstås då monterar den på lämpligt sätt så ser jag inga problem i att man sätter dit en rostfri slutdämpare tongue

man får inte under några omständigheter sätta en jappsdämpare på en volvo så är det bara!!

Portal Filkörning?
12 augusti 2008 · 852 Inlägg

jsupreame skrev:

-VOLVO-TURBO- skrev:
Jag undrar varför alla tycker att man inte kan ha en japps eller (slutdämpare som det faktiskt heter) på annat än en japansk bil? För en "jappsdämpare" är väl i princip bara en vanlig rostfri dämpare med ett ändrör fastsatt på? Men jag kan ju hålla med om att man inte ska montera den så att halva dämparen sticker ut bakom bilen på en orginal bil vare sig det är en japanare eller ej. Men om man bara vill ha ett bra ljud och inte vill ha ett rostigt rör som sticker ut bakom bilen och förstås då monterar den på lämpligt sätt så ser jag inga problem i att man sätter dit en rostfri slutdämpare tongue

man får inte under några omständigheter sätta en jappsdämpare på en volvo så är det bara!!

hehehehehe     Böjj dig inför sanningen.....!   wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang