Går det att chiptrimma gamla Golf Gti motor ? (Mk1:ans och 2ans motorer)

dbjanoz
18 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Rickard-v skrev:
Precis som dbjanos säger så en golf med KR motor trimmar man på det gamla hederliga viset.
(visst går det kasnke att chippa som det modernt kallas och ger då kanske några hk för några tusen lappar.
Nya kammar går på runt 5000kr och ger 10-15hk beroende på hur vassa du väljer.)

1Bra avgassystem och exgrenrör. (ingen kat på KR bilarna <1988)(på PL med 129hk är det kat, 1989>)
2Nya trimmkammar. (2st) jag hade 268graders, då känns den lite seg under 3000varv men över 4000 till rött är det jäkligt skoj. Så till vardags körning ska du nog sikta på 260-262graders kammar.
3 renovera och porta toppen hos någon som är känd som erfaren topp jobbare.
4 I samband med nr3 plana toppen och höj kompressionen och tanka 98oktan
5 Finjustera bränsle o tändning på rullande landsväg. Tror turbocenter fixar det.
6 Byt hela bränslestyrningen till ett modernt justerbart sprut för de sista hk o justera igen
7 Riv hela motorn och renovera och ta upp volymen till 2,0 eller 2,1liter viktjustera stakarna och balancera allting.
Eller byt till 2liters från början. Typ en modernare som sitter i mk3 eller seat ibiza som heter ABF o har 150hk från början.
8 Finjustera igen på rullande landsväg.

Gör du allting så kan du passera 200hk men det kostar ju en slant. Jag har själv lite planer till min 16V
Utan nytt sprut o volym ökning landar du nog på runt 170hk

Och ett powerrohr för att få höra det härliga insugsljudet som de stackars turbo männsikorna aldrig får njuta av.

Tycker jag se ut som ett bra upplägg.

Ett tillägg är att om du väljer att plana toppen för att höja kompressionen så bör man också skaffa sig ett justerbart kamdrev. Där ligger hemligheten bakom att få ut kraften man tjänar på höjd kompression genom att få rätt kamtider igen.

KR motorns topp är väl igentligen mer anpassad för överladdning än som sugmotor. Men K-jetronic insprutet ger inte utrymme för för speciellt mycket överladdning.

Trimning handlar ju också om hur körbar bilen ska vara. Rally trimning på en bruksbil är kanske inte det roligaste.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang