5058
Sök

Tätning av Targa-Tak, help plz!

424 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
Hejs!

Nån som kan hjälpa mej me lite ideer & tips ang. tätning av Targa-Tak?

Är de nånting man kan fixa själv så de blir snyggt el är de bättre att lämna in bilen för fix el. ev. byte av gummi-listerna??

De droppar in pytte-lite när de verkligen spö-regnar och fukt tränger sej in har jag märkt eftersom jag hade ett vanligt A4-papper i handsfacket o de va fuktigt när jag tittade på den!

Ska jag köpa en tub silicon o ge mej på de här själv el va tycker ni?
Vill att de ska bli bra, tätt o snyggt eftersom jag har en Toyota MR2 (-96) i riktigt fint skick me ovanligt låga mil dessutom så inget "halv-jobb" duger i mina ögon wink

Hjärtligt tacksam för alla svar o tips jag kan få smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 juli 2008
Hur är handtagen och låsen monterade? Är det hål i glaset så kan det vara där det läcker även om man tror att det är listerna. Min bil med targa läcker gärna lite i bulthålen för handtagen. Man skruvar ur bultarna och tätar med vanligt glassilikon så blir det bra.
Ang Toyotan, jag har inte riktigt koll, är det glasluckor eller plåtluckor? Om det är plåt ska man inte använda silikon då det inte är så bra för plåten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

761 Inlägg
21 juli 2008
LiNx skrev:
Hejs!

Nån som kan hjälpa mej me lite ideer & tips ang. tätning av Targa-Tak?

Är de nånting man kan fixa själv så de blir snyggt el är de bättre att lämna in bilen för fix el. ev. byte av gummi-listerna??

De droppar in pytte-lite när de verkligen spö-regnar och fukt tränger sej in har jag märkt eftersom jag hade ett vanligt A4-papper i handsfacket o de va fuktigt när jag tittade på den!

Ska jag köpa en tub silicon o ge mej på de här själv el va tycker ni?
Vill att de ska bli bra, tätt o snyggt eftersom jag har en Toyota MR2 (-96) i riktigt fint skick me ovanligt låga mil dessutom så inget "halv-jobb" duger i mina ögon wink

Hjärtligt tacksam för alla svar o tips jag kan få smile

Brukar alltid läcka ute vid sidorna på dom. Om tätningslisten är hel så ta lite silikonspray på en duk och gnid sedan in det på listerna. Va noga att inget kommer på lackeringen om den ska lackeras inom den närmsta tiden. Jag vill tyvärr minnas att listerna går på 11.000 sad om man ska byta dom.

Men kontrollera i första hand att dräningeringen funkar som den ska. Spola vatten på taket och kolla att inget blir stående ovanför bakrutan, du ser hur det ska fungera om du lossar targaluckan. Det är det absolut vanligaste att den är tät.

Och ot: Du får slänga upp bilder på skönheten smile
Senast redigerat av Markus_MR2 (21 juli 2008)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Sök